Kodinkoneiden hankinta ja kokemukset

Howler88

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
16   0   0
Reaktiopisteet
4799
Puhelinmalli
Note 20 Ultra
Itse sain pari viikkoa sitten tuon saman LG:n jääkaappipakastimen. Olen ihmetellyt miksi maito jäätyy ollessaan oven hyllyssä ja samoin vihannekset vihanneslaatikossa alhaalla. Myös liha muuttui tiiliskiveksi ja juomatölkit pullahtivat kun neste oli täysin jäätynyt. Ja olin jo säätänyt jääkaapin lämpötilan korkeimmalle asetukselle (7 astetta). Tämän lisäksi jääkaappi piti omaan makuuni poikkeuksellisen kovaa hurinaääntä jatkuvasti ja lattia tuntui kaapin kohdalta oudon kylmältä.

No tähän mysteeriin sain selityksen tänään kun huomasin että tiivisteet ovat melkein sentin raolla kaapin keskikohdalta eli jääkaapin oven alaosasta ja pakastimen oven yläosasta. Tiiviste itsessään vaikutti ehjältä ja normaalilta mutta ovien muotoilu on sellainen että tuossa keskellä on hieman kaarevaa muotoa mutta kohta joka ottaa oven tiivisteen vastaansa on täysin suora. Ja tiiviste ei pysty noin paljon mukautumaan ja muodostamaan tiivistä saumaa kun ovet ovat kiinni.

Kaikki muut saumat ovat tiiviit paitsi nämä tuossa keskellä missä oven kaarevuus on suurimmillaan. Pidän tätä aivan kardinaalina suunnitteluvirheenä tuotteessa. Aion palauttaa omani heti kun löydän korvaavan kaapin tilalle. Kuvassa ongelmalliset tiivisteet joiden kautta pakkanen menee jääkaappiin ja vuotaa myös ulos. Kompura huutaa hoosiannaa ja sähköyhtiö kiittää.
Meillä on 5 astetta asetettu lämpötilaksi jääkaappiin, vihanneslokerossa kaikki on säilynyt tuoreena ja ”lihalaatikossa” lämpötila on nollassa mittarin mukaan, mutta ei sinne mikään jäädy. Oluet tulee nimenomaan siellä säilytettyä ja saattaa viikonkin olla eikä ole jäässä.
Myöskään äänitasossa ei ole valittamista, kompura pyörähtää päälle harvoin ja on suht hiljainen.

Edit. Tähän vielä kuvaa tiivisteistä, ei ole tuollein mutkalla kuin sulla, eli sulla oltava vaan viallinen/rikkinäinen yksilö.
20210414_073015.jpg

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
11305
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
LG:t ja Samsungit kiertäisin kaukaa kodinkoneiden osalta. Telkkarit ja luurit sitten erikseen.
Se on vaan paha, kun Lg ja Samsung tekee tilavuuksiltaan suurimmat jääkaapit ja pakastimet ainakin, jos ne ostaa erillisinä. Ja jos heittää kahta eri merkkiä keittiöön vierekkäin, niin sitten ahdistaa. :unsure:

Luureissa ja televisioissa olen aina kiertänyt Samsungin kaukaa.

Ja tuo tiivisteiden vuotaminen selittänee osaltaan kovahkoa käyntiääntä.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
3
Puhelinmalli
Pocophone F1
Meillä on 5 astetta asetettu lämpötilaksi jääkaappiin, vihanneslokerossa kaikki on säilynyt tuoreena ja ”lihalaatikossa” lämpötila on nollassa mittarin mukaan, mutta ei sinne mikään jäädy. Oluet tulee nimenomaan siellä säilytettyä ja saattaa viikonkin olla eikä ole jäässä.
Myöskään äänitasossa ei ole valittamista, kompura pyörähtää päälle harvoin ja on suht hiljainen.

Edit. Tähän vielä kuvaa tiivisteistä, ei ole tuollein mutkalla kuin sulla, eli sulla oltava vaan viallinen/rikkinäinen yksilö.
Katso liite 142314
Toivoinki et kommentoisit miltä sun kaapin tiiviste näyttää. Kiitos kuvasta kans. Aivan suoralta näyttää toi oven muoviosa missä tiiviste on kiinni toisin ku mulla. Mulla on rosterinen versio tosta kaapista. Voikohan sillä olla jotain tekemistä asian kans. Sehän ei paljon periks anna noille muoviosille vaan vääntää niitä muotoonsa jos siellä jännitteitä on.

Täytyy tehdä reklamaatio ensin ja katsoo saisko kaapin fixattua tiiviiksi. Muuten kaappi on juuri passeli mulle enkä haluaisi sitä välttämättä vaihtaa.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
11305
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Toivoinki et kommentoisit miltä sun kaapin tiiviste näyttää. Kiitos kuvasta kans. Aivan suoralta näyttää toi oven muoviosa missä tiiviste on kiinni toisin ku mulla. Mulla on rosterinen versio tosta kaapista. Voikohan sillä olla jotain tekemistä asian kans. Sehän ei paljon periks anna noille muoviosille vaan vääntää niitä muotoonsa jos siellä jännitteitä on.

Täytyy tehdä reklamaatio ensin ja katsoo saisko kaapin fixattua tiiviiksi. Muuten kaappi on juuri passeli mulle enkä haluaisi sitä välttämättä vaihtaa.
Kyllähän tuo on myyjäliikkeen korjattava/vaihdettava uuteen veloituksetta, kun ei tuollaisenaan ole käyttötarkoitukseen sopiva.

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
6272
Puhelinmalli
onhan noita
Se on vaan paha, kun Lg ja Samsung tekee tilavuuksiltaan suurimmat jääkaapit ja pakastimet ainakin, jos ne ostaa erillisinä. Ja jos heittää kahta eri merkkiä keittiöön vierekkäin, niin sitten ahdistaa. :unsure:

Luureissa ja televisioissa olen aina kiertänyt Samsungin kaukaa.

Ja tuo tiivisteiden vuotaminen selittänee osaltaan kovahkoa käyntiääntä.

Ei se enää ihan niin yksioikoista ole, joskus aloittelevana kodinkonemyyjänä näin sanottiin, mutta nyt vuosien jälkeen olen hieman eri mieltä. Ei siinä, kyllä siihen syynsä on että ne seinät on paksumpia "paremmilla merkeillä" ja tilavuus on pienempi. Itse en kodinkoneissa enää harkitse edes muuta kuin Mieleä. Boschit/Siemensit tulee omasta mielestä hyvänä kakkosena. Itse rankkaan nykyään LG:n korkeammalle kuin AEG/E-luxin.

Sitten on näitä pieniä valopilkkuja kuten Asko, hyviä laitteita. Liebherr samoin. Mutta itseä ahdistaisi kanssa jos ylipäätään mikään iso kodinkone olisi eri merkkiä.

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
3371
Puhelinmalli
Samsung
Mielen tuotteita minullakin on lähes ainoastaan. Ja nyt pesuriin tulossa korjaus. -07 vuoden kone, mutta korjautan sen kuitenkin, koska nykyään uudet pesee kauan ja vähällä vesimäärällä. Kyllä suomessa vettä riittää silloin tällöin pesuhommiinkin.

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
6272
Puhelinmalli
onhan noita

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
11305
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
Ei se enää ihan niin yksioikoista ole, joskus aloittelevana kodinkonemyyjänä näin sanottiin, mutta nyt vuosien jälkeen olen hieman eri mieltä. Ei siinä, kyllä siihen syynsä on että ne seinät on paksumpia "paremmilla merkeillä" ja tilavuus on pienempi. Itse en kodinkoneissa enää harkitse edes muuta kuin Mieleä. Boschit/Siemensit tulee omasta mielestä hyvänä kakkosena. Itse rankkaan nykyään LG:n korkeammalle kuin AEG/E-luxin.

Sitten on näitä pieniä valopilkkuja kuten Asko, hyviä laitteita. Liebherr samoin. Mutta itseä ahdistaisi kanssa jos ylipäätään mikään iso kodinkone olisi eri merkkiä.
Ainakin kun itse olen katsellut kylmäkoneita, niin Lg/Samsung on melkolailla isoimpia jääkaappi puolella ja pakastepuolella ero on jo kymmeniä litroja, vaikka kilpailijan jääkaappi olisikin ~saman kokoinen.

Aeg/E-lux on vähän niin ja näin. Ominaisuudet on paperilla ihan hyvät, mutta käytäntö on osoittanut, että kylmälaitteissa lämpötila on hyvin epätasainen ja kompurat pitää kovaa ääntä.

Miele, Asko ja Bosch/Siemens on mielekkäät merkit myös minulle. Liebherrit on aika hintavia, niistä ei kokemusta ole. Festivossa taitaa maksaa kotimaisuus, ei niinkään laatu(?). Eipä sillä, että semmoista olisi "varaa" ostaa. Joskus jos rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu, niin voi olla että tilaan juuri omalle kylmälaiteseinälle sopivan paketin viinikaapilla. :ROFLMAO:

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
6272
Puhelinmalli
onhan noita
@Unnoticed juu nimenomaan on enemmän tilaa kun seinät on ohuemmat sisällä kuin "paremmilla" merkeillä. Laadusta siinä tingitään. Festivot on kyllä ollut oman kuulopuheen mukaan kestäviä ja helposti saanut korjauksen. Tietty ne on niin isoja ettei muilla sellaisia ole. Nykyään kun firmaa olen vaihtanut ei onneksi niitä tarvitse myydä. Se kuljetusten järjestely johonkin kahdeksanteen kerrokseen oli mielenkiintosta ja hintaista.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
11305
Puhelinmalli
Mate 10 Pro
@Unnoticed juu nimenomaan on enemmän tilaa kun seinät on ohuemmat sisällä kuin "paremmilla" merkeillä. Laadusta siinä tingitään. Festivot on kyllä ollut oman kuulopuheen mukaan kestäviä ja helposti saanut korjauksen. Tietty ne on niin isoja ettei muilla sellaisia ole. Nykyään kun firmaa olen vaihtanut ei onneksi niitä tarvitse myydä. Se kuljetusten järjestely johonkin kahdeksanteen kerrokseen oli mielenkiintosta ja hintaista.
"Festivo kotiinkuljetus 139€". :ROFLMAO: Varmasti laadussa huomaa, mutten usko, että Lg tai Samsungkaan on E-Luxia laaduttomampia. Ainakin kun olen omaa Samppaa sedän samanikäisiin Luxeihin verrannut, niin en äkkiä keksi Samsungista mitään huonompaa puolta. Kyllähän sisätilat on tietenkin eristyksestä pois, jos ulkomitat on samat.

Mites nuo Boschin 70cm kylmälaitteet joita mainostavat? Missään en ole livenä sellaista vielä nähnyt. Olettaa sopii, että olisivat ihan toimivia?

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
6272
Puhelinmalli
onhan noita
"Festivo kotiinkuljetus 139€". :ROFLMAO: Varmasti laadussa huomaa, mutten usko, että Lg tai Samsungkaan on E-Luxia laaduttomampia. Ainakin kun olen omaa Samppaa sedän samanikäisiin Luxeihin verrannut, niin en äkkiä keksi Samsungista mitään huonompaa puolta. Kyllähän sisätilat on tietenkin eristyksestä pois, jos ulkomitat on samat.

Mites nuo Boschin 70cm kylmälaitteet joita mainostavat? Missään en ole livenä sellaista vielä nähnyt. Olettaa sopii, että olisivat ihan toimivia?
Ei riitä edes tuo jos menee kerroksiin. Se on muistaakseni 40e per kerros. + Sama vanhalle jos tuodaan alas.

Ihan samoja kaappeja mutta leveämpiä vaan kun 60cm kaapitkin. Tai 2m yms. Korkeat.

HMK

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
606
Puhelinmalli
Nokia 5
Tiedä sitten, miten se laadussa tinkiminen käytännössä näkyy. Jos eristepaksuuden pienentäminen vaikuttaisi sähkönkulutukseen, niin tuossa omassa LG:ssä näyttää asettuvan noin 200kWh / vuosi tuntumaan, se on jopa vähemmän kuin valmistajan lupaus. Kai niitä pienemmälläkin toimivia sitten löytyisi. Sisälämpökin on pysynyt hyvänä, ei vaihtele liikaa. Ulkomitoissakin on eroa. LG oli neljä vuotta sitten harvoja, jolta löytyi 1900mm korkea jkp, "paremmilla merkeillä" ovat jo kauan olleet yleensä sen 1850. Kun omassa keittiössä tila on noin 2000 korkea, niin tuohonkin mahtuu reilu tuuletusritilä väliin. Haittana on koneen syvyys. Taakse jätettävan ilmaraon kanssa työntyy noin 100mm ulos kaapistosta, mutta niinpä se nykyisillä malleilla tekee muillakin. Ja omassa käytössäni tuossakin on harmina pieni pakastetila. En muista litroja, mutta pakastin on matalampi kuin jääkaapi. Omaan tarpeeseen saisi olla toisin päin. Jääkaappiruokaa voi hakea kaupasta tarvittaessa, syksyn sato kerätään pakkaseen silloin kun se on kerättävissä.

Viimeksi muokattu:

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
3371
Puhelinmalli
Samsung
Mielen maili: hei, teknikkomme tulee 28/4 klo 9:45-11:45 välillä.
Ai, että oikein teknikko 🙂 itsehän olen vaan "koneasentaja".
Mutta ihan sama, tuokoon vaikka uuden koneen sillä punasella pakulla kunhan loppuu tuo mun pelleily viimeinkin pesurin suhteen.
Korjausta ja huoltoa, hyvä.
Eipä mulla olis edes ollutkaan oikeita alkuperäisiä osia tarjolla muutenkaan vaikka, olisin vehkeen avannutkin. Never ever en käytä 2-luokan osia lähes missään. Metallin sijasta saa poltettua kovetettua kamelinskeidaa laakereihin.

Edit.
Ja taisin nostaa itse sen kuivarin siitä päältä pois n. 60 kg. Mutta takas on hiukan vaikea saada yksin sitä osumaan raiteille kun ei näe, joten jääkärikolli avuksi tulossa lomalle 🙂.

E.2
Niin, se teknikkohan tarkoittaakin laadukasta saksalaisengineeriä, joka osaa myös sähköhommat, johon minä 3 euron asentaja en kykene.😂 joten, olen hiljaa tästä.

Viimeksi muokattu:

jacce

SD % gangFI
Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
3371
Puhelinmalli
Samsung
Kaveri kävi vaihtamassa Mielen iskarit pesuriin 🙂 maksoi jotain 260e.
Sehän oli suorastaan ilmanen 😄 siihen nähden et mun ei tarvinnu tehdä mitään muuta kuin maksaa.
Siis Mielen teknikko. Tein hyvän ekoteon, pesuri jatkaa elämää ja saatiin nuorisolle duunia ei tullut juurikaan jätettä. Maailmaan.

Viimeksi muokattu:

TK76

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
58
Puhelinmalli
OnePlus 6T
Yhden hengen taloudessa koneet eivät nyt kulu niin nopeasti kuin perhekäytössä. Itselläni on noin 20 vuotta vanha Siemens pyykkikone, ei ole kuin pesty ja nukkasihtiä puhdistettu. Jääkaappipakastin yhdistelmää on nyt kolmas menossa. Asunnon alkuperäinen UPO meni vaihtoon iän ja pikkuvian vuoksi. Tuo pikkuvika olisi näin myöhemmin ajateltuna kannattanut korjata ja kone voisi vieläkin olla käytössä. Seuraaja oli Siemens jääkaappi pakastin yhdistelmä ja se kesti 6 vuotta ja lakkasi tekemästä kylmää. Epäilen että oli kompuravikaa uudesta lähtien, kun kompura piti ajoittain outoa ääntä, toki voi liittyä normaali toimintaakin. Nyt on Electrolux ja on se nyt muutaman vuoden kylmää tehnyt, ei pahaa sanottavaa. Tiskikone ei kuulunut asunnon varustukseen ja ostin Rosenlew (niitä Italian vehkeitä) ja kesti 12 vuotta ja tuli savut pihalle. Alkoi kyllä muoviosatkin antautumaan. Tilalle tuli Asko ja on tukevan oloinen ja pesee astiat. Pesi tuo Rosenlewkin, mutta Asko on huomattavasti hiljaisempi ja enemmän korien säätö mahdollisuuksia. Liesi oli alkuperäinen Strömberg, niin perusmalli kuin voi olla ja se vaihtui Gorenje induktiolieteen. Takuuseen piti uusia toinen induktioelementti, muuten ok ostos. Vähän peltien säilytyslokero on ohkaisesta pellistä tehty.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
2035
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
Yhden hengen taloudessa koneet eivät nyt kulu niin nopeasti kuin perhekäytössä. Itselläni on noin 20 vuotta vanha Siemens pyykkikone, ei ole kuin pesty ja nukkasihtiä puhdistettu. Jääkaappipakastin yhdistelmää on nyt kolmas menossa. Asunnon alkuperäinen UPO meni vaihtoon iän ja pikkuvian vuoksi. Tuo pikkuvika olisi näin myöhemmin ajateltuna kannattanut korjata ja kone voisi vieläkin olla käytössä. Seuraaja oli Siemens jääkaappi pakastin yhdistelmä ja se kesti 6 vuotta ja lakkasi tekemästä kylmää. Epäilen että oli kompuravikaa uudesta lähtien, kun kompura piti ajoittain outoa ääntä, toki voi liittyä normaali toimintaakin. Nyt on Electrolux ja on se nyt muutaman vuoden kylmää tehnyt, ei pahaa sanottavaa. Tiskikone ei kuulunut asunnon varustukseen ja ostin Rosenlew (niitä Italian vehkeitä) ja kesti 12 vuotta ja tuli savut pihalle. Alkoi kyllä muoviosatkin antautumaan. Tilalle tuli Asko ja on tukevan oloinen ja pesee astiat. Pesi tuo Rosenlewkin, mutta Asko on huomattavasti hiljaisempi ja enemmän korien säätö mahdollisuuksia. Liesi oli alkuperäinen Strömberg, niin perusmalli kuin voi olla ja se vaihtui Gorenje induktiolieteen. Takuuseen piti uusia toinen induktioelementti, muuten ok ostos. Vähän peltien säilytyslokero on ohkaisesta pellistä tehty.
Tee pyykinpesukoneelle ja tiskikineelle vaikka kerran vuoteen sitruunahappo käsittely eli Puuilosta iso purkki (700-800g?) sitruunahappoa jonka sekoitat 1.5-2 litraan kuumaa vettä. Koko seos koneeseen sisään ja seuraavana päivänä tyhjän koneen ajo pisimmällä/kuumimmalla ohjelmalla. Lähtee koneen sisäkaluista jämähtänyttä likaa, jonka läsnäolo lyhentää koneen elinaikaa muuten.
Itse teen tuon nykyään kahdesti vuoteen. Ja pyykinpesukone on vuodelta 94/95

tonttu

Vuoden foorumilainen 2019
Supermoderaattori
Palaute - 100%
5   0   0
Reaktiopisteet
14185
Puhelinmalli
Apple iPhone 12 PRO
Tätä käytän 3-4 kertaa vuodessa.

TK76

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
58
Puhelinmalli
OnePlus 6T
Tuo happo taitaa poistaa mahdolliset kalkkijäämät. Täällä on melko pehmoinen vesi ja kalkki ei ole ongelma. Tiskikonessa käytän niitä kaikista kalleimpia tabletteja ja puhdasta tulee. Pyykit tulee pestyä aina noilla ekolämmöillä, eli +40c tai +60C riippuen mitä pesee ja pesuainetta sopivan reilusti. Jos käyttää ohjeen mukaista annostusta, pyykki muistuttaa enemmän armeijan peltipaitaa eli jää kovaksi.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
2035
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
Tätä käytän 3-4 kertaa vuodessa.

juuri tuo. Miten käytät sitä? Koko purkki kerralla? Itse käytän koko purkin ja anna liota yön yli koneessa

Top Bottom