1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

"Kuluttaja-asiamies tykittää DNA:ta"

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja E.T., 4/6/03.

  1. E.T.

    Liittynyt:
    19/1/03
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Tällaista digitoday.fi:ssä: http://digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/te20030604160307_kni_13188830


    Gprs-palvelusta
    Kuluttaja-asiamies tykittää DNA:ta


    Kalevi Nikulainen

    Julkaistu 04.06.2003 16:03

    Helsinki (04.06.2003) - Kuluttaja-asiamiehelle on tullut runsaasti ilmoituksia teleoperaattori DNA:n gprs-palvelun hinnoittelusta. Operaattoreiden sopimusehdoissa itselleen varaama oikeus yksipuolisesti olennaisella tavalla muuttaa hintoja tai palvelun muita ehtoja on hänen mukaansa kohtuuton. Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin kirjelmöinyt DNA:lle ja koko alalle tällaisestä tilanteesta.

    DNA lähetti toukokuun lopussa asiakkailleen kirjeen, jossa yhtiö kertoo muuttavansa yksipuolisesti gprs-palvelunsa hinnoittelua 1.7.2003 alkaen.

    Kuluttaja-asiamies on pyytänyt DNA:lta kirjallista selvitystä hinnoittelumuutoksen perusteesta gprs-palvelusta

    Voimassa olevan sopimuksen mukaan DNA:n gprs-palvelun kiinteä käyttömaksu on 16,65 euroa kuukaudessa riippumatta siitä, kuinka paljon palvelua käytetään. Toukokuun lopussa DNA ilmoitti muuttavansa hinnoittelua yksipuolisesti niin, että 1.7.2003 lähtien mainittu käyttömaksu rajoittuu koskemaan vain 100 MB:n (megatavun) datasiirtoa. Tämän ylittävältä osalta peritään jatkossa 1,22 euroa/MB.

    Ne kuluttajat, jotka eivät hyväksy GPRS-palvelun hinnankorotuksia, voivat oikeuksiensa säilyttämiseksi tehdä kirjallisen valituksen DNA:lle mahdollisimman pian. Jos asiassa ei päästä kuluttajaa tyydyttävään lopputulokseen, asian voi viedä kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi, huomautetaan kuluttaja-asiamiehen virastosta.

    Mahdollisten viivästyskorkojen ja perintäkulujen välttämiseksi kuluttajan on kuitenkin varminta ensin maksaa DNA:n laskut täysimääräisesti. Samalla voi ilmoittaa kirjallisesti, ettei hyväksy hinnan korotusta. Kuluttajat voivat kuluttaja-asiamiehen mukaan luonnollisesti myös irtisanoa sopimuksensa DNA:n kanssa.



    Että kaikki denan käyttäjät vaan valitusta väsäämään.
     
  2. Omenanraato

    Omenanraato Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    11/12/02
    Viestit:
    19837
    Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    no niin...nyt te kenellä on dna:n gerpsi niin oisko toivoa saada kiinteä hinnoittelu takaisin :)
     
  3. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Uskallan kyllä epäillä, että valituksilla tai hinnan pysyvyydellä ei ole mitään mahdollisuuksia.

    Saa ainakin dna sitä julkisuutta mitä on aika yrittänyt härkkiä. ;)
     
  4. Mr. Worm

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    60
    Tykkäykset:
    0
    Minä ainakin antaisin mielelläni denalle näpeille. Selitelköön sitten mulle ja muille ja kuluttaja-asiamiehelle.
    Olen vaan niin laiska kirjottelemaan noita valituksia, kun nykyään saisi olla vähän joka asiasta nurisemassa, ja korvauskin tai vastauskin jää yleensä lämpimän käden tasolle.

    Olispa jollakin dokumentti jaossa, niin vois imaista denan gerpsillä ja laittaa eteenpäin.

    Dena saa silti kenkää.
     
  5. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Uskoisin että dna perustelee rajaa sillä, että gprs-palvelu on tarkoitettu esisijaisesti ns. liikkuvaksi yhteydeksi. Eikä esim. paikkaamaan puutteellista laajakaista jakeluverkkoa.
    Ja 100 megaa tulisi näin riittää normaali gprs palvelun käyttäjille.
    Erään lähtee mukaan esim. Tampereen alueen gprs asiakkasita yli 80% käyttää gprs alle 100 megaa/kk.

    Ja ko. muutoksella saadaan pois ns. väärinkäyttäjät. Siis asiakkaat jotka varavat kapasiteettia "normaali" käyttäjitä. Ja näin palvelusta saadaan nopeampi ja vakaampi.

    Siis näin käsittäisin asian dna kannan ajateltuna.
    Joten tuskin valitukset menee läpi.
    Raja olis kyllä saanut olla korkeampi. Vaikka itelle kyllä riittää helposti.
    Ja aika monelta kyllä löytyy yritys iteltä/lähipiiristä, ja jos ei niin ainahan voi perustaa. =)
     
  6. Samy

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    181
    Tykkäykset:
    0
    On mun mielestäni aika ihmeellistä jos operaattori ei saa yksipuolisesti omia hintojaan muuttaa. Tarvitaanko tästä lähtien joka ainoaan hinnanmuutokseen lupa 100.000+ asiakkaalta?
     
  7. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Olisi se aika ihmeellistä jos tehtyjä sopimuksia saisi osapuolet "veivata" miten lystäävät. Tehtyjä sopimuksia sitoo tietyt ehdot ja lainalaisuudet joita itse sopimuksessa olevilla ehdoilla ei voida kumota. Tässä tapauksessa nyt selvitetään onko DNA:n puolelta toimittu virheellisesti. Ja hyvä näin, sillä jos tälläisiin ei mitenkään reagoitaisi, olisi se kuluttajille "pitkässä juoksussa" huonompi juttu.
     
  8. huuhaata

    Liittynyt:
    14/2/03
    Viestit:
    28
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä kirjelmöinti voi joskus kannattaakin: Muutama vuosi sitten Sampo päätti yksipuolisesti huonontaa asiakkaittensa ehtoja, esim. tilin korko tippui käytännössä 0 % ja palvelumaksuja kaadettiin niskaan vaikka kuinka. Postissa tuli ilmoitus, että hyväksykää tämä muutos, tai jos ette hyväksy niin Sampo irtisanoo sopimuksenne (ym. vastaavaa kovistelua).

    Sitten puolen vuoden päästä selvisi, että Sampo ei ollut irtisanonut niiden tilijä, jotka olivat vastustaneet yksipuoleista hinnannostoa, vaan näillä onnellisilla sieluilla olivat tilien ehdot entisellään. Suuri massa tietysti pelokkaana nuristen hyväksyi muutokset, ja Sampo läpytti karvaisia käsiään.

    Joten kyllä kirjelmöinti voi joskus kannattaa. Ihan turha minusta nurista asioista, jos asenne on "ei oikein jaksa tehä mitään asian eteen, mutta se on päin vittuu kuitenkin".
     
  9. Samy

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    181
    Tykkäykset:
    0
    Mitkä ehdot ja lainalaisuudet ovat kyseenalaisia tässä DNA:n tapauksessa, verrattuna esim. siihen jos Sonera päättäisi nostaa puheluittensa hintaa 1 sentillä?

    Ei ole muillakaan operaattoreilla hinnastot pysynyt samoina alusta asti. Sonerallakin on moneen kertaan hinnat muuttuneet eikä kyllä ole kysytty multa lupaa...
     
  10. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Kuluttaja-asiamies tykittää DNA:ta:
    Ja kuten ylhäällä mainittiin "Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin kirjelmöinyt DNA:lle ja koko alalle tällaisestä tilanteesta."
     
  11. Samy

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    181
    Tykkäykset:
    0
    Kysyin mitkä ehdot ja lainalaisuudet ovat kyseenalaisia. Lainauksesi ei mitenkään valista minua tässä.
     
  12. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Toinen osapuoli muuttaa kohtuuttomasti sopimusehtoja toisen vahingoksi. En oikein nyt ymmärrä mitä haluat ? Jonkun listan ettisistä sekä muista sopimuksentekoon liittyvistä ehdoista. No Googlella löydät niitä vaikka kuinka paljon. Lähtökohta siis on, että "sopimusehtoja ei voida muuttaa yksipuolisesti. Kuluttajalla on siis oikeus pysyä alkuperäisessä sopimuksessa. Kuluttaja-asiamies harkitsee kuluttajien avustamista oikeudessa tapauksissa, joissa alkuperäistä sopimusta on yksipuolisesti muutettu."
     
  13. Samy

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    181
    Tykkäykset:
    0
    Pointtini oli että sopimusehtojahan muutetaan yksipuolisesti koko ajan, muillakin operaattoreilla hinnastot ovat enemmän tai vähemmän jatkuvassa muutostilassa -- ei minunkaan liittymäni hinnat ole nykyään enää samat kuin ne olivat 10 vuotta sitten Telelle liittyessäni, kuitenkaan ei minulta ole lupaa missään vaiheessa kysytty -- joten yksipuolinen sopimusmuutos on enemmänkin sääntö kuin poikkeus teleoperaattoreiden hinnastoissa.

    Pointtini on siis se että mielestäni kyse ei nyt ole mistään ehtojen tai lainalaisuuksien rikkomisesta, vaan enemmänkin tuon "olennaisesti" / "kohtuullisesti" -sanan tulkinnanvaraisuudesta koskien tätä nimenomaista tapausta. Alkuperäinen viestisi jossa sanoit

    antaa mielestäni sellaisen mielikuvan että DNA:n puolelta on jotain paperilla olevaa rikottu. Paperisopimusten mukaan tässä on mielestäni toimittu aivan riittävästi. Kohtuullisuus on sitten asia erikseen.

    Se että onko näitten kahden asian ero sitten mitenkään relevantti kenellekään muulle kuin minulle on sitten taas toinen asia... :) Mutta kai piti taas viilata pilkkua...sori. :)
     
  14. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Dna on markkinoinut yhteyttä nimenomaan kiinteänä yhteytenä, eräänlaisena köyhän miehen adsl:nä, kiinteän yhteyden kyljessä on myyty kalliita lisälaitteitakin(webbox). Olisi ollut vähintäänkin kohtuullista, että hinnanmuutoksesta olisi kerrottu monta kuukautta aikaisemmin. Dna on toiminut omien toimitusehtojensa mukaisesti ilmoittamalla muutoksista vähintään kuukautta aikaisemmin, mutta muuten lyhyttä siirtymisaikaa ei voi mitenkään pitää asiakkaan kannalta kohtuullisena.
     
  15. Samy

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    181
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä voi. Minusta se on täysin kohtuullinen.

    Enkä ole Denalla töissä. :)

    Nämä ovat makuasioita.
     
  16. Kaapo

    Liittynyt:
    2/11/02
    Viestit:
    106
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä noita hintoja saa kuluttajan eduksi viilata, muttei toisinpäin ja noin kohtuuttomasti. Sonera ei ole tainnut nostaa mitään hintoja, laskusuunnassa ovat olleet. Dnan härski mainonta jatkui viime tippaan asti rajoittamattomasta yhteydestä. Ja esim. sähköyhtiöt ilmoittavat useampaa kk:tta ennen hintojen korotuksesta, reilu kk noin radikaaliin muutokseen on täysin kohtuutonta, joku 6 kk olisi reilumpi.
     
  17. mikkvi

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    0
    Mutta niin kuin sanoin, kun dna esittää asian niin että muutos tehtiin parantamaan palvelua. Siis suurimalle osalle käytäjistä palvelu säilyy samana, hintaa myöten. Muutos näkyy vain nopeampana ja ruuhkattomampana palveluna jatkossa.
    Ja on siinä tietysti perääkin.

    Esim. Eli esim. tre alueen esimerkin mukaan vain 20% käyttäjistä käyttää yli 100 megaa kuussa. Ja mahdollisesti varaa kapasiteetti enemmän kuin loput 80% yhteensä. Ja kaikki kuitenkin maksaa saman hinnan.

    Ja toinen puoli asiata on tietty se, että tuotetta on myyty nimen omaan sillä, että käyttörajoitusta ei ole.
    Että sitä ajatellen toi raja olis voinut kyllä olla reilusti korkeampi tai lisä megat huomattavasti halvempia.


    Radiolinja muuten nosti puheluhintoja muutama vuosi sitten. Ja siitä ei kyllä paljoa puhuttu julkisesti. Moni ei varmaan edes huomannut mitään.
     
  18. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Sillä hetkellä kun asiakas allekirjoittaa liittymäsopimuksen hän hyväksyy sopimusehdot. Ehdoissa on maininta että operaattori voi muuttaa hinnoitteluaan ilmoittamalla siitä 1kk aikaisemmin. Tälläkin foorumilla on useampi kirjoittaja kertonut saaneensa kirjeen asiasta, joten ilmoitus on siis oikeasti lähetetty kaikille GPRS käyttäjille.
    Joten homma on tehty voimassaolevien ehtojen mukaisesti ja asiakas on hyväksynyt ehdot.
     
  19. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Oletko tosissasi? Jos Sonera nostaa hintaa sentillä, siitä tulee alle 10 prosentin nousu puhelinlaskuihin. DNA:n muutos saattaa kummen- tai satakertaistaa puhelinlaskun. Tömä tekee liittynmän käytön tiettyihin tarkoituksiin mahdottomaksi, vaikka DNA on nimenomaan sellaiseksi sitä markkinoinut ja jopa myynyt laitteitakin.

    Jos DNA nostaisi kuukausimaksun 25 euroon, se voisi tietysti potuttaa, mutta olisi täysin hyväksyttävä nosto.
     
  20. Henkka

    Liittynyt:
    31/7/02
    Viestit:
    54
    Tykkäykset:
    0
    Onko DNA muka markkinoinut/myynyt jotain laitteita? Käsittääkseni ainakin web box on ihan jonkun muun markkinoima ja myymä laite ja DNA on vaan ns. suositus liittymä web boxiin, eikä DNA:lla ole mitään tekemistä asian kanssa. Ainakin näin olen käsittänyt. Ja sehän ei ole DNA:n vika jos jotkut liikkeet mainostavat näitä kahta tuotetta yhdessä, jolloin kuluttaja saa sellaisen käsityksen että koko homma on dna:n markkinoima.

    Minusta DNA:n olis pitäny tuollaisesta muutoksesta kertoa 6kk aikaisemmin, niin olisi kaikki ehtineet reagoimaan muutokseen, nythän web boxia & DNA gprs palvelua mainostetaan vieläkin lehdissä ja se ei ole hyvä juttu. Kuluttaja-asiamiehellä on varmasti kädet täynnä töitä tämän homman kanssa...
     

Jaa tämä viestiketju