1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kytkypuhelimen vaihto

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja k1vala00, 6/7/06.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. k1vala00

    Liittynyt:
    9/4/06
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    Kerätään tähän topiciin kokemuksia ilmenneistä ongelmista kytkypuhelinten omistajien ja operaattorin välillä. Ei kuitenkaan liittymän toimitusajoista tai puhelimen toimintoihin liittyen.

    Pohjustukseksi muutamia kysymyksiä:

    Voiko kytkypuhelimen vaihtaa toiseen? Jos niin puhelimen hinta on ilmeisesti maksettava. Tarkoittaako tämä 24 x kk-maksujen määrä vähennettynä jo maksetuilla kuukausilla? Onko jollain tästä kokemuksia?

    Ottaako liikkeet kytkypuhelimen vaihdossa liikkeeseensä myyntiin käytettynä koneena ja hyvittää asiakkaalle esim. hänen jo maksamiensa kuukausimaksujen hinnan kun asiakas haluaa vaihtaa kytkypuhelimensa mallia?

    Entäpä jos kytkypuhelin rikkoutuu tai varastetaan, korvaako koti- tai matkavakuutus? Saako kytkypuhelimen sopimuksen teon yhteydessä kuitin puhelimesta tms. todistuksen omistussuhteesta, mikä vaaditaan vakuutuskorvauksen saamiseksi? Entäpä miten vakuutusyhtiö suhtautuu korvauksen maksamiseen koneesta jonka suurimmaksi osaksi omistaa operaattori? Onko kokemusta tästä?

    Mitkä ovat ehdot joilla kytkysopimuksen saa purkaa ja mitä näissä tapauksissa puhelimelle tapahtuu? Omistajan kuolema, vakava sairastuminen, taloudellisen tilanteen muuttuminen, ulkomaille muutto jne.? Tuntuisi että em. tapahtumien johdosta sopimuksen saisi purkaa eli kk-maksut loppuisivat mutta jos puhelimesta on maksettu vasta osa, kenelle puhelin päätyy? Onko joku selvitellyt näitä etukäteen tai onko kenelläkään kokemuksia?
     
  2. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Käsittääkseni soppareissa lukee tai pitäisi lukea selvästi kenen puhelin milloinkin on. Osittaista kahden omistajan tilannetta ei käsittääkseni ole.

    Kahdessa ensimmäisessä tapauksessa yleisesti sopimuksen voinee purkaa suht kivuttomasti. Taloudellisen tilanteen muuttumisella tarkoitettaneen työttömyyttä. Mikäli on määräaikaisessa työsuhteessa, niin järjellisestikin voisi ajatella että mitään pitkäkestoista kahletta ei kannata ottaa. Tällöin katsoisin että asiakkaan taloudellisen vakauden jatkuvuus ei ole varmaa, joten sopimusta ei voine irtisanoa. Tätä voinee sitten jaaritella aivan pitkään ennen kuin löytyy muutama tilanne jolloin tämä onnistuisi. Puhelimen kohtalo näissä irtisanomistilanteissa pitäisi myöskin selvitä sopimuspapereista.
     
  3. k Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/12/05
    Viestit:
    1445
    Tykkäykset:
    0
    Tästä aiheesta on väännetty asiaa sivutolkulla ketjussa Kytkypuhelin varastettu/kadonnu/särjetty/sopimuksen purku
     
  4. makiluola

    makiluola

    Liittynyt:
    13/1/05
    Viestit:
    32
    Tykkäykset:
    2
    Kävin tänään päivällä vaihtamassa Tammiston Gigantissa ELISAn kytkykauppapuhelimen toiseen mallin. Edellinen oli NOKIA N 70, jonka ostin Markan talosta Tammistosta. Nyt "vaihdoin" tuon NOKIA N 70 SonyEricsson K800i malliin. (Ennakovarasin tuon SonyEricsson K 800i mallin sieltä tämän viikon Maanantaina etukäteen.).

    Homma tapahtuu käytännössä niin ainakin ELISA kytkykauppapuhelimen vaihdossa, että asiakkaan hankiessa uutta kytkykauppapuhelinta hän tekee ao. kaupassa taikka ELISAn palvelupisteessä uuden kytkykauppapuhelinsopimuksen ELISAN kanssa. Silloin asiakas voi halutessaan muuttaa omasta puolestaan tarvittaessa ilman veloitusta sopimuksensa ehtoja, kuten puheaikapaketin puheaikamäärää, data ja SMS pakettiansa myös.

    Tällä hetkellä voi myös maksaa ELISA paketin uuden kytkykauppapuhelimen pois heti halutessaan. Tämä kanattaa muistaa jo siinä vaiheessa, kun tuota uutta kytkykauppapuhelisopimuspaperia täytetään. (ELISAN 3g matkapuhelinkytkykauppasopimuksessa on kohta myös tällä maksutavalle nykyään.).

    Vielä selvyyden vuoksi ja muistutukseksi. Kun tekee ns. kytkykauppapuhelimen vaihdon, niin myös uusi sopimus tarkoittaa, että sen allekirjoittamisesta lähtien olet sitoutunut ELISAn "talutusnuoraan" kahdeksi vuodeksi uuden sopimuksen allekirjoituspäivästä lähtien! (Sama kuvio on myös muilla operaattoreilla vastaavassa tilanteessa; SONERA ja DNA.).

    Vanha kytkykauppapuhelin jää tietenkin asiakkaalle omaksi. Elisa lähettää tuosta vanhasta kytkykauppapuhelimesta loppulaskun asiakkaalle laskutusosoittesseen, joka on yleensä kotiosoite. (Yrityksillä se on yleensä ko. yrityksen oma laskusosoite.) Laskun summa on jäljellä oleva määrä "vanhan" puhelimen kytkykauppahinnasta. Tämän asiakas maksaa Elisalle eräpäivään mennessä. Sitten vasta ELISA purkaa vanhassa puhelimessa olevan ns. SIM lukitulksen.

    Käytännössä asiakas saa tekstiviestillä koodin ja ohjeen, jolla tuo SIM lukitus puretaan. (Näin minä tämän asian ymmärsin, kun kysyin sitä ELISAN asiakaspalvelusta ja Gigantin puhelinosaston myyjältä myös.).

    SIM lukituksen purun jälkeen puhelinta voi käyttää minkä tahansa matkapuhelinoperaattorin SIM kortilla, kuten DNA tai SONERA.

    Niin ja kytkykauppapuhelimilla on valmistajiensa/ maahantuojien antamat takuut normaalisti voimassa niiden hankintapäivästä lähtien, vaikka asiakas olisi vaihtanut aikaisemman kytkykauppapuhelimensa toiseen malliin syystä, taikka toisesta.

    Takuukorjauksissa on helpointa, kun pystyy esittämään huollolle aina alkuperäisen ostakuitin ja/tai kytkykauppapuhelinsopimuspaperin, josta ilmenee ko. puhelimen merkki, malli, sekä sen hankintapäivä (Ostopäivä), sekä myös mielellään ko. puhelimen ns. IMEI koodi.
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju