1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kokemuksia numeronsiirrosta Sonera -> Saunalahti

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja rasanttu, 20/2/04.

  1. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Siirsimme 3 Soneran liittymää Saunalahteen. Numeronsiirto epäonnistui heti alkuun ja entisten sulkeuduttua emme saaneet uusia toimimaan tuntiin.

    Nyt liittymistä pystyy soittamaan muttei niihin pysty vastaanottamaan puheluita. Tätä on nyt kestänyt yhden vuorokauden ajan.

    Olisiko aihetta vaatia vahingonkorvausta? Tältä päivältä jäi tärkeitä asioita hoitamatta.
     
  2. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Kannattaa varmaan pikimiten ottaa yhteyttä Saunalahden asiakaspalveluun että saavat liittymät toimimaan. Vanha operaattori ei ilmeisesti ole kytkenyt liittymiä kokonaan irti josta vika johtuu.
     
  3. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Kyllä on soitettu, mutta sanottiin vain että vika on Sonerassa.
     
  4. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Jos operaattorisi on ollut jo yhteydessä asiaan tiimoilta tarvittaviin tahoihin, niin se homma tuskin etenee yhtään sen nopeammin sitä asiakaspalvelijaa ryöpyttämällä ja/tai uhkailemalla.

    Laki sanoo yhtä, mutta käytäntö on valitettavasti toista. Numeronsiirtojärjestelmässä on ilmeisesti edelleenkin lastentauteja, mikä on hyvin ikävää. Kannattaa muistaa, että jos puhelin on henki ja elämä niin pitää vaikka prepaidia taskussa kaiken varalta. Ettei jää businekset hoitamatta.
     
  5. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Aina silloin tällöin reititystiedot jäävät väärin jollakin operaattorilla. Tätä varten operaattoreilla on tarvittavat yhteystiedot eri operaattoreilta käytettävissään. Operaattoreiden yhteistyöllä ongelmat saadaan ratkaistua varsin nopeasti. Laitatko minulle liittymien numerot, joiden kanssa on ollut ongelmia, niin katsotaan asia kuntoon.

    T: Panu
     
  6. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Lähetin panu sinulle yksityisviestiä.
     
  7. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Miksiköhän Sonera ei ole kertonut ACN:n kohdalla, että noissa on ollut laskentauteja, vai osuiko muuten vain arkaan kohtaan. Tuossako annat ohjeita ongelman poistamiseen. Hienoa "veppis" siinä "Jussille" aihetta. Tiedän, tiedänhän nyt toki ei siitä pahempaa meteliä synny.
     
  8. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Numeronsiirtojärjestelmä muodostuu useista eri osista:
    - Numpac:n järjetelmästä
    - Palveluoperaattorin järjestelmästä
    - Verkko-operaattorin järjestelmästä

    Numpac:n järjestelmässä ei ole ollut vikoja juurikaan ja muutenkin numeronsiirroissa on ollut erittäin vähän vikoja. Suurin osa vioista on johtunut siitä, että jostain syystä numeroiden reititystiedot eivät ole päivittyneet oikein numeron luovuttavan verkko-operaattorin numeronsiirrettävyystietokantaan (SRR). Tämä ongelma ilmenee yleisimmin siten, että puhelimella voi soittaa, mutta puhelimeen voi soittaa ainoastaan joistakin verkoista. Yleensä viat ovat johtuneet siitä, että numerotiedot ovat päivittyneet vastaanottavan verkko-operaattorin tietokantaan, muttei syystä tai toisesta numeron omistavan / numeron luovuttavan verkko-operaattorin tietokantaan. Selvyyden vuoksi todettakoon, että tietoihin tulee muutoksia ja niiden tulee olla oikein kaikissa kolmessa tietokannassa, vaikka numeronsiirron tilanneen asiakkaan liittymä pysyisikin samassa verkossa.

    Vikojen selvittämiseksi verkko- ja palveluoperaattorit ovat luoneet käytännön, jonka avulla vikojen ilmetessä viat saadaan korjattua ja paikallistettua erittäin nopeasti vian ilmettyä. Mikäli ongelmaa on niin oikea tapa toimia on ottaa välittömästi yhteyttä numeronvastaanottaneen operaattorin asiakaspalveluun, joka hoitaa asian eteenpäin. Santun tapauksessa Santtu oli ikävä kyllä saanut meidän asiakaspalvelusta väärää tietoa. Pahoittelen asiaa.

    Kokonaisuudessaan viat ovat yksittäistapauksia. Numpac ei ole julkistanut numeronsiirrettävyyteen liittyviä tilastoja vikojen osalta, mutta oma arvaukseni on, että viat koskeva muutamaa promillea numeronsiirroista.

    T: Panu.
     
  9. Mikse

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Vaihdoin Sonerasta Tasuri plussaan lokakuussa. Liittymänvaihtotekstiviestit tuli perille niinkuin piti, liittymä siirtyi kaksi minuuttia aikaisemmin kuin viestissä sanottiin. Kahden minuutin ajan oli siis kaksi liittymää auki eli parhaalla mahdollisella tavalla homma hoitui...
     
  10. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Tämänhetkinen tilanne:

    3-liittymää, yksi toimii ja muihin ei voi vastaanottaa EDELLEENKÄÄN puheluita.

    Soitin jälleen asiakaspalveluun ja sanoin että jos ei tänään ala toimimaan irtisanon kaikki liittymät ja lähetän reklamaation / vahinkovaateen.
     
  11. Luuri

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    34
    Tykkäykset:
    0
    Vaihdoin reilu viikko sitten ja ei ollut mitään ongelmia. Kaikki tapahtui siinä ajassa kun luvattiinkin.
     
  12. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Yksittäiset ongelmat vs. satojen tuhansien liittymien valehtelu-yritykset ovat aivan eri asioita. Siinähän mietit, miksei verkko-operaattori ole tiedottanut ACN kohdalla lapsentaudeista...
     
  13. johnny

    Liittynyt:
    14/12/02
    Viestit:
    36
    Tykkäykset:
    0
    Jep. Tosin asiakaspalvelunne, jonne puolen tunnin jonotuksen jälkeen pääsin, on eri mieltä. Vikoja on kuulemma tällä hetkellä erittäin useissa Soneralta Saunalahteen siirtyneissä numeroissa.

    Esim. vaimon numeroon (joka siirrettiin eilen Sonera -> Saunalahti) voi soittaa RL-liittymistä, mutta ei Soneran liittymistä. Sonerasta soitettaessa ilmoitetaan, ettei numero ole käytössä. Puhelut ulospäin toimivat ok.
    EDIT: Tekstiviestit eivät mene perille, lähettäjän liittymästä riippumatta. Uskomatonta.

    Ei näköjään pidä paikkaansa. Vika on siis jatkunut ainakin yli vuorokauden. Asiakaspalvelulla ei ollut mitään tietoa, milloin vika korjaantuu. Alkaa jo kaduttaa...
     
  14. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Samoin, alkaa jo kaduttaa. Ja harmittaa kun olen kehunut tuttaville Saunalahtea hyväksi ja luotettavaksi.

    Puhelimen toimimattomuudesta aion hakea Saunalahdelta tai kuka tässä nyt on vastuussa korvauksia. Jouduin hoitamaan asioita autolla jotka tavallisesti hoidan puhelimitse. Seuraavaa laskua emme ainakaan aio maksaa.
     
  15. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Tilannepäivitys 20:58 21.02.2004

    Toinen liittymäkin alkoi toimimaan mutta kolmas ei toimi edelleenkään. Toimimattomuus on kestänyt sietämättömän kauan ja odotan kyllä Saunalahden asiakaspalvelusta jotain vastinetta tälle seuraavassa laskussa tai asiakassuhde jää valitettavan lyhyeksi.

    Odotellessa kolmannen liittymän henkiin heräämistä...
     
  16. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    En valitettavasti oikein ymmärtänyt mihin yritit viitata. Bisneksillä en tarkoittanut missään nimessä ACN-operaattoria tai muutakaan verkostomarkkinointia vaan yleisesti yrittäjiä tai muita puhelimesta riippuvaisia työntekijöitä.

    Minulla ei myöskään ole ACN-operaattoria mitään vastaan. Hyvin harvoin olen viitannut johonkin epäkohtaan heidän toiminnassaan, mutta niin olisin tehnyt muidenkin operaattorien kohdalla. Minun puolestani ACN-operaattorista saa keskustella vapaasti foorumissa, kunhan keskustelu ei valtaa koko operaattorit palstaa (useita samaa asiaa käsitteleviä ketjuja) tai rönsyile puhtaasti verkostomarkkinointia käsitteleväksi (silloin AV oikeampi alue).

    Pahoittelen aiheesta poikkeavaa kirjoitusta.
     
  17. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    Operaattoreilla on todellakin olemassa tietyt instanssit reitityksien korjaamiseksi. Tässä yhteydessä kummastuttaa miksei asiakaspalvelu voisi ottaa asiasta selvää eikä kertoa asiakkaalle "ei tietoa".
     
  18. rasanttu

    rasanttu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2084
    Tykkäykset:
    12
    Ongelmat on nyt korjattu, vika oli Sonerassa. Nyt avoimin mielin eteenpäin. Pahoittelen mikäli Saunalahti sai tarpeettomasti negatiivista julkisuutta. Asiakaspalvelulle annan kuitenkin miinuksen toiminnasta, plehti kiitos avusta.
     
  19. Apuratas

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    70
    Tykkäykset:
    0
    Meidän tytär vaihtoi Sonerasta Saunalahteen. Sovittu siirtopäivä oli 19.1.2004. Kuitenkin tyttären liittymä sulkeutui jo 11.1. Soneran kommähdyksen takia (monet liittymät sulkeutuivat liian aikaisin).

    Soitin asiasta sekä Soneran että Saunalahden asiakaspalveluun. Soneralla tunnustettiin, että näin on päässyt käymään, mutta liittymää ei saatu auki enää lukuisista soitoista huolimatta. Liittymä pysyi visusti kiinni 19.1. asti, jolloin siirto Saunalahteen tapahtui. Saunalahden liittymääkään eivät pystyneet avaamaan sovittua aiemmin, joten tyttö oli ilman liittymää 8 päivää.

    Saunalahden asiaskaspalvelussa kehottivat tekemään reklamaation Soneralle, mutta en aio sitä tehdä, koska todellista vahinkoa tästä ei onneksi päässyt tulemaan. Annan vain tässä yhteydessä moitteet Soneralle.
     
  20. johnny

    Liittynyt:
    14/12/02
    Viestit:
    36
    Tykkäykset:
    0
    Minä en voi juurikaan pahoitella. Eipä minullekkaan tilannetta pahoiteltu. Liittymä alkoi toimia kunnolla vasta sunnuntai-iltana, eli parin vuorokauden jälkeen. Olen kaksi kertaa yrittänyt tiedustella millä perusteella vika oli Soneran päässä ja mahdollista hyvitystä tapahtuneesta. En ole saanut minkäänlaista vastausta.

    Soneran liittymistä ei siis pystynyt Saunalahden liittymään soittamaan, Radiolinjan liittymästä pystyi. Tekstiviestit eivät tulleet perille kummastakaan.

    Minulle jäi Saunalahden toiminnasta todella huono kuva. Koska selitystä ongelmasta ei saa, niin tulee kyllä mieleen, että ongelma olikin Saunalahden päässä.
     

Jaa tämä viestiketju