1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Liittymänavaustarjoukset ovat haitaksi kuluttajille

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jml, 7/12/02.

1. jml

Tykkäykset:
    0
    Tästä aiheesta on ollut varmaan tuhansia ketjuja, mutta näin joulun alla alkaa taas palaa hihat noihin operaattoreiden liittymänavaustarjouksiin.

Uskoisin että tämän foorumin kirjoittelijoilta en saa paljon myötätuntoa väittäessäni, että liittymistarjoukset ovat tavallisen operaattoriasiakkaan kannalta melkoisen turhia ja koituvat lopulta heidän kustannettavikseen korkeampien puhelinmaksujen muodossa.

Olen nimittäin täysin varma, että ne henkilöt, jotka tuottavat operaattoreille parhaimmat katteet, eivät vaihda tai ota uusia liittymiä avaustarjousten perusteella. Lisäksi uskallan väittää, että hyvinkin suuri osa tarjousten perusteella avatuista liittymistä sulkeutuu heti kun tarjoukset ovat loppuunkäytetyt. Voisi siis oikeastaan sanoa, että edes operaattorit eivät juurikaan hyödy näistä naurettavista, jopa satojen eurojen avaustarjouksista, kuin nimeksi.

Olen sitä mieltä, että kokonaisuuden kannalta liittymänavaustarjouksista luopuminen tulisi kuluttajille edullisemmaksi, sillä tällöin operaattorit joutuisivat houkuttelemaan asiakkaita edullisilla puheluhinnoilla ja muilla sellaisilla eduilla, joista hyötyisivät myös ne vanhat asiakkaat, jotka tuottavat operaattoreille parhaimmat katteet - eli käytännössä suurin osa kuluttajista hyötyisi. Olisin jopa valmis kannattamaan avaustarjousten kieltämistä lailla, sillä niin paljon nuo pistävät vihaksi.

Tietysti voi aina sanoa, että on tyhmää olla käyttämättä tarjouksia hyödykseen, mutta siitähän tässä viestissä ei olekaan kyse, vaan siitä, että avaustarjoukset eivät ole kuluttajien enemmistön etu pitemmällä tähtäimellä. En siis väitä, että olisi tyhmää olla hyödyntämättä tarjouksia - päinvastoin - mutta ne pistävät kyllä miettimään sitä, että kuinka helppoja kusetettavia me kuluttajat oikeastaan olemmekaan.

2. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Noh, samaa mieltähän täällä varmaan melkein kaikki ovat siitä, että pidemmän päälle tämä operaattoreiden välinen kilpavarustelu liittymätarjouksissa on täysin typerää puuhaa.. Ja tosiasia on myös se, että hyvin pieni prosentti ihmisistä edes on tietoisia näistä kaikista kikkailu- ja kirnuamismahdollisuuksista, mutta eiköhän me "tiedostavat" käytetä surutta asetelmaa hyväksemme..? ;)

3. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Nimenomaan. Varmaan prosentuaalisesti aika pieni osa asiakkaista jaksaa/haluaa kikkailla näillä asioilla. Suurin osa on tyytyväisiä nykyiseen operaattoriinsa + numeroonsa, eikä availe uusia liittymiä kylkiäisten tai puheajan takia (esim. omassa kaveripiirissä ei ole itseni lisäksi ketään toista...)
    Ja kun annetut puheajat kulutetaan omassa verkossa, tuskin siitä kovin valtavia kuluja operaattorille tulee. Eli vanhojen asiakkaiden maksettavaksi tuleva lasku ei liene loppujen lopuksi niin kovin kauhea...
    Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että vanhoja asiakkaita pitäisi muistaa enemmän lahjuksilla.

4. warre1

Tykkäykset:
    19
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3
    Ensi kesänähän juttu menee sitten osittain uusiksi kun puhelinumero ei enää välttämättä muutu operaattoria muuttaessa, sen EU:n päätöksen takia.

5. Charlie

Tykkäykset:
    0
    Näinhän se on kuten jml sanoi. Itse olen pitänyt nyt neljä vuotta Soneran liittymää putkeen enkä ole aikeissakaan vaihtaa toiseen operaattoriin. Kieltämättä on alkanut vähän harmittaa se että oikein mitään kanta-asiakasetuja ei ole herunut. Olen nyt sitten oma-aloitteisesti ruvennut niitä hankkimaan koska Sonera on sen niin helpoksi tehnyt. Minäkin toivoisin kyllä että alentaisivat puheluhintoja ja lopettaisivat nämä kampanjat. Silloin olisi vielä helpompaa.

6. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän se on tökeröä, että omasta asiakkaasta tulee ikäänkuin vihollinen ja uusia asiakkaita vaan kositaan.

7. Ville Korhonen

Tykkäykset:
    0
    Avaustarjoukset pois, ja puhelut/tekstiviestit esim. 0,1 snt min/kpl.........

8. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Heh, no noilla hinnoilla kehtais jo jutellakin vähän pitempään: esmes tunnin puhelu olis vain 6 senttiä! ;)

9. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Sonera vuodesta 96. Enkä vaihda. Miksi edes vaihtaisin?

Edit: 95 -> 96. Muistin väärin.

10. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Tele/Sonera vuodesta -98, eipä ole tarvetta vaihtaa.

11. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siksi kun on kallein operaattori.

12. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Eipä paljoa hetkauta, kun laskut on kuussa tälläkin hetkellä ~35€.

13. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Annetaas niiden yleistysten/muisnaisjäännösmietteiden olla.

14. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nojoo... Pakko kai se on laskea ihan samalla tapaa kikkailuksi tuo liittymätyypin vaihtelukin, vaikka siinä se etu tulee kylläkin vanhalle asiakkaalle, eikä nimenomaan uudelle. Mutta kikkailua silti.

Itse olen nyt päättänyt kuitenkin pitää Soneran ja dna:n käytössä, ihan jo sen takia, että ne tuntuu ärsyttävän teinipeeloja eniten. ;o) Radiolinjaa saatan harkita lypsy-liittymäksi jos sattuu hyvin tulemaan tarjousta vielä tässä joulun alla, katsoo nyt.

15. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tänään kävin hakees Soneran Gigantista ja sain nuo radiopuhkat kaupan päälle, ai hitsi, kyllä kannatti.

Pelleiltiin koko kuluneen vuoden edestä niiden avulla, lisää tälläsiä tarjouksia.

16. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    SMS pääsääntöisesti 0,17 puhelut 0,16/0,24 jne. noin niinkun yleisimmässä liittymätyypissä. Ei taida muut pystyä yleisimmässä liittymätyypissään noin korkeisiin hintoihin..

17. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Niinpä, itselläni on Soneran liittymä ollut n. vuoden ajan lypsyllä, vaikka sen hain alunperin fleecen takia ja muutakin kylkiäistä on väliin mahtunut. Muita on jo hieman liikaa kasautunut, mutta on niitä silti otettu hyvistä syistä. =P Ainakin kolme niistä pitäisi lakkauttaa 2 kk:n sisään.

18. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Pääsääntöisesti 0,17? Toiseen soneraan 0,13 ja kaikilla tutuilla on sonera? Puhumattakaan nyt jostain iltapuheluista.

Ainoa mikä on kallista niin päiväpuhelut muihin operaattoreihin. Ja mitä huomaamme? Esim. minulle halvin. Jollekkin muulle joku muu voi olla halvempi. Joten jospa ne yleistykset oikeasti tunkisit hoo-vettiin.

19. per

Tykkäykset:
    4
    Hyvä jml
    Oikein pistää vihoiksi tämä pelleily, nimittäin tuo on aivan totta että joku han nuo ilmaiset rahat maksaa ja maksumiehenä on nimenomaan kanta-asiakas.
    Kuten jo totesin muualla niin kyrsii...

20. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nyt vasta muutkin alkavat heräämään tähän. Itse olen jo kypsynyt tähän pelleilyyn. Aikaisemmin totesin, että Suomessa kännykkäpuheluiden hinnoittelurakenne on ollut pitkään ummehtunut. Muutamat operaattorit sentään alkoivat vähän tuulettamaan oikealla tavalla hinnoittelua. Mikä parasta vielä ilman rajoitettuja ilmaisiapuheluaikaetuja. Joten liityn tähän nyrtyneiden pieneen joukkoon. Eikös sitä romuja ole jo tarpeeksi nurkissa?

Jaa tämä viestiketju