1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kysymyksiä t68 mallien omistajille: näytön laatu?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Puonti, 26/10/02.

1. Puonti

Tykkäykset:
    0
    Hei vaan kaikki t68 mallien nykyiset ja entiset omistajat! Koskapa teitä on oletettavasti suuri määrä ja tällä hetkellä itselläni ostoharkinnan alla oleva Siemens S55 käyttää tekniikaltaan (jollei jopa valmistajaltaankin) samanlaista näyttöä, ajattelin kysyä Teiltä muutamia asioita.

Olisin kiitollinen jos vastaisitte kysymyksiin täysin oman käytännön kokemuksenne perusteella - minulla ei ole mitään käyttöä kommenteille "Kaverilla on t68i, ja sanoi..", "Käytin päivän..", jne. Eli jos käytät t68i:tä päivittäin (tai käytit aikaisemmin pidemmänkin aikaa), mielipiteesi on enemmän kuin tervetullut :)

NÄYTÖN HAAMUILU:

1) Huomaatko sitä normaalissa puhelinkäytössä - puhelinluetteloa selatessa, valikoita navigoidessa, SMS viestejä lukiessa / kirjoittaessa?

En huomaa / huomaan, mutta ei häiritse käyttöä / huomaan, ja se hidastaa käyttöä (koska haamukuva sotkee)

2) Huomaatko sitä nopeammin / jatkuvasti liikkuvassa kuvassa - esim. peleissä?

En huomaa / huomaan, mutta ei häiritse käyttöä / huomaan, ja se tekee esim. peleistä hyödyttömiä (koska haamukuva sotkee)

VÄRIT:

1) Onko ruudulla oleva musta väri mielestäsi mustaa?

On / lähes, mutta sävyltään hieman.. (väri) / mustaa ei ruudulle saa kuin kännykän sammuttamalla

2) Ovatko värien rajat mielestäsi tarkkoja? (normaalissa puhelinkäytössä)

On / ei, mutta ei häiritse puhelimen käyttöä / ei, ne näyttävät pahasti utuisilta

MUUTEN:

1) Saako ruudusta selvää kirkkaassa valossa?

Saa / saa, mutta värejä ei erota (näkyy lähinnä vain tummaa tai vaaleaa) / ei saa; värejä ei erota eikä ruudun sisällöstäkään saa selvää (ei näy edes tumman ja vaalean eroja)

2) Näkyykö ruudulla "värinää" normaalin käyttöetäisyyden päästä katsottuna?

Ei näy / näkyy tietynlaisessa valaistuksessa / näkyy valaistuksesta riippumatta

Kiitokset vielä kaikille vastanneille! Huomaa, että vastanneiden kesken EI kuitenkaan arvota yllätyspalkintoa (valitan :) ).

2. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kai se hieman haamuili se näyttö. Pakkasessa sekin lisääntyi kuten yleensä.

Ei se nyt ihan perinteistä mustaa ollut...

Huonosti saa, pitää käännellä oikeaan kulmaan niin saa "negatiivina" jotenkin näkyviin.

3. 3.1415926 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Mä luulin että sulla oikeasti oli kysyttävää T68:sta kun mutta ilmeisesti kyse olikin S55:sta, hieman harhaanjohtava otsikko mun mielestä... Äh No samakai se on kun ei mulla kerta kuitenkaan kumpaakaan luuria ole.

4. Chacal

Tykkäykset:
    0
    Huomaan, muttei juurikaan häiritse käyttöä.

Huomaan, mutta ei häiritse käyttöä. Puhelimen pelit ovat sellaisia, että niihin tuo haamukuva ei juurikaan vaikuta. Mutta ei tällä kyllä mitään nopeatempoista kunnolla voi pelata.

Kyllä se tarpeeksi mustaa minusta on. Aavistuksen harmaata ja eron mustan ja sammuneen näytön välillä kyllä huomaa. Riittää kuitenkin minusta tarkoitukseen oikein hyvin.

Ovat aivan tarpeeksi tarkkoja. Näytössä on sen verran isot pikselit, että ei nuo värit kyllä leviä pätkääkään.

Kyllä sitä saa vähän varjompaan käännellä, jos oikein valoisaa on. Mutta kertaakaan en ole sellaiseen tilanteeseen joutunut, ettenkö olisi selvää saanut viimeistään kääntymällä vähän pois auringosta. Värit tuossa eniten kärsivät, mutta onneksi käytettävyys ei niistä juurikaan ole kiinni.

Ei. Ylivoimaisesti paras ominaisuus t68i:n näytössä on se, että se ei kyllä värise yhtään. Melkoiset mikroskooppisilmät saa olla, jos tuon väittää värisevän.

Plaahh... :)

Eniten minua t68i:n näytössä haittaa 256-värisyys, mikä varsin tehokkaasti rajoittaa esim. valokuvien katselun nautintoa. Joten jos olet kamerahommia ajatellut, niin ehkä ei ole ihan paras vaihtoehto. Toisaalta minunlaiselleni tyypille tuo riittää oikein hyvin ja muiden ominaisuuksien ansiosta olen ollut erittäin tyytyväinen kapulaani.

5. Puonti

Tykkäykset:
    0
    "Väliaikakiitokset" vastauksista kaikille :)

3.1415926,

Kyllä minä mielestäni ihan t68:sta kyselin? :) Sen näytöstähän tässä on kysymys. Toki jos S55 olisi jo Suomen markkinoilla, kysyisin suoraan sen näytöstä. Mutta kun näin ei ole niin on tyydyttävä kysymyksiin vastaavanlaisesta näytöstä toisessa puhelimessa.

Chacal,

En varsinaisesti harkitse tuota S55:sta sen kameran takia (itseasiassa jos sitä tullaan myymään ilman kameraa, saatan harkita jopa kameran jättämistä pois kokonaan). Ja jos kamera tuleekin mukana niin lähinnä sitä tulee käytettyä sähköpostien kanssa. Tässä mielessä siis 256 väriä ei tunnu missään - kyllä tuo värimäärä riittää ihan hyvin valikoiden piristämiseen :)

Lähinnä puhelin kiinnostaa muiden featureiden takia: onhan se ensinnäkin Siemens, ja S45:sen omistajana pidän sen samankaltaisesta ulkonäöstä ("saippuapala"). 4+2 GPRS, bluetooth ja e-mail tulevat takuulla kaikki hyvään käyttöön, J2ME on "kiva olla" eikä toki haittaa jos näyttö on värillinen ja äänet polyfonisia :)

Kaikinpuolin kapula vaikuttaa todella hyvältä esimerkiksi PocketPC:n tai pienen läppärin kaveriksi (sekin tosin pitää vielä hankkia..).

6. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2638
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    En ole havainnut minkäänlaista haamuilua, joten ilmeisesti ei ainakaan minua häiritse. Pelejä en pahemmin ennätä pelaamaan, joten en osaa siihen osioon vastata.
    Väreissä musta on minusta aivan riittävän mustaa. Värien rajoistakaan ei ole pahaa sanottavaa, en ole ongelmia havainnut.
    Kirkkaassa valossa näyttö ei ole aivan niin hyvä kuin harmaasävynäyttö olisi, mutta tähän mennessä olen aina saanut siitä selvää joka paikassa. Mitään värinää en ole havainnut.

Oliko tästä nyt mitään apua? Hyvä puhelin ja hyvä näyttöhän se on.

7. GroundedZero

Tykkäykset:
    0
    Vastaukset...

Olen ollut hyvin tyytyväinen T68i:n näyttöön (T68:sissa oli vähemmän kirkasnäyttö ja ilmeisesti huonompi) kun miettii että se on passiivimatriisi teknologialla toteutettu. Kun vertailee kuvaa Ipaq:in aktiivimatriisinäyttöön niin onhan ne kuin eri maailmasta mutta aktiivimatriisinäyttö on myös virtasyöpömpi koska jokaista pikseliä ohjaa oma transistorinsa.

8. Puonti

Tykkäykset:
    0
    veikko,

Kiitokset kokemuksistasi - ja tokihan niistä on apua :) Tosi tarpeeseenhan minä näistä asioista kyselen. Tällä hetkellä käytössä on S45 ja sen näyttö on mielestäni toiminut todella hyvin olosuhteista riippumatta. S55 olisi ensimmäinen värinäytöllinen kännykkä ja sen takia tässä hermoilen sen näytön laadusta (kuten selitin aikaisemmin, t68 -malleissa on ilmeisesti samantapainen näyttö).

GroundZero,

Sen verran tiesin itsekin, että passiivimatriisi näytöt eivät näytä läheskään yhtä hyvältä kuin aktiiviset. Totta on toki sekin, että jälkimmäiset vie enemmän virtaa. Toivottavasti parin vuoden päästä alkaa puhelimissa näkymään näitä uusia OLED (Organic Light Emitting Diode) näyttöjä :) Kuvanlaadun pitäisi olla parempi kuin TFT:ssä, katsekulman laajempi, ja virrankulutus vain murto-osa vastaavasta TFT:stä (hinta tosin vieläkin korkeampi).

Muuten, pistän sulle muutaman kysymyksen privana (menee vähän ohi aiheen).

9. Puente

Tykkäykset:
    3
    Puolen vuoden käytön jälkeen näyttö edelleen hyvä varjossa tai ainakin auringon valon ulkopuolella. Yritäpä lukea näyttöä merellä paisteessa! Näyttö on silloin vain pimeä musta ruutu.

10. Aero

Tykkäykset:
    0
    Oho... aika paha =). Harmin että S100:ssa on STN näyttö, mutta toisaalta taas kun ajattelee niin se säästää paljon virtaa.

11. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minusta T68i:n näyttö on aika hirveä verrattuna esmes 7210:aan ja 7650:aan, joita olen myös käyttänyt paljon. En vain tottunut siihen alkuunkaan.

Tätähän ei aloitusviestissä kysytty, mutta täytyy vain muistuttaa, että näytön hyvyys tai huonous riippuu pitkälti siitä mhin on tottunut. Jos T68i olisi ollut ensimmäinen näkemäni värinäytöllinen puhelin, kai siihenkin olisi tottunut.

t. tero

12. Zamboni

Tykkäykset:
    1
    En huomaa kuin ulkosalla. Kovalla pakkasella todella ärsyttävää, en ole kylläkään vielä nähnyt puhelinta joka ei "haamuilisi".
    Erixissä hieman, muttei haittaavasti. Muut pelit ovat sen verran hitaampi tempoisia, että en huomaa mitään.
    Musta on mustaa.
    Rajat ovat todellakin riittävän hyvät puhelimen näytölle.
    Ei helposti. Mutta hieman puhelinta kääntelemällä selvää saa kyllä missä vain ja milloin vain.
    Ei yhtään.

13. Puonti

Tykkäykset:
    0
    Puente,

Kuvailemasi "musta ruutu" on tuttu näky ihan kunnon TFT näytöilläkin.. Aikanaan käytössäni oli läppäri ja sen TFT:tä oli turha edes ajatella katselevansa auringon valossa ;) Eli tämä "piirre" ei ole rajoittunut vain noihin STN ja C-STN näyttöihin.

ebo,

Tuosta 7210:n paremmuudesta en tiedä, kun siinäkin on passiivi-matriisi näyttö, mutta 7650:ssa on tietääkseni ihan kunnon TFT? (aktiivimatriisi). Se tietysti selittäisi näyttöjen laadulliset erot :) Tämä näyttöasia on nyt oikeastaan se ainoa pointti joka tuossa S55:ssä mietityttää.. Jos siinä olisi TFT näyttö niin asia olisi sitä myöten selvä.

Zamboni (ja toki muutkin),

Kiitokset hyvistä vastauksista :) Näistä ja aikaisemmista alkaa muodostua aika hyvä kuva tuon näytön ominaisuuksista. Tietysti mikään ei vedä vertoja ensikäden kokeilulle, mutta ei ole tähän hätään t68:aa saatavilla.

14. dr650

Tykkäykset:
    0
    Allaolevalla saitilla on juttua S55:sta.
    Saksankielen taitoni on varsin heikko, mutta ymmärtääkseni
    nimenomaan näytön laatu oli pieni pettymys. T68:n ja S55:n näyttöjen
    välillä ei juurikaan havaittu eroa. Protopuhelin on tietysti kyseessä,
    joten kannattaa varmaan varmistua itse asiasta.
    Vaikka T68 on ollut varmaan jo vuoden markkinoilla, niin kilpailijat
    eivät tuossa hintaluokassa saa vieläkään näytön suhteen juuri eroa
    aikaan. Outoa.

http://www.xonio.com/features/feature_8900515.html

dr

15. Puonti

Tykkäykset:
    0
    dr650,

Kiitokset linkistä, tosin olen jo tuon arvostelun "lukenut" (Baabelinkalan avulla ;). Näyttöä ei tosiaan kehuttu, mutta ei onneksi haukuttu sen enempää kuin passiivimatriisinäytöltä voi odottaa.

Henk. koht. olen tosin kiinnostunut tuosta S55:stä PDA:n tai läppärin kaverina - se on pieni, siinä on sisäänrakennettu bluetooth, tällä hetkellä ilmeisesti nopein GPRS (tietysti todellinen nopeus riippuu verkosta), ja se on luonnollisesti Siemens :) Kaikki muu herkku on tietysti bonusta - pop3 sähköposti, värinäyttö, polyfoniset soittoäänet, kamera (jos sen haluaa mukaan), hyvä kalenteri, (ilmeisesti?) ääninauhuri, jne.

Jonkin muun laitteen "kaverina" ei tuo S55:sen näyttökään pääse haittaamaan kun webbiä, sähköpostia sun muuta tulee käytettyä paljon paremmalta näytöltä. Olin alunperinkin tässä threadissä kiinnostunut tuon näytön ominaisuuksista "normaalissa" puhelinkäytössä, koska siten puhelinta tulisi varsinaisesti käytettyä. Ei niinkään WAPin selaamiseen, pelaamiseen ja kuvien katseluun.

Kiitokset kuitenkin vielä kerran kiinnostuksesta :)

Jaa tämä viestiketju