1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Liittymien tekniset erot

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja augusti, 17/6/04.

  1. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No eipä tässä kauaa aika kulu (saati koko kesäaikaa) todetessa että "nii-i". Eroja on eri verkko-operaattoreiden välillä, mutta se kun ei suoraan kuluttajaa kirpaise vaan palveluoperaattoria joka voi sitten määritellä uudelleen minuuttiveloituksen joka peritään loppuasiakkaalta.

    Täytyy kyllä kysyä tässä samalla, että "mitä sitten luulit että nuo erot ovat"?
     
  3. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Täytyy kyllä myöntää, että päässäni oli tuollakohtaa tyhjiö, kun eräs tuttu gsm-ammattilainen kerran valisti kirkkain silmin, että Soneralla on eri liittymätyypeissä miljoonien (mk) eroja laiteinvestoinneissa. Kiva, että tuokin selvisi ja on helpompi yhtyä näihin teidän kusetus irvailuihinne.
     
  4. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    En kyllä nyt yhtään ymmärrä tuota pointtia? Miksi ei saisi olla hinnoittelultaan erilaisia liittymätyyppejä? Väitätkö, että ACN Mobile friends tulisi ilmaisine puheluineen halvemmaksi kuurolle kuin zeroforty jossa tekstiviestit kuuluvat kuukausimaksuun kun kuuro pystyy vain tekstaamaan? Tuo taitaa olla koko keskustelu augustin kannalta pelkkä vitsi, siis eihän tuossa ole järkeä.
     
  5. Ampu

    Liittynyt:
    31/3/04
    Viestit:
    14
    Tykkäykset:
    0
    OT: Augusti on jo jonkun aikaa ollut in :

    DENIAL

    Like any other scam, people who have been scammed with these programs go into denial that they even have been scammed.

    Many people can't get over the mental barrier that they have lost everything. The only thing they have to live for is the hope that their money might come back, and we have seen people wait for years even after the scam artist has completely vanished and they don't even know who to call to check on their investment. But they still sit around, thinking that someday, somehow, a check for millions will somehow miraculously appear in their mailbox.

    Many people are embarrassed because they have been scammed. They've told their family and friends about this great investment, and simply can't face them to say that they did something stupid.

    Many people are culpable because they have also gotten their family and friends to invest in these programs, and even if the scam artist can't be found, they will go to jail for aiding and abetting the felony sale of securities without a license, embezzlement, etc.

    Well, all you folks who fall into these categories NEED TO WAKE UP AND SMELL THE COFFEE. Your money is gone, vamoosed, and you will never, ever get it back.
     
  6. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Kun kerran uudet liittymätyypit ovat vain hinnanalennuksia vanhoihin verrattuna, niin voisit varmaan ystävällisesti kertoa minulle mikä on Soneran halvin liittymä? Max kenties kun se on uusin? Entä Elisan? Tai Saunalahden. Tai yleisesti Suomen halvin...
    Vai olisiko sittenkin vain niin että uudet liittymätyypit eri liittymätyypit ovat erilaisessa käytössä halvempia, ja absoluuttisesti halvinta liittymätyyppiä tai operaattoria ei ole olemassakaan?
    Entäpä jos tehtäisiinkin niin että olisi vain yksi liittymätyyppi per operaattori, miten tämä tulisi hinnoitella. Toiselle tärkeää on puhelujen hinta lankanumeroihin 8-16 välillä, toiselle matkapuhelut iltaisin, toiselle tekstiviestit, toiselle kuukausimaksu. Miten tämä liittymä tulisi siis hinnoitella? Paljon puhuvalle voisi hyvä ratkaisu olla snt/min puheluhinta ja törkeä kuukausimaksu, toiselle taas kuukausimaksuttomuus olisi säästävä tekijä. Toisin sanoen liittymätyyppejä on ihan siksi että on erillaista käyttöä.

    Ja eroista, toki sama rauta siellä tolpannokassa hoitaa TSF:llä niin ACN:n, Soneran kuin Saunankin puhelut. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettei saman palveluoperaattorin, saati sitten saman verkko-operaattorin liittymissä olisi muutakin eroa kuin hinnoittelu. Zeroforty käyttäjien palvelutarjonnassa on eroa One:n käyttäjiin, puhumattakaan samassa verkossa toimivien halppisoperaattorien palvelutarjontaan.
    Samoin Elisan Kolumbus brandillä myytävät liittymät ovat palvelusisällöltään eri asia, kuin Elisan "omat" liittymät.
     
  7. Guest Vieras

    Äläs nyt, dna-myyjän mielestä minun pitää vaihtaa tandem aina tekstarini dna:han koska elisa on kalliimpi kuin yksikään dna:n liittymä. Yritin selitää että elisalla 1000 viestiä maksaa 5e+4,95e kk-maksua. Dna:lla taas 1000 viestiä maksaa halvimmillaan 7,90e kk-maksun lisäksi 70e. 9,95e vs 77,90e. Olenko tyhmä vai tuleeko elisa minulle halvemmaksi jos puheluita kuukaudessa tulee tunti-pari? Taidan olla oikeassa kaikkien muiden paitsi dna-myyjän kanssa ;)

    No tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt tähän mutta saisiko joku mahti maailmassa opetettua liittymämyyjät laskemaan.
     
  8. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    No jo tuhansia vuosia myyjä on tyrkyttänyt potentiaaliselle ostajalle omaa tuotettaan jos myyjän oma leipä on ollut siitä kiiinni. Se onko tuote ostajalle juuri se oikea ei ole todellisen myyjän omaatuntoa kolkuttanut, jos provikat on kolahtanut omaan pussiin.
    Palatakseni takaisin aiheeseen, niin jos operaattori tuo markkinoille uuden tuotteen vaikkakin halvemman edellisiin tarpeisiin verrattuna. Tarvitseeko silloin aikaisemmin tehty sopimus muuttaa kysymättä asiakkaan lupaa uudempaan muotoon? Minä ainakin oletan että minulle etsiettäisiin kysymys sopimuksen tarkistamisesta
     
  9. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Näin juuri jos kyseessä olisi oikeasti tekniset muutokset, mutta hintaa halvennenttaessa ei lupaa minulta tarvitsisi kysyä muutakun pudottaa vaan.
     
  10. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Pointti on juuri se että allekirjoitettuani liittymäSOPIMUKSEN olen hyväksynyt operaattorin palvelut ja hinnat. Painotus on nimenomaan sanalla sopimus ja tehtyä sopimusta ei voi muuttaa ilman kummankin osapuolen hyväksymistä.
     
  11. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Koska olet liittymäsopimuksen tehnyt johon olet saanut omia ehtojasi esittää (= yksipuolinen sopimus). Käsitän myös, että mainitsemasi sopimus on myös kauppakirja jolla tavallaan ostat liittymän käyttöoikeuden ja jos tuohon liittymään tehdään hinnan halvennuksia jälkeen sinun kauppasi "uusille asiakkaille", niin eikö silloin ole oikein, että myös sinä saat samalla hinnalla puhua, koska liittymäsi "tekninen sisältö ei muutu". Tässä kohtaa juuri katson vanhojen operaattorikonkarien keksineen tavan jolla KV-asiamiehiä (kusetetaan) käytetään hyväksi ja lainsäätäjän tulisikin pikimmiten poistaa tällainen "porsaanreikä" lainsäädännöstä. Eihän bensakauppiaskaan veloita vanhoilta asiakkailta enempää, kun bensan hinta on laskenut.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Harvemmin liittymäsopimuksessa hintoja mainitaan, yleensä niissä on viitattu että noudatetaan kulloinkin voimassa olevaan hinnastoa, niissä tapahtuvista muutksista on ilmoitettava sopimusehtojen mukaan, tämä osalta on olemassa tiettyjä vähimmäisaikoja.

    Määräaikainen sopimusvoi olla luenteeltaan erinlainen.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En aivan ymmärrä mitä oikein tarkoitat.
    Eikä veloita lisää, bensa yleensä ostetaan päivänhinnalla.
    Sopimustapauksissa hinta voi olla eri kuin pumpulla lukee.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En tiedä mihinkin liittymätyyppeihin vittaat ja ilmeisesti on kyse vuosientakaisesta asiasta kun markoista puhe.

    Mutta yleistäen eri liittymätyypeillä ja eriaikaan otetuilla liittymillä voi olla (Varsinkin aikoinaan) hyvin erityyppinen kustannusrakenne. Jos liittymässä on ollut palveluissa eroa niin myös kustannusrekenne on erinlainen.

    Nykyinen koti ADSL kauppa on hyvä esimerkki siitä miten saman tuotteen eriaikaan "ostamine" tekee siitä eri hintaisen kustannusrakenteeltaan. Eli ADSL:n kytkemis maksut eivät ole missään suhteessa todellisiin kustannuksiin, vaan asiakkaan pitää käyttää tuotetta suhteellisen pitkään enenkuin operaattori saa omat pois. Kun perustamis kustannukset alenee, voidaan tarjota uusia liittymiä huomattavasti halvemmalla kuin aijemmin, kilpailu tilanteesta johtuen (ja että operaattori ei voi sitoa asiakasta kohtuuttoman pitkällä sopimuksella) operaattori voi joutua laskemaan myös vanhojen asiakkaiden hintoja.

    Myös matkapuhelinliittymien "perustamis" kustannaukset voivat vaihdella, ADSL on vain helposti ymmärettävä esimerkki.

    Samasta tuotteesta saattaa olla myös eri hinnoittelu malleja, kuten lähes kaiksita muistakin tuotteista, maitoituotteista, sähkön kautta bensaan ja jopa kestokulutus tavaroissa.
     
  15. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Liittymäsopimus ei ole tarkoittamasi yksipuolinen sopimus. Se kyllä velvoittaa tasapulisesti niin asiakasta kuin operaattoriakin.

    Tavallaan voi tosiaan sanoa että ja ostan liittymän ja sillä käyttöoikeuden matkapuhelinverkkoon. Tähän juuri minun valitsemaani liittymätyyppiin tulevat hinnan alennukset luonnollisesti koskevat myös minua. Operaattorin tuodessa uuden liittymätyypin myyntiin ei minulla ole sopimusoikeudellisesti syytä olettaa että hinnoittelu osaltani noudattaisi uuden liittymän hinnoittelua.
    Teknisesti muutos ei välttämättä ole kovinkaan suuri ja se tehdään todennäköisesti vain laskutusjärjestelmään. Toisaalta normaalia kuluttajaa tuskin kiinnostaa miten muutos tehdään. Naputellaan tietokantaan uusi rivi tai asentaja kolvaa uuden kytkennän keskukseen.

    Kusetuksettamista homma ei ole, koska asiakas on allekirjoituksellaan hyväksynyt sillä hetkellä käytettävän hinnoittelun. Myöhemmin tulleita liittymiä ja niiden hintoja ei tietenkään voida soveltaa tähän sopimukseen. Asiakkaan tehtävänä on itse pyytää liittymätyypin vaihtoa uudempaan ja mahdollisesti edullisempaan. Tämä on tehty hyvin helpoksi, sillä ei tarvitse muutakuin soittaa asiakaspalveluun ja pyytää muutosta.
    Porsaanreikää ei ole koska tehtyä sopimusta ei saa muuttaa ilman molempien osapuolien lupaa.

    Bensakauppiaan kanssa en ole tehnyt sopimusta bensan ostamisesta, joten hinnoittelu on kauppiaan itse päätettävissä. Tämä bensavertaus oli kyllä aika kaukaa haettu.
     

Jaa tämä viestiketju