1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kytkypuhelin huollossa liikaa.

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Roxero, 18/12/06.

  1. Roxero

    Liittynyt:
    18/12/06
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Onko purku mahdollinen, kun soneran kytkypuhelin on ollut kuukauden huollettavana? kävin kysymässä, että mikä mättää, niin siellä se odotteli VIELÄKIN jotai osia nokialta, eli ei mahdollisuuksia saada jouluksi puhelinta...
    voiko tässä jo päteä johonki kuluttajasuojalakeihin ja purkaa koko sopimuksen paska?
     
  2. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Juu Sonerahan sen puhelimen sulle on tietenkin valmistanut. Kytkylaitteissa on normaali valmistajan takuu. Tosin mikäli laite on ollut huollossa jo kuukauden, niin luulisi että laittaisivat takuuvaihtona uuden tilalle. Vai onko kyseessä takuun piiriin kuuluva vika?
     
  3. Roxero

    Liittynyt:
    18/12/06
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    joo voi **** sinäkin saat varmaan kicksejä ***** "sonera valmistama puhelin"... hehheh..
    käyttöongelmat( sammuilu ja takkuilu) eli takuun piiriä joo..

    edit/adapter- Kielenkäyttöä korjattu.
     
  4. jaakko

    jaakko Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    30/7/03
    Viestit:
    1097
    Tykkäykset:
    21
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Copy/pastea Kuluttajaviraston sivuilta:

    Kuinka kauan tuotteen takuukorjaus voi kestää? Voinko saada korjauksessa olevan kännykän tilalle sijaislaitteen korjauksen ajaksi?
    Kuluttajansuojalaki ei suoraan määrittele, missä ajassa virhe tulee korjata, vaan laissa puhutaan kohtuullisesta korjausajasta. Kohtuullisena korjausaikana pidetään takuukorjauksissa noin kahta viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on kahden viikon jälkeen oikeus vaatia vähintään sijaislaitetta käyttöönsä.
    Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisukäytännön mukaan takuukorjausten viivästymisessä otetaan huomioon myös korjattavan laitteen välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne laitteen käyttäjänä. Jos esimerkiksi matkapuhelin on talouden ainoa viestintäväline, takuukorjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa. Silloin sijaislaitetta voi vaatia tilalle aiemminkin.
    Viihde-elektroniikan laitteita ei voida pitää yhtä välttämättöminä. Kuitenkaan niidenkään takuukorjaus ei saisi kestää useita viikkoja, vaan sijaislaitetta voi pyytää tilalle parin viikon jälkeen.
    Tämä perussääntö on voimassa myös silloin, kun kyse on kuluttajansuojalain mukaisen virheen korjaamisesta, vaikkei takuu olisi enää voimassa tai tuotteelle ei olisi annettu takuuta.


    Myyjäliikkeeseen takaisin ja asiallisesti ilmoittaa haluavansa sijaislaitteen korjauksessa olevan laitteen tilalle, kuluttajaviraston kantaan tarvittaessa vedoten.
     
  5. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Ihan kuin kyse olisi siitä kuka tuotteen on valmistanut. Sonera on tuoteen myynyt, ja näinollen se vastaa koko toimitusketjun virheistä, niin omistaan, puhelimen valmistajan, puhelimen valmistajan alihankkijan kuin puhelimen valmistajan alihankkijoiden alihankkijoidenkin.
    Se ei myyjän vastuuta poista, vaikka vika olisi ollut kaivosmiehen joka louhi puhelimeen tarvittavia ainesosia.

    Ainakin jos se on Soneran kautta tai heidän ohjeillaan huoltoon toimitettu niin kyllä minä alkaisin jo vähintäänkin hinnanalennusta kyselemään kun huolto venyy useampiin kuukausin.
     
  6. lost-soul

    Liittynyt:
    2/8/05
    Viestit:
    224
    Tykkäykset:
    0
    Tosin jos Sonera on antanut lainalaitteen tuon huollon ajaksi, joka vastaa suunnilleen huoltoon lähtenyttä laitetta, niin silloin on melkein turha yrittää edes mitään hinnanalennuksia lähteä pyytämään.
     
  7. Peurasaari

    Peurasaari Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    1033
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    olikos kyseessä 6630? kannattaa pyytää huoltoa laittamaan normaali softa luuriin, surfport softan sijaan. SP-softassa on jokin häikkä joka johtaa siihen että puhelin sammuilee, buuttailee ja takkuilee.
     
  8. Roxero

    Liittynyt:
    18/12/06
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    6680 on huollossa oleva puhelin ja antovat tämmösen 6610 ritsan käyttöön, en nyt tiedä vastaako tää ihan ominaisuuksiltaan tuota 6680:aa.....
    voikos ne laittaa tavallisen softan, koska sittenhän se puhelin toimisi kaikilla liittymillä? :O eikös sen pitäisi olla pelkästään soneran liittymän puhelin sen fakin kaks vuotta.... en usko että suostuuvat laittaa normisoftan
     
  9. samumanu Vieras

    Vaikka ne laittaskin siihen ihan "tavan softan" ei se sim-lukko mihinkään poistu eli ei voi käyttää muilla liittymillä. Soneran toi sim-lukko on "paskin" mut sitä saa mitä tilaa.. Heh!
     
  10. per

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    481
    Tykkäykset:
    4
    Moi

    Harmi että puhelimen takuukorjaus kestää aivan liian kauan. Tuo kuluttajasuojan teksti ei käsittele tämän tapauksen ydintä millään. Eli kyseessähän on kytkypuhelin! Maksat joka kuukausi puhelimesta jota et käytä, ehkä sinulla on datapaketti myös jota et voi käyttää, vähin mitä voi vaatia on samallainen puhelin huollon ajaksi tilalle tai Soneralta kuukausimaksusta palautusta.
    Tämä tapaus olisi erittäin tärkeää viedä eteenpäin kuluttajaasiamiehelle tai muuten saada jonkinlainen virallinen päätös miten kytkypuhelimen kanssa pitää menetellä takuuhuollon aikana, sillä 6610 ei ole 3G puhelin eikä vastaa maksamaasi tuotetta tai palvelupakettia.
     
  11. Peurasaari

    Peurasaari Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    1033
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    en kyllä mielestäni maininnut että lukitus poistuisi? meinasin vaan että loppuu pätkimiset, sammuilut ja jumimiset. Paikallishuolto meillä nakkaa luuriin normisoftan niin jo toimii.

    samaa mieltä olen siitä että soneralla sim-lukko on aika "tiukka". toimisi edes soneran normikortilla niin olisi parempi juttu.
     
  12. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25699
    Tykkäykset:
    4726
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Taasen näitä ketjuja joissa kirotaan operaattorit ja puhelimen valmistajat alimpaan h*lv*ttiin. Onkohan asianomainen soittanut Soneralle ja kysellyt sieltä mitä olisi tehtävissä? Samanlaiseen äänenpainoon mitä foorumille on kirjoitellut ei kannata kylläkään aloittaa. Eiköhän Sonera ole sen verran joustava yritys jotta sinulle jotain hyvitystä antaisivat. Mieti itse ensin mitä vaadit hyvityksesksi ja ole valmis joustamaan. Jollei miellyttävää ratkaisua synny niin sitten kannattaa miettiä jatkotoimenpiteitä.

    Turha sitä kahden vuoden sitoutumista on ruveta kiroamaan. Itse olet nimesi paperiin pistänyt ja sitä ennenhän tutustuit pakettiin minkä ostit. Aina ei asiat suju niin kuin pitäisi, mutta kyllä ne aina korjaantuu.
     
  13. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Onhan tuosta jo vaaranvastuu siirtynyt, kun luurin omistus on asiakkaalla ja tuote on toimitettu. Eriasia jos kyseessä olisi vuokralaite, mutta nythän on vain myyty puhelin erikoishintaan vastineena asiakkaan sitoutumisesta toiseen sopimukseen.
     
  14. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1599
    Tykkäykset:
    204
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Kuluttajaviranomaiset ovat kyllä ottaneet kannan että kytkypaketti on paketti, jossa sekä liittymän että puhelimen kauppa voidaan perua mikäli jommassa kummassa on niin paha vika tai puute ettei sitä saada kuntoon muulla tavoin.

    Eli on aivan kohtuullista pyytää Soneralta hyvitystä kuukausimaksuista silloin kun puhelin on ollut koko ajan vain huollossa.

    Hyvityksen määrän määrittely on tietysti oma taiteenlajinsa. Mikäli liittymä on ollut osittain käytettävissä esim. varapuhelimen avulla, ei sitä voi kokonaan takaisin periä. Mutta ainakin puhelimen osuutta maksuista kannattaa yrittää. Jos osa pakettiin sisältyvistä palveluista ei ole ollut varapuhelimella käytettävissä, kannattaa lisäksi pyytää hyvitystä osasta liittymäpalvelunkin maksuja.

    Eri asia tietysti on jos esimerkiksi hukkaa puhelimen lumihankeen. Silloin törppöilyn joutuu maksamaan itse.
     
  15. weetabix

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    111
    Tykkäykset:
    0
    Omia kokemuksia puhelin korjaamisesta

    Itselläni kävi niin, että ostin vuosi sitten Elisan liikkeestä puhelimen lahjaksi. Puhelin ei toiminut, vaan sammuili, kaatuili ja jumiutui joten palautin sen hetimiten liikkeeseen takaisin josta se lähti korjaukseen. Reilu kahden viikon päästä sain tiedon, että puhelin on palautunut korjauksesta. Lahjan saaja totesi samat viat joten vein puhelimen taas huoltoon. Vaadin puhelimen pikaista korjaamista vedoten tuohon kuluttajaviraston kahden viikon aikaan. Kului kaksi viikkoa ja mitään ei kuulunut.

    Olin yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja hänen kantansa oli se, että korjaus olisi pitänyt suorittaa kahden viikon kuluessa (ja nyt oli teknisesti kulunut jo yli kuukausi) ja nyt voisin vaatia liikkeeltä puhelimen heti takaisin tai vastaavaan tilalle. Ja jos liike ei tähän suostuisi niin kauppa pitäisi purkaa.

    Soitin liikkeeseen ja ilmoitin ajan jolloin tulisin hakemaan puhelimen ja kerroin samalla kuluttaja-asiamiehen kannan. Eli kauppa puretaan jos en saa puhelinta toimivana käteeni tullessani käymään siellä. Päästessäni Elisan liikkeeseen he pahoittelivat asiaa ja kertoivat tulleensa siihen lopputulokseen, että alkuperäistä puhelinta ei voida korjata joten he vaihtavat sen uuteen. Ja koska tästä kaikesta oli kertynyt niin paljon mieliharmia niin he hyvittivät asian antamalla 150 euroa kalliimpaan malliin, josta löytyi halvempaan malliin verrattuna, isompi näyttö, parempi kamera, mp3-soitin muistikortilla jne. :)

    Tarinan opetus. Pitäkää huolta oikeuksistanne ja älkääkä olko liian kilttejä. Tehän olette loppujen lopuksi maksavia asiakkaita.
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Aivan samaa mieltä. Te sen maksoitte, oikeus on vaatia myös että toimii odotetulla tavalla.
     

Jaa tämä viestiketju