1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kytkykaupan hyödyt ja haitat

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja FinCoder, 6/5/07.

  1. FinCoder

    Liittynyt:
    9/7/04
    Viestit:
    179
    Tykkäykset:
    0
    Teen erästä koulutehtävää ja pyytäisin pientä apua sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat ottaneet näistä asioista enemmän selvää tai jotka ovat tekemisissä näiden asioiden kanssa.

    Eli mitä etuja ja haittoja kytkykaupassa on? Kuinka pitkäksi ajaksi operaattoreihin sitoutuu? Voiko liittymätyyppiä tai puhelinta vaihtaa sopimuksen voimassaoloaikana? Voiko sopimuksen purkaa? Nämä eivät ole suoria tehtäväkysymyksiä, vain kysymyksiä, jotka tulivat tässä hetkessä mieleen. Kertokaa toki oma mieliipiteenne kytkykaupasta, miten se on vaikuttanut.
     
  2. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Siirretty Operaattorikampanjat-ketjusta - olisin laittanut Kytkyt boikottiin -ketjuun, mutta joku oli senkin ehtinyt jo laittaa lukkoon... hienoa...

    Itse olen samoilla linjoilla, jopa 12 kk on turhan pitkä aika jos operaattorilla ei homma toimi. Nämä vuoden parin mittaiset kytkyt syövät aika hyvin asiakkaalta kaikki ne edut, joita numeronsiirrettävyys toi mukanaan. Itsellä on käynyt tuuri, että Sauniksella on homma toiminut moitteetta samoin Dna:lla. Mutta Elisan kanssa on ollut murheita, pitää muutaman euron takia vääntää ja kääntää ja tuhlata sitä vähääkin vapaa-aikaansa. Rahasta tuo ei ole kiinni, ihan vaan periaatteesta haluan pitää oikeuksistani kiinni.
     
  3. aeksy

    Liittynyt:
    4/7/08
    Viestit:
    75
    Tykkäykset:
    1
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Kytkykauppa on vaikuttanut suoraan kännykkäkauppaan osittain positiivisesti ja negatiivisesti johtuen juuri sopimus epäselvyyksistä.

    Kaikki ei osaa mieltää puhelinta sellaiseksi, että se jos esim. katoaa, luullaan, ettei sitä tartte maksaa jotenkin. Ihmiset jotka eivät ole varautuneet yllättäviin kulunkeihin kuten katoamiseen ja särkymiseen, saattavat joutua hyvinkin hankaliin tilanteisiin tuloihin nähden. Velaksi ostamista tulisi välttää ja ennen se mistä voitiin tinkiä rahaa pois, on nyt evätty tavallaan ja maksetaan täysiä hintoja pitemmällä maksuajalla.

    Risto Reipas kuten kaikki voi päätellä esimerkiksi... saa rahaa 380 euroa pyöreästi kuussa. Kännykän laskujen osuus ja kännykän ostaminen nostaa kulut vaikkapa 40 euroon kuukaudessa. Nyt jos puhelin katoaa, ei olla varauduttu yllättäviin menoihin. Ainoa keino on ostaa tietysti uusi puhelin tai maksaa vanha pois ja ostaa muualta uusi jne.. tapoja on monia, mutta voi joutua maksumieheksi "ylimääräsellä" laskulla hyvinkin pitkään. Eli maksaa kaksinkertaisesti nyt sitten puhelimen käytöstä mikäli katoaa jne.. Kytky vääristää kauppaa siinä määrin, ettei tule ajatelleeksi myös lopullisia kuluja. Tai siitä ei välitetä ja on omiaan suitsimaan Hobbyhall velkakulttuuria, jossa elämme Suomessa kuin siat pellossa konsanaan jo nyt. Muutoinhan ihmiset ostaisivat halvempia puhelinmalleja jollei velkaa tehtäisi niin houkuttelevaksi. Nyt velaksi elämistä joka asiassa pidetään normaalina mitä se ei ole.

    24kk sitoutuminen on mielestäni liian pitkä jo nuorelle, jolla ei ole tuloja kunnolla...

    Kaikkia voi vaihdella ja hommata mielinmäärin, ei ole kyse siitä, vaan paljonko se maksaa koko touhu ja aiheuttaa vaivaa.

    Sopimuksia voi purkaa lähinnä vaikkapa sosiaalisiin syihin vedoten tms... Aikaisemmin Soneralla oli tapana laittaa salakavalasti viesti ja jos et reagoinut, huomannut, sopimuksesi jatkui taas sitovasti jota ei voi peruuttaa... tästä nousi aikanaan iso haloo kuluttajaneuvojille ja lisää töitä.

    Positiivinen asia on se, että se on luonut valtavaa kilpailua, hinnat vain tuntuvat hämäävän yhä. Missään hintalapuissa en ole nähnyt merkintöjä, että paljonko koko tuote on maksanut kokonaisuudessaan vaan 1-18e hintoja kuukaudessa ja kauhea söhellys muuta ja pienellä pränttiä.

    Lisäksi Elisa on muninut operaattoreista eniten asioiden kanssa kun asiakkaalle pitäs saada lukkovapaa puhelin. Operaattori lukot merkitsevät yhä vähemmän ja paljon on nytkin x-simmistä juttua ollut liikenteessä. Kokoajan kasvavassa määrin keksitään eri tapoja alkaa kiertämään lukkoja. X-sim on vain yksi osoitus siitä, ettei ihmiset ole rajoituksiin tyytyväisiä eivätkä kytkyihin ylipäätään. Olkoonkin eri asioita sinänsä, mutta hyvin usein näin vaan on. Ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa välttämättä vaikka sen hommaakin..
     
  5. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Enemmän hilpeyttä herätti mielestäni Panun kommentit.. kytkysopparista muka pääsee eroon jos paketti ei toimi halutulla tavalla, näkispä vaan.
    Ja kuluttajien valinnanmahdollisuudetkin lisääntyy kun huonosti toimivaa pakettia ei voi vaihtaa toimivammalle operaattorille :D
     
  6. JPW™ Vieras

    Aina yhtä epäsuoria vastauksia Panulta! =) Niin varmaan tapahtuu!
     
  7. mr donki

    Liittynyt:
    6/7/08
    Viestit:
    10
    Tykkäykset:
    0
    Heh, hyvän linkin pistit Äksy! :]

    Jooh, mullekin nuo Elisan konkarin kommentit tuli vähän yllätyksenä - lähinnä siksi, että kehtaa tuollaista väittää kirkkain silmin ja julkisesti. Jopa myyjät ovat rehellisempiä.

    24 kk sopimus on sopimus asiakkaan ja operaattorin välillä. Ei siitä pääse irti, vaikka tulisikin katumapäälle, palvelut eivät toimikaan niin kuin pitäisi, päätelaite jo kolmatta kertaa huollossa jnejnejne..

    Toisaalta en kyllä täysin ole samaa mieltä tuon Denan tj:n kanssakaan; kytkyt sopivat mainiosti tietylle kohderyhmälle.

    Ihan totta. Pakko tosin lisätä, että samaa tekee sekä Elisa että Dna, joten Sonera ei ole ainoa.

    Palaten alkuperäiseen aiheeseen.

    Hyödyt:
    -päätelaitteen saa (vieläkin) suurimmassa osassa tapauksista halvemmalla, sanoi Dna:n tj mitä tahansa
    -sopii mainiosti niille, joilla ei OIKEASTI ole mitään ongelmaa olla operaattorin asiakkaana seuraaviakin kahta vuotta
    -kaukaa haettu, mutta: teet 24 kk:n sopimuksen operaattorin kanssa ja ko. operaattori nostaa 300 % hintojaan - ei koske tätä asiakasta (sopimus molemminpuolinen)
    -ainakin Soneralta ja Elisalta kytkypuhelimeen saa norm. takuun lisäksi VAKUUTUKSEN, jota ei käteismaksulla ostettuun puhelimeen saa
    -operaattori saa myytyä asiakkaille lisää palveluita 3G-puhelinten myötä, ja ihan näin rautalangasta vääntäen niitä palveluita (jotka maksavat asiakkaalle, lisätuloa operaattorille) ei ole pakko ostaa/käyttää jos ei halua. Tietyt henkilöt kuitenkin HALUAVAT näitä palveluja

    Haitat:
    -niin kuin lakimies kuluttajavirastostakin sanoi, kaikki eivät tosiaan aina tiedä, mihin paperiin nimensä pistävät
    *tästä voi syyttää ihan yhtä paljon harhaanjohtavaa markkinointia ja epäeettistä myyjää kuin asiakasta itseään
    -sopimuksen purkaminen aivan uskomattoman vaikeaa edes kunnollisesta syystä, vaikka Elisan herra Iso Herra muuta väittääkin
    -asiakkaat eivät sisäistä, mihin palveluntarjoajaan sitoutuvat


    En lähtisi kieltämään kytkykauppaa missään nimessä niin kuin Dna:n Rouva, mutta tämänhetkistä tilannettakaan en sokeroisi yhtä lipevästi kuin Herra Elisa.
     
  8. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Huomasi todellakin että oli kiusallinen kysymys.

    Koko haastattelusta sain sellaisen kuvan että kumpikin haastateltava ei ollut oikein hereillä, siis nuokkumista. Varmaan näissä ympyröissä on totuttu vielä nukkumaan siihen aikaan, kuin haastattelu tehtiin.
     
  9. anttitk

    Liittynyt:
    28/4/07
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Oli kyllä molempien operaattoreiden edustajien osalta täysin ala-arvosesti hoidettu tv-esiintyminen. Ei sillä, että itse olisin liikemaailman D.Triumph tahi valkokankaan James Dean, mutta on mun mielestä huvittavaa, että kaksi noinkin isoa tekijää alalla menee aamu-unisina televisioon, ja hakkaa toisiaan vyön alle kuin pikku lapset. Keskustelu harhautu kokoajan sopimusongelmista oman operaattorin hypetykseen ja toiselle kuittailuun.
     
  10. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Ovatkohan olleet opissa Matkapuhelininfo.comin foorumilla? ;)
     
  11. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Panulle tää Tiuraniemi painotti jotain "kilpailijaan tyytymättömistä" Jolloin Panulla alkoi mennä selvästi pasmat sekaisin. Onhan se totta, että Elisaan juuri on tyytymättömimmät asiakkaat. "Onnellisuusbarometri" ei kauhean korkeaa lukua antanut.

    Jos viittaat siihen, mikä rähinä viimeksi tuli, se pääty lehtiin... Osut naulankantaan.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mihinkä nyt viittaat. siis mikä Foorumin (Panu - Tiuraniemi?) rähinä on lehtiin päättynyt?
     
  13. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Ei vaan ylipäätäänkin on ollut sellanen rähinä infossa, joka pääty lehtiin. Ettei ole ihmekään, jos olisi täältä foorumilta mallia kaivettu... Sitä niinku tarkotin... Lehtiin päätyi mm. tämmönen juttu.
    http://www.digitoday.fi/bisnes/2007...-pollytetaan-verkkokeskustelussa/200727133/66
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
  15. kimmo Vieras

    Laukesitko?
     
  16. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Muisti kuitenkin viitata samaan "viestintäviraston tutkimukseen" kun totesi että 80% (tms) kytkyasiakkaista on tyytyväisiä valintaansa - harmi vain että ei muistanut kertoa että heillä(=Elisa) luku on paljon pienempi ja kilpailevilla operaattoreilla suurempi :p
    Sopivasti Panulla edistynyt tuo Alzheimer (vitsi vitsi, en tiedä onko oikeasti) kun valikoi vain sopivat tutkimustulokset julkisuuteen.

    No mutta, nytkun oikein Panu on julkisesti todennut että toimimattomasta kytkystä pääsee eroon niin voisi jopa uskaltaa Elisan pitää - tai sitten ei - taisi olla melkoista mainosmiehen puhetta.
    Ainakin vuosi sitten oli niin kovin vaikeaa Elisan aspalle purkaa sopparia vaikka hommat ei toiminu, vedottiin vaan 24kk sopimukseen ja siihen että purkuperusteina ainoastaan nuo kuolemat, sairaudet sun muut - voisi melkein lyödä vetoa että samaa settiä sieltä tulee tänäkin päivänä jos yrittää vinkua kun hommat ei vain toimi.
     
  17. aeksy

    Liittynyt:
    4/7/08
    Viestit:
    75
    Tykkäykset:
    1
    Sähkö- tai vakuutussopimuksestakaan ei taida irti päästä, jos se on määräaikainen, ja on sopimukseensa nimensä laittanut. Laiteongelmat tietenkin ottavat pannuun, mutta eivät operaattorit juurikaan puhelimia valmista.

    Näppituntuman mukaan eniten kytkyissä närästyttävät laskutus"ongelmat". Paketteihin kuulumattomista palvelu-, yrityspalvelu- ja ulkomaanpuheluista veloitetaan paketin lisäksi. No niinhän on tilanne myös minuuttihintaisissa liittymissä. Datasiirto vielä tähän päälle.

    Itsellä lähti juuri toinen 24kk paketti liikkeelle. Mitään ongelmia ei ole ollut ja kyllä syy laskuihin on löytynyt aina luurin täältä päästä.
     
  18. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Ehkäpä siitä sähkösopparistakin pääsee irti jos sitä sähköä ei taloon asti tule :p

    Elisan kanssa ainakin puhutaan ihan eri luokan ongelmista kuin jostain paketteihin kuulumattomista yrityspuheluista.
    Laskuja ei tullut, tuli könttänä, palvelut eivät toimineet, asiakaspalveluun ei päässyt, laskuissa törkeän paljon virheitä ja toistuvia virheitä EI korjattu seuraaviinkaan laskuihin - kuluttajan osa on suoraansanottuna paska tuollaisessa tilanteessa, operaattori vie ja asiakas vikisee - laskut on maksettava vaikka mikään ei toimi.

    Soneralla ja dna:lla ei vastaavaa "laskutus uudistusta" ole vielä ainakaan ollut - todella mielenkiintoista olisi kuluttajavirastosta kuulla montako prosenttia noista valituksista koskee nimenomaan Elisan kytkyjä ja paljonko menee muille. Taas voisi melkein vaikka vetoa lyödä että Elisaa koskevia valituksia on tuplat siihen mitä nuo kaksi muuta saavat yhteensä aikaan.
     
  19. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Tämähän ei pidä paikkaansa:
    Ja kun ko. operaattorin edustajat ovat tätä mieltä jo heti kättelyssä, niin hyvähän tässä on lähteä tuulimyllyjä vastaan ponnistelemaan... ;)
     
  20. jake79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/03
    Viestit:
    1995
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    joo kyllä panu höpisi taasen mitä sattuu.

    "ei me olla hintoja nostettu....tai siis ainakaa niin kuin mitä bensan hinnat on noussu" wtf? :D

    ja sit asiakaspalvelujen nopeudesta

    "sais lentoyhtiöt ja muutkin tulla näihin talkoisiin"

    tais mennä pasmat sekaisin ku dna:n tj pisti vähän piikkiä. tai tosiaan oli aamukahvit jääny väliin. kierteli ja kaarteli vaan. no sepä ei ollut uutta :)

    saan nähdä pääseekö elisan/sauniksen aspa alle minuutin keskiarvoon marraskuuhun mennessä niikuin lupaili.
     

Jaa tämä viestiketju