1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kysymys ipad käyttäjille

Keskustelu osiossa 'Tabletit', aloittaja Hannus, 13/7/10.

1. Hannus

Tykkäykset:
    0
    Nyt esitän kysymyksen jonka tarkoituksena on selvittää kannattaako minun hankkia iPAD laitetta.

Aion lukea sillä verkkolehtiä. Esim Kaleva, Tekniikan maailma, Helsingin sanomat jne
    mahdollisesti myös kirjoja jos sellaisia joskus Suomen kielellä suvaitaan julkaista

Tavallinen tietokone on siihen liian hidas, mutta syynä ei ole itse tietokone vaan nettiyhteys. Jos nettiyhteys on luokkaa 56-384kt/s kestää yhden sivun lataaminen lähes 10 sekuntia.
    Tähän asiaan ei täällä, missä asun ole mahdollista saada parannusta lyhyellä aikavälillä. Ei Suvi Lindenin ministeriaikana käytössä olevilla rahoilla eikä tulevienkaan viestintäministerien käytössä olevilla rahoilla. Satelliittiyhteydellä ehkä se on mahdollista, mutta se ei ole realistista.

Hidas nettiyhteys ei ole ongelma jos laitteen (iPad ) softa osaa ladata haluamani sivut etukäteen jo yöllä koneeseen valmiiksi. Aamulla sitten vain kone auki ja sivut avautuvat nopeammin kuin paperilehdessä. (Joka sekin tänne Kiiminkiin tulee vasta aamupäivällä 10-12 välillä).

Onko iPAD:ssä kuvaamaani mahdollisuutta etukäteis latailuun?

2. McKorhone

Tykkäykset:
    0
    No kirjat ainakin saa ladattua etukäteen ja osan nettilehdistäkin, riippunee sitten lehden tuottavan tahon valinnoista onko lehti ladattavissa muistiin vai ei. Tabletlehdet ovat vasta lähtökuopissaan joten on vaikea sanoa mikä versio tulee 'voittamaan'.

3. Hannus

Tykkäykset:
    0
    hmm...jaa eikö se olekaan tabletin softa joka käy säännöllisin väliajoin esim yöllä kurkkimassa esim Hesarin serveriltä että joko painokone sylkäisi uuden painoksen.

Kirjoista tosiaan riittää vain mainokset uutuuksista. Sitten voi rauhassa latailla. Nehän varmaan pitää maksaa.

Tämä on minusta tärkeä juttu jotta tabletista todella tulee lehden korvaaja. Tätä itse toivon kovasti. Ei jaksa raahata paperilehtiä roskikseen...puhumatakaan älyttömästä puun , energian ja kemikaalien tuhlauksesta joka siinä sivussa tapahtuu. Paperimiesten ja naisten työpaikat tietty surettaa mutta tekniikka kehittyy...

4. Solution

Tykkäykset:
    1
    Jos tarkoitat noita Flashilla toteutettuja näköislehtiä niin nehän ei toimi mitenkään. PDF versiot toimimat iBooksilla, mutta mitään ajastusta ei ole eikä todennäköisesti tule, koska Apple ei ole laitetta suunnitellut moiseen erikoiskäyttöön (rajoittunut netti) ja toisekseen Applen ulkopuolisilla ohjelmilla ei ole oikeutta suorittaa tehtäviä ajastetusti ilman käyttäjän kuittausta.

5. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Hannus:en kannattaa luetun perusteella harkita näitä muiden valmistajien tabletteja jotka ovat tuloillaan ja varustettu esimerkiksi Androidilla tai Windowsilla. Ovat järkevästi muokattavampia ja ennen kaikkea hyvin todennäköisesti edullisempia kuin iPad.

6. Hit4Me

Tykkäykset:
    4
    Hitaalla netillä itse otan kuvien latauksen pois päältä tekstihän latautuu aika nopeasti.

7. skvi

Tykkäykset:
    0
    ibooks on varsin tyhmä ohjelma itunesin kautta tilattavien kirjojen lukuun. suosittelen käyttämään julkaisijoiden omia appseja. Itse käytän lehtien tilaukseen mm. ziniota josta tulee tilattua mm. macworld. Tietysti tarjonta on kaikkea muuta kuin suomenkielistä mutta englannin kieltä käyttäville ipad tarjoaa taivaan... Nämä omat ohjelmat siis lataa lehdet ja kirjat padin sisälle.

Käytännössä päivälehtien lataus appsilla menee ipadin tausta-ajottomuuden vuoksi silleen että aamulla appsi auki ja lehden lataus päälle -> aamupalalle. Töihin lähtiessä sit padi kainaloon. Tuollaisen lehden siirto wifin yli ei montaa minuuttia kestä.

Kokeilin suomalaisten sanomalehtien näköislehti testiversioita.

* Kaleva = toimii (html,pdf)
    * Hesari = ei toimi (flash) iPad versio tehty, julkaisusta ei tietoa
    * Turun sanomat = ei toimi (flash)
    * aamulehti = toimii (html, pdf)

Luonnollisesti mikään näistä ei lataa lehteä vaan jokainen sivu ladataan erikseen. Lehtien netin ilmaisversiot toimii täysin.

Kyllähän se totuus on se että me suomalaiset eletään melkoisessa teknologian banaanivaltiossa, valitettavasti.

Itsellä on ipad 3g versio ollut n. 2vkoa käytössä ja ainakin minun käyttöön se sopii kuin nenä päähän eli netti/sähköposti laudaksi, kuvien esittelyyn, lehtien lukuun yms. pikku käyttöön.

Sen vinkin sanon että jos hankitte laitteen niin ottakaa 3g versio.

edit: Ai niin: Älkää ladatko padille ilmais ja/tai maksupelejä koska lapsenne omii padin...

8. McKorhone

Tykkäykset:
    0
    Tuo on varsin totta, 3-vuotias poikani nappaa heti iPadin jos unohdan sen hänen ulottuvilleen ja painuu piiloon pelaamaan pelejä :D

Ennen hän vei vaimon tai minun iPhonen mutta on nyt siis upgreidannut, kehitys kehittyy :D

9. Hannus

Tykkäykset:
    0
    Kiitos kun testasit skvi. Hienoa että paikallinen Kaleva toimii ilman Flashiä. Kuinka nopea internet yhteys käytössäsi on? Wai käytätkö paikallista julkista WIFI:ä? Oulun keskustassa sellainen hienous on mutta sinne on tääältä 30km matkaa, joten se ei oikein toimi minulla.

Kuinka nopeasti se lataa lehden sivun 3G:n kautta? vaikka Sen nopeushan on luonnollisesti verkon kuormasta riippuva. Minullakin se vaihtelee täällä korvessan 50k ja 2M välillä. Tosiaan HSDPA toimii joskus täällä joten alussa mainitsemani 3G:n 384kb oli väärää tietoa. Aamuisin ja hyvällä kelillä modeemi tosiaan näyttä olevan HSDPA tilassa.

Jaa tämä viestiketju