1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Blogi - Esa Isopahkala Kokemuksia Dell U3415w -näytöstä (3440 x 1440 px)

Keskustelu osiossa 'Blogit', aloittaja Esa Isopahkala, 10/9/16.

1. Esa Isopahkala

Esa Isopahkala Ylläpitäjä

Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    20160905nokia_tyopoyta_nexus5x-1.jpg

Aikaisempi näyttöni oli Dell U2412m (1920 x 1200 px) ja mietiskelin hankinko toisen samanlaisen rinnalle vai ostanko superleveän 34-tuumaisen Dell U3415w:n.

Päätin kokeilla U3415w-näyttöä ja palauttaa sen jos en jostakin syystä tykkää. Kaupassa Dellin näyttöjä ei löydy katsottavaksi, joten näyttö oli ostettava sika säkissä. Toki myönteisiä arvosteluja olin netistä lukenut.

Näyttö oli pakattu hyvin, mutta kuljetuslaatikon kahtokahva oli vaarallinen, kahva meni heti hajalle tai taisi olla jo valmiiksi hajalla.

Näyttö oli heti valmis käytettäväksi, yhdistin kannettavan näyttöön näytön mukana tulleella DisplayPort -kaapelilla.

Windows 10:ssä jätin skaalausasetukset oletuksille, mutta Chrome-selaimessa säädin zoomauksen 110 prosenttiin.

Näyttö on kalibroitu tehtaalla ja kalibrointiraportti tulee mukana paketissa. Kirkkaus ja kontrasti on asettu molemmat lukemaan 75 ja toistaiseksi en ole edes kirkkauta kokenut tarpeelliseksi muutella.

Aikaisempaan Dellin näyttööni verrattuna tämä U3415w heijastelee herkemmin, mutta tästä ongelmastaa selviää sulkemalla tarvittaessa verhot.

Kuva näyttää hieman terävemmältä vanhaan näyttööni verrattuna. Vanhan näytön värit ovat hieman sinertävät.

Näyttö on hieman kaareva, mutta sitä ei käytössä sen kummemmin huomaa, hyvä niin.

Näytön korkeudensäätö ja kallistus toimivat hyvin ja näytön saa tarpeeksi alas. Oheisissa kuvissa näyttö ei ole ihan alimmassa asennossa.

Dellin ohjelmistoja en jostakin syystä saanut netistä ladattua, joten asensin näytönohjaimet ja Display Managerin mukana tulleelta CD:ltä ulkoisen CD-aseman avulla.

u3415w_2_display_manager.jpg

Display Manager osoittautui hyödylliseksi työkaluksi. Näytölle on laadittu valmiita ikkunajaotteluita ja myös yhden oman version tallentaminen on mahdollista.

20160910_dell_u3415w_2 (2)-1.jpg

Näytön jakoa kahtia tulee usein ellei peräti useimmin käytettyä. Olen ladannut Chromelle YouTube-katselua varten Magic Actions -lisäosan, jolla YouTube-kuvan saa kätevästi rajattua ikkunan kokoiseksi.

20160910_dell_u3415w (3)-1.jpg

Tässä kuvassa on itse laatimani näytön jakosuunnitelma. Ylimmässä kuvassa näyttö on jaettu kolmeen tasasuuruiseen ikkunaan.

20160910_dell_u3415w (5)-1.jpg

Tässä näyttö on jaettu kuuteen samankokoiseen ikkunaan.

20160910_dell_u3415w (6)-1.jpg

Näkymä Lightroomin editointiruudulta. Käsiteltävä kuva on kuvasuhteeltaan 2:3.

Viimeksi muokattu: 10/9/16
    Zaideri and tonttu like this.
  2. akselic

akselic TicTac - vain yksi puhelin!

Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Mitenkäs muuten kun näyttö on aika iso (niin on tosin myös resoluutio) niin kärsiikö tuolta etäisyydeltä katsella sitä ilman päänsärkyä? Sun työpöytä ei näytä kauhean pitkältä vaan suunnilleen samalta kuin mulla ja tällä pöydällä jo 27 tuumaisella (2560 x 1440 pikselin resoluutiolla) tuntuu että olen niin lähellä näyttöä kuin ikinä suostuisin olemaan. Jos ostaisin isomman niin olisi pakko tehdä joku viritelmä että istun samalla kauempana näytöstä.

Toisaalta tosiaan tuo resoluutio tekee skaalauksesta ehkä fiksumpaa ja samoin tuo lievä kaarevuus. Kiinnostaa jos sulla on tästä mielipidettä :)

Tuli jotenkin tämä mieleen

Sori oli pakko :D

3. cinse

cinse Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    4550
    Puhelinmalli:
    onhan noita
    Mulla on toi 2x27 + 32 kombo mitä kyllä ainaki kärsii kattella. Onhan sekin aika yksilöllistä. Mä tosin tuijotan jo töissä päätettä aika monta tuntia päivässä. Oon ehkä liian kyllästetty.

akselic tykkää tästä.
  4. Esa Isopahkala

Esa Isopahkala Ylläpitäjä

Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    27-tuumaisesta minulla ei ole kokemusta, mutta eikö tämä ole tavallaan vain venytetty versio 27-tuumaisesta, pystyresoluutio on sama.

Katson läheltä, mutta ei ole toistaiseksi ollut ongelmia. Pöydällä ei kyllä ole varaa lisätä etäisyyttä enkä näkisikään juuri kauemmaksi lukulaseilla.

akselic tykkää tästä.
  5. akselic

akselic TicTac - vain yksi puhelin!

Tykkäykset:
    4443
    Puhelinmalli:
    OnePlus3
    Jaa katos, rupesin vertailemaan ihan fyysisiä speksejä niin ilman jalustaa näillä näytöillä on täsmälleen sama korkeus eli sulla tosiaan on vaan leveämpi mutta muuten periaatteessa sama. Kyllähän sitä sitten katsoisi etenkin kun on kaareva.

Toisaalta sitten varmaan seuraava askel tämän jälkeen onkin ihan kunnon 4k ja sen kanssa pitää kyllä miettiä miten pääkoppa suhtautuu koska mullakaan ei ole mahdollisuutta pahemmin lisätä etäisyyttä tästä. Tai sitten tyhjennän pöydän vetolaatikon ja virittelen siitä jonkinlaisen näppis/hiirialustan ja laitan stopperit ettei se valu aina paikalleen kiinni.

Jaa tämä viestiketju