1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kokemuksia Nokian huoltopalveluista

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja maitorahka, 25/3/13.

  1. maitorahka

    Liittynyt:
    24/3/13
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 920
    Terve! Tulin vähän tiedustelemaan muiden kokemuksia puhelimen huoltoon liittyvistä asioista ja kerron samalla oman kokemukseni. En löytänyt huoltoon liittyvää aihetta enkä viitsinyt näin pitkää pätkää lykätä esim. ongelmat ja ratkaisut-aiheeseen.

    Elikkäs, hankin Nokian lippulaivan tuossa tammikuun alussa. Käytännössä ostin uutena, puhelinta oli kerran testattu joten täysin uuttavastaava luuri. Noin viikon päästä alkoivat ongelmat. Ensin itsestään uudelleen käynnistämistä, jonka jälkeen muuttui lähes päivittäiseksi sammumiseksi, ja puhelin käynnistyi vain soft resetillä. Päätin siis viedä puhelimen huoltoon, vaikka tiesin että olisi ärsyttävää taas odottaa luuria saapuvaksi.

    Kaikki ei kuitenkaan sujunut kuin Strömsössä, vaan puhelinhan tippui pöydältäni noin metrin korkeudelta muovimattoalustalle ja näyttö meni komeasti halki laidasta laitaan, tyypillistä tuuriani. Noh, vittusaatanoiden jälkeen oli entistä suurempi syy viedä puhelin huoltoon, vaikka tiesin ettei tästä enää ilmaiseksi selvittäisi. Korvausarvioksi tuli erittäin suolainen 249€, ja sen hinnan myös lopulta maksoin. Kysyin nimenomaan myyjältä että kuinka kauan kestää suurinpiirtein, ja hän sanoi että arvio ylemmältä huollolta tulee n.3-4 päivän sisällä ja sen perusteella ajattelin että eihän se ole niin paha sitten.

    Kului viikko ja toinenkin. Lähetin s-postia liikkeeseen, ja hieman ihmettelin tuota 3-4 päivän arviota, mutta sieltä ei osattu sanoa mitään, missä puhelin liikkuu. Kaikista vittumaisinta on se, että siitäkin peritään maksua, jos haluaa "jonon ohi" , joka siis ilmeisesti tarkoittaa sitä, että aina kun joku tuo huoltoon puhelimen ja ostaa lippunsa jonon ohi, oma korjausaikani pitenee.

    Annoin asian olla, ja vähitellen unohdin koko puhelimen. Noin kolmen viikon päästä huoltoon viemisestä tuli viesti, jossa kysyttiin vielä varmistusta korjaukselle, eli pelkkään arvioon meni näin kauan! Sitten vihdoin, noin 5 viikon päästä tuli viesti että puhelin on noudettavissa. Lähdin samantien laitetta noutamaan, ja luovutin rahani myyjälle. Samalla ostin näyttöön suojakalvon, ja kysyin, olisiko samaista kalvoa jossain puhelimessa kiinitettynä. Myyjä hakikin Lumia 820, johon oli 10 minuuttia sitten asennettu samainen kalvo. Puhelin toimi loistavasti ja sormi liukui hyvin näytöllä, joten ostin kalvon. Oletin oman luurini olevan sammutettu, joten en sitä liikkeessä alkanut sen enempää testailemaan. Olisi pitänyt..

    Kiiruhdin kotiin ja aloin asentaa kalvoa. Kaikki sujui hyvin, ja vihdoin laitoin sim-kortin sisään. En ollut painanut käynnistysnappia aikaisemmin, sillä oletin sen tosiaan olevan suljettu ja halusin asentaa kalvon ensin, ettei esimerkiksi joku soittaisi kesken asennuksen. Kalvon asennuksen jälkeen siis yritin käynnistää puhelinta, mutta huomasinkin sen jo olevan päällä. Tätä hieman ihmettelin, mutta tajusin sen unohtuneen kaupassa päälle, kun he olivat ilmeisesti testanneet sitä.

    Siinä sitten yritin pyyhkäistä näyttöä ja avata lukitusta, mutta mitään ei tapahtunut. Ajattelin että kalvon täytyy hiukan aikaa asettua, joten laitoin puhelimen lepäämään. Näyttö ei kuitenkaan reagoinut mitenkään kosketukseen, ja lopulta kokeilin myös soft resettiä tuloksetta. Juurihan oli kokeillut liikkeessä puhelinta, johon kalvo oli asennettu myyjän mukaan 10 minuuttia ennen kuin sitä testasin, miksei omani siis toimi?

    Palasin vastahakoisesti liikeeseen, ja esitin asiani; puhelin ei toimikaan, mitäs nyt? Kerroin ettei näyttö reagoi mitenkään kosketukseen, ja että asensin siihen äsken täältä ostamani kalvon. Myyjä totesi, että kyllä puhelin heidän testaamanaan oli vielä toiminut, tavallaan syyllistäen minua. Hän sanoi että, tällaisten kalvojen pitäisi olla vähintään 24h koskematta. Tässä kohtaa naurahdin mielessäni, ja palautin mieleeni, miten sormeni liukui n. tunti sitten vasta-asennetun kalvon päällä komeasti ilman mitään ongelmaa. Kaiken lisäksi myyjä ei maininnut mitään tällaisesta odotusajasta, ja paketissakin luki vain että ilmakuplat häipyvät päivässä, koskemista ei kielletty, joten mistä minä olisin sellaisen voinut tietää. Kaiken lisäksi puhelinhan oli valmiiksi päällä, mitäs jos joku olisi vaikka soittanut kalvon asennuksen jälkeen ja olisin yrittänyt vastata ja kyllähän kalvon asenuksenkin aikana siihen piti hieman koskea ja tasoittaa sellaisella pahvisella levyllä, joten painotin vielä ettei toimimattomuus varmastikaan johdu siitä, että yritin käyttää puhelintani. Näyttö myös vilkkui "värisemällä", eli tavallaan samanlainen efekti kun katsoo esimerkiksi videota, jossa on kuvattu jotain vanhaa kuvaputkea, sellaista pientä vilkkumista, kyllä te tiedätte. Tämä vain vahvisti käsitystäni, että ongelma on näytön eikä kalvon asennuksessa. Myyjä ignoorasi sanani, ja sanoi vain että "joo laitetaan tämä takaisin huollon pojille ni he saavat katsoa mikä tässä on"

    Tässä vaiheessa kävi mielessäni erinäisiä asioita, joita ei kannattane tässä kertoa. Olisiko oikein jälleen odottaa kohtuuttoman pitkää aikaa virheestä, jota he eivät saaneet korjattua. Alun perin ongelmanihan oli jatkuva sammuilu, mutta en edes ehtinyt tietää, korjautuiko kyseinen vika, vaan tilalle tuli vielä näytön toimimattomuuskin. Onko teillä ollut vastaavia kokemuksia puhelimen huollon kanssa, ja onko olemassa jotain kohtuullista aikaa korjaukselle, etenkin kun myyjä sanoi aluksi että 3-4 päivää menee arvioinnissa. Noh, omassa tilanteessani arviointi kesti sen pari kolme viikkoa.

    Selvinen tästä korjauksesta ilman kuluja (paitsi bensat/vaiva), tai jos kuluja vaaditaan niin koen kohtaavani huutavaa vääryyttä asiassa. Huollosta tulleessa lapussa lukee, ettei kuluttajansuojalaki päde huoltoihin, niin onko jotain lakia joka pätee? Entä kuinka monta kertaa puhelinta voidaan huoltaa ennen kuin se vaihdetaan uuteen, ja keneltä uutta puhelinta voidaan vaatia? Huollosta, ostopaikasta vai Nokialta suoraan? On varmaan myös turhaa olettaa, että jos puhelin vaihdettaisiin uuteen, vanhan puhelimen näytönkorjausta tuskin korvattaisiin takaisin, vaikka käytännössähän se olisi ollut siis turha korjaus. Voinko mielestänne vaatia jotain hyvityksiä, vai onko tämä vain näin "raakaa peliä". Nyt on mennyt pari viikkoa taas siitä kun vein kapulan takaisin, eikä mitään ole kuulunut. Olin todella tyytyväinen Lumiaani, mutta pikkuhiljaa alan jo katumaan ostopäätöstäni
     
  2. Enhancer Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/6/05
    Viestit:
    1920
    Tykkäykset:
    456
    Totta kai huolto kuuluu kuluttajasuojan piiriin siinä missä mikä tahansa muukin tavaran tai palvelun myynti yritykseltä kuluttajalle. Vaadit hyvitykseksi alennusta tuosta näytönvaihtotyöstä, ei kai siinä sen kummempaa.
     
    1 henkilö tykkää tästä
  3. Veigo

    Veigo God like! VIP!

    Liittynyt:
    18/1/11
    Viestit:
    776
    Tykkäykset:
    98
    Puhelinmalli:
    Samsung S7
    Kyllä noilla huoltoajoillakin on jokin raja, kuluttajasuojan suunnasta selvinee tämä. Mikäli puhelimeesi tulee vastaisuudessa jotain vikaa, jota takuu ei ehkä kattaisi, ota yhteyttä puhelinklinikalle. Ohjelmisto ongelmien korjauksesta siellä en osaa sanoa.
     
  4. maitorahka

    Liittynyt:
    24/3/13
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 920
    Mitäs jos olen maksanut jo tuon näytön korjauksen, olisiko pitänyt nostaa älämölö jo siinä vaiheessa eikä jälkiviisastella enää? Olen vain vähän huono tällaisissa valitusasioissa ja yleensä vain nielen "tappioni"

    Niin ja tuosta kuluttajasuojasta luki sen verran että takuukorjauksissa kohtuullinen aika on kaksi viikkoa, mutta kun tuo näytön korjaushan ei ollut takuuhuolto niin voinko olettaa sen olevan sama? Tosin tämä nykyinen huoltohan kaiken järjen mukaan on takuuhuolto, ja nyt olisi yli kaks viikkoa mennyt. Luki että joissain tilanteissa on oikeus vaatia lainapuhelinta tilalle, mutten oikeastaan sitä tarvitse.

    Niin ja se tuli vielä mieleen, että jos kalvo on poistettu/näyttö taas vaihdettu niin kai voin vaatia tilalle uutta kalvoa, kun sen kerran sieltä ostin samana päivänä? Kiitos vastanneille
     
  5. kymppi

    Liittynyt:
    4/2/12
    Viestit:
    87
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone4S
    Nokioiden takuuhuolto

    Luin muinoin jostain ketjusta, että esim. Lumia 800:n saa uuden, jos kolmatta kertaa käyttää takuuhuollossa. Päteekö tämä sääntö mielestänne ylipäätään Lumioihin tai Nokian puhelimiin? Mulla on se Lumia 800 nyt toista kertaa takuuhuollossa. Jännitän, saisinko nyt jo uuden. Eka kerralla oli ääni- ja latausongelmia. Nyt on puhelimien äänien metallisuus, lataaminen, ei yhdisty tietokoneeseen, akkua pitää ladata kolmesti päivässä, käynnistysnappula temppuilee, kaiutin huono käyttää puheluissa, samoin kuulokkeet.
     
    Jomppa92 tykkää tästä.
  6. deadhead

    deadhead Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/8/06
    Viestit:
    871
    Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 930
    Muistaakseni Nokialta (ja KKV:n ohjeen mukaan) uuden teknisesti vastaavan puhelimen saa, kun vanha on ollut kolmesti (takuu)huollossa saman vian takia eikä sitä ole saatu kuntoon.
     
  7. kymppi

    Liittynyt:
    4/2/12
    Viestit:
    87
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone4S
    Hyvä! Kiitos, Deadhead. Jotain tuollaista muistelin. No nyt oli muitakin vikoja kuin eka kerralla. Tarkoittaako teknisesti vastaava puhelin, ettei puhelin ole välttämättä Lumia 800 vaan joku ehkä vähän uudempi? 800 taisi olla se ihan ensimmäinen.

    Ja kysyisin Deadheadiltä, vielä, että oletko tyytyväinen nykyiseen? Miten kauan akku toimii, jos surffaat pari tuntia päivässä?
     
  8. burt

    Liittynyt:
    17/5/03
    Viestit:
    331
    Tykkäykset:
    16
    Oma 808 neljännellä kerralla tuli "uusi" puhelin huollosta ainut mikä vitutti rankasti oli helvetin kolhuinen takakansi muuten virheettömässä puhelimessa.
     
  9. deadhead

    deadhead Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/8/06
    Viestit:
    871
    Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 930
    Teknisesti vastaava tarkoittaa lähinnä sitä, että "uuden" väri saattaa olla mikä tahansa (KKV:n ohjeen mukaan väri saa vaihtua) ja että ominaisuudet pitää olla vähintään samat kuin vanhassa. Useimmiten se "uusi" ei kuitenkaan ole täysin uusi, vaan korjattu puhelin, mutta ulkoisesti pitäisi kai olla uudenveroinen. Aika jännä siis tuo burtin kokemus. Itse sain aikoinaan N97:n tilalle uuden N8:n ihan myyntilaatikossa.

    Nykyisellä ilmeisesti tarkoitat Lumia 925:ttä? Ihan paria tuntia harvoin tulee surffailtua, mutta kevyen surffailun, kolmen sähköpostilaatikon, Facebookin ja Foursquaren käytöllä pitää joka yö latailla. Kaikin puolinhan tuo on hyvä, tosin ei ole N9:n voittanutta ;)
     
  10. kana-fin

    kana-fin

    Liittynyt:
    2/1/06
    Viestit:
    151
    Tykkäykset:
    8
    Itsellä kävi N8 ainakin, siis korostan, että ainakin, kuusi kertaa huollossa. Pari kertaa taisi olla sama vika. Kysyinkin jossain vaiheessa, että voisinko saada vähän toimivamman pelin tilalle, niin ei tippunut.
     
  11. kymppi

    Liittynyt:
    4/2/12
    Viestit:
    87
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone4S
    Joo, 925:ttä tarkoitin. Minä surffaan aamulla pari tuntia ja enemmän myöhemmin. Minusta hyvän puhelimen akun tulisi kestää ns. rankkaa käyttöä, oli se sitten mitä tahansa puhelimen ominaisuuden käyttöä, vähintään se yksi vuorokausi. Muuten nää uudet älypuhelimet on aikamoinen floppi. Jos pitää "kevyesti käyttää" tai "varovasti", että kestää sen yhden vuorokauden, niin kyllä on nöpö juttu.
     
  12. kymppi

    Liittynyt:
    4/2/12
    Viestit:
    87
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone4S
    Kumma juttu muuten, että kun kävin meidän seudun liikkeessä, joka hoitaa operaattoni asioita, liikkeen myyjä sanoi taas, että hän hoitaa kyllä tämän asian eteenpäin, mutta on sitten "lomalla", eikä rinnassa ole nimikylttiä. Hän valitti, että joutuu ikävään välikäteen, jos Nokian huolto ei tee kaikkea pyytämääni. En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos hän ilmoittaa Nokialle kaiken, mitä hän saneluni mukaan kirjoitti paperille, ei kai hänen syynsä ole, jos Nokia ei tee kaikkea, mitä pyydetään. Paitsi että hän kirjoitti tavalliselle valkoiselle paperiarkille käsin. En tiedä, kirjoitetaanko lopullinen versio jollekin kaavakkeelle tai sähköpostiin, ja mitä lopullisessa versiossa oli. Huoh. Ota näistä selvää.

    Edelliselläkin kerralla sanottiin, että huoltoon lähettäjä jää "lomalle", mutta että joku muu soittaa. Kesäkuussa se kuulosti uskottavalle muttei lokakuussa...
     
  13. Terpower Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/11/07
    Viestit:
    841
    Tykkäykset:
    42
    Lumia 1020 alkoi temppuilemaan siten, että laite alkoi herjaamaan ei SIM-korttia. Uudelleen käynnistettyäni laitteen se toimi taas hetken moitteetta, kunnes sama ilmoitus.
    Päivän päöstä laite ei tunnistanut SIM- korttia enää lainkaan, eikä muitakaan kokeilemiani kortteja.
    No kkikutin reilu kuukauden vanhan laitteen huoltoon Giganttiin. Huollossa (SCF) kesti päivän vajaa kolme viikkoa, kun Gigantista soitettiin, että laitteessa tekninen vika ei mene takuuseen.
    Tiedustelin teknisen vian sijaintia tai laautua, niin kuulemma sitä ei mainittu, vain tuo lause.

    Miten ihmeessä laitteessa voi olla tekninen vika, joka ei kuulu takuuseen? Puhelin on ulkokuoreltaan täysin virheetön, eikä ole pudonnut kertaakaan. Aina säilytetty näyttösuojan ja takakansisuojan kanssa. Myyjä, joka soitti, kertoi että aina yleensä tulee kuvat mukana, mutta ei tällä kertaa.
    Miten tämä voi olla mahdollista ? Pyysin tietysti myyjää pyytämään lisäselvitystä huoltoliikkeestä.
    Miten tässä voit todistaa mitenkään, että laite ei ole pudonnut tai muutenkaan saanut mitään iskuja
    Tässä vaan odotellaan huollon herrojen armoilla mitä he päättävät ja näköjään voi odottaa mitä vaan.
     
    timo-gk tykkää tästä.
  14. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15135
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
  15. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6608
    Tykkäykset:
    292
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Oliko luurissa käytetty Nano-simmiä adapterin kera. Nuo adapterin ja nano-simmin väliset saumat vääntää lukijan nastat vinoiksi kun ottaa pois ja laittaa takaisin.

    Vai oliko siellä normi micro-sim paikallaan?
     
  16. Terpower Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/11/07
    Viestit:
    841
    Tykkäykset:
    42
    Tuolta ei näy kun ainoastaan huollon tilanne, ei siis mitään yksityiskohtia.
     
  17. Terpower Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/11/07
    Viestit:
    841
    Tykkäykset:
    42
    Ihna normi micro-sim ollut alusta asti paikallaan. Kortissa tosin aikamoisia naarmuja ulos otettaessa.
     
  18. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15135
    Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
  19. deadhead

    deadhead Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/8/06
    Viestit:
    871
    Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 930
    Täällä myös hyviä kokemuksia tuosta huoltopaikasta. Saattaa jopa olla pk-seudun paras.
     
  20. Centauri

    Centauri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    28/11/10
    Viestit:
    187
    Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    1520
    Jonkun vuoden ajan olen käyttänyt perheemme Nokialaisten huoltamiseen Tampereella Digimania, oli puhelin sitten ostettu mistä tahansa. Olen aina vienyt luuri suoraan heille enkä mihinkään operaattorin kauppaan, koska ylimääräinen välikäsi hukkaa monta päivää ihan ymmärrettävistä syistä.

    6.2. viety Lumia 920, koska alkoi kadottelemaan signaalia. Valmis 13.2., vaihdettu antennimoduli ja testattu. Takuuseen meni, joten ei kuluja.

    Aina olen saanut heiltä hyvää ja nopeaa palvelua, aina on tullut laite kuntoon eikä mitään valohoitoja. Kaikkina muina kertoina huolto tehty paikan päällä, paitsi kerran lähti Lumia 800 tsekkeihin, vaihdettiin kameramoduli kokonaan ja jotain muutakin takuuseen.

    En voi muuta kuin suositella.
     

Jaa tämä viestiketju