1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kun puhelin tukee push-sähköpostiviestejä - mitä se tekee?

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja arves, 8/5/06.

1. arves

Tykkäykset:
    10
    Eli yksinkertaisuudessaan, millainen sähköpostiohjelma puhelimessa on, kun se tukee push-sähköpostiviestejä? Tukeeko tuollainen esim. liitetiedostoja (kuvat tms.), syötetäänkö smtp ja pop3 tiedot ym. - vai onko tämä jonkinlainen "kevytversio", joka hakee jotenkin wapin kautta meilit?

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Toteutuksia voi olla monenlaisia, mutta käyttäjälle näkyy siten että postit tulevat automaattisesti suoraan puhelimelle (lähes) reaaliaikaisesti ilman että täytyy manuaalisesti aktivoida postien haku.

Lisäys: Eli push ei siis määrittele mitään erityistä toiminnallisuutta tai ominaisuutta, suurin osa niistä riippuu käytettävästä postiohjelmasta.

3. arves

Tykkäykset:
    10
    AHAA...

eli kun w800i:ssä määrittelen kuinka usein puhelin hakee meilejä, niin esim. Z530i :hin ne sitten pläjähtäisivät ilman aikamäärityksiä, kunhan tiliasetukset ovat ok??? Edellyttääkö tämä palveluntarjoajalta (DNA) jotain erityistä - eli onko tuollainen jo mahdollista ihan tuosta vaan??

lisäys:

"riippuu käytettävästä postiohjelmasta" - mitä tuolla tarkoitat? Konkreettisesti puhun nyt Z530i:stä - millainen postiohjelma tuossa sitten mahtaa olla?

4. JuhaN

Tykkäykset:
    16
    Ihan vähän OT, mutta jotenkin tuntuu että "push email" on wapin jälkeen suurin hype tässä mobiilimaailmassa...

Kuka oikeasti tarvitsee sähköpostinsa HETI?! Tavallisella kännykän sähköpostiohjelmallahan saa nykyään määriteltyä postien automaattisen noudon määrävälein. Esimerkiksi oma puhelimeni hakee uudet viestit 5min välein ja on vaikea kuvitella, että joku tarvitsisi viestinsä välittömästi eikä malttaisi odottaa muutamaa minuuttia... Just my 2 cents.

Push email tarkoittaa siis että postipalvelin "työntää" uudet viestit puhelimeen heti niiden saapumisen jälkeen. Markkinoilla olevia ratkaisuja ovat mm. Blackberry, MS Activesync, Visto, Seven...

=)juha

5. arves

Tykkäykset:
    10
    ...

itse taas olen niin hektinen, että "heti" on minulle oikein sovelias.

Osaisiko joku täsmentää tuon Z530i:n osalta tuota sähköposti-asiaa. DNA on palveluntarjoaja sekä matkapuhelimen että sähköpostin osalta. Tukeeko puhelin liitetiedostoja?

6. SC

Tykkäykset:
    0
    Homma toimii hyvin puhelimen omalla clientillä jos on mahdollista käyttää POP3:sta tai IMAP4:sta. Harva työnantaja sallii ko. protocollien käytön järjestelmiinsä suojaamatta ja VPN tms virittelyt matkapuhelimella on kohtuu hankalia. Push mailin suurin ilo on nimen omaan siinä että saadaan postit turvallisesti puhelimeen ilman että täytyy itse tehdä mitään, ei niinkään siinä että viesti tulee välittömästi. Itse olen käyttänyt sevenin push mailia vuoden verran ja siinähän välittyy myös kalenteri ja kontaktitiedot. Hauska piirre on että yleensä postit tulevat puhelimeeni nopeammin GPRS:n yli kuin lanissa olevaan läppäriin ;)

7. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Mikä tarkoittaa sitä, että yhteyden (postipalvelimelle) on oltava koko ajan auki (tekee gutaa akulle) tai sitten työnnetään laitteelle ilmoitus jonka perusteella se lähtee itse hakemaan postia palvelimelta (jolloin toiminta ei hirveästi poikkea laatikon pollaamisesta tietyin väliajoin).

8. JuhaN

Tykkäykset:
    16
    Re: ...

Katselin kyseisen mallin demoa SonyErkin sivuilta, enkä löytänyt puhelimen sähköpostiohjelmasta minkään asteista mainintaa push-toiminnosta. Client näytti ihan perinteiseltä pop3/imap-ohjelmalta, jossa lyhin postin tarkastusväli oli 5min. Voi olla että SE on tarkoittanut push-toiminnolla IMAP-idle-mahdollisuutta, jolloin viestit tippuvat automaattisesti IMAP-palvelimelta puhelimeen kun yhteys palvelimeen on olemassa. Todellinen push-postihan tuo ei ole, mutta paremman puutteessa toimii. Ja eihän 5min pitkä aika ole...

=)juha

9. arves

Tykkäykset:
    10
    ..

sieltä Z530i esittelyn "business" välilehden alta löytyi kohta "sähköposti ja internet" -jossa todetaan, että "Z530i tukee myös push-sähköpostiviestejä, joten sähköposti tulee suoraan puhelimeesi."

Itse asiassa eihän tuo sitten huonompaan suuntaan taida erota w800i:stä - koitan vielä selvittää tuon liitetiedostojen tukiasian =).

Kiitos avustanne.

10. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ehkä näin, mutta tällaisen suljetun järjestelmän toteuttamiseen ei välttämättä mitään push-ominaisuutta tarvita, mutta sillä on varmaan helpompi myydä asiaa kun muuten yrityksen ATK-vastaavat alkavat itkeä kustannuksista ja höpistä jostain VPN:stä ja valmiina olevista järjestelmistä. ;)

11. John Cooper

John Cooper Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No meillä töissä pushmail on korvannut kokonaan tekstiviestit ja kun rinnalla toimii privaattimeili ajastettuna niin sen hitauden on oppinut jotenkin konkreettisemmin kuin vain numeraalina ajatuksen tasolla.

12. demos Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    40
    Push-email tulee viela vuoden kahden sisalla myos yksityiskayttajille. Vodafone ja kumppanit alkavat varmasti tarjota reaaliaikaista emailia tavallisille kaduntallaajille, joilla ei ole mahdollisuutta microsoft exchange serverin kautta avautuvaan blackberry etc. systeemeihin. Postit forwardattaisiin jokaisen omasta palvelimesta puhelinoperaattorin palvelimen kautta suoraan kannykkaan reaaliajassa.

13. Ike

Tykkäykset:
    0

Elisa tarjoaa Vodafonen Push Emailia niin yksityis- kuin yrityskäyttöön. Alla on puhelinmallit, joissa palvelu toimii.

http://matkaviestinta.elisa.fi/publ...lisapalvelut,liittyman_lisapalvelu_h_0017.htm

Nokia 3230 Nokia 6260, Nokia 6600, Nokia 6630, Nokia 6670, Nokia 6680, Nokia 7610, Nokia 9300, Nokia 9500, Nokia N70, SonyEricsson P900, SonyEricsson P910i

14. Wilbur

Tykkäykset:
    0
    Kokeilin tuota VF:n PushMailia muutaman päivän ja meni koko N70 aivan sekaisin. Lopetin kokeilun, poistin softan ja taas pelittää vimosen päälle.

Vanha konsti hakea itse palvelimelta, manuaalisesti tai automaattihaulla, on ainakin minulla toimiva ja Elisan Datapaketilla voi huoletta sen tehdä.

Onko muilla ollut tuon Pushmailin kanssa ongelmia?

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Juu, ei välttämättä, mutta herkästi kustannukset nousee ja tulee raskas systeemi.

Niin no, Push-mail palvelut kiinnostavat parista syystä, joista yksi on se että se on edullinentapa järjestää mobiiliposti. Toinen etu on nopeus ja muut asiaanliittyvät jutut, riippuen vähän palvelusta ja firmasta.

16. ekto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Elisa
    Itse käytän Desteemin postipalveluita N70 luurissa. Softa on puhelimen oma sähköpostisofta. Jotta laatikon sai toimimaan piti asentaa sertifikaatti, mutta nyt se mielestäni on push-toiminen. Eli vaikka siellä on päällä se automaattihaku 15 min välein, niin sähköpostit tulee heti. Jos automaattihaku ei ole päällä, data-yhteys katkeaa kun poistuu laatikosta.

Mutta jos laitan itselleni nyt sähköpostin, niin noin 10 sekunnin kuluttua puhelin piippaa. Joskus nopeamminkin...

Jaa tämä viestiketju