1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuluttaja-asiamies vaatii kännyköille pidempiä takuuaikoja

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja sovelias, 4/12/02.

  1. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    www.kauppalehti.fi
     
  2. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Ja ohessa Jippiin sivuilta hieman asiasta:
    ---
     
  3. saheinonen

    Liittynyt:
    22/10/02
    Viestit:
    203
    Tykkäykset:
    0
    Tosin kuinka monella täällä puhelin on käytössä yli vuoden?
    Muutenkin yleensä kaikki takuu korjattavat hajoomiset sattuu ekanvuoden aikana ja sen jälkeen kun puhelin hajoo niin yleensä syy on käyttäjässä, kun on heitellyt puhelinta lumihankeen yms.
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Täällä varmaankaan monilla ei ole puhelinta käytössään yli vuoden. Toki ihmiset vaihtavat uudempiin malleihin, mutta kaikki eivät. Vieläkin näkee kadulla ihmisiä jotka iloisina pälpättävät siihen 5110-puhelimeensa ja hyvin pärjäävät. Kyllä tuo pidempi takuuaika mielestäni olisi ihan hyvä juttu.

    Jos suurin osa takuuvioista tulee ensimmäisen vuoden aikana, niin eikös olisi halpaa imagomarkkinointia pidentää sitten tuota takuuaikaa? Ja eihän se mitenkään takuun pidentämiseen liity että ihmiset itse rikkovat puhelimiaan, tällöinhän takuu ei jokatapauksessa korvaa vikoja.
     
  5. Jollemi

    Jollemi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/8/02
    Viestit:
    10518
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Mulla on viime aikoina ollu se että vuosi ja puhelimen vaihto. Yleensä syynä on se että takuu on loppu ja tekee mieli vaihtaa. Nyt on kyllä expertin myöntämä best phone takuu eli 2v. Että maksimissaan voisin sen 2v tätä nykyistä pitää. Sen näkee nyt sitten...
     
  6. MC Featuring

    Liittynyt:
    1/11/02
    Viestit:
    84
    Tykkäykset:
    0
    Niin siis kuluttajavirastohan on määritellyt matkapuhelimen käyttöiäksi 5 vuotta, joten periaatteessa jos puhelin tuona aikana hajoaa, olisi kuluttajalla oikeus saada huolto ilmaiseksi. Nuo takuu-jutut lähinnä harhauttaa kuluttajia luulemaan, että puhelimen on todella tarkoitus kestää vain sen vuoden.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Siinähän se, ihmiset luulee että takuu korjaa kaiken.
     
  8. tm

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    48
    Tykkäykset:
    0
    Itselläni ainakin on ja tulee olemaan kunnes selkeästi parempi puhelin tulee markkinoille.

    Olen takuuasiasta samaa mieltä, vaikka vastuunsa tuntevat valmistajat toimivat jo nyt näin:

    Ericsson T68:ni alkoi käyttäytyä kummallisesti. Takuuaika päättyi n. kuukausi sitten.

    Soitto Ericssonin aspaan. Henkilö välittömästi sanoi, että huoltoon vaan, ja antoi jatketun takuun. Totesi vielä, että kyllähän tämän hintaluokan tuotteen pitää kestää yli vuoden.
     
  9. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hyvä esimerkki siitä, kuinka asiakas tehdään tyytyväiseksi. Tuon hintaluokan tuotteen todella voisi olettaa kestävän pidempään. Tosin, tuon takuun "jatkaminen" ei varmaankaan johtunut henkilön hyväntahtoisuudesta, vaan siitä että valmistajallahan on virhevastuu joka ei pääty vielä ns. takuun päättymiseen vaan (vapaasti muisteltuna) "tuotteen on vastattava kestoltaan sitä mitä ostaja voi ostohetkellä olettaa" tjsp.
     
  10. tm

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    48
    Tykkäykset:
    0
    Niin oli, sillä olisihan asiakaspalveluhenkilö voinut myös sanoa: "Lähetä puhelin tänne, tutkitaan se ensin." tms. Edellä kuvatun tapauksen johdosta kyllä minun luottamukseni yritykseen kasvoi. Toivoa voi vaan sopia, että sama tilanne olisi myös halvemman hintaluokan puhelimissa...

    Mutta tietysti on totta, että virhevastuu on yrityksellä. Eriasia sitten on se, miten se hoidetaan.
     
  11. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    Aika monella. Ymmartaakseni varsin monet pitavat puhelinta vahintaan kaksi vuotta.
     
  12. kaarle

    Liittynyt:
    7/9/02
    Viestit:
    200
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä hyvin monet käyttävät puhelintaan vuosikausia. Esim. isot firmat eivät juuri vaihda työntekijöidensä puhelimia nopeammin kuin 3 vuoden välein tai silloin kun se hajoaa.

    Itse en myöskään vaihda privaattipuhelinta muuta kuin jos se hajoaa tai todella tarvitsen käyttööni jonkun uuden ominaisuuden. Esimerkkinä käytän Siemens M50+gprs+dna modemina kotona ja puhumiseen käytän useimmiten Nokian banaania (8210).
     
  13. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tuommoisessa "viiden vuoden takuussa" vaan tulee se ongelma että pakkohan sen on heijastua puhelimien hintoihin eikä kuluttajalle mukavassa mielessä. Hintojen nousuahan sen on pakko tarkoittaa koska tokkopa valmistajat tahtovat voitoistaan noita huoltoja maksaa...
    Kyllähän puhelimen pitää kestää enemmän kuin vuosi mutta viisi vuotta kuulostaa jo aika kovalta. Varsinkin kun työssäni nään miten jotkut puhelimia käyttävät ja näkeehän noita tuttava piirissäkin. No hankala homma sanoo mikä on kohtuullista...
     
  14. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    5110 on vielä uunituore vehjas, kun katselee näitä pappa-ikäisiä liikenteessä. Esim. oma vanhukseni kun kaivaa vanhan 1610/1611-luurinsa takkia riiputtamasta, niin on siinä monella pennulla hihittelemistä. Tosin, eikös retrohenkisyys ole tulossa muotiin?
     
  15. MC Featuring

    Liittynyt:
    1/11/02
    Viestit:
    84
    Tykkäykset:
    0


    Tuo viiden vuoden "takuu" ei suinkaan ole mun mielipide, vaan mitä kuluttajavirasto aiheesta on määritellyt. Takuuhan siis ei ole millekään tuotteelle pakollinen, vaan ainoastaan lisäetu ostajalle. Joka tapauksessa valmistajan on pystyttävä vastaamaan tuotteesta koko sen käyttöajan. Näin mä ainakin oon ymmärtänyt...
     
  16. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Juu, ymmärsin ettei sinun mielipiteestä ollut kysymys, siksi lainasinkin koko tekstiä. Kommentoin vain tuohon aikaan. Ja eipä kännykkä kyllä minun mielestä ainakaan vielä ole teknisesti sillä tasolla että kukaan voisi vaatia et sen on pakko kestää tuo viisi vuotta ja jos hajoo niin valmistaja maksaa viulut. Joutuuhan puhelin pikkuisen kovemmalle käytölle kuin muut elektroniikka vehkeet. Ehkä joskus tulevaisuudessa mut toivottavasti tuohon ei mennä koska silloin kännykkä ei taaskaan ole "jokaisen lelu".
     
  17. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Tällä foorumilla taitaa olla hyvin vähän tekemistä keskivertokuluttajien kanssa. Omassa tuttavapiirissäni minä olen ainakin omien jatkuvasti uusien luurieni kanssa aikalailla "outolintu" eli useimmilla on se kerran ostettu luuri käytössä useita vuosia, jos ei satu menemään rikki.

    Ja niin uskomatonta kuin onkin, useimmille puhelimen käyttötarkoitus taitaa edelleen olla puhuminen ja tekstiviestit eikä muu välttämättä kiinnosta tippaakaan.

    t. tero
     
  18. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Siis nyt on useimmilla puurot ja vellit sekaisin.

    Takuu ja tuotevastuu täytyy erottaa toisistaan, sillä ne ovat täysin eri asioita.

    Tuotevastuu on se asia johon ensisijaisesti vedotaan, mikäli laitteeseen tulee sen odotettavan käyttöiän aikana käyttäjästä tai "normaalista kulumisesta" (<- määrittele sitten tämäkin tarkasti) johtumaton vika. Tällöin valmistaja joutuu lain velvoittamana korjaamaan laitteen veloituksetta. Kuluttajavirasto (vast.) on määritellyt noita karkeita oletettavia käyttöikiä eri laitteille.

    Takuu on sitten lisäarvo (esim. huoltojen nopeuteen liittyen tms.), jonka valmistajaa lupaa tuotteen ostajalle. Sen täytyy tarjota jotain lisää pelkän tuotevastuun päälle, muuten sitä ei saisi kutsua takuuksi. (Mikä mahtanee olla kuitenkin yleinen käytäntö...)

    Siis jos laitteessa on valmistajan antama (lisäarvo)takuu voimassa, toimitaan huoltojen ja korjausten suhteen sen mukaan. Mikäli takuu ei ole (enää) voimassa, noudatetaan tuotevastuun määrittelemiä toimintaohjeita.
     
  19. MC Featuring

    Liittynyt:
    1/11/02
    Viestit:
    84
    Tykkäykset:
    0
    kiitokset tarkennuksesta, veppis! =)
     
  20. Diesel

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    69
    Tykkäykset:
    0
    Re: Kuluttaja-asiamies vaatii kännyköille pidempiä takuuaiko

    Miksi vain Nokia?
     

Jaa tämä viestiketju