1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Langaton multimedia kehittyy, miten käy akkujen?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja 2kind, 2/12/02.

1. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Puhelin, internetpäätelaite, mp3-soitin, (video)kamera, FM-radio... Näillä on muutakin yhteistä kuin design-värikuori, jonka sisään koko hoito on puristettu: virrankulutus.

Multimediasovellukset matkapuhelimissa ovat täällä jo tänään, ja kehityksen suunta on siellä missä pitääkin; internet ja videokamera vaan kaikkien taskuihin, en vastustele yhtään.
    Entä matkapuhelinten akut? Niistä kai on tarkoitus antaa jatkossakin tarvittava sähkövirta jotta puhelimeksikin kutsuttu langaton multimedialaitteistosi pysyy modernin elämäntyylisi vauhdissa.

Kehittynyt akkuteknologia on ollut aina minulle henkilökohtaisesti yksi tärkeimpiä argumentteja uutta puhelinta valitessa muutoin niin samankaltaisten eri valmistajien kilpailevien mallien väliltä. Ei oikeastaan yksi tärkeimpiä vaan tärkein.
    Minulla on kokemusta ent. Ericssonin, Nokian ja Siemensin matkapuhelimista. Lähes joka kerta olen pettynyt nimenomaan akkuihin, vaikka puhelin olisi muutoin ollut mieluisa. Tällä hetkellä käytössäni on N6310i jonka toiminta-aikoihin olen kylläkin ollut kohtalaisen tyytyväinen.

Sitä mukaa kun puhelimista tulee kanettavia laitteita, joilla lähetetään, vastaanotetaan ja tuotetaan multimediaa, niiden virrankulutus nousee huimasti. Langaton multimedia ei ole kovin langatonta, jos puhelinta pitää ladata kerran päivässä pari tuntia kerrallaan.

Haluaisin kuulla ajatuksianne ja mielipiteitänne aiheesta.

2. Flying Finn

Tykkäykset:
    0
    Joku Nokian herrahan uumoili vähän aikaa sitten, että tulevaisuudessa virtaa saadaan sokeripalasta.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kokoa kasvattamalla saadaan akkutehoa.
    Ja sitten on ollu tullollaan uusi akkutekniikoita/virtalähteitä mm alkoholi ym kemiallisia polttokenno tyyppisiä rakaisuja joissa sähkökehitetään. jopa joskus oli juttua pinestägeneraattorista jota pyritettisiin pienellä moottorilla...

Olishan se työpäivän päätksi kiva otta lähi pubissa olut ja kossu ryyppy käännylle.

4. Andreas

Tykkäykset:
    0
    Itse olen jo pitkään käyttänyt tehoakkua. Koko ei minulle ole se pääasia (siis puhelimien suhteen ;) ), joten ylimääräinen koko ja paino ei häiritse. Siksi tehoakkuja, kun käytän säännöllisesti puhelimen GPRS ja BT ominaisuuksia (BT headset, e-mail ja WAP GPRS:n yli, kalenteri ja sen synkronointi IR:n yli, jne).

Tietysti mitä pienempi, tehokkaampi ja kevyempi sitä parempi. Kaikkea aina ei vaan voi saada, joten täytyy tehdä valistuneita valintoja.

5. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Niin, itsekin käytän gprs:ä aika paljon ja ihan jo yksistään puhelujen suhteen pitäisin itseäni aikamoisena heavy-userina.

Tämä aihe tarjoaa erinomaiset puitteet humoristisuuteen pyrkiville osanottajille, mutta ihan vakavasti puhuen: onko kenelläkään käsitystä esim. siitä, miten valmistajat ottavat tulevaisuudessa tämän seikan huomioon kun vaikkapa Nokian 7650 ja 3650 -malleissa akkujen nimellinen teho on aika yllättävänkin pieni (vakio 830/850mAh) verrattuna vaikkapa 6310i:hin (vakio 1100mAh). Aika kummallista, kun ajattelee, kumman noista luulisi kuluttavan enemmän virtaa.

Ei, ei minua todellakaan (paljoa) haittaisi joku röökiaskin kokoinen 2500mAh -monsteri.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    6000 sarjan runko tuntuu olevan finaalissa kun ei ole esitelty uusia versioita, samoin monella muulla valmistajalla ei ole enään paljoa luureja joihin voi muotoilun puolesta laittaa isoja akkuja.
    Valmius ja max puheajat ovat kyllä kasvaneet, mutta ninkuin sanoit käyttö ajat palanneet 90luvun alun tasolle.
    Uusi akkutekniikka ei ihan heti tule suurtenvalmistajien massa luureihin, eli nykyisllä joutuvat pärjään.

7. djjuzhi

Tykkäykset:
    0
    Ehkä hieman off-topic, mutta eikös 7650'n vakio-akku ole 750 mAh?

8. 2kind

Tykkäykset:
    0
    Voi olla, en omista ko. puhelinta enkä ole vähäisen käyttökokemuksen puitteissa irroittanut puhelimen akkua tarkistaakseni asiaa.
    Lähteenäni käytin http://www.nokia.com/nokia/0,5184,815,00.html

Pointtina oli, että puhelimen erikoisominaisuuksien hyödyntämisen luulisi kuluttavan virtaa siinä määrin, että akun teho on mielestäni epäilyttävän pieni. Tämä on siis viittaamasi viestin ajatus pähinänkuoressa.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jos 7650:aa vertaa 8210:aan niin varsinkin puhe ja valmiusaika ovat 7650ssa parempia, käytännön toiminta aika ovat ehkä aika samaa luokkaa.
    8210 nyt ei ollut toimintaajoiltaa mikään riemuvoitta, vaikka myyntiintullessaan ei ollut surkimus.
    7650ssa on sama akku tyyppi, mutta on nykyisin tehokkaampi kuin 8210ssa

10. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    No hoh.. Itse tuskastelen tämän R600:n kanssa vain valmiusajan takia, nimittäin käytön vakiintumisen takia sitä saa ladata joka toinen päivä ja se kyllä välillä rassaa hermoja, kun palkit tippuu joskus pari pykälääkin kerralla. Tosin itseasiassa jokaisessa omistamassani puhelimessa on ollut hyvin heikko kestoinen akku. No toivottavasti vaan akku tekniikka kehittyy ja saadaan hyviä valmiusaikoja nyt värinäytöllisiinkin multimedia puhelimiinkin.

Jaa tämä viestiketju