1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuluttajaliitto varoittaa 3G-matkapuhelinten kytkykaupoista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Mie, 28/4/06.

  1. Mie

    Mie Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2183
    Tykkäykset:
    35
    Puhelinmalli:
    Moto Z Play
    Tässä suora lainaus Suomen Kuluttajaliiton tänään annetusta lehdistötiedotteesta:

    "3G-puhelinten kytkykauppojen yhteydessä on ilmennyt useita merkittäviä kuluttajaongelmia. Suomen Kuluttajaliiton neuvontaan tulleiden valitusten mukaan liittymien aukaiseminen on kestänyt kohtuuttoman kauan. Luvatun muutaman päivän sijasta kännykkäliittymä ei ole auennut edes useampien viikkojen kuluttua. Matkapuhelimissa on ollut runsaasti laitevikoja, joita ei ole saatu korjattua. Puhelin on saattanut olla huollossa useita viikkoja, mutta korjauksen epäonnistuttua kuluttaja on saanut edelleen viallisen laitteen. Lisäksi matkapuhelimen myyjä on kieltäytynyt kaupan purkamisesta sellaisissakin tilanteissa, joissa ostajalla on ollut kuluttajansuojalain mukainen oikeus kaupan purkuun. Myyjän ilmoituksen mukaan kauppaa ei ole voitu purkaa, koska kysymyksessä on kytkykauppa.

    Kuluttajansuojalain virhesäännökset sekä kaupan purkua koskevat säännökset koskevat myös niin sanottua kytkykauppaa. Mikäli kaupan purkukynnys ylittyy joko matkapuhelimen tai liittymän osalta, voidaan koko sopimus purkaa. Virheen korjaamista koskevat määräajat koskevat myös kytkykauppaa.

    Kuluttajan kannalta olisi täysin kohtuutonta, että liittymässä olevan virheen johdosta liittymäsopimus voitaisiin purkaa, mutta kuluttaja jäisi sidotuksi kalliin matkapuhelimen osamaksusopimukseen. Kytkykaupalla hankittu matkapuhelin ei toimi ilman kaupan yhteydessä tehtyä liittymäsopimusta."
     
  2. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4710
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Re: Kuluttajaliitto varoittaa 3G-matkapuhelinten kytkykaupoi

    Tuohon kyllä joku voisi puuttua. Käsittelyajat kun vain pitenee ja pitenee.

    Tietääkseni ei kauppias voi kauppaa purkaa. Kaupanpurusta on neuvoteltava operaattorin kanssa ja sitten vasta aletaan perimään rahoja myyjältä jos käteiskauppaa on tehty.

    No ei toimi ei. Taas on ollut kaikki faktat tiedossa.
     
  3. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Re: Kuluttajaliitto varoittaa 3G-matkapuhelinten kytkykaupoi

    Kyllä kaupanpurku tehdään aina ensisijaisesti juuri kauppiaan kanssa etenkin kun tässä syynä on ilmeisesti ihan toimimaton puhelin, jota on hankala toimittaa puhelimitse operaattorin asiakaspalveluun.
     
  4. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4710
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kyllä puhelimen voi toimittaa takaisin operaattorille kauppiaan kautta, mutta kyllä purku onnistuu parhaiten suoraan operaattorin kanssa. Turhaan lykätään liian monta lusikkaa samaan soppaan.
     
  5. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Kytkyssähän nimenomaan on kytketty sekä liittymä ja puhelin yhdeksi kokonaisuudeksi - palveluksi, joka on ensisijaisesti tarkoitettu toimimaan juuri kyseisellä liittymällä ja puhelimella (SIM-lukitus). Koska asiakas ei hanki liittymää ja puhelinta eri palveluina vaan nimenomaan yhtenä kokonaisuutena, niin tällöin tämä yksi "kokonaisuus" on palautettavissa yhteen paikkaan siinä missä yksittäinen tuotekin, jos se ei toimi.
     
  6. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Entä jos asiaa tulkitaankin niin, että kytkykaupassa myyjä on operaattori eikä joku erillinen jälleenmyyjäliike. Jos vaikka teet kytkykauppasopimuksen Setelessä Elisan Paketista, myyjä sekä puhelimelle että liittymälle on Elisa, jolloin myös reklamaatiot ja kaupan purku vaateet osoitetaan operaattorille.

    Kummastuttaa myös, että kuluttajaliitto taas näin nopeasti reagoi asiaan. Jos puhelin käy kerran tai kaksi huollossa, ei asiakkaalla ole vielä oikeutta kaupan purkuun. Ensisijainen ehdotus on laitteen vaihto uuteen. Kaupan purku on vasta viimeinen vaihtoehto.
     
  7. kaupamees

    Liittynyt:
    10/11/03
    Viestit:
    206
    Tykkäykset:
    0

    Ei koske osaa dna kytkyjä , kun ei ole lukittuja.?
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Mikähän siinä on niin vaikeaa tavallisen kuluttajan ymmärtää ettei tämä hanki k.o. palveluita jälleenmyyjältä vaan sopimukset solmitaan ostajan ja operaattorin välillä, jälleenmyyjän toimiessa välittäjänä. Tottakai tehdyt sopimukset puretaan myös ostajan ja operaattorin välillä, eihän jälleenmyyjällä voi olla oikeutta purkaa operaattorin tekemiä sopimuksia.

    No, ehkäpä käytäntö sitten tuo tähänkin jonkinlaisen joustavamman tavan toimia. Jonnekinhan laitteet tosiaan on palautettava ellei sitten postin välityksellä haluta toimia.

    Mitä tuohon sopimuksen purkamiseen tulee, niin toki jos tuote ei vastaa käyttötarkoitustaan tai on jatkuvasti huollossa eikä ole odotettavissa että tuotteen vikaa saataisiin korjattua niin tulee kysymykseen tehdyn sopimuksen purkaminen. Olipa sitten miten sitovasta sopimuksesta tahansa kysymys. Puretaanhan kauppojakin vastaavista syistä ja kauppahan se vasta onkin sitova sopimus kun tavara vaihtaa omistajaa lopuksi iäksi ja raha siirtyy kokonaisuudessaan heti myyjälle, ei vasta 24 kk:n kuluessa.
     
  9. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Toisaalta jälleenmyyjäliike tekee operaattorin laskuun myyntipalvelua ja saa siitä korvauksen. Eikö silloin jälleenmyyjäliikkeen henkilökunta tee enää sopimuksen syntymisen jälkeen palvelutyötä? Myyjäliikehän on operaattorin asiamies. Liittymän osaltahan homma on helppo, koska puhelu operaattorin asiakaspalveluun on yhtä ilmaista niin puhelinkioskista kuin pidemmän matkan päästä myyjäliikkeestä.
    Kuvitteellinen tapahtumaketju: Asiakas ostaa pohjoismaisesta suuresta kodinkoneliike Meganssista tietokoneen (norm. 890e) ja virustorjuntaohjelman (norm. 150e/2v, ei esiasennettu) nyt superhyvään yhteishintaan 929e. Tietokone ei kuitenkaan edes käynnisty eikä sitä saada kohtuullisessa ajassa korjattua. Purkaantuuko kauppa kokonaan? Paljonko myyjä maksaa takaisin asiakkaalle? Joutuuko asiakas vaatimaan rahoja takaisin virustorjuntaohjelmayhtiöltä (joka tietty on subventoinut jollain tavoin markkinointimielessä tätä kytkyä)?
     
  10. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4710
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Tätä tarkoitinkin. Usein kyllä myyjäliikkeestä tehdään operaattori tai laitevalmistaja. Välillä joutuu rautalangasta vääntämään asiakkaalle että tämä kyseinen liike ei ole operaattori vaikka mainokset seinillä roikkuukin.
     
  11. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Myyjäliike on se kenen nimi ja yhteystiedot esim. 1e käsirahan kytkyssä kuitissa lukee.
     
  12. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    tuossa tiedotuksessa ei mainittu operaattoria/operaattoreita joita tuo ongelma koskee?

    olisi kannattanut mainita ettei nuo avausajat ja niiden ongelmat koske kaikkia osapuolia, sonera avaa edelleenkin wanhoille asiakkaille heti, ja numeron siirrot liki 5 arkipäivän tahdilla
     
  13. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Kertokaas liittymäkauppiaat että kehen te olisitte yhteydessä jos tankkaisitte autonne bensapumpusta ja myöhemmin ongelmien tullessa ilmenisi että saitte dieseliä, huoltoasemaan vai yhtiön Suomen pääkonttoriin? Entä jos huoltoasema toteaisi olevansa itsenäinen yrittäjä vaikka pumpussa joku kansainvälisen yrityksen logo onkin?
     
  14. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Joo-o, koska sopimus on solmittu jälleenmyyjäliikkeen kanssa. Mietipä esim. autovakuutusta tai -rahoitusta, sen voit hankkia autoliikkeestä joka voi vielä laittaa leimansakin papereihin mutta ei tällä todellisuudessa ole näiden suhteen juuri mitään muuta tekemistä kuin toimia palveluiden välittäjänä.
     
  15. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25678
    Tykkäykset:
    4710
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kyllä ottaisin yhteyttä huoltamoon jossa virhe on tapahtunut. Vähän eri asia kylläkin.
     
  16. samumanu Vieras

    Mun mielestä jos semosta onkelmaa esiintyy että vaatisi kaupan purkua ois hyvä toimia seuraavasti.

    Ottaa yhteyden liikkeeseen, jos sitä kautta kytkyn hommannu, ja selostaa heille asian jolloin myyjä kertoo faktat operaattorille ja saa sieltä asiaan kuuluvat neuvot ja niiden mukaan toimitaan.

    Jos operaattori ei suostu kytkyä perumaan niin silloin se on kyllä asiakkaan ja operaattorin välinen asia mutta itse ainakin aluksi yrittäisin, jos oisin myyjä, neuvotella purusta operaattorin kanssa. Toki jos vikaa on puhelimessa ei se operaattorinkaan vika oikeen oo, onko huollon, on ainaki nokian jne jne. Hankala mielestäni tomosessa tapauksessa..'

    Ja tosta kuluttajavalittajien tekstistä tulee ainaki mulle semonen kuva että kytkypuhelimissa olis enemmän vikoja kuin ei kytkypuhelimissa, tohon en toki usko. Ja avausajat on turhan pitkiä mutta jos käyt sen liikkeestä hommaamassa ja myyjä sen asianmukasesti ilmasee ja silti otat kytkyn niin sillonha se on mun näkemyksien mukaan ok.
     
  17. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    On tietysti, mutta jos myyjä ei halua ottaa mitään kantaa asiaan ei sekään ole oikein. Takuu yms. asioissa ensisijainen kontakti on tuotteen jälleenmyyjä, joten miksi kytkykaupan pitäisi toimia eri tavalla? Etenkin kun nykyään on Elisa Shoppia ja Sonera pistettä niin asiakkaan pitäisi ymmärtää ettei edustaja edustakaan operaattoria kuin ensi kontaktissa, ikävämmät asiat täytyy hoitaa muualla.
     
  18. adapter-

    Liittynyt:
    2/1/05
    Viestit:
    459
    Tykkäykset:
    5
    Tämä ongelma koskee vain ja ainoastaa Elisaa ja mahdollisesti Saunalahtea. Soneran paketit myy huonosti ja homma hoituu uudelle numerolle/liittymätyypin vaihdolle reaaliaikaisesti ja numsit n. 5-7 päivää. Myöskin dna:lla on tietojeni mukaan homma hanskassa.

    Elisalla uuden paketin avaus kestää 23 päivää, liittymätyypin vaihdot 26 päivää ja numsit 23 päivää+ siirtoaika. Olen jo toisessa ketjussa maininnutkin että Elisan avausjärjestelmä on täysin neuvostoaikainen ja se olisi pitänyt uusia ja vuosia sitten.
     
  19. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Niin, ongelmahan kait on siinä että ei oikein tiedetä missä se vika on. Suomen 3G verkothan on toiminut vallan mainiosti kun käyttäjiä on ollut se karvan verran alle 100 kpl - no vähän ehkä alakanttiin, mutta aika harva 3g käyttäjä on ollut joten ne ovat kytkykaupan myötä varmaan moninkertaistunut. Eli ehkä verkon kapasiteetti on aikaisemmin riittänyt ihan hyvin / päätelaitteet on kuitattu "yksittäinen ongelma, ei kukaan muu ole valittanut" -tavalla.

    Mutta kuluttajallehän tästä nyt ei välttämättä koidu ongelmaa: olet ostanut tuotteen kaupasta X, tuote ei vastaa odotuksia / ei toimi. Purat kaupan, saa sitten kauppias selvittää asiat eteenpäin.

    En minäkään katsoisi semmoista pelleilyä kuin tuon welhon handanin kanssa on dvdplaza.fi:n forumin mukaan ollut, huollosta siis palautettu boksi kommentilla "softavika, valmistajalla tiedossa - ei tietoa milloin korjaus tulee". Ehkä suomalaiset ovat liikaa tottuneet windowsin yms oikutteluihin ja kiltisti istuu kaamea kapula kädessä, joka pätkii puheluita 10 s välein kun vaihtelee verkkoa... (kärjistetty vähän)
     
  20. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Voimassaolevan säännöstön mukaan ensisijainen ja ainoa. Periaatteessa kuluttajalle ei ole edes oikeutta mennä sekoilemaan jälleenmyyjän ja tuottajan välisiin asioihin. Eli jos kytkykapula on jostain liikkeestä, niin sinne sitten .... siinä on myyjän/välittäjän ihan turha selitellä olevansa vain pelkkä välikäsi operaattorin ja asiakkaan välillä. Niinhän ne ovat kaikki muutkin myyjät "välikäsiä" loppuasiakkaan ja tuottajan välillä. Veikkaanpa ettei monikaan hyväksyisi jos esim. TV:n myyjä väittäsi olevansa pelkkä välikäsi ja pyytäisi keskustelemaan suoraan vaikka Sonyn markkinoinnin kanssa....
     

Jaa tämä viestiketju