1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Liikkeen lainakänny täynnä numeroita ja tekstareita

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja angeliina, 8/11/05.

1. angeliina

Tykkäykset:
    0
    Minun känny lähti huoltoon ja sain lainaksi liikkeestä kännyn. Se otettiin sellaisesta tiskistä jossa oli myytävänä käytettyjä kännyköitä.
    Jotenkin ällistyin kotona kun känny oli täynnä vieraita numeroita ja tekstareita. Itse en ainakaan tykkäisi jos minun numerot ja muut jutut menisi jollekn vieraalle. Kysyin liikkeestä eikö känny pitäisi tyhjentää ennenkuin sen laittaa myyntiin. Vastaus oli tympeä ei me semmosii aleta,
    itte sen ois pitäny ne poistaa...
    Onkohan se ihan noin? Ei ihan kivalta tuntunut, monella on salaisia numeroita ja nyt ne menee ihan vieraan tietoon.

2. htavilap Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mitä se uusi omistaja tekee tuntemattomien ihmisten puhelinnumeroilla? Ei mitään. Entä tekstiviesteillä? Ei mitään. Kyllä se on vanhan omistajan homma poistella kaikki tiedot puhelimesta jos jotain salaista sattuu olemaan.

3. rutinof

Tykkäykset:
    0
    Annan myös ääneni sille, että asiakkaan itse tulee poistaa vaihdossa tuomastaan puhelimesta kaikki mahdollisesti salattava tieto. Ei voi liikettä moiseen velvoittaa.

4. angeliina

Tykkäykset:
    0
    Mitä uusi omistaja tekee tuntemattomien ihmisten numeroilla?
    Alkaa soitella niihin?
    Kirjoittaa niitä yleisen käymälän seinään?
    Vaikka mitä, maailma on täynnä kummallisia ihmisiä.
    Itselleni ei tulisi mieleenkään että numerot jäisivät kännyyn, ja olisin tosi pahoillani jos kaupassa ei olisi siitä sanottu ja numeroni olisi tuntemattomilla.

5. htavilap Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän sitä voi vaikka puhelinluettelosta ottaa numeroita ja soitella niihin, eikö? Ja kirjoitella käymälän seiniin.

6. angeliina

Tykkäykset:
    0
    No toi on kyllä minun mielestä kyllä ihan eri juttu...
    Mitäköhän tietosuojavaltuutettu sanoisi asiasta? Käsittääkseni lait ovat hyvinkin tiukkoja.

7. Peurasaari

Peurasaari Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    olen kans sitä mieltä että asiakkaan tulisi itse putsata koneensa. Monesti käytettyt tulee ja menee heti. Mutta jos aikaa on niin silloin ainakin itse tsekkaan että kone on tyhjä.

8. angeliina

Tykkäykset:
    0
    Mutta kai asiakkaalle kerrotaan että tiedot jäävät kännyyn? Kaikki ei suinkaan tajua sitä, niin kummalta kuin se varmastikin teistä kuulostaakin.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Niin toki mielenkiintoinen kysymys. joka tapauksessa laitteen edellinen käyttäjä on luovuttanut tietonsa ihan itse eteenpäin niitä kenenkään pyytämättä.

Liikeen pitää noudattaa henkilörelosterilakia, sinänsä jännä kysymys onko jonkin kännykyän sisältämät tiedot liikkeen vastuulla, jos se ei ole niitä pyytänyt, eikä ole niistä edes tietoinen. ja missä vaiheessa vanha luurin osoitekirja ylittäisi tälläisen kynnyksen.

Jos asiakas käyttää lainakonetta ja sine jättää jotain niin onko se sama asia jos asiakas käyttää lainaautoa ja sinne jättää jotain muistilappuja? sama lokiikkaa voi toki jatkaa vaihtoluuriin.

Mutta joka tapauksessa allekirjoittaneen mielestä on vähän tai vähen enemmänkin törkeätä se välinpitämättömyys noiden mainittujen asioiden tietojen suhteen, jos asiakas ei tajua niin myyjän pitäisi tajuta. Jos asiakas välttämättä haluaa tiedot jättää, niin toivottavasti myyjä tajuaa selvittää että siellä luurissa ei kuitenkaan ole mitään sellaisia tietoja minkä luovuttaminen ei sinänsä ole asiakkaan päätettävissä.

10. Eki79

Eki79 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6 (SM-G920F)
    Kyllä mun mielestä olis ihan asiallista että liikkeessä myyjät kysyisivät asiakkaalta onko tämä tyhjentänyt puhelimen omista numeroistaan ja viesteistään, sillä kaikki eivät tosiaankaan tiedä että puhelimenkin muistiin voi jotain jäädä. Monet elävät edelleen siinä uskossa että kaikki tiedot ovat SIM-kortilla...

11. samumanu Vieras

Itellä oli aikoinaan lainassa puhelin huollosta ja siitä sattui löytymään naapurin numeroita/viestejä, ei mitään vakavaa mut kyl sitä hiukka ihmeteltiin et eikö niitä tyhjennetä huollossa/myyjien toimesta, naapurihan ei sitä ollu älynny..

12. mik-ko

mik-ko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Ainakin paikallisessa puhelinliikkeessä kaikki vaihtopuhelimet nollataan ja tyhjätään täysin.

13. rutinof

Tykkäykset:
    0
    No kysy siltä tietosuojavaltuutetulta ja kerro sitten meillekin mitä vastaa niin saadaan asia pois päiväjärjestyksestä.

http://www.tietosuoja.fi/

YHTEYSTIEDOT

Tietosuojavaltuutetun toimisto
    PL 315, 00181 Helsinki

Käyntiosoite: Albertinkatu 25A, 3.krs

Vaihde: 010 36 66700

Puhelinneuvonta:
    010 36 16670
    klo 9.00 - 15.00

Fax: 010 36 66735
    tietosuoja@om.fi

14. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ite olen myös sitä mieltä et asiakas ne saa kyllä ite tyhjentää, mutta ehdottomasti myyjän tulisi tästä sanoa ja neuvoa miten tyhjentäminen tapahtuu, suurin osa vanhemmista ihmisistä tosiaan kuvittelee tiedon olevan SIM:llä

15. lost-soul

Tykkäykset:
    0
    Tavallaan asiakkaan vastuulla tuo tyhjennys. Itse ainakin olisin hyvin tarkka mitä annan liikkeen haltuun ja miten.

Vaikka eipä numeroiden poistaminen (ja viestien ainakin noksun s60 ) ole vaikeaa liikkeellekkään. Kalenterimerkinnät normaalin keinoin taitaa olla vähän vaikeempi, vanhat viestit saa helposti pois, mutta tulossa olevat merkinnät voivat jäädä kummittelemaan. Tietenkin täydellinen resetointi poistaa kaiken turhan kakan.

16. foba

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N8
    Asiakkaan tietenkin pitäisi tyhjentää, mutta jos hän ei ole näin tehnyt niin myyjän pitäisi. Eikö puhelimet pidä jotenkin alustaa ennen myyntiinottoa (siis
    käytetyt puhelimet). Palauttaa tehdasasetukset jne. ja jos semmoisen homman tekee niin siinä sivussahan voi poistaa ne numerot ja viestit. En itse tiedä mutta luulisi että näin on.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Toki toivottavaa.

Valitettavasti puhelimen ns. tehdastilaan palauttaminen on monen mallinkohdalla vaikeaa myymälässä tehtävänä työnä, joten viestien ym. tallenteiden poistaminen voi olla mallista riippuen varsin aikaa vievää ja siltikin vaikea saada täyttä varmuutta että tiedot on poistettu.

Mielenkiintoinen tilanne voi syntyä silloin jos edellinen käyttäjä on asentanut luuriin ohjelmia ja jos käyttöoikeudet eivät ole siirtyneet eteenpäin tai niitä ei ole alkuunkaan, niin silloin jälleenmyyjä syyllistyy aika vakavaan tekoon.

18. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Master reset itse puhelimelle, ja mahdollisen muistikortin formatointi. Menee pari minuuttia, ja ohjeet löytää yleisimpiin luureihin netistä ellei logiikka anna myöten ja löydä ko. toimintoja suoraan luurin valikosta. Ei liene mikään mahdoton vaatimus matkapuhelinmyyjältä opetella myymiensä puhelimien käyttöä edes tuon vertaa? Itsellä ollut siemensejä, nokialaisia ja pari sonyerkkiä, eikä niissä todellakaan ole ollut mikään amerikantemppu nollata muistikorttia ja puhelimen muistia ylimääräisestä tilpehööristä. Ilmeisesti matkapuhelinmyyjät ovat sitten johonkin erikoisryhmään kuuluvia ihmisiä, jollei tuollainen simppeli toimenpide heiltä onnistu? :)

Toisaalta olisi kyllä kaikkien kannalta hyvä, että vastaanottaessaan vaihdossa käytettyä kännykkää myyjä yhdessä asiakkaan kanssa varmistaisi, ettei kännykkään jää mitään ylimääräistä kuten vanhoja sms:iä tai digikuvia.

Vai onko tosiaan niin, että nuo käytetyt kännykät viedään suorastaan käsistä, eikä aikaa niiden tarkistamiseen tai nollaamiseen ole? Tämähän tarkoittaisi sitä, että ellei myyjällä ole aikaa perehtyä luuriin edes paria minuuttia tyhjentääkseen sen edellisen omistajan tiedoista, ei myyjä tietäisi kuorien kuntoa lukuunottamatta toimiiko ko. luuri edes kunnolla ja saattaisi myydä rikkinäistä puhelinta eteenpäin... :)

19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Aika vaihtelee, pariminuuttia ei aina riitä.
    Se mitä olen eri malleihin törmännyt, niin varsinkin suht suositujen mallien kohdalla valikosita taikka käyttöhjeesta ei löydy paikkaa/ohjeita jolla laitteen saisi tyhjennettyä kertaheitolla. Joten mielestäni ei ole lainkaan outoa ettei myyntihenkilökunnalla ole siihen rahkeita.

Netistä löytyy joihinkin malleihein ns. salaisia koodeja joilla laitteen saa tyhjäksi tai laitteen joitain juttuja voi tyhjentää, nämä tietenkin auttavat jonkinverran, mutta ylemmän tason ohjeistus voi olla että epävirallisia konsteja ei saa käyttää, tai myyjän on itsenäisesti vaikea arvioida jonkin koodin toimivuutta.

Ja muute milläs saa sellaisia suosittuja koneita tyhjenettyä kuin, 3310 6310(i), 6100 (jne), 6230(i)?

Käytettyjen puhelimien kauppa (kuluttajien kanssa) on kunolla tehtnyttä niin honoa hommaa ettei sitä kannata juurikaan harrastaa ammattilaisin voimin.
    Käytettyjen kauppaa harrastaa usein sellaiset liikkeet joissa muukin erityis osaaminen alasta on vähän niin ja näin, tai käytettyjen kauppa on osaavassa liikkeessä vasemmalla kädellä hoidettavaa pakkopullaa, johon ei tosiaankaan panosteta aikaa.

(edit, eritys parantaa luoettavuutta)

20. htavilap Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kannattasko joskus tarkistaa jälkikäteen mitä kirjoittaa. Aina ei ymmärrä mitä se tahtoo sanoa.

Jaa tämä viestiketju