1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Liiasta GPRS-siirrosta sanktioita?

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja aarnisalo, 21/1/03.

1. aarnisalo

Tykkäykset:
    0
    Soitin tässä päivänä eräänä DNA:n laskutusneuvontaan koska GPRS-kuukausimaksuni oli laskutettu tuplasti.
    No sain asian hoidettua mutta yllätyin melkoisesti kun asiakaspalveluhenkilö alkoi tivaamaan miten paljon käytän liittymääni pelien yms. imuroimiseen netistä!
    Hän sitten heitti ilmaan seuraavanlaisen kommentin: He tarkkailevat tällaisia "imuttelijoita" ja alkavat laskuttaa ekstraa kyseisten henkilöiden kohdalla koska datasiirtomäärät eivät saa nousta liian korkeiksi.

Mitäpä tähän sitten sanoa, itse en ole mikään himosurffailija, mutta mitä tarkoittaa "liian suuriksi"? Onko 2GB liian paljon vaiko vasta 5GB?
    Itse olen GPRS-hommissa vielä aika vihreä joten taitaa olla paras etten kommentoi...

2. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Öh, pitääköhän kutiaan, tuohan olisi dna:n puolelta kai jo palvelusopimuksen rikkomista ellei muutoksesta ole edes ilmoitettu asiakkaalle etukäteen.

Mitään pelien imurointia netistä en itsekään halua suosia, mutta mitäpä se tässä dna:lle kuuluu mitä sillä yhteydellä tehdään. Kaistaahan tuo varmasti syö "oikeilta asiakkailta", mutta eipä missään kokoaikaista käyttöä ole kai kiellettykään? Vastaavasti operaattorithan voisivat kuunnella puheluita ja perustella sitä sillä, että liittymiä saatetaan käyttää rikollisiin tarkoituksiin. Tämähän nimenomaan on kiellettyä suomessa.

3. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Paha sanoa oliko tuo asiakaspalveluhenkilön omia mietteitä vai yrityksen virallinen kanta, mutta aika hyvän vertailukohdan saat kun lasket paljon oma GPRS-käyttösi maksaisi muilla matkapuhelinoperaattoreilla (esim. RL tai Sonera).

Ei liene mikään salaisuus, että moni aktiivikäytössä olevista dna -liittymistä on ainoastaan GPRS-käytössä. Tällä hetkellä se ei ole mielestäni kannattavaa (tai ainakaan kovin kannattavaa) toimintaa pitkällä aikavälillä, joten jossain vaiheessa hintojen tarkistus saattaa tulla eteen. Tai sitten ei.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että esim. 2GB:n kuukausisiirto kännykän kautta (=radioteitse matkapuhelinverkossa) on aika paljon.

Jussi tosiaan mainitsikin, ettei dna voi noin vain muuttaa sopimusehtoja, siitä on tiedotettava asiakkaille hyvissä ajoin etukäteen.

4. aarnisalo

Tykkäykset:
    0
    Itselläni kävi ihan sama mielessä että asiakaspalveluhenkilö halusi vähän ojentaa aloittelevaa GPRS-käyttäjää.

Ja DNA:n GPRS-palveluiden hinnoittelu on muihin operaattoreihin verrattuna niin edullinen että se pistää ajattelemaan. Olen vahvasti sitä mieltä että DNA muuttaa lähitulevaisuudessa hinnoitteluaan Sonera/Radiolinja-tyyliseksi. Eli näkemiin surffailu puhelimen välityksellä!

Jossainpäin tällä foorumilla joku heitti DNA:n GPRS:n edullisuuden syyksi sen että DNA:lla oli verkko valmiina kun ensimmäiset GPRS-puhelimet tulivat markkinoille. Onko kyseisellä huhulla pohjaa?

5. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    No ei minun mielestäni, koska ne verkon ns. hankintakulut joutuu kuitenkin maksamaan, hankki laitteet etu- tai jälkikäteen.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ei ainakaan silloin pellanut alkuunkaan GPRS kunnolla, ei tosiin monella muullakaan, ja kaupallisessa käytössä silloin ei ollut ollenkaan GPRS palveluita DNAlla.

7. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei tuo ainakaan näillä nykyisillä toimitusehdoilla ja sopimuksilla ole mitenkään mahdollista. Joko tuo on ollut ihan työntekijän henk.koht. näkemys, tai sitten dna on siirtymässä uudenlaiseen hinnoitteluun gprs:n osalta.

8. kuda

Tykkäykset:
    0
    Tietokone lehden mobiili-liitteessä, jossa vertailtiin eri palvelun tarjoajia oli DNA:n TJ:n kanta, ettei hinnoittelu yksityishenkilöiden kohdalla tule muuttumaan.

9. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No verkkohan dna:lla on joka tapauksessa pystyssä ja tuottaa varmaan likimain samanlaisia kustannuksia olipa käyttäjiä sitten vähän tai vähän enemmän. Miksipä ei siis ottaa edes tuota GPRS+perusmaksu-pakettia niiltä asiakkailta joille se kelpaa. Kun asiakasmäärän volyymi on suurempi, niin varmasti alkaa kova työ jotta saadaan liittymäkohtaista tuottoa parannettua - eli tietenkin siitä on hyvä alkaa että markkinoidaan myös muita palveluita aggressiivisesti niille henkilöille joilla liittymä on jo narun jatkeena.
    Tuskimpa kukaan muu voi vahvistaa kuin virallinen dna:n tiedote jota asiaan liittyen tulee. Luulen, että GPRS-hinnoittelu on onnistunut tapa kosiskella asiakkaita.

10. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Jossain vaiheessa tulee kuitenkin eturistiriita datakäyttäjien (GPRS) ja puhekäyttäjien välillä kapasiteetin jaossa. Toistaiseksi dnalla on ollut vapaata kapasiteettia/muskeleita lisätä kapasiteettia verkossaan, mutta miten jatkossa?

Jos kapasiteettia ei enää riitäkään GPRS-käyttäjille riittävässä määrin, he hermostuvat. Jos taas puhekäyttäjillä ongelmia tulee myös iso haloo.

En ole itse perehtynyt asiaan lähellekään niin hyvin dnan osalta, että voisin kattavasti kommentoida, mutta kyllä tämä mielenkiintoinen asia on. Varsinkin kun dnan pitäisi pystyä vielä läpimurtoon pk-seudulla, jossa niitä kapasiteetti/kuuluvuusongelmia nimenomaan on...

Jaa tämä viestiketju