1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kysymys S.lahden Xtra-luurista, ja sen laskutuksesta...

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jaska915, 18/12/05.

  1. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    En jaksa tähän enää pastettaa koko ketjua Palstalta, joten: http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,4759.0.html

    Kaipaan mielipiteitä asian tiimoilta, eli onko asiakas maksuvelvollinen tässä tilanteessa? Omasta mielestäni (yllättäen...) ei ole, mutta miten lienee?

    Kysykää jos on jotain epäselvää, taikka jotain unohdin.

    edit: niin tosiaan, ~200€ on maksettu/maksettava tästä huvista, ja nämä siis vain niistä laskuista mitä vielä pääsee palvelunhallinnasta katselemaan. Luuri ollut siis jo ~vuoden käytössä, joten oikeasta summasta ei (vielä) mitään tietoa.
     
  2. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Totta kai asiakas maksaa tekemistään laskuista, ei tuossa nyt ole mitään epäselvää.. Paitsi tietysti tuo miten lasku on syntynyt (aspan mielestä käyttäjä tehnyt ja käyttäjän mielestä aspan vika), mutta se onkin ihan toisarvoinen asia joka ei muuta tuota maksuvelvollisuutta suuntaan tai toiseen...
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Operaattorihan ei voi vaikuttaa siihen mitä palveluita asiakas päättää käyttää. Operaattori ei myöskään voi vaikuttaa siihen jos laite päättää puuhailla jotain omin päin. Saunalahden Extra mainoksissa mainitaan muistikuvieni mukaan "asetukset valmiina".

    Oman tulkintani mukaan menee käyttäjän piikkiin, mutta ainahan tuosta voi kysyä kohtuullistamista operaattorin suunnalta.
     
  4. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No tässähän asiakas ei ole päättänyt mitään, vaan on ainoastaan tilannut Xtra-puhelimen, johon operaattori on laittanut asetukset valmiiksi. Myös s.postiosoitehan tulee automaattisesti kun liittymän Saunikselta otat.

    Sama asia olisi jos myyn vaikkapa täällä puhelimen jollekin, mutta olenkin virittänyt sen tekemään kerran päivässä 3 min soiton 9,95€/min numeroon josta hyödyn itse. En kerro ostajalle asiasta mitään, ja ostaja on maksuvelvollinen?

    Pointti siis oli se ettei tässä tapauksessa asiakas ole ollut laisinkaan tietoinen tällaisesta hienosta ominaisuudesta. Saatika siitä että se pitää tajuta itse poistaa käytöstä varsinkin ulkomailla ollessaan, lisäksi vielä se ettei luurin ohjekirja mainitse asiasta yhtään mitään.

    edit: "Asetukset valmiina"= 100€ roaming GPRS-lasku hetkessä, selvää kuin pläkki?
     
  5. MoonMan

    MoonMan

    Liittynyt:
    30/9/02
    Viestit:
    897
    Tykkäykset:
    23
    Täysin sitä mieltä, että operaattorin piikkiin. Kaikilta ei voida olettaa tietämystä matkapuhelimen sähköpostin käytöstä. Ja jos tuo ei ole selvinnyt edes ohjekirjan avulla, ihmetyttää jos Saunalahti ei tässä tapauksessa tule vastaan. Myös itse myyn edustamani operaattorin varianttituotteita joissa asetukset valmiina, mutta emme niitä kuitenkaan viritä asiakkaan tietämättä tarkistelemaan postia, vaikka muuten asetukset ovatkin kohdallaan.[/quote]
     
  6. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    MMS-viestien vastaanotosta voi joutua ulkomailla maksamaan. Onko operaattorin vika jos asiakas ottaa ulkomailla MMS-viestin vastaan koska laite toimitettiin asetukset valmiina...?

    Käyttäjällä on aina tietty vastuu, mutta tässä tapauksessa kohtuullistaminen voi hyvinkin tulla kyseeseen.
     
  7. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Saunalahden tapauksessa kyllä, koska MMS-viestit eivät toimi muuten kuin pitämällä vastaanotto "Aina" valinnalla, "Vain kotiverkossahan" ei Saunalahden kanssa toimi koskaan.

    Jos yritätte puolustaa operaattoria, tehkää se edes siten että siinä on jokin pointtikin. Kuten jo on mainittukin, käyttäjä ei aina ole tätä foorumia aktiivisesti lukeva kännykkäfriikki joka osaa ruuvata luurin kuin luurin siten että kaikki on kuten "pitäisi" olla.

    edit: toki näkisin mielelläni missä Saunalahti varoittaa uutta asiakasta MMS-viestien vastaanoton voivan aiheuttaa yllättävän ison laskun. Enkä nyt tarkoita tätä foormia taikka muutakaan "ei-tavallista" mediaa, vaan liittymän mukana tulevaa ohjetta tms.
     
  8. sipuli

    Liittynyt:
    28/8/04
    Viestit:
    572
    Tykkäykset:
    5
    ...ja kai asiakkaan täytyy palvelukokonaisuus (xtra-luuri) ostaessaan tietää, mitä siihen sisältyy. Eli tietääkö ja hyväksyykö että saa myös sähköpostin jossa selkeästi lisämaksullinen automaattitarkastus päällä? Jos ei tiedä ostaessa/vuokratessa, eihän asiakas voi ihan aikuisten oikeasti olla vastuussa gprs-kustannuksista?

    Ihan sama jos asiakas on Suomessa, silloin vain lasku on huomattavasti pienempi kuin rouminkihinnoilla.
     
  9. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Ainakin nettisivuilla sanotaan, että asennukset valmiina ja oikein kehutaan miten sähköpostit tulevat suoraan kännykään eli joku voisi pitää tuota hyvänä palveluna, että asetukset ovat valmiina, kun kaikki niitä ei kuitenkaan osaa asentaa..

    Mistäköhän se niitä sähköposteja on tarkastanut, jos asiakas ei ole antanut minnekään sähköpostiosoitetta?
     
  10. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Muista tehdä asap reklamaatio (en lukenut vielä tuota Palstan ketjua, joten voi olla että jo teitkin), niin ei tarvitse riitautettua osuutta laskusta maksaa ennen kuin homma on saatu hanskattua kuntoon.
     
  11. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No siitä laatikostahan se ne tarkistaa mikä tulee pakolla liittymän mukana, eli "jotain@netti.fi"

    ja
    ---------------------------------------------------------------------
    "Saunalahti Xtra ™ on aivan uudenlainen palvelupaketti,
    joka sisältää GSM-puhelimen ja edistykselliset lisäpalvelut

    • Uusi GSM-puhelin omaksi tai vuokralle
    Puhelin on heti käytettävissä, asetukset valmiiksi oikein asennettuna
    • Edistykselliset GSM-palvelut, jotka saat vain Saunalahdelta
    • Xtra-palvelupaketin voit liittää helposti mihin tahansa Saunalahden GSM-liittymään

    Saunalahti Xtra™ -palvelut


    Mobiilisähköposti • sähköposti suoraan kännykkääsi
    SaunaChat • chat-keskustelut ja olotilapalvelu kännykällä
    SaunaBlog • nettipäiväkirja, jota voit käyttää kännykälläsi
    Pikayhteys • käytä puhelintasi "radiopuhelimena"
    3G-videopuhelut • reaaliaikaiset videopuhelut nyt 0 €/min!
    SaunaWAP-valikko • monipuoliset WAP-palvelut
    --------------------------------------------------------------------

    Kyllä mullakin tulee s.postit suoraan kännykkään jos haluan, mutta ei se ilman lupaa mitään tee siltikään.
     
  12. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kaikilla muillakin operaattoreilla tuo on automaattisilla asetuksilla aina käytössä, joten ihan turhaan Saunalahti-vihaa yrität lietsoa. Juttusi ovat kovin ristiriitaisia, sillä tuonkin asetuksen muuttaminen vaatii tiettyä tekniikkaan perehtymistä.

    Olen sitä mieltä, että on Saunalahden (imago)tappio jos eivät tule kustannuksissa vastaan asiallisen reklamaation pohjalta. Toisaalta ei tuota mielestäni millään saa kokonaan kaadettua Saunalahden niskaan koska palvelukuvauksessa on tuo sähköposti ja automaattiset asetukset mainittu ja käyttäjällä pitää olla taito käyttää laitettaan ja tarvittaessa tarkistaa sekä muokata laitteen asetuksia.
     
  13. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Ja aivanko tosissasi nyt selität? Missä lukee että käyttäjällä PITÄÄ olla taito muutta asetusta jonka olemassaolosta ei ole hajuakaan?

    Tässä ei nyt lietsota yhtään mitään, vaan yritetään selvittää onko oikein että operaattorin vuokrapuhelin tekee asian X ilman että käyttäjältä kysytään mitään.

    Voitko näyttää palvelukuvauksesta sen kohdan minkä perusteella asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää että puhelin tekee tarkistuksen 30min välein halusi tai ei, ja oli 50€/Mt roaming alueella tai ei.

    edit: eikö tuon koko Xtra-paketin idea ole siinä ettei käyttäjän TARVITSE osata tehdä sille puhelimelle mitään vaan homma toimii oli se asiakas sitten Pertti Kännykkäguru taikka Aila Nyyppämäki joka ei ole koskaan matkapuhelinta nähnytkään muualla kuin kaupan mainoksessa.
     
  14. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194

    Laitteen käytön osaaminen ja ominaisuuksien tunteminen on ihan peruslähtökohta ja maalaisjärkeä jokaisen teknisen kojeen kohdalla. Kaikkia asioita ei lue papereissa.

    Asia ei kuitenkaan ratkea täällä riitelemällä vaan reklamaatiolla, kuluttaneuvojan suosituksella tai viime kädessä käräjäoikeudessa. Ihmetyttää vaan ettei veljesi sitten seuraile yhtään saldotietojaan kun lasku on tullut yllätyksenä...? Olisi varmaan tuo asetuskin voitu korjata heti alussa ilman näitä suuria roaming-kustannuksia.

    (Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että typerää jos kaikki nuo Saunalahden vuokrapuhelimet on konfiguroitu hakemaan postit automaattisesti tietyn väliajoin. Se taas onko moinen kuluttajan näkökulmasta kohtuutonta tai lainvastaista on jonkun muun tehtävä ratkaista.)
     
  15. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Lasku sinällään ei ollut yllätys kun ovat isohkoja muutenkin (ulkomailla paljon, joten siellä tulee ihan oikeitakin puheluita/tekstareita, nyt oli vaan sattumalta katsonut vähän tarkemmin kun näytti liian isolta, ja alkoi ihmetellä 99€ roaming-gerpsin syntyperää. Hän kun ei wappaile, lähettele MMS-viestejä tms. kotimaassakaan juuri koskaan niin...

    Asetuksen muuttaminen olisi varmasti hyvä idea, huono puoli on se ettei ko. puhelimen ohjekirjassa mainita koko asiasta yhtään mitään ja puhelin ei asiasta mitenkään ilmoittele. Sitä en tiedä onko tämä ainoastaan jokin MOtorolan oma feature, vai ovatko Sauniksen Nokiatkin samalla tavalla konffattuja.

    edit: eikä tuo Saunalahden postilaatikkokaan ole minkäänlaisessa käytössä, siksikin oli vaikea hoksata mistä helkutista tuo liikenne on tullut.

    edit2: tuo Xtra-kapula on siis ollut jo vuoden käytössä, eikä tästä hienosta ominaisuudesta ole ennen tätä päivää ollut mitään hajua. Itsekään en huomannut mitään omituista vaikka olen jonkin verran kännyköiden kanssa pelannutkin. Näyttöön tms. ei siis tule mitään kuvaketta tms. kun se tuon tarkistuksensa tekee.
     
  16. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kuten sanottua, reklaamaatiolle on tässä tapauksessa hyvät perusteet.
     
  17. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    ...ja on jo tehtykin, pahoin vain pelkään että asia on kaikkea muuta kuin selvä. Panukin on käynyt Palstalla ihmettelemässä, vaan minkäänlaista kommenttia ei ole tullut;)
     
  18. Hakki

    Hakki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2987
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Omaan piikkiin tuollaiset.
     
  19. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Ei perustelua tälle mielipiteelle olisi?
     
  20. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Jos tuosta palvelusta ja sen aiheuttamista datasiirotkustannuksista ei ole missään asiakkaalle toimitetuissa papereissa mainintaa, niin minusta Saunalahti ei voi luistella vastuusta.

    Laite on kuitenkin myös Saunalahden, ja kyllä asiakkaalle pitäisi tiedottaa jos puhelin on asetettu itsekseen tekemään laskua.

    MMS:än verrattaessa on kuitenkin minusta muutama vissi ero. Liittymäsopimuksessa mainitaan, että liittymään kuuluu MMS palvelu, ja sen kotimaanhinnasto toimitetaan mukana. Ulkomaille lähtiessään asiakkaan on velvollisuus ottaa selvää sikäläisestä hinnoittelusta (ja operaattorin velvollisuus on tarjota tuota infformaatiota), ja ainakin Sonera ilmoittaa sivuillaan selkeästi, että MMS viestin vastaanotto ulkomailla maksaa datasiirtomaksun.

    MMS:stä myöskin tulee selkeä ilmoitus näytölle kun sellainen vastaanotetaan, eikä ominaisuus ole näin "piilossa" niin ettei käyttäjä huomaa sitä.

    Lisäksi ainakin oman Nokialaisen ohjekirjassa mainitaan selkeästi, että jos MMS ominaisuus on päällä, voi operaattori laskuttaa vastaanotetuista viesteistä. Tässä tapauksessa siis päätelaitteen mukana tulleessa ohjeistuksessa ei mainittu mitään asiasta. Ei voida olettaa että asiakas etsii jokaisen valikon takaa kaikki mahdolliset asetukset, ja varmistaa ettei mikään niistä tuota lisälaskua, jos näistä ominaisuuksista ei missään mainita.

    Jos palvelusta ei ole mainittu on minusta minusta täysin kohtuutonta olettaa, että asiakas kopeloi puhelimen valikkoja läpi löytääkseen ominaisuuden josta ei edes tiedä, ja älyää kytkeä sen pois päältä.
     

Jaa tämä viestiketju