Liikennekeskustelut - Auto ja kuski - liikenne- stereotypiat

kviikka

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.10.2012
Viestit
2258
Reaktiopisteet
1665
Puhelinmalli
OnePlus 7 Pro
Tampereella ihmisille tuottaa hankaluuksia Paasikivenkadun mutka Näsinpuiston suunnasta tullessa, kun siinä on aika tiukka käännös, kaikenlaista työmaa-aitaa ja puutteelliset tiemerkinnät. Ainakin kaksi kertaa olen joutunut väistämään sivuun ja tööttäämään ajaessani oikeaa kaistaa, kun vasenta kaistaa minusta etuviistossa ajava ei tajua mutkan jyrkkyyttä, vaan ajaa yhtäkkiä minun kaistalleni (kuvassa punainen nuoli). Onneksi siinä on tuo bussipysäkki, joten tilaa väistää sivusuunnassa on. Oikeaa kaistaa ajavat myös välillä oikaisevat vasemman kaistan kautta (sininen nuoli). Myös tuota risteystä ennen on vähän epäselvyyttä, että siinä ylipäätään kaksi kaistaa on, niin ihmiset ajavat kaistojen keskellä. Mutta onneksi yleensä sen tajuavat ennen tuota rautatiesiltaa.
 

Liitteet

  • risteys.jpg
    risteys.jpg
    397.6 KB · Katsottu: 34

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
23.8.2007
Viestit
2565
Reaktiopisteet
2077
Tampereella ihmisille tuottaa hankaluuksia Paasikivenkadun mutka Näsinpuiston suunnasta tullessa, kun siinä on aika tiukka käännös, kaikenlaista työmaa-aitaa ja puutteelliset tiemerkinnät. Ainakin kaksi kertaa olen joutunut väistämään sivuun ja tööttäämään ajaessani oikeaa kaistaa, kun vasenta kaistaa minusta etuviistossa ajava ei tajua mutkan jyrkkyyttä, vaan ajaa yhtäkkiä minun kaistalleni (kuvassa punainen nuoli). Onneksi siinä on tuo bussipysäkki, joten tilaa väistää sivusuunnassa on. Oikeaa kaistaa ajavat myös välillä oikaisevat vasemman kaistan kautta (sininen nuoli). Myös tuota risteystä ennen on vähän epäselvyyttä, että siinä ylipäätään kaksi kaistaa on, niin ihmiset ajavat kaistojen keskellä. Mutta onneksi yleensä sen tajuavat ennen tuota rautatiesiltaa.

Tampere ja liikenne 😍 Ei kyllä mikään ihme että sattuu ja tapahtuu kun käytännössä kaikkialla on vain rakennustyömaata ja väliaikaisia järjestelyjä.
 

Hibah

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
159
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
Samsung S10e
Streetviewistä kun katselen Paasikivenkatua, niin rautatiesiltaa lähestyessä on ihan selvät opasteet kaistojen yläpuolella, että tästä kääntyy sit kaksi kaistaa vasemmalle. Työmaa-aitoja yms. epäselvyyttä ei Googlen vanhoissa(?) kuvissa näy, joten nykytilannetta on vaikea kommentoida ei-paikkakuntalaisena.

Helsingin Ruoholahteen kun saavutaan Länsiväylältä ja pyritään Mechelininkadulle, niin siinäkin kääntyy ensin Länsiväylän loppupäässä neljä kaistaa vasemmalle, joilta sitten 100 metrin päässä liikennettä jaetaan kolmeen eri suuntaan (bussipysäkki, Mechelinkatu ja Kamppi). Tuossakin aika usein näkee oikomista ja milloin mitäkin kaistanvaihtoja ja bussipysäkin kautta suoritettuja ohituksia... mullakin on töötti herkässä jos joku vähänkin ajaa kaistaviivan päällä ilman suuntavilkkua.
 

kviikka

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Liittynyt
15.10.2012
Viestit
2258
Reaktiopisteet
1665
Puhelinmalli
OnePlus 7 Pro
Streetviewistä kun katselen Paasikivenkatua, niin rautatiesiltaa lähestyessä on ihan selvät opasteet kaistojen yläpuolella, että tästä kääntyy sit kaksi kaistaa vasemmalle. Työmaa-aitoja yms. epäselvyyttä ei Googlen vanhoissa(?) kuvissa näy, joten nykytilannetta on vaikea kommentoida ei-paikkakuntalaisena.
Joo, Street View -kuva on aika vanha. Nyt siis oikealle ei saa enää kääntyä, vaan sinne tuli uusi kaupunginosa ja liikenne siihen suuntaan menee Rantatunnelin kautta. Opasteissa tosiaan edelleen neuvotaan, että kaksi kaistaa vasemmalle, mutta mutka on nyt paljon jyrkempi: tuossa minun kuvassani näkyykin niitä aitoja, mikä sen aiheuttaa. Eikä ole kaistaviivoja mutkan kohdalla, niin kuskit eivät tajua kääntää autoaan tarpeeksi, vaan ajavat vasemmalta kaistalta sitten oikealle. Tuo bussipysäkki saattaa hämätä, kun näyttää tie siinä leveämmältä.
 

Nahkatukka

* V I P *
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
24.8.2006
Viestit
2748
Reaktiopisteet
4161
Puhelinmalli
OnePlus 7T
Ei tainnu ooppelikuski olla ihan hereillä kun jonne keulii tien yli.

 

TK9500

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
26.8.2006
Viestit
1275
Reaktiopisteet
158
Puhelinmalli
Nokia 7 Plus /Saunalahti
Ehtihän tuo jarruttaa.
 

andy

Palaute - 100%
6   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12278
Reaktiopisteet
13028
Puhelinmalli
S20
Jonnea paremmin tuo Opel-kuski oli hereillä.
 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
36431
Reaktiopisteet
15463
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
En ny muista kuka ja missä sitä tutkittiin, mutta ihmisten reagointia. Kun tapahtuu jotain, esim. pyöräilijä tulee tiellä, reaktio on jarruttaa. Kun fillaristi tuleekin eturengas sojottaen kohti taivasta, kestää reagoinissa kauemmin, koska yllätyksellisessä tapahtumassa on mukana poikkeava toimintatapa. Eli ensin reagoidaan siihen että toinen keulii, sitten vasta reagoidaan että prkl, alle se tulee.

Hankala siis selittää, mut ehkä ymmärsitte.
 

Nahkatukka

* V I P *
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
24.8.2006
Viestit
2748
Reaktiopisteet
4161
Puhelinmalli
OnePlus 7T
Ite näin ton jonnen jo pitkältä ennen ku lähti ylittämään katua. Siinä vaan sit aattelin et jarruttaakohan toi opel ollenkaan. No jarruttihan se sit kumminkin.
 

Hibah

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
12.8.2020
Viestit
159
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
Samsung S10e
En ny muista kuka ja missä sitä tutkittiin, mutta ihmisten reagointia. Kun tapahtuu jotain, esim. pyöräilijä tulee tiellä, reaktio on jarruttaa. Kun fillaristi tuleekin eturengas sojottaen kohti taivasta, kestää reagoinissa kauemmin, koska yllätyksellisessä tapahtumassa on mukana poikkeava toimintatapa. Eli ensin reagoidaan siihen että toinen keulii, sitten vasta reagoidaan että prkl, alle se tulee.

Hankala siis selittää, mut ehkä ymmärsitte.

Ihan hyvin selitetty ja inhimillisesti ymmärrettävä käyttäytymismalli. Sama juttu, jos tiellä on useampi vaara varottavana samanaikaisesti, niin silmät jää helposti tapittamaan sitä ensin havaittua ja kaikki muu ympärillä sumentuu.

Esimerkki 1: Näet hirven tai peuran, joka meni jo tien yli. Jäät tuijottamaan sen persettä, etkä huomaa että tien toisella puolella olisi tulossa vielä kolme muutakin elukkaa yli.

Esimerkki 2: Koira juoksee tien yli. Jarrutat ja ajattelet, että helpostihan minä tuon väistän nastarenkaillani. Et huomaa, kun jarrutuksesi vuoksi täysperärekka takanasi lähtee heittelehtimään ja jyrää sinut 2 sek kuluttua.

Esimerkki 3: Risteyksessä kun joku hölmöilee, jäät tuijottamaan sitä ja risteyksen jälkeen huomaat, että tulipas itsekin vähän hölmöiltyä, kun jäi vaikkapa joku fillaristi huomioimatta niin hyvin kuin normaalisti olisit sen huomioinut.

Esimerkki 4: Kolaripaikalla riennät innokkaasti auttamaan, mutta pitäis sielläkin muistaa olevansa jaloittelemassa ajoradalla ja vähän katsella omaa selustaakin.
 

TK9500

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Liittynyt
26.8.2006
Viestit
1275
Reaktiopisteet
158
Puhelinmalli
Nokia 7 Plus /Saunalahti
En ny muista kuka ja missä sitä tutkittiin, mutta ihmisten reagointia. Kun tapahtuu jotain, esim. pyöräilijä tulee tiellä, reaktio on jarruttaa. Kun fillaristi tuleekin eturengas sojottaen kohti taivasta, kestää reagoinissa kauemmin, koska yllätyksellisessä tapahtumassa on mukana poikkeava toimintatapa. Eli ensin reagoidaan siihen että toinen keulii, sitten vasta reagoidaan että prkl, alle se tulee.

Hankala siis selittää, mut ehkä ymmärsitte.

Juu. Sitä näkee mitä haluaa.
1602500075415.png
 

Dotzki

VIP
Palaute - 100%
100   0   0
Liittynyt
8.10.2009
Viestit
7936
Reaktiopisteet
3773
Puhelinmalli
iPhone se
Uskaltaakohan sitä bemaria sittenkään ostaa, jos pysäköintitaidot menee tähän suuntaan? Ja kyseessä normaalia leveämpi ruutu.

DFDEA914-3F73-4E7D-8967-14747F6D8857.jpeg
 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
36431
Reaktiopisteet
15463
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
Ajonopeuksista kun nyt on paljon puhuttu, niin tiette ne ajonopeusnäytöt joita aika ajoin tulee esim. koulujen läheisyyteen. Ei niihinkään voi luottaa.

Rajoitus 50 km/h. Mittari näytti n. 58 km/h. Tomtom nopeusnäyttö, nykyinen AmiGO näytti gps:n perusteella nopeudeksi 52 km/h. Nopeusnäyttö näytti nopeudeksi 44 km/h ja vihreetä iloista hymynaamaa.

Itse kyllä luotan tuohon AmiGo:n ilmoittamaan nopeuteen. Eroa nopeusnäyttöön oli se 8 km/h. Eihän noi mitään virallisia mittauspisteitä ole, mutta eipä niihin näemmä kannata luottaa.
 

tonttu

Vuoden foorumilainen 2019
Supermoderaattori
Palaute - 100%
4   0   0
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
20719
Reaktiopisteet
11679
Puhelinmalli
Apple iPhone 11 PRO
Nuo nopeusnäyttöjen mittausmatkat on vähän mitä sattuu, että se saattaa sen parisataa metriä takana ajavan nopeuden näyttää siihen näyttöön kun itse ajelet siitä ohi.
 
Top Bottom