1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Keskustelua takuusta ja virhevastuusta yleisesti

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja arivi, 2/11/02.

  1. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Haastattelussa Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.
    Kuinka kauan takuu kestää? Mikä on virhevastuu? Jos kiintolevyni rikkoutuu 2,5 vuoden kuluttua, kuka korvaa. Uutta ja mielenkiintoista tietoa saatavilla.
    Haastattelu ja sen sisältämät tiedot ovat tulleet monelle yllätyksenä. Useat jälleenmyyjät ovat vaatineet sitä poistettavaksi, koska heidän mukaansa siinä kerrottuja asioita ei saisi levittää kuluttajien tietoon.

    Itse haastattelu löytyy alla olevasta linkistä
    http://forum.soneraplaza.fi/messages/163637929.html
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei pitäs olla kenelleekkään ketjuuntuneissa myymälöissä oleville päälliköille uutta, yksittäisä tietämättömiä myyjiä toki on.
    Toki joku kuluttuja voi tuon (ja muut saman sisäiset jutut) lukiessaan luulla liikoja.
     
  3. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Kyllä tämä tuntuu olevan useimmille kauppiaille aivan uutta tietoa. Tai sitten he vain ovat aivan kuin eivät olisi ikinä kuulleetkaan näistä asioista. Sama pätee osaan tälläkin foorumilla kirjoittavista kauppiaista. Kuten moni muukin kuluttajansuojaan liittyvä asia.

    Kyllä ainakin minun kokemanani on se myyjäosapuoli luullut itsestään liikoja. Yritetään kaikin ihmeellisin ehdoin ja selityksin luistella vastuusta joka lain mukaan heille kuuluu.
     
  4. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Etenkin tuo 1/3 asetelma takuussa on mielenkiintoinen. Moisia ovat tarjonneet niin isot kuin pienetkin yrittäjän pitkän aikaa. Pitääpä ihan piruuttaan ottaa jossain välissä kierros paikallisissa puodeissa ja kysyä miten mennään takuun osalta lain piirissä.. Voin jopa ennustaa, että tuota käytetään törkeästi rahastuskeinona ympäri maan.
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    kahden tai kolmenvuoden takuu lisähinnasta on ihan laillinen, samoin ilman lisähintaa.
    jos hinta nousee lisätakuusta tai sitä mainostetaan lisäetuna, niin silloin siinä pitää olla jotain etua enemmän kuin kuluttujasuojan mukaan kuuluu.

    Linkin takana haastattelia puhui tietokoneen osista ja haastateltava puhui tietokoneista.

    Osien osalta asia on vähän eri kuin laitteiden.
    Tulkitsen niin että tietokone komponettien mukana ei ole pakko olla suomenkielisiä käyttöohjeita. Tietokoneen mukana pitää olla, mutta onkin vaikemampi tulkinta että kuinka laaja, tulkitsen ettei kuitenkaan mitään oppikirjaa.

    Kovalevyt, tuulettimet ja monet muut voidaan tulkita kuluviksi osiksi joissa 2 tai 3 vuoden takuu voitaisiin tulkita lisäeduksi.

    Valmistajan vastuu on valmistusvirheissä, takuu aika ei ole riippuvainen tuotteen hinnasta, vaan mitä voidaan olettaa olevan tuotteen normaali elinikä vähintään, mikä kuitenkin voi olla osittain suhteessa hintaan (menee aikas ristiriitaiseksi)
    Kamasatoolsin räikälle voidaan olettaa pitkähkö elinikä. Mutta pitäisikö olettaa että halpaladon 2 euron räikän pitäisi kestää yhtä pitkään,hintahan ei vaikuta siihen!! Mutta kuitenkin vaikuttaa.

    Se mikä on matkapuhelimen oletettava elinikä keskimäärin ja vahintään ja millä käytöllä. Siinä on haarukkaa paljon ja kuluttuja voi olettaa että siistissä käytössä perus luuri kestää 2-3 vuotta (poislukien kuluvat osat), rajumpi käyttö voi oletettavaa ikää vähentää rajusti ja kun on "kirvesmies" "roiskevenpitäviä" jne malleja myytävänä niin ei voida olettaa että perus luurin tarvitsee kestää esim vesisateessa puhumista. Vaikka jotkin kuluttuja tahot ovat näin antaneet ymmärtää.
    Hullon pituus on se mikä välillä aiheuttaa kismaa, hyvitystä voi alkaan kyseleen jos alkaa kestään useitaviikkoja.

    Tuo (matka)kulujen korvaaminen on ymmärrettävästä syystä vähemmän tunnettu asia myyjä puolella , mutta pääliköiden pitäisi asia tietää. Kaupalla on oikeus valita/ehdottaa tapaa miten huolto ym hoidetaan, eikä asiakas voi itse lähtee huristeleen Oulusta Helsinkiin huoltoon viemään km korvaukset silmissä.

    Myyjäliike on ensisijaisesti vastuussa kuluttajalle, toki se esim matkapuhelimissa on käytännössä siirretty huoltoon, mutta huollon ei tarvitse hyvittää mitään viivästymisiä matkakuluja ym he vastaavat vain omista virheistä, ellei liike tai valmistaja/maahantuoja olle heille antanut "valtuuksia" korvata heidän puolestaan.

    Hankalin on liikkeen kanalta on käytettyjen kestokulutustuotteiden vastuu.
    Jos kuluttaja havaitsee 6kk sisällä tuotteessa virheen on sen siitä ilmoitettava kohtuu ajassa myyjälle, virhe katsotaan olleen myytäessä jollei toisin voida osoittaa!!
    Eli jos kuluttaja huomaa 5kk20päivän päästä että puhelut alkaa pätkiin niin voi se siinä vielä ihmetellä jonkin aikaan ja viedä tuote liikkeeseen jolloin liikkeen on korjattava/hyvitettävä/purettavakauppa jollei pysty osoittaan että vika on tullut myöhemmin.
    Tuota vastuuta ei voi kiertää hinnan alennuksella/sopimuksella, mutta kuitenkin virhettä vidaa hyvittää hinnanalennuksella (ristiriitasta), tästäkin on kaupalla tietoa, mutta voi olla että "pääliköt" ovat piiloittaneet ne :)

    Kaupanpurkamisen vaatimen on vaadittavissa paljon helpommin kuin aikaisemmin, mutta koko hintaa ei ole pakko palauttaa, vaan siitä voidaan vähentää asiakkaan saama hyöty.

    Ja muistettava että B2B kaupassa ei ole "mitään" kuluttaja suojaa.
     
  6. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6473
    Tykkäykset:
    6066
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    Tämä herää jatkuvasti esiin myyntiketjuissa.
    Toimiiko oikeasti virhevastuu takuun päätyttyä vai ei?

    Tänne voisi laittaa niitä kokemuksia puolin ja toisin eri valmistajilta.
     
  7. jusutus

    jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

    Liittynyt:
    5/10/08
    Viestit:
    8603
    Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Takuu ja virhevastuu ovat edelleen kaksi eri asiaa.
     
  8. Link

    Link Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/4/10
    Viestit:
    3250
    Tykkäykset:
    891
    Puhelinmalli:
    Puhelin
    Ja virhevastuuseen vetoominen on vähä ku lottoaminen, joskus voittaa joskus ei.. Eli missään nimessä takuu ja virhevastuu ole sama asia
     
  9. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6473
    Tykkäykset:
    6066
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    Hmm... Näin ainakin on todettu parille kaverille jotka ostivat Applen tuotteen?
    Oli miten oli, tämä on offtopiccia :)
     
  10. Abelius

    Liittynyt:
    25/1/13
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 5
    Okei, minulla ei ole kyllä nyt aavistustakaan mistä keskustelitte, mutta kiitos... kai? :)
     
  11. RahkaReisi_RR

    RahkaReisi_RR Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    5/6/08
    Viestit:
    1194
    Tykkäykset:
    239
    Puhelinmalli:
    iphone 6S
    Pitkä takuu?
     
  12. Axefield

    Axefield Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/7/07
    Viestit:
    6000
    Tykkäykset:
    2179
    Puhelinmalli:
    6S
    Ei tuossa muuta kun modet keskenään tekivät vähän turhia nostoja ja kirjoittelivat offtopic-viestejä. Ihan putkeen siis meni. ;)
     
    3 henkilöä tykkää tästä.
  13. Liitu

    Liitu

    Liittynyt:
    19/8/06
    Viestit:
    478
    Tykkäykset:
    9
    EU:n lainsäädännön (virhevastuulaki) mukaan puhelimillakin on kahden vuoden takuu. Myyjä on vastuussa vielä kolmenkin vuoden jälkeen laitteesta, jos laitteessa on valmistusvika. Kiitos rakentavasta kommentista.
     
  14. jusutus

    jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

    Liittynyt:
    5/10/08
    Viestit:
    8603
    Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Takuu on iPhoneissa yhä edelleen yhden vuoden mittainen. Virhevastuulla/kuluttajansuojalailla ei ole takuun kanssa mitään tekemistä. Ole hyvä ja korjaa ilmoitustasi.
     
  15. Liitu

    Liitu

    Liittynyt:
    19/8/06
    Viestit:
    478
    Tykkäykset:
    9
    Anteeksi virheeni. Applen tuotteita koskee EU:n alueella kahden vuoden kuluttajansuoja.

    "Kuluttaja-asiakkaille se merkitsee kahden vuoden takuuta kaikkiin Applen tuotteisiin sekä myös muihin Applelta ostettuihin tuotteisiin."

    Uskoo ken haluaa.

    http://www.tietokone.fi/uutiset/applen_tuotteisiin_virallisesti_2_vuoden_kuluttajansuoja

    http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
     
  16. Timtom

    Timtom Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/05
    Viestit:
    318
    Tykkäykset:
    26
    Voisko modet kommentoida näitä offtopic -kommentteja. Vähän hämärtää, mitä tarkoittavat....?
     
  17. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15135
    Tykkäykset:
    3461
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Siirsin keskustelun tänne.
     
  18. Noppi's

    Noppi's Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    26/6/11
    Viestit:
    8027
    Tykkäykset:
    4385
    Puhelinmalli:
    Iphone 6s Rose Gold
    Hyvä kiitos.
     
  19. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15135
    Tykkäykset:
    3461
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Siirsin useasta eri ketjusta nuo viimeisimmät, siksi ehkä kronologiset jutut näyttää alussa oudoilta.
     
  20. Noppi's

    Noppi's Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    26/6/11
    Viestit:
    8027
    Tykkäykset:
    4385
    Puhelinmalli:
    Iphone 6s Rose Gold
    Olis mielenkiintoista kuulla josko jollain kokemuksia virhevastuun toimimisesta ja kuinka kovan väännön takana virhevastuuseen meneminen olisi takuunpäätyttyä. Tuntuu takuuseen meneminenkin olevan applella työntakana. Kaveri otti iphone 4s laturin piuhasta irti ja samalla tuli puhelimen latausliittimestä jotain silppua mukana. Lataus ei enää toimi ja huollon normaalit sanat: Käytetty väärin/kovakoraisesti. Kuluttaja asiamies on alkanut hoitaa asiaa.
     

Jaa tämä viestiketju