1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Li-ion -akun käytöstä

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja polestar, 4/2/03.

1. polestar

Tykkäykset:
    0
    Joka puolella törmää ristiriitaisiin neuvoihin li-ion -akun oikeaoppisesta käytöstä, joten ajattelin turvautua foorumin ehkä tavallista kansaa asiantuntevampaan apuun.
    Olen lukenut jostakin, että li-ion -akku kannattaisi pitää aina mahdollisimman täytenä. Eli latailla aina kun on joutoaikaa vaikkei mitään kummempaa tarvetta olisikaan. Olen kuitenkin törmännyt myös väitteisiin, että akku kannattaisi ladata mahdollisimman harvoin sillä jokainen uusi lataus heikentää akun käyttöikää.
    Tässä menee neuvot pahemmin ristiin kuin Kirvesniemen sukset joten voisiko joku ystävällisesti valistaa että mikä on oikeaoppinan tapa käsitellä li-ion -akkua tuon latauksen suhteen.

2. spadge

Tykkäykset:
    1
    kyl mä oon ymmärtäny et voipi latailla aina kun tuntuu siltä. eli ei tarvii aina odottaa et akku loppuu. ja sit oon ymmärtäny et silloin tällöin antaa sen mennä tyhjäksi...
    Korjatkaa jos olen väärässä !

3. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eiköhän searchi auta tähän hätään?

4. Kartsa

Tykkäykset:
    0
  5. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Ihan vaan kemian puolelta niin sehän perustuu reaktioon, jonka kääntäminen on rajallista. Latauskertoja voi olla vaikka 1000 ja
    sitten se on loppu, eli ei lataudu enää...

6. djj Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Li-Ion akkuja ei koske tuo sääntö että täytyy välillä antaa mennä tyhjäksi asti. Wanhoja nikkeli-akkuja tuo sääntö koski.

7. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Puuh...

8. polestar

Tykkäykset:
    0
    Just tätä mä tarkoitin... tulee joka jampalta eri ohjeita.

9. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Aivan. Satun vaan tietämään tämän hiukan paremmin kuin jonkun faqin tai käyttöohjeen pohjalta... kun maailman suurin valmistaja sanoo miljoonien akkujen myynnin ja tuhansien testikäytön ja labraamisen jälkeen miten se on, niin itse en ainakaan kinannut vastaan. Mutta jokainen saa uskoa mihin haluaa, multa loppu jutut tähän.

10. Elias

Tykkäykset:
    0
    Googlea pojat, goooooglea :)
    --
    "Li-Ion on teho/paino -suhteeltaan selvästi parempi kuin ylläolevat akkutyypit. Sitä ei myöskään tarvitse purkaa tyhjäksi ennen latausta, vaan sitä voi ladata silloin kun haluaa."

(lähde: http://keskus.hut.fi/opetus/s38118/s99/htyo/42/om2.shtml)
    ---------------------------------------------------------------------------------
    "Li-Ion
    Tarkoittaa litiumioniakkua, jota käytetään langattomien viestintälaitteiden virtalähteenä. Li-Ion-akut ovat kevyempiä kuin aiemmat akkutyypit, niiden käyttöaika on suhteellisen pitkä ja niissä ei yleensä esiinny muistiongelmaa. "

(lähde: http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/8910/verkkooppiminen/glossary/index.html)
    -------------------------------------------------------------------------------
    "Litium-ioniakku (Li-ion) on akkutyypeistä helppokäyttöisin. Sitä voi valmistajien mukaan pitää laturissa vaikka koko ajan laitteen siitä kärsimättä. Puolinaisten latauskierrosten ei tarvitse pelätä heikentävän tehoja"

(lähde: http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19980721/erik/980721er30.html"
    --------------------------------------------------------------------------------
    "Pahastuuko litiumakku, jos sitä lataa ei-tyhjänä ?
    Litiumakku ei pahastu ainakaan samassa määrin kuin NiCd tai NiMH. Ilmeisesti ainoa todellinen Li-akun huono puoli on se hinta. Mutta kai tuonkin saa ylilataamisella rikki, joten oman laturin tekeminen vaatii varovaisuutta (varoitus: Litiumakku voi vioittuessaan sytytä tuleen!) "

(lähde: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/teholahteet.html)

11. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Markkinointi on kovaa... muistan kun HiEnd-stereolaitteisiin tuli kaiutinkaapeleiksi "happivapaasta kuparista" tehtyjä "uutuuksia". Totuus oli kuitenkin se, että muita ei ollut tehtykään lähes 20 vuoteen. Varmasti Google hehkutti kaikkein linkkien kautta sen "uutuutta ja erinomaisuutta".

Kommentteja noihin heittämiisi juttuihin... mitään akkua ei tarvitse purkaa tyhjäksi ennen latausta kuten siinä sanottiinkin, mutta ei sanottu että NiMH pitäisi purkaa aina, Li vain kerran kuussa. Mitä vaan akkua voi ladata silloin kun haluaa, kuten siinä sanottiinkin, mutta se ei kannata millään akkutyypillä. Oikein oli myös se, etteivät puolinaiset latauskerrat heikennä sen tehoa, mutta käyttöikää kyllä, joka kerta, sillä lataus täyteen tai vain vähän kuluttaa sitä yhtä paljon, ja se oli "unohtunut".

Sellaista se markkinointi on, menee enemmän kalliimpia akkuja kun se on niin paljon parempi, ja toisaalta niitä menee myös enemmän varaosiksi.

Olen käyttänyt matkapuhelimia kohta 20 vuotta. Joo, akut on tosiaankin parempia, mutta Li akkujakin on vanhentunut käsiin jo toistakymmentä, joten voin ihan kokemuksestakin sanoa että kannattaa tyhjentää välillä kokonaan ja välttää turhia latauskertoja. Siten se kestää 2 kertaa pidempään.

Kokeile itse jos et usko.

12. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Laitan tähän ketjuun kysymykseni kun en viitsi uuttakaan aloittaa.
    Sanoppa Frank kun tunnut tietävän akuista kaiken että kuinka kauan kestää M50-puhelimeni akku kun puhelin on lataavan USB-kaapelin päässä.
    Nyt puhelin on vasta viikon vanha, onko akku kunnossa edes vuodenkaan päästä?
    Eli tässä käytössä akku ei todennäköisesti tule ikinä tyhjentymään kokonaan koska tuo kaapelihan lataa kokoajan. Päivänmittaan kaapeli saattaa ladata akkua 4-5 eri otteeseen. Eli jos tuo 1000 latauskertaa pitää paikkaansa akun pitäisi olla alle vuodessa finito.
    Asia kiinnostanee varmaan muitakin lataavan kaapelin omistajia.
    Paras tilanne olisi tietysti se että kaapelissa olisi esim. kytkin lataukselle jolla käyttäisi akun tyhjiin aina silloin tällöin.

13. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Minä en tiedä, vaan se oli se kaveri Sanyon tehtaalta... tosin kokemuksia on kertynyt esim. N8210:sta 4 akun verran. Ensimmäinen ryytyi alle vuodessa kun pitelin sitä autotelineessä tarvitsi tai ei.
    Tuosta sinun jutustasi... paljon riippuu myös puhelimen/laturin älykkyydestä. Jos se aloittaa latauksen vasta kun 80% tehosta on jäljellä saattaa olla, ettei se tee sitä kuin kerran päivässä. Muuten se syöttää vain sen verran sähköä kuin sitä kuluu puhelimen päällä pitämiseen.
    Jos se taas ei ole älykäs vaan lataa joka kerta akkusi on varmasti menettänyt tehoaan vuodessa.
    Akun fyysinen koko (ja siis myös mAh määrä) vaikuttaa sen elinikään; mitä suurempi akku sitä pidempään se kestää. Tässä kannettavassa tietokoneessani on kaksi akkua ja nyt pari vuotta vanhana niiden teho on laskenut noin puoleen (reilun 7 tunnin käyttöajan sijaan vajaat 4 tuntia), vaikka lataankin sen lähes aina tyhjästä täyteen. Mutta minulla on toinenkin kannettava... se on aina seinässä ja akku kuoli kokonaan kahdessa vuodessa (lataus riitti 10 minuutiksi). Molemmat Li.
    Ei kuitenkaan kannata unohtaa, että näissäkin on valtavia laatueroja. Kaverini osti nokialaiseensa jonkun tarvikeakun ja sen kapasiteettu uutenakin oli huonompi kuin alkuperäisen vuosia vanhan.

Li akun ylivoima on sen keveydessä, ei missään muussa.

14. E.T

Tykkäykset:
    0
    oot kyl ihan oikeessa

15. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Monesti olen vastannut pitkästi kyseiseen asiaan... käyttömukavuus on kaikkein tärkeintä. latailkaa niin paljon kuin ikinä pystytte lionia, se tykkää siitä. oma kohtainen kokemus sanoo että yli3,5v. kesti akku kunnolla (900mA 6110:ssa) ja rikkoutui vaan kun muoviklipsit ei kestäneet. heh.

16. USIM

Tykkäykset:
    0
    Summa summarum: Mitä välii. Akku maksaa muutaman kympin ja tuskin niitä monta täytyy ostaa kännykän eliniän aikana. Latailkaa ihan miten huvitaa. Niin ainakin minä teen.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Olen J.J-75 ja USIM kanssa aivan samaa mieltä ne on käyytövarten eikä mitään lemikkejä mitä hoivaillaan. NiCd aikaan tilanne oli vähän toinen mihkä myös vaikutti Lataustekniikan heikkous monissa laitteissa. Luureja mitä olen käyttänyt jatkuvassa käytössä mm. autosarjassa (tulee useita pieniä ja välillä pitkiä latauksia päivässä) ovat akut kestäneen melkein siinä, kuin käyttäjillä jotka hoivaavat akkuja. Ja jos näillä hoivaajilla olisi yhtäkova päivittäinen käyttö kuin allekirjoittaneella niin tuon melkein sanan voisi jättää pois. Ja pieni hinta 1kk lyhyemmästä akun elinieastä on että luurista ei virta lopu keskenkaiken.
    Olen toki Frankin kanssa samaamieltä teknis kemiallisista rajoitteista.

18. hjoy

Tykkäykset:
    0
    Ottamatta varsinaisesti kantaa siihen kuinka asia on, laittaisin
    linkin, löytyy Kuukkelilla sanoilla "lithium ion battery charging"
    Ja tässä pari lainausta ko. sivulta:
    http://www.bktsi.com/documents/FAQforLi.pdf

7. Q. What is the effect of shallow discharges?
    A. Perhaps the most dramatic increase in cycle life and retained capacity results from cycling at less than 100% depth of discharge. With a 10% reduction in discharge profile, you effectively double the
    cycle life of the cell. Discharge profiles of 25% have extended the cycle life of cells beyond 10,000 cycles and profiles at 12% depth of discharge have extended the cycle life of cells beyond 17,000 cycles.

9. Q. How can I make the battery last longer?
    A. As in any portable application, power management is a primary concern. Proper charge algorithms maximize the amount of capacity in the cell and using the most efficient voltage regulator available
    will also extend the run time of the pack.

18. Q. Does Lithium-ion have a memory?
    A. No, unlike some other rechargeable battery chemistries, Li has no memory effect. In fact Lithium-ion cells offer extended cycle life when cycled at low depth of discharge.

Jaa tämä viestiketju