1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Lehtijuttu liittymätarjoushässäkästä ja RL:n valituksesta

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Bird, 9/12/02.

  1. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Radiolinja valitti Telian kampanjasta kilpailuviranomaisille

    Operaattorit houkuttelevat liittymänvaihtajia rajuin tarjouksin


    Petri Vähä / Joensuu

    Telia ja Radiolinja käyvät kovaa kilpaa matkapuhelinliittymää vaihtavista asiakkaista: puheaikatarjoukset ovat jopa 600 euroa. Maanantaina Radiolinja ilmoitti vieneensä Telian perjantaina käynnistämän tarjouskampanjan kilpailuviranomaisten käsittelyyn.

    Itsenäisyyspäivänä eli viime viikon perjantaina Telia aloitti puheaikatarjouskampanjan, jossa liittymänvaihtajalle luvataan 500 eurolla puheaikaa. Lauantaina useiden Radiolinjan liittymää myyvien jälleenmyyjien ikkunoissa oli tarjousjulisteita, joissa luvataan liittymänvaihtajalle 600 eurolla puheaikaa.
    Radiolinjan lakiasiainjohtaja Mikko Huuskonen sanoo yhtiön lähteneen pistämään paremmaksi eli nokittamaan Telian puheaikatarjousta. Yhtiö on toistaiseksi pidättäytynyt laajoista markkinointitoimenpiteistä, kuten lehtimainoksista.
    - Emme pidä tällaista markkinointia terveenä kilpailuna, mutta nykyisessä markkinatilanteessa Telian ilmoitteluun oli vastattava, Huuskonen toteaa.

    Täysi hyöty
    vuosien mittaan

    Radiolinja ilmoitti maanantaina vieneensä Telian tuoreen puheaikatarjouskampanjan kilpailuviranomaisten käsittelyyn. Yhtiö haluaa selvittää, hyödyntääkö Telia tarjouskampanjassa väärin Telian ja Soneran yhteistä määräävää markkina-asemaa, kun yhtiöt toimivat jo käytännössä yhteisen johdon alaisuudessa.
    - Kilpailunrajoituslaki kieltää markkinajohtajaa käyttämästä asiakasta sitovaa ja saalistushinnoittelua. Telian uudessa tarjouksessa on sitova hinnoittelu eli edun saadakseen, pitää olla asiakkaana yli neljä vuotta. Lisäksi se edellyttää nykyisen operaattoriliittymän irtisanomista, ja silloin kun kyseessä on TeliaSoneran kaltainen mittava yhteenliittymä, sitä voidaan käsityksemme mukaan pitää jo mahdollisena määräävän markkina-aseman väärinkäyttämisenä. Soneran markkinaosuus on noin 60 prosenttia ja Telian 5, Radiolinjan osuus on noin 30 ja DNA:n 5 prosenttia, Huuskonen selventää.
    Huuskonen toivoo kilpailuviranomaisten selvittävän sen, voiko Telia Suomen-yhtiönsä kautta tehdä sellaisia tarjouksia, joita Sonera määräävässä markkina-asemassa olevana operaattorina ei voi tehdä.
    - Uskon, että kyseessä on Radiolinjan väärinkäsitys. Fuusiosta johtuen Telia Mobile toimii Suomessa täysin TeliaSonerasta ulkopuolisena yksikkönä, Telia Mobilen myynti- ja markkinointijohtaja Staffan Blom toteaa.
    Niin Radiolinjan kuin Teliankin 500-600 euron puheaikatarjousten saaminen edellyttää sitä, että asiakas uuden liittymän avaamisen yhteydessä irtisanoo edellisen operaattorin liittymän. Puheaikaetua saa 10 euroa kuukaudessa eli Radiolinjan tarjouksen täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää viiden vuoden asiakkuutta ja Telian tarjous hieman yli neljän vuoden asiakassuhdetta.

    Mainonnasta
    valitettu aiemminkin

    Matkapuhelinoperaattorit Radiolinja ja Telia ovat aiemminkin puuttuneet toistensa mainontaan. Syyskuussa kuluttaja-asiamies antoi väliaikaisen kiellon Radiolinjan suoramarkkinointikampanjalle, joka oli suunnattu Telian City-liittymän haltijoille. Kielto annettiin, koska markkinointikirjeitä oli postitettu myös alaikäisille. Asian käsittely on markkinaoikeudessa edelleen kesken.
    Telian Suomen-toiminnot ovat EU-komission Telian ja Soneran fuusiolle asettamien ehtojen mukaisesti parhaillaan myynnissä. Julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan yksi vahva ostajaehdokas olisi brittiläinen Virgin Mobile. DNA:n tavoin Radiolinjakin on yhä kilvassa mukana, sillä yhtiö on jättänyt Telian Suomen toiminnoista tarjouksen.
    - Käymme ostajaehdokkaiden kanssa neuvotteluja, enempää asiasta ei ole kommentoitavaa, Telian myynti- ja markkinointijohtaja Staffan Blom toteaa.

    "Poikkeuksellinen vuosi"

    Telian myynti- ja markkinointijohtaja Blomin mukaan kuluva vuosi on ollut siinä mielessä poikkeuksellinen, että kaikilla operaattoreilla on ollut pitkin vuotta erittäin monta erilaista puheaikatarjousta.
    - Tutkimusten mukaan noin 84 prosentilla suomalaisista on jo kännykkä ja jokin liittymä. Me ja DNA olemme uusia toimijoita markkinoilla, joten suurin osa Telian uusista asiakkaista on houkuteltava markkinoilla jo olevilta operaattoreilta. Käytännössä 85-90 prosenttia uusista asiakkaistamme tulee muilta operaattoreilta, Blom toteaa.

    Lähde: Karjalainen.fi
     

Jaa tämä viestiketju