1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Lankaverkon ylläpito, uutta ajatelua: internet, 010, 020, jne, vastaanotto ulkomailta

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Slotte, 8/8/07.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    UVTC.com; Laadukkaimmat 900 MHz matkaverkot Suomes Ruotsis &Norjas; puolisol dna 5½ vuoden asiakkuus
    Hei!

Tässä viestiketjussa on tarkoitus tosissaan pohtia, tiedoittaa, ja oikaista löytyykö jotain keinoa edistämään kehitystä sellaisissa osissa lankaverkkoa jossa ylläpitokustannukset tätä nykyä ovat joko kohtuuttomia nähtynä käytön määrän suhteen tai jossa jatkuvuus voisi olla kiinni psykologisesti toteutetusta hinnoitelusta.
    Mielellään uutta ajattelua ja sellaisia toteutuksia joita verkko-operaattorit ken ties eivät ole aiemmin ole vakavasti harkinneet.
    Painoitus tässä viestiketjussa on:
    * Internet. Täydessä tai rajatussa muodossa, mutta kuitenkin tietokoneelta käytettynä, (mobiili-internetti -keskusteluun on useita muita erittäin hyviä viestiketjuja mutta tietysti ne sivuavat tätä viestiketjua).
    * Soitot yritysnumero-suuntiin, joita ovat mm. 010, 020, 029, 030, 0600, 075001, 075301, 075321, 075751, 075981, 075002, 075302, 075322, 075752, 075982. Mielestäni tätä sivuaa myös soitot 0800 -suuntaan, koska yritykselle maksaa jotain ¢20 minuutissa kieppeillä vastaanottaa 0800 -numeroon puheluita Suomen GSM-verkoista, verrattuna että se on korkeintaan muutaman sentin luokkaa jos puhelu tulee lankaverkosta.
    * Puheluiden vastaanotto ulkomailta, soittajaa ajatellen, esimerkiksi silloin kun ulkomailta Suomeen soittavalle on suuri merkitys kustannukseen onko sillä Suomessa olevalla vastaanottajalla mahdollisuus ottaa puhelu lankaliittymään

Harmi että vasta niin myöhään kuin 17.7.07 aloin saada tuntumaa tähän asiaan. Olisi pitänyt ajatella ja toimia jo varhaisemmassa vaiheessa.

Tässä pitkässä aloitusviestissäni on kosoltti lainauksia. Haluan että tähän viestiketjuun tulee lisää lainauksia aiheeseen liittyvistä aiemmista pohdinnoista. Eli, jos olette sanoneet jotain viisasta aiemmin, tai jos luette jotain viisasta aiemmin kirjoitettua MPF:lla, niin lisätkää tähän viestiketjuun lainauksia.

Tähän lisäys:
    ... tai ellei olisi paremmin kuin nyt, niin paremmin verrattuna jos vähitellen esimerkiksi kylästä lankaliittymät ja ADSL tulevat irtisanotuksi ja kupari poisrullatuksi.

2. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    UVTC.com; Laadukkaimmat 900 MHz matkaverkot Suomes Ruotsis &Norjas; puolisol dna 5½ vuoden asiakkuus
    Lainaus viestiketjusta "Elisa uudistaa Mobiililaajakaistansa hinnoittelun"
    Linkki sivulle 2: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=37732&page=2
    Lainaus viestiketjusta "Yleistä keskustelua 3G:n kattavuudesta ja toiminnasta":
    Linki sivulle 8: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=31833&page=8
    Lainaus viestiketjusta "Sonera harkitsee lankapuheluihin rajua hinnankorotusta"
    Linkki sivulle http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=35519&page=9
    Lainaus viestiketjusta "Elisa uudistaa Mobiililaajakaistansa hinnoittelun"
    Linkki sivulle 4: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=37732&page=4
    Tähän lisään nyt että:
    * Ajatellaan nyt, korvessa on vaikkapa kaksi GSM 2.5 -verkkoa.
    * Eli, koska kyse on "aikaluukuista", niin hetkittäin jompi-kumpi verkoista on ruuhkautunut GPRS "gerpsä" tai EGPRS/EDGE -kapasiteetin suhteen. Se, että kumpi verkko on ruuhkaisempi vaihtelee siis alituisesti kuten olen jo hiljattain yrittänyt saada sanotuksi.
    * Mitä vähemmän aikaluukut riittävät, sitä järjettömämmältä tuntuu pystyä käyttää internettiä tietokoneelta.
    * Tarkoitus ei voi olla rakentaa erittäin moneenkin haja-asutettuun paikkaan lisää GPRS ja/tai EGPRS/EDGE -kapasiteettia, koska eihän se voi ratkaista sitä että internet-käyttöön pitää olla yhteydet jotka oikeasti pelittävät
    * Koska, kyllähän internetillä lataus katkeaa jos yhteyden nopeus menee hyvin lähelle nolla-lukemia. Silloin hyvin perusteltu ja/tai antoisa internet-koti-käyttö ja/tai etätyö voivat muodostua kipukynnyksen ylittäväksi toivottomuudeksi. Itse en yleensä ole sellainen joka vähästä valittaisi, osaan kyllä käyttää heikosti toimivaa internet-yhteyttä ja samalla aikaansaada.

Se, mitä siis aloin hahmoittamaan 17.07.07, olisi, mikäli toteutettavissa, olemassa olevan kapasiteetin hyödyntämisen maksimointia mutta vaatisi oikein reilusti yhteistyöhalua.

Mutta myöntäkää pois huomioonottaen mitä olen kirjoittanut: kyllä syrjässä on GSM -kapasiteettia, mutta eihän sitä noin vain yksittäinen käyttäjä voi maksimaalisesti hyödyntää!?

Voihan jokainen yksittäinen käyttäjä otta SIM:it jokaiseen kahteen tai kolmeen GSM-verkkoon jota on syrjässä, mutta eihän yksi ja sama internet-yhteys voi olla simultaanisti kahden SIM-kortin varassa!

Jos ja kun operaattorit alkavat harkita tätä, niin tarvittanee maantieteellisesti tarkennettuja poikkeuslupia 900 MHz taajuuksien käyttöön.

Lainaus viestiketjusta "Sonera harkitsee lankapuheluihin rajua hinnankorotusta"
    Linkki sivulle 9: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=35519&page=9
    Lainaus viestiketjusta "ADSL liittymän pisimmät toimitusajat?" - sivulta 17:
    Linkki sivulle 17: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=21266&page=17
    Linkkejä:
    Sivulta 6 viestiketjusta "Sonera harkitsee lankapuheluihin rajua hinnankorotusta"
    Koskien edullista "GSM-lankapuhelinta":
    http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=581530#post581530
    http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=581568#post581568

3. telco manager

Tykkäykset:
    0
    diipadaapa. aika huikeeta tajunnan virtaa.

4. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Slottelle oma blogi! :D

5. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Lankaverkot alas ja gsm-vastaanottimet tilalle. Poistuu samalla ukkosen aiheuttamat sähköiskut korvaan.

6. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Valtion toimesta televisioverkko-taajuudet syrjäkylillä pois TV-lähetys käytöstä, internet tilalle niille taajuuksille niihin koteihin! Eli maantieteellisesti hyvin rajatusti, kaikkialla muualla maassa ennallaan.

7. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Uutta:
    Dagens Nyheter (dn.se) kirjoittaa tänään (Ekonomi-osio, sivu 3, paperilehti):
    >>Telia lanserar turbo-3G
    I höst kommer Telia med en tjänst för snabbare datauppkoppling via 3G, det som i dagligt tal kallas för turbo-3G.
    . I stället för att erbjuda den hastighet som idag är vanligast, 3,6 megabit per sekund, ska man gå direkt på 7,2, säger Kenneth Karlberg, Telias mobilitetschef i en intervju med di.se.
    . Priset för turbo-3G ska vara i närheten av priset för dagens 3G-trafik, 199 kronor i månaden.
    . I höst växer också mobilen ihop med bredbandet. Då ska Telia starta en tjänst är man kan använda sin mobiltelefon och ringa via ett trådlöst nätverk. Förutsättningen är naturligtvis att telefonen har stöd för trådlös datauppkoppling.
    DN>>

Itse en todellakaan kannata Teliaa, päin vastoin. Telia tekee vieläkin härskimmin korkeakustanteisten lankaliittymien suhteen Ruotsissa kuin mitä Sonera Suomessa. Perustelu mulla kyllä on: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=493188#post493188

Tuo stöd för trådlös datauppkoppling, niin heti ensimmäisenä mulla tulee mieleen että se on kätevä tapa käyttää matkapuhelin-luurinsa puhelinmuistiota hyödykseen lankapuheluissa.

8. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Näin on ja näyttää menevän jopa siitäkin off topicin puolelle, kun tulee tajunnan virtaa 3G:stä väliin..

9. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Ammattilainen, ja kaikki te jotka lukivat tämän viestiketjun ihan äsken ja teillä olisi kiinnostusta ja aikaa keskustella aiheesta mutta ette siltikään (vielä) kirjoittaneet, huomasitko nämä seikat?:

Käännös:
    "Tänä syksynä myöskin matkapuhelin kasvaa yhteen laajakaistan kanssa. Silloin Telia käynnistää palvelun jossa voi käyttää matkapuhelintaan langattomasta verkosta soittamiseen. Edellytys on tietenkin että puhelimella on langattoman data-yhteyden yhteensopivuus."

Joten, jatketaan siis keskustelua. Haluan mielellään huomautuksia, kritiikkiä, ja jopa tarpeen tullen huumoria, koskien mitä kirjoitan.

Mielestäni tämä viestiketju on hyvä olla.

Tätähän se juuri on: PITÄÄ sotkea asiat löytääkseen jotain uutta ideaa. Siksi kyseinen lainaukseni Dagens Nyheteristä oli täysin ajankohtainen ja TÄYSIN tähän viestiketjuun sopiva.

Se mitä tarkoitan käsitteellä "korkeakustannus-lankapuhelin" ovat ne yksittäiset lankaliittymät joiden ylläpito VOI olla hinnakasta kun vertaa kustannuksiin keskivertoisen lankaliittymän yllpidossa koko maa tilastomateriaalina.

Eli, minä olen jo huomannut että ADSL päihittää paketti-siirto-GSM -ratkaisut. 3G on myöskin GSM, eli GSM 3.x. Syy ei ole se etteikö GSM 3.0 toisi mukana paljon hyvää, vaan ihan yksinkertaisesti se että jos vaikkapa pisteeseen a pystytetään GSM 3.0 -tolppa, niin se EI takaa että perheet b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, ja z pystyvät käyttämään internettiä edes melko tyytyväisesti verrattuna jos näillä jokaisella tolpan ympärillä asuvalla perheellä on ADSL.

Totta, saattaa olla että GSM 3.x tulisi korvata korkeakustannus-lankapuhelimet. Mutta se ei ole itsestäänselvyys koska juuri niissä kohdissa on edelleen nyt vuonna 2007 tyypillistä että oikeastaan kaikki investoinnit ovat huteralla asiakasmäärä-pohjalla, siis paikallisesti maantieteellisesti, voi tarkoittaa esim yksittäisiä pieniä kyliä. Se mitä tarkoitan edelleen, on että GSM 2.0 EI ollut hyvä datasiirtoon ja käynnistettiin jo vuonna 1991, mutta GSM 3.0 taisi tulla tuossa joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla, joten ...

Sen sijaan, kuten olen jo todennut, matkapuhelinnumero ei lähimainkaan voi korvata lankanumeroa kun on kyseessä puheluiden vastaanotto ulkomailta.

10. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4726
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Slottelle.

Uskoisin että pystyisit huomattavasti paremmin tuomaan asiaasi julki ruotsinkielisellä foorumilla. Valitettavasti suomenkielen artikulointisi on niin heikolla pohjalla ettet täällä muutosta saa.

Kyseleppäs ystäviltäsi, jotka paremmin suomea taitavat voisivatko he kirjoittaa sanomasi.

Itsekkään en kielitieteen rovehsori ole mutta kaikkihan vissiin ymmärtää mitä tarkoitan.

11. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuulostaa hyvinkin paljon UMA-yhteydeltä.

12. jake79 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    en tiedä muista. mutta minä en tajua noista kirjoitteluista yhtään mitään :) joten no comments

13. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    hiphei OK, hyvä kertokaa lisää!!

OT: Qwertyi, niin olinkin. 90-luvun lopussa ja vielä vuosituhannen vaihteessa, oli sellainen kuluttajajärjestö kuin Cint. Sitä johti, ja johtaa edelleen, muuan Anders Nyman, jonka kanssa, ja usean muun kanssa, kuten olen aiemmin maininnut:
    26.07.07 Viestiketjusta "Kuinka kauan Elisan "pimento" kestää??" - sivu 22
    OT: Cint oli vähän aikaa tauolla tuossa vuosituhannen alkupäässä. Silloin jätin aktiivisuuteni kun kyllästyin odottamaan milloin se käynnistetään uudelleen, joten enpä usko että huolivat takaisin, ja mitä on ollut aikaa seurata niin se ei aina pidä niin korkeata tasoa se foorumi vaikka ei paljon jäljessä tätä foorumia. Varma en ole, voi hyvinkin olla että on hyvinkin tasokas. Mutta siitä on niin kauan joten eivät ehkä muuta kuin hämärästi mua muistais, tai mistä sitä tietää ... mut kuitenkin vaikea tehdä comeback kerta aikaa on kulunut niin rutosti.

OT: Mitä tulee nimen omaan Suomen kielitaitohini niin pahoittelen, mutta rakensin elämäni Suomeen tässä vuosikymmen keskivaiheilla, joten kyllä Suomi on päämääräni - siitä ei ole epäilystä kerta vaimo ja lapset ovat Suomessa. Ymmärrän erittäin hyvin Suomen kannan meihin ulkosuomalaisiin, enkä yhtään yritä pakottamalla päästä takaisin, päin vastoin minua hingutaan takaisin.

Eli palataan nyt keskusteluun!
    Älkää pelätkö kritisoimasta mua, vähitellen opin kommentoimaan ja puolustamaan ytimekkäämmin ja käyttämällä vähemmän Off Topicia.

Olen pahoillani siitä että keskusteluissa mun kanssa monesti on tarpeen olla melko kärsivällinen/pitkäjänteinen. Opin kyllä paremmaksi keskustelijaksi, ei pelkästään MPF:n kautta...

14. telco manager

Tykkäykset:
    0
    keskustelua? tässä toikassa ei ole juurikaan mitään keskustelua - sehän koostuu lähes pelkästään omasta sekavasta hengentuotteestasi.

miksei?

15. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Tietysti, koska uuden viestiketjun voi aloittaa vain tasan YKSI foorumin jäsen. Mä oon aivan uupunut 20 tuntisista "työ"päivistä nyt kaksi kuukautta pötköön, joten siksi pyysin että kukin joka on nähnyt, tai itse kirjoittanut, jotain viisasta tähän viestiketjuun soveltuvaa, tulisi tehdä lainaus tänne. Itse en nimittäin tosiaan vain jaksa lukea satoja foorumi-viestejä lisää tällä hetkellä.

Katsot vaikkapa:
    http://www.uvtc.com/sweden/assets/pdfs/Utland_priser.pdf

http://www.uvtc.com/uk/pricelist/private/standardPrice.aspx
    1) - paina: International, - valitse Finland.
    2) Tee valinta uudelleen, - valitse Finland mobile.

Tai mene sivuun:
    http://www.uvtc.com/sweden/general/worldwide.aspx
    - valitse maa - ja valitse vastaavalla tavalla.

Kuka tahansa joka tuntee hinnoittelua ja tekniikkaa, kuten sinä, ymmärtävät että soittajalle hinta määräytyy sen mukaan mikä vastaanottava numero on.

Way OT: Jos haluatte kiistää onko tällä merkitystä, niin tiedoksi vain niin MINÄ satun henkilökohtaisesti olemaan parhaimpia asiantuntijoita tämän seikan tarpeellisuuden suhteen. Mulla on pitkä kokemus tästä, enkä todellakaan valita vähästä. Jo luonteeltani olen suurpiirteinen. Lisäksi olen nähnyt ja kokenut monenlaista kovaa asiaa elämässä, joten en suinkaan valita aivan tyhjästä eikä syy ole minussa itsessä vaan mua on kohdeltu ihan miten sattuu.

Way OT: Kyllä, halaun mielellään kritiikkiä tämän asian suhteen. Kriitikin ohessa voitte siis luonnollisesti suurin piirtein kuvata kuin monen tuhannen € edestä olette soittaneet ulkomailta Suomeen kuluneen 10 vuoden aikana. Tai sanoa kuin monta lankaliittymää olette avanneet ulkomaille. Ei sen takia että haluaisin udella, yksityisyys on kaikista tärkein prioriteetti joka hetki mun elämässä ja jokaisen elämässä jonka kanssa olen tekemisissä. Vaan sen takia että haluan mielellään tietää jos jollakin MPF:laisella on enemmän kokemusta ulkomailta Suomeen soittamisesta.

En oleta että kukaan ymmärtää miksi kirjoitan Way OT:ia. Siksi haluankin että tähän keskusteluun tulisi lisää sykettä, lisää viestejä, muilta kuin minulta itseltä.

16. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Huh, huh!

Nyt isäni, joka työkseenkin kääntää paljon Englanin, Suomen (ja Ruotsin välillä), tarkisti tämän viestiketjun. Hän ei löytänyt mitään parempaa tapaa ilmaista nämä asiat, joten ei oikaistu mitään. Tosin hän ei osaa GSM-tekniikasta oikeastaan mitään.

Eli, noin puolet tästä viestiketjusta olen yrittänyt selittää että pää-ideani tällä hetkellä on että tarkoitan tätä:
    a) Ajatellaan nyt, sellaisessa kohdassa jossa esimerkiksi koko pikku-kylän kotipuhelinliittymät ovat "uhanalaisia" lankapuhelin-verkko-operaattorin kustannuskuvion takia (esimerkiksi myrskyssä puita kaatuu puhelinlankojen päälle kohdissa joissa ei ole maakaapelia), sitä tarkoita tällä:
    lainaus tästä viestiketjusta, sivu 1:
    ...
    b) ... Niin sellaisessa kohdassa on kuitenkin useimmiten kaksi tai kolme GSM 2.x -verkkoa, capisce?! ...
    c) ... Joten, idea on: yhteistyö paikallisesti, juuri siinä kohtaa, juuri koskien sitä mastoa/solua/(GSM-)tolppaa, koskien niitä kotitalouksia jotka sijaitsevat siinä. ...
    d) ... se yhteistyö olisi siis että kun vaikkapa jokin kyseessä olevista kotitalouksista haluavat käynnistää tietokoneeltaan internetyhteyden, niin tämän kyseessä olevan yhteistyön ansiosta yksi ja sama GPRS-yhteys pysyisi käynnissä kahden tai kolmen fyysisen GSM 900 MHz verkon varassa. Verkko vaihtuisi siis itsestään kotitalous-käyttäjän tarvitsematta tehdä mitään eritysempää internet-yhteytensä aikana ...
    e) ... Perustelu/syy on se että, kuten kirjoitin, paraskaan asiantuntijaa ei voi väittää että yhdessä tietyssä fyysisessä GSM 2.x 900 MHz verkossa data-siirto on tietyssä kohtaa vähiten ruuhkainen koko ajan verratuna siihen/niihin toiseen/toisiin fyysisiin GSM 2.x 900 MHz verkkoihin jota/joita on samassa kohtaa. Kuten sanoin ruuhkaisuus voi vaihdella jopa useita kertoja minuutissa. ... ylikapasiteettia on siis vaikea hyödyntää ihan yksinkertaisin keinoin! ...
    f) Kuten selitin jo aiemmin, se muistuttaisi hiukan WAP:ia, mutta ei olisi WAP, vaan paljon parempi. Se olisi tietenkin tehty käytettäväksi isolta näyttöpäätteeltä. Se mikä muistuttaisi WAP:ia olisi että siinä olisi rajoituksia: isojen vaikkapa asennus-tiedostojen lataus olisi estetty, samoin voisi olla vaikkapa internet-TV ja musiikki estetty, ym. muut kilotavu-syöpöt jutut. Sillä pääsisi kuitenkin suosittuihin/tärkeisiin palveluihin, suomalaisilla sivuilla ja ulkomaalaisilla. Ei siinä mitään "etiikka"-suodatinta pitäisi olla, vaan mielellään valikoimaan pitäisi kuulua myös joitain kansainvälisiä aikuistenkin materiaalia (mutta ei nyt kiistellä tässä siitä). ...
    g) ... Lainaus aloitusviestistäni:

17. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yksi näkökulma tähän langattomien yhteyksien rakentamisvimmaan voisi olla niiden mahdolliset terveysriskit. Se on jo selvää, että voimakkaat sähkömagneettiset kentät (esim. suuret sähkövoimalinjat) aiheuttavat ongelmia ihmisten terveydelle pitemmällä aikavälillä. Ja nyt Saksassa sekä Sveitsisssä terveysviranomaiset kehottavat välttämään WLANien käyttöä vedoten juurikin terveyshaittoihin. Langattomuus on hieno ja mukava asia, mutta onko niin mukava että sen saadakseen kannattaa uhrata oma terveytensä?

18. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
  19. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Tätä viestiketjua oli tänään kello 16:59 mennessä luettu tasan 900 kertaa.

Viestiketjusta "3G vs ADSL" - sivu 1, 18.08.07
    http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=29767

20. Slotte

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Viestiketjusta "Sonera harkitsee lankapuheluihin rajua hinnankorotusta" - sivu 11, tänään:
    Suora linkki: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=588668#post588668
    Lainaus sieltä:
    Kröhöm, yltyikö keskustelu, vai oletko sovelias aivan tosissasi?

Onhan tästä jo kirjoitettu, kuten olen jo lainannut tässä viestiketjussa, niin esim kimmo kirjoitti 04.08.07, viestiketjussa "Sonera harkitsee lankapuheluihin rajua hinnankorotusta" - sivu 9
    Linkki yksittäiseen viestiin: http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showpost.php?p=582790&postcount=166

Itse kommentoin sitä 08.08.07, se on viesti #2, eli toisiksi vanhin viesti tässä viestiketjussa.

OT: Tämä ei ole ketään foorumilaista kohtaan: Oikeasti, sellaiset ihmiset ovat joko aivan Pelle Hermanneja, kieroutuneita, peloissaan jostain hyvästä syystä, tai eivät ajattele koskaan miten elämä on muilla, jotka väittävät näin: että muka internet ei tuo kenellekkään sitä todellisuudessa ammattimaisesti osaavalle mitään lisää elämänlaatua.
    OT: Se ei edes näy tältä foorumilta täysin, mutta mä oon tänä kesänä pystyttänyt sellaiset linnoitukset internettiin että huh, huh. En olisi edes harkinnut että tarvitsenko edetä urallani juuri nyt vai enkö. (Ura on hyvin subjektiivinen käsite.)
    OT: Internet on melko paljon joka ihmisen oikeus, se on tietenkin totta että monet eivät hallitse internetin asianmukaista vähä-vahinkoista tai täysin vahingotonta käyttöä, mutta niitä on taajamassa ainakin sama osuus käyttäjistä.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju