1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuluttaja -lehti ja valitukset operaattoreista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Jaru, 22/9/04.

  1. Jaru

    Liittynyt:
    18/9/04
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Uusi Kuluttajalehti on käynyt läpi Kuluttajavalituslautakuntaan, Kuluttajavirastoon ja Helsingin kuluttajaneuvontaan vuoden alusta elokuun puoliväliin asti tulleita valituksia, tässä mielenkiintoiset tulokset:

    1. ACN lähes 250 valitusta
    2. DNA lähes 130 valitusta
    3. Saunalahti lähes 60 valitusta
    4. Elisa (sis Kolumbus) ja TeliaSonera molemmilla lähes 50 valitusta
    5. Cubio ja Tele Finland molemmilla noin 10 valitusta
    6. Globetel ja Tele2 molemmilla muutamia valituksia

    Kun yhdistetään näihin tuloksiin netin keskustelufoorumeilla käytyjä ongelmia, voi päätellä että:
    - ACN perseestä
    - DNA huono valinta, hinta-laatu suhde ei ole kohdallaan.
    - Saunalahti keskitien kulkija, mutta aika paljon valituksia asiakasmäärään nähden (enemmän valituksia kuin TeliaSoneralla )
    - TeliaSoneralla saa rahalle vastinetta.
    - Elisalle hopeaa, sama hinta-laatu suhde kuin TeliaSoneralla koska puheluhinnat edullisemmat ja se korvaa heikompaa laatua.
    - Kolumbus ja Tele Finland brändätty halpisluokkaan, parempia kuin ACN ja Dna

    Detaljit Kuluttaja -lehdestä.
     
  2. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Hyvin on valitusmäärät linjassa foorumilla esiintyneisiin ongelmaraportteihin.
     
  3. J3ke

    Liittynyt:
    7/8/04
    Viestit:
    496
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä.. Globetelilla ja Tele2 vain 2 valitusta :).
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tele2:sen suurin ongelma on tainnut olla se että heidän ilmanen netti GPRS ei toimi nyt, tosin ei heillä sellaista tuotetta edes ole virallisesti tarjolla :)
     
  5. kimmo Vieras

    Miksihän minun ymmärryskykyni on rajallinen..mutta jos kuitenkin Soneralla ja Elisalla on molemmilla yhtä paljon valituksia, niin kuinka toinen (Sonera) on se liittymä missä rahoilleen saa vastinetta, mutta toinen (Elisa) rypistelee perässä ja on heikompilaatuinen? Edellyttäen että tässä siis tarkoitetaan pelkästään valitusten määrää, eikä puhuta esim. siitä että Soneralla voi olla yksi tolppa enemmän Äkäslompololla.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Taisi tuosta selvitä mikä oli kirjoittajan ajatusmailma, eli toisella operaattorilla on lähemmäs 100% enemmän asiakkaita.

    No eivät nuo valitukset ihan noin yksioikoisesti kuvaa operaattorin tilanneta, vaikka ehkä jotain kertoo jos tietyssä ajassa jostakin on tullut satoja valituksia tuolle instanssille. on toki muistettava että tähän on suorastaan kehoitettu joissa tiedoitus välineissä.
     
  7. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Niin, kyllähän näitä valituksia olisi hyvä suhteuttaa hieman liittymämääriinkin. Joku näppärä voisi sen joutessaan tehdä ;)
     
  8. kimmo Vieras

    No niin, sieltä se taas tuli 10kiloviestin kokemuksella. Tätähän minä juuri kuitenkin yritin selittää, että ajattelukykyni on rajallinen...nyt sitten kun joku viisaampi sen asian rautalangasta taivuttaen selvittää, niin Heureka! valaistus on tavoittanut pääkoppani. Olenkohan juonut aivoni.
     
  9. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Koskas se Tele aloittikaan ? Muilla valitukset on
    tulleet 7,5 kk ajalta, Telella vain kuukaudelta
    parilta käytännössä. Ensimmäisillä varmaan alkoi
    ilmetä ongelmia joskus heinäkuussa.
    Ja asiakkaitakaan ei ole montaa kymmentätuhatta
    eli suhteessa Tele olisi listan kärjessä mutta taas
    toisaalta sen osalta otanta-aika on aika lyhyt.
     
  10. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Valitusten määrä tulee suhteuttaa asiakasmäärään ja asiakkuuksien ikään. Mitä vanhempi asiakassuhde sitä vähemmän kysyttävää - tämähän koskee avioliittoakin. Kun on ollut saman kumppanin kanssa yli 10 vuotta naimisissa usean vuoden seurusteluajan päälle, niin aviosiipan tavat, mielipiteet, toimintavat ja ajatukset alkavat olla aika tuttuja (tai ainakin paljon arvattavampia kuin seurusteluaikana).

    Ikävä kyllä lehdessä ei ole otettu kantaa siihen mitä valitukset koskevat - uskon, että valituksien sisältö poikkeaa varsin paljon operaattoreittain vaikkakin yhteisiäkin tekijöitä on. Suurin osa valituksista koskenee asiakaspalvelua, erilaisia laskutuskysymyksiä, sopimusehtoja ja toimitusaikoja.

    T:panu.
     
  11. sipuli

    Liittynyt:
    28/8/04
    Viestit:
    572
    Tykkäykset:
    5
    Mikä DNAssa mättää? Kuitenkin "vakiintuneempi" operaattori kuin ihan uudet? Ja tuplaten valituksia Soneraan ja Elisaan ilmeisesti paljon pienemmällä asiakasmäärällä?
     
  12. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    No laskutus on heilläkin ollut ongelmana.Itse olen jo aiemmin kertonut DNA:n ihmeellisestä tavasta laskuttaa multimediaviestien lähettämisestä ,vaikka puhelimena oli silloin 9210i,millä ei voi niitä edes lähettää.Eli vastaavia epäselvyyksiähän täytyy olla,kun aika kova luku(130)oli esillä.
     
  13. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei tuota ikää tarvitse missään nimessä sotkea mukaan, vaan puhtaasti asiakasmäärä. Toki jos haluaa yrittää kääntää numeroita itselleen parempaan päin niin aina voi erilaisia filttereitä tilastoihin päteä, mutta mielestäni pelkkään asiakasmäärään vertaaminen tuo tässä vertailukelpoisimman tuloksen.
     
  14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Totta, tosin lehden kannanottokin voi olla mitä sattuu.
    Ja aina on niitä jotka vain tykkäävät valittaa, ja niitä jotka ehkä valittavat aiheesta, mutta väärää tahoa.
     
  15. Dippi

    Liittynyt:
    13/1/03
    Viestit:
    33
    Tykkäykset:
    0
    Jos kyseisen tilaston perusteella aikoo tehdä johtopäätöksiä eri operaattoreiden paremmuudesta, niin toki jokainen järkevä henkilö arvioi ensin tilaston lukujen vertailukelpoisuuteen liittyvät seikat.
    Väitätkö siis todellakin ettei asiakassuhteen pituudella ole yhteyttä valitusherkkyyteen?
     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tottakai sillä on merkitystä, mutta miksi sitä pitäisi huomioida testissä? Panu tuossa vain yrittää saada sellaista "filtteriä" väliin, jolla se oma firma taas näyttäisi vähän paremmalle.

    Miksi sitten nämä vanhemmat asiakkaat pitäisi unohtaa tutkimuksien keskiarvoa alentamasta? Eikö "vanhaa tyytväistä asiakasta" pitäisi huomioida siksi, että hän on "vanha" asiakas?
     
  17. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Saunalahdella on ongelmana se että ne vaihtoherkät, valittelevat, tarjousten perässä jouksevat asiakkaat ovat kaikki Saunalahdella juuri nyt. Joulun aikana ne varmaan tarjousten perässä vaihtaa Soneralle/Elisalle ja sitten ne valittaa sonerasta/elisasta. Tai no ainakin puolet noista asiakkaista, eli 30 :)
     
  18. Dippi

    Liittynyt:
    13/1/03
    Viestit:
    33
    Tykkäykset:
    0
    Ei tarvitsekaan, jos kyseisen tilaston perusteella arvioidaan vain valitusten lukumäärää tai valitusten suhteellista määrää. Jos taas arvioidaan operaattoreiden paremmuutta, niin silloin täytyy ottaa mukaan muutkin asiaan vaikuttavat muuttujat kuten esim. asiakassuhteen kesto ja operaattoreiden erilaiset asiakasprofiilit.
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eihän tuon tutkimuksen perusteella mitenkään "paremmuutta" voi alkaa johtamaan vaan vain noita vikojen ilmenemisiä (mitä on kyseltykin). Paremmuus voi sitten olla aivan asia erikseen, johon vaikuttavat jo esim. poikkeavuudet tuotevalikoimissa.
     
  20. Dippi

    Liittynyt:
    13/1/03
    Viestit:
    33
    Tykkäykset:
    0
    Ei voikaan, viestiketju aloittaja kuitenkin laittoi operaattorit laadukkuus (=paremmuus) -järjestykseen noiden valitusten lukumäärän/suhteellisen lukumäärän perusteella. Yhtälailla tuosta tilastosta voisi johtaa päätelmän, että koska Soneralla on pienin suhteellinen valitusmäärä niin Soneran asiakkaiden täytyy olla kaikkein tyhmimpiä, kun eivät ymmärrä valittaa tullessaan kusetetuksi.

    Kun en alkuperiästä artikkelia ole nähnyt, niin en tiedä miten siinä asia on ilmaistu. Aloitusviestin perusteella kyseinen tilasto ei kuvaa vikojen ilmenemistä vaan tehtyjen valitusten lukumäärää. (mitkä ovat kaksi aivan eri asiaa)
     

Jaa tämä viestiketju