1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuluja laskun maksamatta jättämisestä?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Flyer, 13/5/03.

  1. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Täällä on varmasti porukalla kokemusta siitä jos jättää/unohtaa maksaa puhelinlaskunsa. Operaattorithan lähettävät karhukirjeitä ja lopulta varmasti sulkevat liittymän. Varsinainen kysymys on että paljonko mikäkin operaattori ottaa viivästyskorkoa tai muuta palkkiota tälläisessä tapauksessa? Paljonko täytyy maksaa ensimmäisestä karhukirjeestä tai toisesta? Kolmatta ei taida tulla, mutta sitten seuraavaksi taitaakin linjat mennä kiinni ja mitä sitten tapahtuu........
     
  2. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Itse en ole koskaan nähnyt edes toista karhua, kyllä se on siihen yhteen jäänyt jos on sitäkään tullut.. =)

    Yritin itse asiassa noita laskutuksia etsiä eri operaattoreiden taholta kaverilleni ja jätin koko homman. Kaiken joutuu kaivamaan mitä ihmeellisimmistä paikoista, esimerkiksi denikalta oli aivan mahdotonta etsiä tietoa, että missä vaiheessa lasku tulee ja milloin ei...

    Ehkä kaikkein helpoin tapa tutkia noita on mennä (pitkän pinnan kanssa) operaattorin sivuille ja tutkia toimitusehdot, hinnastot, yms. Sitten jos on vielä erikseen vaivannäköä kaipaava, niin soitella operaattorin aspat..

    Yleensäkin tämä laskutuskulttuuri on niin kummallinen, että meinaa mennä hihat välillä... ;)
     
  3. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Aivan. Ymmärsit pointin. Mistään toimitusehdoita ei löydy kuin korkeintaan maininta että asiakasta voidaan laskuttaa viivästyskorkoa ja kuluja, mutta ei mitään mainintaa paljonko. Siispä kysyn sitä täällä josko jollain olisi kokemusta.
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Helppo homma, maksukehotusmaksu taitaa olla kaikilla tuolla 5,05 luokkaa ja viivästyskorko lienee 10% vuotuista korkoa. Jos liittymä kerkeää mennä kiinni asti, on eri operaattoreilla sitten erilaiset uudelleenkytkentämaksut.
     
  5. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Ainakin RL:n laskulla on aina maininta "viivästyskorko 1.1.2003 lukien 10.0%, maksukehotusmaksu 5.05 EUR."
     
  6. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    ja sama Soneralla.
     
  7. personal jesus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    5057
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Telia: Viivästyskorko 10,0%, maksukehoitusmaksu 5,00,-.
     
  8. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Viivästyskoron suuruus ainakin on ihan laissa määrätty, todennäköisesti myös maksukehoituksen suuruus.
     
  9. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Niin siis maksimi on määrätty laissa... "hyvän perintätavan mukainen"
     
  10. FinnishFreak

    Liittynyt:
    11/12/02
    Viestit:
    97
    Tykkäykset:
    0
    hmm....

    Olen huomannut että jos ottaa operaatoriin yhtyttä ennen eräpäivää ja sanoo että maksu vähän viivästyy, niin ovat yleensä valmiita muuttamaan eräpäivää (riippuen mahdollisesti myös laskun suurudesta ja maksu'historiasta').

    Jos se menee kokonaan kiinni ja perintään niin voi olla erittäin vaikeata saada sitä uudelleen auki ennen kun se on maksettu. Myös, uudesta liittymästä voi tulla vakuusmaksu.
    Jos yhdeltä operaatorilta on perinnässä, niin myös muut operaattorit voivat a) kieltäytyä avaamasta liitymää b) vaatia vakuusmaksua.

    Summat ovat suht tilannekohtaiset...

    Helpointa on siis vaan maksaa laskut ajallaan, ja jos ei voi, niin ottaa ensisijassa yhteyttä operaattoriin...
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Niin, tuskin kukaan tahallaan haluaa antaa rehellisen asiakkaan laskujen mennä jumiin, varsinkin jos asiakkaalla on rehti aikomus hoitaa ne. Luulen että tähän vaikuttavaa myös se, onko muita laskuja pystyssä ja paljonko tuota maksuaikaa tarvitaan. Tapasu, jossa on ainoa lasku avoinna, tarvitaan maksuaikaa viikko / pari ei varmaan tuota missään ongelmaa.
    Epäilen jopa mahdottomaksi, vähintään erittäin vaikeaksi ennenkuin vanhat rästit on maksettu.
    Juu, tuo pelkkä yhteydenotto varmasti pelastaa jo paljon sillä se on operaattorillekin merkki siitä että edes aikoo hoitaa laskuja. Ei sille aina mahda mitään, että juuri eräpäivänä ei välttämättä ole tarpeeksi hilloa "irrotettavissa" juuri ns. toissijaisiin kuluihin, joten kohtuullinen maksuajan pyytäminen voi olla aivan ymmärrettävää. Varmasti nuo maksukehotusmaksutkin on kivempi "estää" ennekuin ne ovat lähteneet sopimalla maksusta etukäteen, joten on myös asiakkaalle se "taloudellisempi" tapa.
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Max viivästyskorko on säädelty tarkkaan, kulut pitää olla kohtuurajoissa.
     
  13. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5461
    Tykkäykset:
    9
    Onhan tuokin yksi peruste valita operaattori :) kenellä on pienimmät perimis- ja korkokulut..
    Voisi vaan liittymämyyjät ihmetellä, kun tyyppi alkaa kyselemään niin mitenkäs tässä liittymässä on noi viivästymismaksut yms.
     
  14. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No, ei tuo ihan ensimmäinen kyselijä noistakaan asioista olisi. Radiolinja on tuollaisin kriteerein huonoin vaihtoehto, sillä he perivät ns. maksunsiirtomaksua eli eräpäivän muuttaminen ei ole ilmaista. Soittamalla asiakaspalveluun se ei ole ilmaista myöskään soneralla, mutta tämän voi tehdä myös netissä tai tekstiviestillä jolloin siitä ei mene mitään erillistä maksua.

    Lisäys: Toisekseen "Liittymän avaus pikana" kuulostaa melkoisen naurettavalle; yli 25€ maksu siitä että linja avataan heti eikä parin päivän (?) päästä. Nuo maksusopimukset kustantavat 5,05€ (1 erä, eli tarkoittaa vain laskun eräpäivän lykkäämistä) ja 2,53€ / lisäerä (eli jos haluaa maksaa ison laskun pienemmissä osissa). Lisäksi peritään "maksusopimusmuutosmaksua" eli jos haluaa muuttaa aiemmin sovittua järjestelyä, niin taas kilahti kassakoneessa 5,05€. Mitenkähän kuluttaja-asiamies tähän suhtautuu, sillä "velka on voitava maksaa kokonaisuudessaan pois ilman lisäkuluja".

    "Köyhät / muuten vain pihit voivat vaihtaa muualle?"
     
  15. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Heh En aloittanutkaa tätä ketjua sen vuoksi että voisi "valita" sellaisen operaattorin joka rankaisee vähiten maksujen myöhästymisestä. Täällä on vaan ollut kaiken näköisiä keskusteluja ja tälläinen puuttui.
    Itselleni oli yllätyksenä tuo RL:n maksunsiirtomaksu eli eräpäivän muuttaminen (en ole koskaan omistanut RL:n liittymää)
     
  16. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Mitä hassua tossa on? Siitä mitä ilmeisemminkin tulee kuluja ja jos haluaa liittymän nopeasti auki voi vapaasti päättää haluaako maksaa tosta.

    Toi muuttaminen tarkoittaa tietysti maksuajan pidentämistä. Kyllä aina saat maksaa sen nopeasti, ainakin jos maksat käteisellä.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No rahastus tuossa vain haiskahtaa. En muutenkaan jaksa uskoa, että tuo hinta olisi mitenkään kustannusvastaava. Voin luonnollisesti olla väärässäkin, mutta luulen että tämä on vain tapa karkoittaan "siististi" potentiaalisia riskiasiakkaita.
    Mutta sanamuoto on siinä tapauksessa väärä, "muuttaminen" voi tarkoittaa muutosta kumpaan tahansa suuntaan. Taksa varmaan myös peritään jos vähentää maksueriä, eli esim. muuttaa sovitusta 5 erästä 4 erään. Tällöinhän asiakas maksaa velkansa nopeammin, mutta todennäköisesti joutuu maksamaan maksusuunnitelman muutoksesta.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Juu "Nopea avaaminen" tuntuu vähän kalliilta. Vastaisi edes normaalia palvejunkytkentä maksua tai uudenliittymän avausmaksua.

    Laskutuksen muutoksista perittävä parin euron maksu on ymmärettävää.
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näin juuri, aika suolainen hinta mutta toimii varmasti pelotteena asiakkaille jotta panostaisivat hieman viitseliäisyyttä laskujen hoitoon ettei liittymä menisi kiinni.

    Ymmärrän itsekin tuon maksusopimusmaksun, sehän synnyttää työtä ja lienee kutakuinkin kustannuksia vastaava hinnoittelukin, vaikka onkin hyvin poikkeava käytäntö verrattuna muihin suomen operaattoreihin.
     
  20. ebo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    1500
    Tykkäykset:
    0
    Minulla oli nuorempana (lukiolaisena, mutta juuri täysi-ikäisenä) vielä Radiolinjan liittymä ja omissa nimissä. Lasku unohtui ja muistin maksaneeni maksukehoituksen, mutta en ollut musitanutkaan. Jonkin ajan päästä liittymä meni kiinni ja soitin ihmeissäni aspaan, kun en osannut arvata mistä on kyse.

    Asiakaspalvelussa vastasi epäystävällinen ämmä, joka selitti ettei pitäisi ottaa kännykkää, jos ei hallitse sen käyttöä. Yhtään laskua ei aiemmin ollut jäänyt maksamatta, joten hänen reaktionsa oli reilusti yliammuttu. En edes saanut kerrottua tilannetta, kun mölisi vain siellä. Lopulta vain huusin päälle, että voisitkos antaa ne laskun tiedot, jotta voin maksaa sen heti.

    Maksoin laskun vielä samana iltana ja seuraavana aamuna liittymä muistaakseni toimi. Asiakaspalvelijan asenteesta jäi pitkäksi aikaa kyrpiintynyt mieli, ja tämä oli aikanaan yksi niistä tekijöistä, joiden takia vaihdoin Soneraan.

    Näin tapahtui siis vuonna 1998. Nykyisin kaikilla operaattoreilla taitaa aspa suhtautua laskutusasioihinkin asiakaslähtöisesti. Tämä on hyvä esimerkki siitä miten tällaista asiaa ei helpolla unohda.

    t. tero
     

Jaa tämä viestiketju