1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuluttajavirastolta uhkasakko Mediapuhelin Oy:lle ("DNA

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Guest, 16/9/03.

  1. Guest Vieras

    Kuluttajavirastolta uhkasakko Mediapuhelin Oy:lle

    Tiistai 16.09.2003 10:05 Hellink

    Kuluttajavirasto 16.09.2003:

    MEDIAPUHELIN OY KÄYTTI KOHTUUTTOMIA EHTOJA

    Suomen Mediapuhelin SM Oy on vaatinut uuden matkapuhelimen ostajia
    maksamaan antamansa vaihtopuhelimen korjauskustannukset tai
    lunastamaan vaihtopuhelimen takaisin, jos siitä löytyy vikaa.
    Kuluttaja-asiamies piti sopimusehtoja kohtuuttomina ja vei asian
    markkinaoikeuden käsittelyyn. Markkinaoikeus kielsi päätöksessään
    tällaisten sopimusehtojen käyttämisen.

    Kuluttaja-asiamies sai viime vuonna runsaasti viestejä kuluttajilta
    siitä, että Mediapuhelin on useiden viikkojenkin kuluttua kaupasta
    vaatinut kuluttajaa maksamaan vaihtopuhelimen korjauskulut tai
    purkamaan viallisen vaihtopuhelimen kaupan. Kuluttajilta oli vaadittu
    kaupanteossa allekirjoitusta sopimukseen, jonka mukaan kuluttajan on
    yksilöitävä vaihtopuhelimessa tiedossaan oleva vika. Jos puhelimesta
    löytyy jokin muu vika, kuluttajan on lunastettava puhelin takaisin
    saamallaan hyvityshinnalla tai maksettava puhelimen huoltokulut.
    Mediapuhelin tarkistuttaa vaihtopuhelimet vasta jälkikäteen
    huoltoliikkeessä.

    - Kyseessä on tyypillinen tapaus, jossa yritys yrittää siirtää
    sopimusehdoillaan yrittäjänriskin kokonaisuudessaan kuluttajalle,
    Kuluttajaviraston oikeusryhmän johtaja Anja Peltonen sanoo.
    - Tällaisiin tilanteisiin kuluttajansuojalaki on omimmillaan eli
    tasaamassa riskiä myyjän ja ostajan välillä.

    - Yksittäisellä kuluttajalla on varsin heikot mahdollisuudet arvella
    puhelimessa olevan jotakin piilevää vikaa, jos se on toiminut
    moitteettomasti. Vaihtopuhelimessa voi olla myös valmistusvikoja,
    joita kuluttaja ei voi puhelinta luovuttaessaan tietää. Kuluttaja ei
    myöskään voi varmistua että yritys on säilyttänyt puhelinta
    asianmukaisesti, jos sieltä otetaan yhteyttä vasta viikkojen kuluttua
    kaupanteosta, Peltonen jatkaa.

    Markkinaoikeus perusti ratkaisunsa kuluttajansuojalain säännöksiin
    kohtuuttomista sopimusehdoista. Oikeus kielsi Suomen Mediapuhelinta
    käyttämästä sopimusehtoja, joissa vaihtopuhelimen antanutta
    kuluttajaa vaaditaan vastaamaan korjauskuluista, jos puhelimessa
    ilmenee muu kuin etukäteen yksilöity vika. Kuluttajaa ei myöskään saa
    vaatia samassa tilanteessa lunastamaan viallista puhelinta takaisin.
    Kielto astui voimaan heti ja sen tehosteeksi asetettiin 60 000 euron
    uhkasakko.
     
  2. nalle Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    1404
    Tykkäykset:
    0
    Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten tämä liittyy dna:han?
     
  3. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vaikka ihan asiallisesti perusteltu huomautus onkin, on tämä sen puoleen hieman erikoista että useissa tapauksissa jossa vaihtopuhelin on ollut viallinen, on asiakas tahallaan pimittänyt sen. Eli puhtaasti huijareille pitäisi myös saada jonkinlaiset ohjakset toimintaan; nythän tässä kannustetaan viemään puhelinta viallisena vaihtoon. Tietysti on myyjän vastuulla tarkistaa puhelin noin mahdollisuuksien rajoissa, mutta väistämättä tämä johtaa siihen että hyvityshinnat putoavat, takuuttomien ja varsinkin vähän tuntemattomampien puhelinten vaihtokauppa ei onnistu enää tai puhelimia lakataan ottamasta kokonaan vaihdossa.

    Tästä samaisesta asiastahan taisi olla samansuuntaista juttua jo viime kesänä?
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jotkut ko firmassa töissä olevat luulevat olevan töissä DNAlla.
    DNA/finnet ryhmää koskevissa uutisoinneissa josksu vilahtelee mediapuhelimen liikkeen kuva vaikka puhutaan DNAn omista myymälöistä.

    Sinänsä firma liittyy DNAhan vain että myyvät ko liittymiä ja aiheuttavat sontaa ko operaattorin niskaan
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Käytännössä sellainen ei onnistu enään, jos tarkoitus on hinnoitella tuote oikein ja yrittää olla pimittämättä kuluttajan oikeuksia.
    Toinen, ketjun jutun lisäksi, käytettyjen kauppaa vielä hengissä pitävä "laittomuus" on tarjota rajoitettu kahdenviikon takuu käytettyihin.
     
  6. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näin olen itsekin ymmärtänyt että jotain hieman tuntemattomampaa mallia, vaikka kuinka hyvääkin on miltei mahdotonta tarjota minnekään vaihdossa varsinkin ilman takuuta.

    Tuossa kahden viikon takuussa ja sen laittomuudessa menee taas vähän huvittavaksi asetelmaksi sikäli, että asiakas ei ole vastuussa puhelimestaan sekuntiakaan mutta yritys joutuu vastaamaan samasta tuotteesta puolta vuotta, jopa pidempään. Yrittäjäriskihän tässä tietenkin on kyseessä ja alalla ammatikseen toimivan henkilön voi olettaa olevan riittävän ammattitaitoinen todetakseen puhelimen kunnon, mutta asetelma itsessään on silti mielestäni hieman erikoinen.
     
  7. Guest Vieras

    Eiköhän se ole ihan vapaaehtoista yrittäjälle ottaa luuri vastaan, kun toimii alalla riittävän pitkää niin sitä tietää mitkä on ns. vika% luureissa ja osaa hinnoitella käytetyn luurin oikein.

    Kyllä se pitää olla niin että yrittäjällä on kokonaisvastuu jos ostaa käytetyn luurin, eikä kuluttajalla.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niinhän se on, markkinoita vaan sekoittavat tuollaiset harmaasti toimivat yritykset, jota kautta kuluttajille syntyy väärä mielikuva vaihtokeneen hyvityksistä.
    harvoin mistään muusta tuon tyyppisestä kulutus elektroniikasta edes on liikeissä vaihtomarkkinoita.

    Kuluttajalla ei kuitenkaan ole oikeutta huijata, esimerkin päätöskin koski vikoja joita kuluttaja ei voi havaita/tietää.
     
  9. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Ei liity enää otsikkoon, mutta eräs tuttu kiersi liikkeitä tarjoten Triumia vaihdossa, arvatkaa olisko kelvannut :)
     
  10. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Ja mistäköhän tällaiset sekaannukset johtuvat ellei siitä että dna:ta myyvissä liikkeissä dna:n logo on paljon selvemmin esillä kuin liikkeen oma nimi. Kyllä tämä on ihan dna:n omaa tekoa.
     
  11. Guest Vieras

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pari esimerkkiä liikeistä, että tietää mistä on kyse
     
  12. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Minulla on nykyään tapana ajaa kaikki vaihtoon tarjottavat puhelimet testerin läpi, jotta näen että lähetin ja vastaanotin pelaavat varmaan kunnolla. Monet asiakkaat säikähtävät, kun sanon panevani koneen testeriin. Nämä ovat yleensä niitä, jotka kaivavat laukun pohjalta kortittoman puhelimen, jossa on juuri silloin akku tyhjä. Yleensä testerissä näissä tapauksissa tuleekin sitten joku vika ilmi tai monet puhelimet eivät ehdi edes testeriin asti, kun niistä jo tippuu esimerkiksi antenni maahan, kun irroittaa takakannen..
     
  13. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Sinulla on se hyvä puoli, että on testeri käytössä, me/ne kauppiaat kenellä ei ole, joutuvat tsekkaamaan päällisin puolin, testaamaan että lataus toimii, puhe kuuluu, ei tipu verkosta, mutta paljon muuta mahdollisuutta meillä ei ole asian hyväksi tehdä..
     
  14. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Testerin hommaaminen maksaa X määrän rahaa ja se raha pitää saada kerättyä takaisin. Arvatkaapa kuka sen maksaa..... no viksuimmat varmasti keksivät: ASIAKKAAT
    Kaikki ne vialliset luurit joita tyrkytetään vaihdossa koituvat kuitenkin ennemmin tai myöhemmin asiakkaiden maksettaviksi.
     
  15. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllä testeristäkin huolimatta aina joskus pääsee joku jollain tavalla viallinen yksilö vaihtolaitehyllyyn saakka.. Ne toimivat testerissä normaalisti, mutta jonkin aikaa hyllyssä oltuaan ne saattavat mykistyä jopa kokonaan. Kun ne sitten avaa, ne saattavat osoittautuakin kosteusvaurioituneiksi. Tämän takia kaikki koneet pitäisi melkein avata ennen vaihtoon ottamista, mutta se menee kyllä vähän liian monimutkaiseksi, eikä asiakaskaan välttämättä ole iloinen, jos myyjä purkaa koneen osiin hänen silmien alla ja sanoo sitten, ettei ota sitä vaihdossa..

    Tuo Tanjuzkan mainitsema koesoitto ja laturin testaus on minullakin ollut 6 vuotta ainoa tapa testata vaihtoon tarjottava laite. Nyt, kun on huolto samassa paikassa, niin voi käyttää testeriäkin.

    Monesti on käynyt niin, että asiakas on käynyt tarjoamassa puhelinta, joka ei edes käynnisty. Kun olen kieltäytynyt ottamasta sitä vaihdossa, hän on lähtenyt seuravaan paikkaan ja käynyt jonkin ajan kuluessa huikkaamassa, että sai minun täysin toimimattomaksi toteamasta 3310:sta 50 euroa vaihdossa naapuriliikkeestä. Asiakas on sanonut, että myyjä ei edes käynnistänyt puhelinta, vaan katsoi IMEI-koodin takaa tarrasta ja pani puhelimen tiskille ja aikoi tutkia sen myöhemmin...
     
  16. Aero

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2960
    Tykkäykset:
    0
    Näin se on, minullakin valitettavasti tällä hetkellä kolme rikkinäistä konetta maanpäällisen työpaikkani laatikossa :( itse testaan aina:

    - Suojakoodi pois päältä
    - kuuloke, mikrofoni toimii (soitan toisesta puhelimesta ja koputan mikkiin)
    - akku on paikoillaan (ja pysyy, ettei kontaktivika)
    - näyttö ei oireile
    - näppäimet toimivat
    - akku latautuu ja akkuliitin paikoillaan ja toimiva
    - valikot toimivat (selaan läpi pikaisesti)

    muuta onkin sitten hankalempi testata ilman testeriä.
     
  17. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Yleensä teen vaihtolaitteiden kanssa vain kevyen testin: Kuulokkeen ja mikrofonin testaus, suojakoodin nollaus, latauksen testaus, soittoäänien testaus. Jos ei ole jonoa niin saatan ajaa vielä kenttätesterissä. Jotkut tapaukset jäävät kiinni, jotkut eivät.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin jos jostain 33xx koneesta kyse niin ei siihen kannata liikoja aikaa pistää, paitsi jos ei mitään tekemistä juuri silloin.
     
  19. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Minkäs takia noita uusia luureja laiteta testeriin ennen asiakkaalle luovuttamista, säästyisi monelta turhat juoksut huoltoon kun testeri paljastaisi (jotkut) viat. Myöskin näiden uusien viallisten luurien huollot ja muut säpellykset maksavat asiakkaat. (niinkuin kaiken muunkin)

    E: Ja vielä, että toivottavasti nuo testerit ja niiden käyttäjät ovat nykyään tietoisia siitä, että luurissa voi olla vikaa vaikka testeri toisin väittääkin.
     
  20. gupla

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    254
    Tykkäykset:
    0
    Eikös Flyer jo vastannut kysymykseesi? Testerin hankinta maksaa X-määrän rahaa ja sen hankkiminen pelkästään vaihtolaitetestauksiin on tuskin taloudellisesti järkevää (etenkään kun laitteessa voi olla vikaa vaikka se testin läpäisisikin, kuten jo totesit). Eli testerillä pitäisi olla muutakin käyttöä, kuten esim T1-huolto, jota taas kaikki eivät saa. Enkä ole niinkään varma noiden testerien saamisesta ilman huoltolupaa (toki kaikkihan on jossakin kaupan, mutta luotettavuus on asia erikseen).
     

Jaa tämä viestiketju