1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Sonera Laskuri Soneran liittymien arvioimiseen

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Pedro-G, 7/1/07.

  1. Pedro-G

    Liittynyt:
    17/9/06
    Viestit:
    32
    Tykkäykset:
    0
    Pitäisi ostaa uusi puhelin ja ottaa siihen liittymä. Otan tietyistä syistä todennäköisesti Soneran liittymän.

    Tein Excel-laskurin, jolla voi arvioida, onko kannattavampaa ostaa puhelin vapailta markkinoilta ja ottaa Netto-liittymä, vai ottaa Parempi Päivä -kytkyliittymä, ja millä puhepaketilla. Kokeilkaa ja muokatkaa vapaasti, jos kiinnostaa.

    Laskurin Historia-taulukkoon voi syöttää oman puhelinlaskuhistoriansa sopivaksi katsomaltaan ajalta (esimerkkinä on valmiiksi oma historiani). Välttämätöntä se ei ole, vaan sen voi ohittaa arvioimalla oman keskimääräisen puhelukäyttäytymisensä suoraan Laskuri-sivulle.

    Laskuri-taulukkoon syötetään liittymästä muita tietoja. Valmiiksi on syötetty tiedot Nokia N73 ME -puhelimelle. Jos haluaa jotain muuta puhelinta, niin pitää katsoa Soneran sivuilta pakettien hinnat sekä syöttää kännykän hinta vapailla markkinoilla.

    Tuloksena on taulukko ja graafi, joiden avulla voi arvioida, mikä ratkaisu on edullisin milläkin puheaikamäärällä. Se ei suoranaisesti suosittele mitään, mutta sitä voi käyttää harkinnassa apuna. Itsestään selvää on, että puhepakettien osalta edullisin on se, jossa puheaika mahdollisimman tarkasti vastaa paketin suuruutta.

    Laskuri pyrkii ottamaan huomioon sen, että 28.12.2006 ja sen jälkeen avatuissa liittymissä Sonera veloittaa puhelusta aloitusmaksun ja minuuttiveloitus tulee alkavalta minuutilta (joo joo, olisi pitänyt avata aiemmin...)

    Laskurin solujen kommenteissa on runsaasti lisäohjeita. Lataa laskuri:

    http://koti.mbnet.fi/pedro-g/pub/Soneran_Netto_vs_PP_v1.0.xls

    Ja nyt nukkumaan...
     
  2. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Koska pakettiliittymissä pysytään edelleen sekuntiveloituksessa, saattaa se aiheuttaa isojakin eroja vertailussa pakettien ja "normaaliliittymien" välillä. Mikäli mukaan otettaisiin vielä perheen liittymien määrä ja "sisäiset" puhelut saisi Perhe-palvelun mukaan vertailuun ja täten selvitettyä ne todelliset kustannukset.
     
  3. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Nettoon saa Kestoedun (1€/su puhelut), paketteihin ei. Tuokin asia tulisi ottaa jtenkin huomioon. Laskurit yleensä ovat vain suuntaa-antavia, eivät kerro koko totuutta, johtuen eri käyttäjäprofiileista. Mikäli puhuu vain normaali matka -ja lankapuheluita, eikä mitään muuta, laskeminen voi olla helpompaa.
     
  4. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Helpointahan tuo on huomioda aloitusmaksua rukaamalla.

    Soneralla voi laskea aloitusmaksun olevan n. 10snt, keskimäärinhän netolla tulee "oikean" aloitusmaksun lisäksi n. 4snt ylimääräistä tämän minuuttipelleilyn takia, pidemmissä puheluissa ei ole mitään syytä olettaan keskimääräisen hävikin poikkeavan tuosta 4 sentistä.
    Pyöristykset tehdään ylöspäin, koska vastaajat aiheuttavat paljon sekunnin puheluita.
     
  5. Pedro-G

    Liittynyt:
    17/9/06
    Viestit:
    32
    Tykkäykset:
    0
    Oikeastaan koko syy siihen, että aloin tehdä Excelillä laskelmia, johtui siitä, että Netto-liittymässä on aloitusmaksu ja minuuttiveloitus alkavalta minuutilta. Pakettiliittymissä on sekuntiveloitus, kunnes paketti tulee täyteen; sen jälkeen mennään kuten Netto-liittymässä (tosin eri minuuttiveloitus). Alkoi olla aika vaikea tehdä vertailuja päässä tai taskulaskimella.

    Veloitustapaeron takia vertailuja ei mitenkään voi tehdä yksiselitteisesti. Se logiikka, jota käytin laskurissa on seuraava:
    - Käyttäjän puheluhistorian avulla lasketaan, mikä on käyttäjän puheluiden pituus minuutteina keskimäärin.
    - Jos esim. käyttäjän puheluiden keskipituus on kaksi minuuttia ja hän jossain kuussa puhuu 200 minuuttia, oletetaan, että hän soittaa 100 puhelua
    - Netto-liittymään ja puhepakettien ylimenevään osuuteen lasketaan aloitusmaksu sekä ns. "tappio", joka johtuu siitä, että minuuttiveloitus on aina alkavalta minuutilta. Arvioidaan, että tappio on pitkällä tähtäimellä keskimäärin 30s per puhelu, ts. puolet minuuttiveloituksesta. Tämä arvio pitää paikkansa, jos puhelut ovat aina "normaalimittaisia". Kuitenkin monilla voi olla tapana soitella 0-30s mittaisia puheluita merkittävästi enemmän kuin minkä tahansa muun aikavälin puheluita. Siitä johtuen 0,5 x minuttiveloitus keskimääräiseksi tappioarvioksi voi olla liian pieni. Tämä nostaisi puhepakettien (ja suurempien puhepakettien) edullisuutta, mutta sitä on lähes mahdoton arvioida normaalin puhelinlaskun perusteella, pitäisi tilata puhelukohtaiset erittelyt ja syöttää historiaan ne täydellisinä.
    - Käyttäjä ilmoittaa hinnan puhelimelle, mikäli hän ostaisi sen vapailta markkinoilta (ei siis Soneran ilmoittamiin höpöhöpö-hintoihin). Netto-liittymän "kiinteiksi kuukausikustannuksiksi" lasketaan kuukausimaksun lisäksi kännykän hinta jaettuna 24 kuukaudelle.
    - Laskurissa ei arvioida sen vaikutusta, että kytkyliittymissä puhelimen hinnan saa jakaa 24 kuukaudelle, kun Netto-liittymässä puhelimen hinnan joutuu todellisuudessa pulittamaan heti. (Olisi aika mahdoton arvioida, riippuu mitä kukin rahoillansa yleisesti ottaen tekee.)

    Kestoetuun ja perhepaketteihin en ole ottanut kantaa enkä varmaan otakaan; en itse niitä varmaan hyödyntäisi.
     
  6. Pedro-G

    Liittynyt:
    17/9/06
    Viestit:
    32
    Tykkäykset:
    0
    Laskurin avulla tekemieni kokeilujen mukaan aloitusmaksu- ja minuuttiruljanssi aiheuttaa sen, että jos puhelukäyttäytymisessä on minkäänlaista kuukausittaista säännönmukaisuutta, Netto ei juuri koskaan ole halvin vaihtoehto (paitsi jos puhuu alle 50 minuuttia/kk). Suuret epäsäännöllisyydet voivat tosin vaikeuttaa puhepaketin valintaa, jolloin Netto voi olla pitkällä tähtäimellä edullisempi. Säännöllisyyttä pitää arvioida ihan "silmällä" puhelinlaskuhistoriastaan.

    Jotain yleishuomioita:
    - Keskimääräisillä puhelunpituuksilla 0-4,4 minuuttia / puhelu (uskoakseni hyvin useiden henkilöiden puhelunpituudet mahtuvat tuohon väliin; omani on 1,69 min/puh) PP500 on aina halvin vaihtoehto, jos puhuu 300-550 minuuttia kuussa.
    - PP200 on ensi silmäyksellä vähän kummallisesti hinnoiteltu; se kulkee lähes synkassa PP50:n kanssa, eikä näytä tarjoavan siihen nähden mitään etua. Kuitenkin omalla puhelinkäyttäytymiselläni se on lähes varmasti halvin vaihtoehto, koska harvoin puhun alle 150 tai yli 300 minuuttia / kuukausi. Hinnoittelu voi olla sittenkin ihan järkevä (ts. looginen), se varmaan perustuu tilastoihin tyypillisestä puhelukäyttäytymisestä
     

Jaa tämä viestiketju