1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kuinka pitkään huolto saa kestää?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja jonesb, 2/8/09.

  1. jonesb

    Liittynyt:
    12/7/02
    Viestit:
    28
    Tykkäykset:
    0
    Kuinka pitkää Nokian huoltaa saa kestää? Oma 5800 ollut huollossa kohta 24päivää, ja tuskin tulee ensiviikollakaan. Missä menee raja, koska voidaan katsoa että huoltoaika ei ole kohtuullinen? Milloin rikkoutuneen puhelimen tilalle on kohtuullista vaatia uutta?
     
  2. yepp

    yepp Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    30/10/03
    Viestit:
    1996
    Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Oneplus2
    Eikös se mahtanut olla 2 viikkoa mitä pidetään kohtuullisena aikana?
     
  3. ilaril Vieras

    Elisashopitin lapussa lukee (tai luki ainakin kesäkuussa) että huoltoaika voi olla 2-4 viikkoa. Itsellä osui neljään. Siltikään en sitä kohtuullisena pidä.
     
  4. jyrE90

    Liittynyt:
    14/7/07
    Viestit:
    121
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5 compact
    Hiukan samaan aiheeseen liittyen:
    En oikein sulata huoltofirmojen nyky tapaa pyytää kiiremaksua takuu korjauksissakin. Maksamalla 15-20 e pääsee "jonon ohi, muuten tutkimme puhelimen 3-4 työpäivän jälkeen". Viimeksi maksoin viikon vanhan E75 korjauksen yhteydessä. Valmista tuli tunnissa perjantai päivänä.

    En oikein usko, että on puhtaasti töiden paljoudesta kyse. Vielä vuosi sitten ko paikassakin homma oli aina valmis samana päivänä- kokemusta 3-4 kerralta.
     
  5. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    En tiedä mitä paikkaa tarkoitat, mutta kyllä noissa isoimmissa voi helposti viikkokin mennä ennen, kuin puhelin pääsee työn alle. Toki ne määrät vaihtelee ihan kuukausien mukaan ja kesällä huomattavasti hiljaisempaa varmasti.
     
  6. Jessica

    Jessica Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    28/4/04
    Viestit:
    414
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    S7 edge/iP5E/S6
    Oma kakkospuhelin 6600fold oli heti uutena tehdashuollossa kahteen kertaan (ensin 2½ vkoa --> vikaa ei ollut korjattu ja toisen kerran 3 viikkoa jolloin vika saatiin korjattua). Soitin mielenkiinnosta kuluttajaneuvontaan ja siellä kohtuullisena aikana pidettiin kolmea viikkoa, ellei asiaan liity tilannetta mutkistavia yksityiskohtia. Omassa tapauksessani kuluttaja-asiamies sanoi, että uuden puhelimen kohdalla tuo 3 viikkoa on raja, jonka jälkeen pitäisi olla kaikki perusteet saada uusi puhelin. Digimanissa sanottiin tuota samaa kohtuulliseksi ajaksi, mutta eivät hekään mitään Nokian omalle toilailulle mahtaneet.

    Puhelimesi hajoamisen taustoista varmaan riippuu, miten tilanne kohdallasi arvioidaan. Ottaisin sinuna kyllä ilman muuta yhteyttä kuluttajasuojaan, 24 päivää kuulostaa aika järjettömältä ajalta. Sinun kannattaisi pyytää puhelinkorjaamosta kirjallinen selvitys tilanteesta ja toimittaa myös se kuluttaja-asiamiehelle.
     
  7. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Lisäksi se huollon kesto tulisi laskea siitä ajasta, kun huolto on laitteen itselleen saanut. Huolto, kun ei voi vaikuttaa vaikkapa siihen, kun osa liikkeistä seisottaa niitä huoltoon jätettyjä puhelimia jopa viikon ja vasta sitten lähettävät eteenpäin, joten ei ihme jos huollon kesto venyy.
     
  8. ilaril Vieras

    Juurikin näin. Tästä syystä ennen kiikutti laitteensa Pitäjänmäen elisaan, vaan ei taida enää sitä olla olemassa.
     
  9. jonesb

    Liittynyt:
    12/7/02
    Viestit:
    28
    Tykkäykset:
    0
    Tämä onkin mielenkiintoinen pointti. Tarvitseeko kuluttajan välittää siitä jos liike haluaa kapineita seisottaa? Itse olen ollut siinä käsityksessä että nimenomaan liike on vastuussa siitä heidän myymä laite toimii. Vaikka usein puhutaan laitetoimittajan takuu-ajoista, niin tosiasiassahan kuluttajasuoja nimenomaan sanoo että laitteen toiminta on myyjän vastuulla.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos puhutaan kuluttajan takuusta/virheen korjaamisesta, niin aika alkaa ennemminkin siitä miloin kuluttaja asiasta reklamoi ja laitteen luovuttaa (*, esim myyjälle. siihen kun virhe on korjattu eli laite kuluttaja takaisin (tai noudettavissa kohtuu vaivalla).

    (*
    Etäasiakkaalla jos laite käyttökelvoton niin ehkä pitäisi laskea siitä kun asiasta reklamoi.
    Jos ole kuluttaja, ja laite on sinulle välttämätön, esim talouden ainoa puhelin ja olet sen kertonut myyjälle, ja sijaisalitetta olet pyytänyt ja saanut niin aika on aika epämääräinen. Jos lainalaitetta pyysit etkä saanut, niin nopeasti pitää korjaus tehdä, jos ei suju niin sitten neuvotella hyvityksistä mahdollisen sijaislaitteen kulista jne.

    Jos olet laitteen vain omatoimisesti kiikuttanut huoltoon ja sitä odotellyt kolme-neljäviikkoa, niin pelimerkit tietenkin vähäisemmät. tai jos puhelin on työkäytössä.

    Jos myyjä ei pysty virhettä korjaamaan... niin silloin voi ehdottaa uuttalaitetta. Myyjä kuitenkin korjaamistavat päättää, yksivaihtoehto on uusi tai vastaava laite, sinänsä uuden ei tarvitse olla pakastavedetty uusii. muita konsteja virheen oikomiseen on hyvittäminen tai jopa kaupanpurku, kaupun purku ei aina tarkoita kokokauppasumman palauttamista, muttaj os virheestä on aiheutunut kovasti kuluja eikä laitetta ole päässyt hyödyntää niin silloin voi ehkä puhua kaupanpurusta koko kauppahinansta + muita kuluhyvityksiä.
     
  11. Warra

    Liittynyt:
    17/2/07
    Viestit:
    104
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3 Compact/Tele Finland
    väärä ketju
     
  12. 81. Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    8/5/07
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    Ei ehkä oikea ketju , mutta kysymys kuuluu:
    Ostin lauantaina puhelimen, jolla en ole sekunttiakaan puhunut, kun virrat ei pysy päällä. Onko vielä olemassa se 7:n vuorokauden "dap"/DOA vaihto, että voin vaihtaa viallisen tuotteen uuteen. Vai kiikutanko huoltoon samantien ja en nolaa itseäni, kun menen kohta höpisemään viallisen tuotteen vaihdosta uuteen???
     
  13. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30
    Nokialla on ainakin. Saattaa olla vain, että jotkut myyjäliikkeet väittävät ettei tuollaista olisi, joten voi olla ns. "tappelun" takana että saat luurin vaihdettua suoraan uuteen.
     
  14. 81. Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    8/5/07
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    Nokia on puhelin ja kauppa verkkokauppa.com. No katsotaan, miten äijän käy, kun menen.
     
  15. vilu

    Liittynyt:
    13/7/06
    Viestit:
    533
    Tykkäykset:
    2
    Saattavat vaatia nokia caren arvion ennen vaihtoa, joka on ymmärrettävää koska eivät välttämättä ymmärrä noista mittään. Sain itse lentokentän airphotosta arvion minuutissa ja vaihto sujui sen jälkeen ongelmitta myyjäliikkeen kanssa.
     
  16. 81. Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    8/5/07
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    Arvion mistä?. Omanihan on täysin käyttämätön, koska virrat ei pysy päällä. Eli ei ole paljon voitu käytellä
     
  17. eralumi Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    3/1/05
    Viestit:
    4956
    Tykkäykset:
    30
    Verkkokauppa on kyllä tietoinen tuosta vaihtohommasta. Ainakin N97:ja sieltä on mun tietojen mukaan joitain tuolla samalla tavalla vaihdettu. Kuulemma saattavat vaihdon yhteydessä väittää että mikäli luurisi on kuitenkin ehjä, niin joutuisit maksamaan molemmat puhelimet. Se ei kuitenkaan pidä paikkansa.
     
  18. vilu

    Liittynyt:
    13/7/06
    Viestit:
    533
    Tykkäykset:
    2
    Puhelimen kunnosta. Kaikki myyjät ei ymmärrä edes sitä mitä tarkoittaa että virrat ei pysy päällä. Mutta joo, siitäkin huolimatta pitää vaihtaa mukisematta jos tuote on rikki heti alkuunsa.
     
  19. 81. Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    8/5/07
    Viestit:
    101
    Tykkäykset:
    0
    Laitan infoa, että miten verkkokauppa asiaan suhtaantui, kun muutaman tunnin päästä sinne menen.
     
  20. Tyridium

    Liittynyt:
    12/7/09
    Viestit:
    234
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Useita
    Itse ostin Verkkokaupasta (Helsingin Kampista) N97:n ja parin päivän jälkeen halusin vaihtaa sen uuteen (samanmerkkiseen) kännykän outojen vikojen takia. Myyjä sanoi, ettei heillä ole mitään 7 päivän vaihto-oikeutta uuteen vastaavaan kännykkään. Ja tätä keskustelua käytiin useampi minuutti, kunnes luovutin. Ei ehkä olisi pitänyt, mutta sen verran urpo myyjä oli, etten viittinyt alkaa rääkymään ja nolaamaan häntä (ja itseäni :)).
     

Jaa tämä viestiketju