1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kytkypuhelin varastettu/kadonnu/särjetty/sopimuksen purku

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja J.J-75, 3/4/06.

  1. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Tarkoituksena selvittää miten kovan hinnan varautumatta joudut maksamaan puhelimestasi joka on pitkän sopimuksen jälkeen aika arvoton.

    Soittokierroksen tuloksia:


    Dna: Toimita rikosilmoitus DNA:lle, tällöin sopimus raukeaa ja sinun ei tarvitse maksaa puhelinta. Oli "shellin paarin juttui". Asiakaspalvelu ei soittanut koskaan takaisin vahvistaakseen tuota tietoa... Homma toimii kuin Elisalla. Dna:lla ei ole varkausvakuutusta. Sosiaaliset syyt sopimuksen purkuun vaatii esimerkiksi lääkärintodistuksen työkyvyttömyydestä! Jestas! Onkohan kuluttajaneuvojat mitä mieltä asiasta. Mitä operaattorille kuuluu toisen terveydentila!

    -----------------------------------

    Elisa: Joudut maksamaan puhelintasi niin kauan kuin sopimus edellyttää puhelimen suhteen ja ostamaan toisen tilalle. Meno kuin Hobbyhallissa. Varkausvakuutus 2e kuukaudessa helpottaa kummasti jos näin käy. Katoamis-/varastamistapauksessa kuukausimaksut jatkaa juoksuaan liittymän osaltakin, et voi perua määräaikaispakettia, muutoin kuin sosiaalisiin syihin vedoten.

    -----------------------------------

    Sonera: Ei soittanut vaikka lupasi palata asiaan, asiakaspalvelu huonoa. Soitto uudestaan Soneralle.

    Soneralla joutuu maksamaan puhelimen heti kokonaan kun se postiin saapuu <- oli paskapuhetta taas Soneralta, Kynnysraha käsittää noin puolet puhelimen hinnasta ja loppuosa maksetaan kuukausittain.

    mutta sen voi perua tämän sopimuksen mm. sosiaalisiin syihin vedoten. (työttömyys, tms.). Puhelimessa on operaattorilukko, mikä kuulostaa hullulta varsinkin kun puhelin on maksettu kuitenkin kokonaan ja on asiakkaan omaisuutta. Operaattorilukon saa auki sen jälkeen kun sopimus on rauennut. <- asiaa tarkistetaan...


    Varastamiseen liittyvässä tilanteessa sopimuksen voi purkaa myös ja avata uuden liittymän, tai käyttää vanhaa (uusi sim), nettoliittymä mahdollista esimerkiksi ja puhelimen voi hankkia asiakas itse. Asiakaspalvelu on melko tietämätön siitä, että sopimuksen voi purkaa, huonosti on koulutettu. Varkausvakuutusta ei ole.

    -----------------------------------

    Saunalahti: Vastaus tuli nopeasti mailiini.

    "Kun omistusoikeus puhelimeen on siirtynyt, asiakas vastaa itse puhelimesta, esimerkiksi sen varastamisesta tai katoamisesta. Saunalahti suosittelee puhelimen vakuuttamista kyseisten tilanteiden varalta, sillä jos puhelin varastetaan, ei asiakas vapaudu maksamasta puhelimen kuukausimaksuja sopimusajan päättymiseen saakka. Asiakasta pyydetään ilmoittamaan Saunalahdelle välittömästi, jos puhelin on varastettu, jolloin Saunalahti pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan rajoittamaan puhelimen käyttömahdollisuuksia."

    "Jos asiakkaalle tulee sopimuksen syntymisen jälkeen Kuluttajasuojalain
    määrittelemä nk. sosiaalinen suorituseste täyttää sopimuksen velvoitteita,
    sovitaan sopimuksen purkamisesta tapauskohtaisesti. Sopimuksen purkamisesta sovittaessa otetaan huomioon asiakkaan puhelimesta maksama käteismaksu, puhelimesta ja Palvelupaketin liittymäosuudesta maksamat kuukausimaksut, jäljellä oleva sopimusaika, luottokustannukset, puhelimen käypä arvo ja Saunalahden rahoittama puhelimen subventio."

    "Asiakkaan on tehtävä Saunalahdelle kirjallinen pyyntö sopimuksen purkamisesta suoritusesteen takia sekä esitettävä todisteet esteestä."


    Kommenttini tästä.
    hmm... mitäpä se todiste sitten on? Mitä se kenellekään yritykselle kuuluu toisen työttömyys todistaa tai sosiaalitoimiston armoilla oleminen, kuulostaa todella alentavalle. Pitääkös noista paikoista lähettää kirjallinen paperi leimalla vai...
    ---------------------------
    Varkausvakuutuksessa maksetaan esim. Elisalle 10% puhelimen hinnasta, tämä edellyttää rikosilmoituksen tekoa jos aiot saada puhelimen korvattua vakuutuksen kautta. Jos hävität/särjet tietty itse puhelimen, ei ole tästä hyötyä. Saattaa olla, että tämän myötä outoja "punapukuisia lenkkeilijöitä" on enemmänkin liikenteessä :))
     
  2. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    Re: Operaattoreiden ehtojen erot? Kytkypuhelin varastettu...

    Saattaahan se olla, että noin toimivat ne, joiden moraali antaa myöten tehdä petoksen. Sehän se on nimikkeenä tuossa tapauksessa jos itse hävittää/särkee puhelimen, tekee siitä rikosilmoituksen ja kerää hyödyn itselleen.

    Jos itse hävittää tai särkee puhelimen, niin silloin kannattaa kääntyä oman vakuutusyhtiön puoleen jos rahavarat ei muuten anna myöten ostaa uutta. Sehän se on ollut tilanne muidenkin luurien kanssa, enpä ole tavannut liikettä joka olisi uuden luurin antanut suoraan käteen sillä perusteella että hävitti vanhan jonnekin...
     
  3. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Mitenkäs muuten kun mahd. varkauden mukana oletettavasti menee SIM-kortti, niin mitä tarkoittaa Elisan hinnastossa erikseen olevat "liittymäkortin vaihto 7,89€" ja "liittymäkortin korvaushinta 25,23€"

    Onko tämä ymmärrettävä niin, että jos vain haluat kiiltävän uuden kortin, on hinta 7,89 vanhan palauttaessasi, mutta kadonnut pitää korvata 25,23€:lla? Vai mitä nuo erilliset hinnat ovat?

    Kortin katoaminen lienee kuitenkin se todennäköisin syy vaihtoon...
     
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    ööh.. ei, se tarkottaa toi 25,23e simmin todellista hintaa, se on sinne vaan merkitty. Elisa vaihtaa vuoden 2000 vanhemmat kortit veloituksetta uusiin. Tuo 7,89e on se hinta joka maksetaan, kun korttia vaihdetaan tai se on kadonnut. Kortin vioittuessa, maksua ei peritä.
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin ei Elisa ole tietääkseni vuosiin edes yrittänyt periä asiakkailta kortista korvaushintaa. Toki sen hinan määrittely antaa tietyissä tilanteissa mahdollisuuden selkään korvausvaatimukseen.
     
  6. Bomb

    Liittynyt:
    3/1/03
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    3
    Tuo DNA:n käytäntö kuulostaa varsin mielenkiintoiselta. Monestako liikeestä saat rahaa takaisin, jos ostamasi puhelin varastetaan ennen kuin se on 2 vuotta vanha? Nimenomaan. Mutta mikäs siinä, ilmainen varkausvakuutus on aina ilmainen varkausvakuutus, vaikka korvaus ei olisikaan varastetun esineen täysi hinta (korvauksella tarkoitan nyt sitä osaa puhelimesta, mikä ei ole vielä maksettu).
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Älä muuta sano... Mietin, että voiskohan näiden käytännöissä olla kuinkakin eroja. Huonosti on aspat koulutettu tämmösiin kysymyksiin. Onhan noita kysymyksiä... Kytkyssä ainakin.

    noo, tarvii odotella soittoa huominen, DNA lupaa soittaa aina ja nyt pitäs tänään soittaa Soneralta.
     
  8. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Taitaa Dna:n osalta kyse olla mätäkuun jutusta. Miten se voisi olla operaattorin / myyjän vastuulla jos asiakkaalta kännykkä varastetaan? Eiköhän se ole sitten asiakkaan ja vakuutusyhtiön välinen asia.
     
  9. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Näin kovasti väittäävät... tuota, odotan tämän päivän Dna:lta puhelua vielä, jotta varmistuu... soitan huomena uudestaa muutoin.

    Sonerallahan tilanne on vähän toinen. Puhelin maksetaan kerralla kun se postiin tulee, joten varkaushommassa menetellään muullalailla. Muokkaan kun saan tietoa lisää kyllä, älä huolestu ;)
     
  10. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Re: Kytkypuhelin varastettu/kadonnu/särjetty/sopimuksen purk

    Kiva ja kiitos kun jaksoit vaivaa näiden tärkeiden asioiden selvittämisessä!

    Muutamia kysymyksiä heräsi:

    Korjaisitko tuon pienen kirjoitusvirheen, jahka DNA palaa sinulle asiaan.

    Kaikki operaattorit näyttävät pääasiassa vaativan puhelimen kk-maksujen maksamista loppuun asti. Tämä on mielestäni juridisesti oikein ja ei pitäisi olla kenellekään epäselvää, jokainen vastatkoon omaisuudestaan.

    Mikä jäi aika paljonkin epäselväksi on Joutuuko asiakas maksamaan myös liittymän kuukausimaksut sopimuksen loppuun asit?.

    Tarkoittaako soneran vastaus, että näin ei olisi, vaan liittymätyypin voisi näissä tapauksissa vaihtaa esim Sonera Netoksi?
     
  11. Beza

    Beza

    Liittynyt:
    13/3/04
    Viestit:
    104
    Tykkäykset:
    0
    Itseäni hämää kyllä paljon tuo elisan taktiikka. Jos puhelin varastetaan, hajoaa tms. Niin pitää ostaa uusi puhelin tilalle? Miten tuo on mahdollista, että pitää maksaa tuollaisessa tilanteessa kaksi kertaa tuon puhelimen hinta? Ja tarjoaako elisa tuota varkausvakuutusta?
     
  12. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    miksi pitää olla tällainen topic?

    eikö se järki jo sano että jos puhelin katoaa/rikkoutuu siten ettei takuu korvaa, as maksaa viulut?

    olen jo aikaisemmin postaillut että mahtaa se saunalahden asiakasta kismittää se että makselee kiltisti 24kk:n kauden loppuun sen vajaa 50 eur/kk

    ei pitäisi olla mitään epäselvää asiassa
     
  13. Pate

    Pate Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    10/7/03
    Viestit:
    1244
    Tykkäykset:
    45
    Puhelinmalli:
    Xperia m5
    Jo on hupaisia juttuja taas.Kyllä kai sellaiset joilla on järki päässä tajuavat ettei operaattorin velvollisuus ole maksaa teidän varastettuja/hukattuja puhelimia.
    Tuntuu täällä olevan erikoista porukkaa kun kuvitellaan että jos puhelin varastetaan niin voisi välttyä maksamasta sitä.Sopimus on sopimus.
    AJATELKAA NYT VÄHÄN EDES !!!!
     
  14. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Jos sinulta varastetaan kerralla maksamasi puhelin, toki sinä silloin joudut ostamaan uuden puhelimen myös, eikä kukaan sitä sinulle anna. Samaten, jos ostat puhelimen vaikka Hobby Hallista osamaksulla, tulee sinulle laskuja vaikka hajottaisit puhelimen niin, ettei takuu korvaa tai kadottaisit puhelimen. Sama juttu tuossa. Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää.
     
  15. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Luetun ymmärtämistä?
    Ja kyllä Elisa vakuuttaa. Näin olen tainut lukea Elisa Paketti -ketjustakin.

    Juuri tuota ajankin takaa. Jos haluaa hyödyntää liittymästä maksamaansa korkeaa kk-maksua, joutuu joissakin tilanteissa tilalle hankkimaan toisen ominaisuuksia tukevan laitteen (esim. 3G).

    Sinänsähän 100min puheaikaa ja 100 tekstaria voi kuluttaa ihan 90-luvun kännykällä. Mutta jos on kytkysopimusta tehdessään luullut käyttävänsä liittymää uudehkolla luurila, voi vähän kismittää kun luuri lähteekin alta mutta kk-maksut on silti maksettava (siis sekä puhelimesta että liittymästä).
     
  16. Beza

    Beza

    Liittynyt:
    13/3/04
    Viestit:
    104
    Tykkäykset:
    0
    Juu, vaikeuksia selvästi tuntuu löytyvän luetun ymmärtämisestä, saattaa olla 4 vuorokauden valvominen osasyynä :) Luin tuon sillätavalla, että on pakko ostaa uusi puhelin jos varastetaan, tai muuten on elisalla nokan koputtamista. Selvitti paljon, kiitoksia.
     
  17. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Noniin. Ettei nyt porukka vaan luule, että kaikki tähän ketjuun postaavat kuvittelevan saavansa puhelimen hävittämisen operaattorilta anteeksi, väännetään sitä rautalankaa.

    - Operaattori ilmoittaa kytkypaketin hinnaksi 19,95e/kk, sisältää esim. videopuhelut
    - Sopimuskausi 24kk, puhelimen ovh. 240eur
    - Puhelimen osuudeksi mainitaan 10,00e/kk
    - Puhelin hävitetään vuoden (12kk) käytön jälkeen
    - Asiakas joutuu maksamaan 10.00eur/kk puhelimesta vielä 1 vuoden (12kk) ajan.

    Nyt ollaan tilanteessa, jossa käsillä on liittymä, jonka kk-maksuun kuuluu videopuhelut, mutta se hienon hieno 3G-puhelin lähtikin varkaan matkaan.
    Eli kysymys kuuluu, pitääkö myös liittymän osuus (9,95e/kk) maksaa sopimuksen loppuun?
    Tämä ei käy ilmi mistään ylempänä olevasta vastauksesta, ehkäpä Soneran vastauksesta, mutta ketjun aloittaja saa vielä täsmentää asian ;)
     
  18. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Pitää maksaa myös liittymän osuus, sillä sinä olet saanut sen puhelimen sillä halvemmalla hinnalla sillä ehdolla, että otat liittymän ja pidät sitä kaksi vuotta. Ja jos hajotat tai hukkaat tänä aikana puhelimen, sinun täytyy maksaa vanha ja hankkia uusi puhelin, jos haluat käyttää palveluja aivan kuten ostettaessa puhelin käteisellä.
     
  19. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    itse tulkitsen asian niin että asiakas maksaa sen 19,95 eur kiltisti kauden loppuun (ja ostaa kaveriksi 1100 jotta voi soitella)

    [/mutu]
     
  20. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Kuulostaa tosi mutu-tiedolta, mainitsethan jos tämä on faktaa ja Ainoa Oikea Totuus. Ja millä operaattorilla.

    Itse voisin kuvitella, että asiakas voi maksaa puhelimen loppuosuuden (120eur) alta pois samantien kun puhelin pöllitään ja tähän vedoten voi operaattori antaa "anteeksi" ja purkaa sopimuksen.

    On mielestäni kohtuutonta vaatia asiakasta maksaa käytännöstä kahdesta melko kalliista puhelimesta, jotta saa liittymästään kaiken irti. Yhdenkin puhelimen maksamisessa on tarpeeksi hommaa.

    Tämä kaikki vain arvailua ja pelkkää mutuilua.
     

Jaa tämä viestiketju