Kirjetoimitus poistettu valikoimista

Keskustelu osiossa 'Luurinetin palaute- ja uutisfoorumi', aloittaja Luurinetti, 17/1/18.

  1. Luurinetti

    Luurinetti Moderaattori

    Palaute - 100%
    1   0   0

    Liittynyt:
    14/8/10
    Viestit:
    482
    Tykkäykset:
    155
    Tosiaan, kirje vaihtoehto on nyt poistettu ja tässä postauksessa yritetään käydä läpi, miksi näin on tehty. Tiedän jo etukäteen, että joku saattaa pahoittaa mielensä tästä postauksesta, mutta nykyäänhän kukaan ei pysty sellaista viestiä kirjoittamaan, mistä joku ei pahottaisi mieltänsä. Eli älä ota liian vakavasti.

    Kirjoitus on kirjoitettu verkkokauppiaan näkökulmasta ja jaettu Verkkokauppiaat Facebook-ryhmässä, jossa varmaan moni on saanut osansa Postin kirjepalvelusta.

    12.1.2018 kello 12:59 meni lopullisesti hermot ja poistin asiakkailta mahdollisuuden valita toimitustavaksi Postin kirjeen. Tällä ja edellisviikolla on tullut asiakkailta kymmeniä kyselyitä "kadoksissa" olevista kirjeistä. On niitä aiemminkin tullut toki viikoittain, mutta ei viikon aikana kymmeniä.

    Tätä kirjeen poistamista olen miettinyt monesti viime vuosien aikana aina aika ajoin - viikottain aina kun asiakkaalta on tullut viestiä, ettei kirje ole vieläkään perillä. Ja eihän se ole asiakkaan vika, mutta emme mekään asialle mitään pysty tekemään, jos halutaan, että asiakas saa lähetyksen kirjeenä suoraan kotiin. Asiakas ei yksinkertaisesti malta odottaa lähetystä jopa 1-2 viikkoa. Ja siihen ei todellakaan auta, vaikka kertoisi ostoskorissa ja toimitusehdoissa, että Postin kirjeenä tilatun lähetyksen toimitusaika voi pahimmassa tapauksessa olla jopa se 1-2 viikkoa. Asiakkaat eivät lue näitä, vaikka tieto on ostoskorissa punaisella tekstillä, kun yrittää valita kirjettä.

    Monesti tulee lähetyksestä seuraavana päivänä sähköpostia (vaikka ostoskorissa lähetystapaa valittaessa kerrotaan, että pahimmassa tapauksessa voi kestää jopa 1-2 viikkoa toimituksessa valittaessa kirje), että missä lähetys on, kun eilen lähetetty. Ystävällisesti vastataan ja linkitetään toimitusehtoihin, jossa on selkeästi kerrottu, että näin ja näin. Ja myös tiistaisin tulee kyselyitä, vaikka tiistaisinhan Posti ei jaa kirjepostia lainkaan. Lisäksi ilmeisesti on tulossa viikossa toinen päivä, jolloin kirjepostin jakelu Postilta loppuu (arvaus, että torstai).

    Ei, me ei nähdä missä tavallinen kirje menee, Postikaan ei näe missä tavallinen kirje menee. Se lähtee meiltä ja ilmestyy yleensä asiakkaalle yleensä 1-14 päivän sisällä.

    Osittain syy hitaaseen toimitukseen on ollut meissä, koska olemme pitäneet valikoimissa Postin kirjeen - onhan se kiva saada tuote suoraan kotiin asti varsinkin kun suurin osa meidän tuotteista mahtuu kulkemaan kirjeenä.

    Ja haja-astutusalueella, missä Postiin tai lähikauppaan voi olla äkkiä kymmeniä kilometrejä matkaa, Lapissa (Itä-Suomessa ja muuallakin) Postiin tai lähikauppaan voi olla helposti 50 km. Lähteekö hakemaan 10 euron tuotetta Postista/lähikaupasta vai haluaisiko sen mielummin kotiin Postin kirjeenä? Kukapa sitä ei kotiin kirjeenä ottaisi, jos vaihtoehtona on hakea se 50 km päästä.

    Tosiaan kirjeestä on nyt luovuttu ja pieni pelko on, että tilaukset vähenevät merkittävästi. Tässä on viikonloppu hyvää aikaa seurata tilausten määrää ja verrata niitä aiempiin.

    Meillähän on ollut kirje hintaan 3.90 €, Matkahuolto 4.90 € ja Posti 5.90 €, jotka Suomen mittapuulla pitäisi olla kohtuulliset hinnat toimituksille. Kirjeen korkealla hinnalla on yritetty saada asiakkaat valitsemaan Matkahuolto tai Postin pakettipalvelut ja lisäksi se on kattanut hukkuneet kirjeet. Toimituskuluissa on aina meillä pyritty siihen, että ne vastaavat toimituksen aiheuttamaa todellista kustannusta.

    Hukkuneet kirjeet?
    Tosiaan, niitä hukkuu toisinaan, mutta kuitenkin erittäin harvoin. Myös paketteja hukkuu, mutta ne yleensä löytyvät. Aikoinaan teimme Postille hukkuneista kirjeistä asianmukaiset katoamisilmoitukset, mutta kun Postin vastaus oli "ei korvata", niin eihän niitä kannata tehdä. Ei kannata käyttää tuntia aikaa korvausilmoituksen tekoon, koska sieltä tulee vastaukseksi "ei korvata". Uskon, että moni muukin firma jättää tämän takia katoamisilmoitukset ja korvaushakemukset tekemättä ja siten Postin antama "virallinen" tieto hukkuneista lähetyksistä on todellisuutta huomattavasti alhaisempi. Miksi kukaan käyttäisi kallista työaikaa papereiden täyttämiseen, kun vastauksen tietää jo? Me emme ole käyttäneet siihen aikaa enää viimeiseen viiteen vuoteen. Vuonna 2016 virallisesti kadonneita ja ratkaisemattomaksi jääneitä oli yhteensä 2848 kpl (lähde Kirjelähetyksiin kohdistuvat tiedustelut)

    Hyvään aikaan
    Olisi oikeasti hienoa, että Postin kirje toimisi kuten vanhoina hyvinä aikoina. Olemme tehneet verkkokauppaa 13 vuotta, eli jonkinlainen käsitys meillä on Postin kirjepalvelusta. Entisaikaan pystyi asiakkaalle sanomaan, että nyt kun tilaat kirjeenä, niin se on huomenna perillä. Oikeasti Postin kirjepalvelu toimi ja pystyi asiakkaalle lupaamaan toimituksen seuraavaksi päiväksi. Nyt kun muistelen, milloin alamäki alkoi, niin vaikea sanoa. Useampi vuosi kuitenkin. Ja kun tiistain lisäksi toinen jakelupäivä poistuu, niin ei se ainakaan parane.

    14.01.2018 kello 11:54
    Tässä on nyt pari vuorokautta ihmetelty ja kummasteltu sen jälkeen kun kirje on poistettu toimitustavoista - vastailtu asiakkaiden viesteihin näin viikonloppuna "hukkuneista" kirjeistä. Edelleenkin on paljon kirjeitä, jotka ovat lähteneet 4.1 ja 5.1 matkaan, mutta ei ole tosiaan viikossa ehtineet asiakkaalle asti.

    Tässä viikonlopun aikana on tehty pientä viilausta toimitustapoihin, nyt Matkahuollon pakettipalveluiden hinta asiakkaalle on 3.90 €, sama mitä kirjeen toimitus kustansi, mutta tällä hinnalla asias saa seurannan lähetykselle ja nopean kuljetuksen pääsääntöisesti seuraavaksi työpäiväksi. Matkahuollolla on jo ympäri Suomea yli 1500 noutopistettä lähetyksille, viime vuonna avattiin 150 uutta noutopistettä. Ja pääsääntöisesti meillä on Matkahuollosta vain positiivistä kokemuksia, olemmehan käyttäneet heidän palveluitaan jo 13 vuotta.

    Postilla on ilmeisesti noin 1400 palvelupistettä + 500 pakettiautomaattia eli sen kautta saa lähetykset noin 1900 pisteeseen (toisessa lähteessä puhutaan 1400 palvelupisteestä, joka sisältää pakettiautomaatit) eli totuus on varmasti jotain 1400 ja 1900 palvelupisteen väliltä. Tässä viikonlopun aikana on oppinut senkin, että nykyäään Posti jakaa pakettilähetyksiä myös lauantaisin pääkaupunkiseudun, Tampereen, Turun, Oulun, Seinäjoen ja Kuopion alueille. Ja totta tosiaan, perjantaina Postin kautta lähetetty paketti Helsingissä on ollut noudettavissa jo lauantaina! Tämä on sitä palvelua, jota me verkkokauppiaat tarvitsemme.

    Kirjeen poistamisen vaikuttaminen tilausmääriin
    Moni verkkokauppias varmaan on miettinyt tätä ja tämän takia ei ole uskaltanut poistaa kirjettä. Ja sen takia mekään kirjettä ei olla uskallettu poistaa. Nyt pystyy analysoimaan perjantain ja lauantain tilausmääriä aiempiin ja näyttää että tilausmäärät ovat jonkin verran laskeneet. Tosin tänään sunnuntaina laskimme Matkahuollon toimitustavat saman hintaiseksi mitä kirje oli, niin katsotaan, onko sillä vaikutuksia ylöspäin, että pääsemmekö samaan tilausmäärään kuin aiemmin.

    Maanantai 15.1.2018 14:33
    Eilinen sunnuntai näytti tilausmääriltä samanlaiselta kuin aiemminkin sunnuntait, eli erittäin hyvältä. Vaikuttikohan tuo, että laskettiin Matkahuolto 4.90 eurosta 3.90 euroon? Maanantain tilausmäärä vaikuttaa täysin normaalilta tähän kellonaikaan. Viikonlopuna tulleista tilauksista 70% lähti Matkahuollon kautta, loput 30% Postin kautta matkaan.

    Keskiviikko 17.1.2018 10:09
    Mitä ihmettä Posti? Nyt tosiaan eletään keskiviikkoa ja tosiaan jotain ihmeellistä on Postilla menossa, ei se ainakaan kirjeitä saa jaettua. Onhan kello tosiaan vasta kymmenen, ei tänään ole vasta tullut kuin kolme kyselyä, missä kirjeet menee. Nämä lähetetty 2.1 eli kaksi viikkoa sitten, 4.1 ja 5.1. Tosin eihän tämän päivän päiväpostiakaan vielä suurimmassa osassa Suomea ole jaettu, tännekin se tulee siinä kello 15:00 aikoihin, että nämäkin saattavat jopa tänään eksyä asiakkaille, eilenhän ne eivät voineet eksyä, koska kirjepostia ei tosiaan tiistaisin jaeta.

    Ja kun asiakas on yhteydessä Postiin (joka siis ei ole asiakkaan tehtävä), niin voin jo kertoa, mikä vastaus on. Vastaus tosiaan on: "Seuraamattomia lähetyksiä ei voi selvittää kun ei ole lähetystunnusta. Kannattaa pyytää lähettäjältä korvaavaa tuotetta tai laskun hyvitystä, eli ilmoittaa että ette ole tätä saaneet."

    Nyt pystyy myös tutkimaan tilausmääriä kirjeen poistamisen jälkeen jo viiden päivän ajalta. Tämän datan mukaan sitä pelättyä tilausmäärien laskua ei ole tullut lainkaan, ainoan kysymyksen tässä voi esittää itselleen: miksi tuota kirje-murhekryyniä ei ole poistettu toimitustavoista jo paljon aikaisemmin. Asiakastyytyväisyys varmasti nousee, kun ei tarvitse odottaa sitä kahta viikkoa!

    Tällä hetkellä muille verkkokauppiaille voin sanoa, ettei tuota kirjeiden poistamista kannata pelätä - kunhan on tarjota asiakkaille edullinen pakettivaihtoehto.

    Tähän tulee päivityksiä vielä lisää, kunhan näiden viime aikaisten kirjeiden kohtalo selviää - henkisesti olen jo varautunut, että tulee paljon hyvitettävää asiakkaille kadonneista kirjeistä.

    Luurinetti, Kimi
     
    Helatsu, peemvee, markov7 ja 12 muuta tykkäävät tästä.
  2. Lyptus Parempi Ihminen

    0   0   0

    Liittynyt:
    16/1/14
    Viestit:
    2167
    Tykkäykset:
    1987
    Puhelinmalli:
    J5 2017
    Mun viimeisin kirjepostikokemus on kun lähetin kirjeen Espoosta Espooseen ja se oli perillä viikon kuluttua.

    Ei ikinä enää.
     
    Infra tykkää tästä.
  3. peemvee

    peemvee Tunnettu jäsen

    Palaute - 100%
    5   0   0

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    730
    Tykkäykset:
    154
    Puhelinmalli:
    Lumia 640DS, iPhone SE
    En tiedä, mitä tuolle postille toimijana on oikein tapahtunut. Edes kaksi arkipäivää ei nykyään riitä tavallisen kirjeen kulkuun Manseen tai sieltä pois. Karkeaa lajittelua on ilmeisesti keskitetty rajusti, jolloin kirjeet ja kortit matkaavat ympäri Suomea ennen jakelua.
     

Jaa tämä viestiketju