1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Keskustelua Nokian toimitusten alkamisen arvioista ja siitä koituvasta päänsärystä

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja spartane, 3/8/09.

1. spartane

Tykkäykset:
    0
    Kyllä on noloa että nokian kaltainen firma ei osaa tämän paremmin hoitaa näitä toimituksiin liittyviä asioita. Kyselin kaupasta mistä olen puhelimeni tilannut, että milloinkohan se mahdollinen toimitusaika oikeasti mahtaisi olla, kaveri otti selvää että pitäisi alkaa tämän viikon 32 puolella ensimmäiset erät ja 33 isommat satsit.
    Noh, edelleen lukee kyseisen kaupan sivuilla että toimitusaika avoinna. Taannoin oli tuossa ketjussa juttua että nokia ilmoittaa kyllä ajoissa tukkureille että koska puhelinta tulee, mutta ei tämä ainakaan minusta siltä näytä.
    Mulla ainakin alkaa tämä odotteleminen ja epätietoisuus sen verran nostamaan verenpainetta, että olen jo miettinyt vakavasti merkin vaihtoa. Ei voi olla että kun puhelin on alunperin luvattu Q2:n aikana (nyt siis jo yli kuukauden myöhässä), kukaan ei tiedä milloin se sitten oikeasti tulee, käsittämätöntä hölmöilyä mun mielestä, ihan sama vaikka tulisi jouluksi, mutta se pitäisi ilmoittaa rehellisesti kuluttajalle.

Onko kukaan samaa mieltä?

Mode-edit: Ketjun viestit siirretty pois Nokia E55 & E52 ketjusta.
    -Qwertyi

2. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Kannattaa tarkistaa lääkitys jos noin kovin alkaa verenpaine kohoamaan. Nythän puhutaan puhelimesta.

3. spartane

Tykkäykset:
    0
    Nojoo, mä olenkin aika tempperamenttinen ihminen. Mulla alkaa ottamaan pattiin kun hommia ei osata/haluta hoitaa, itse olen tottunut asiat hoitamaan niinkun on luvattu/sovittu. Eihän se tietysti sellasta tyyppiä rassaakaan joka on sellanen lapanen että millään ei oo mitään väliä...

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kuka tässä tapauksessa on mitään luvannut ?
    Arvioita ja ennusteita on enemmänkin annettu.

5. spartane

Tykkäykset:
    0
    Noh, mikäli nokia ilmoittaa että puhelimen arvioitu toimitus alkaa Q2:n aikana, niin jos se silloin ala, olisi mun mielestä asiallista ilmoittaa, että eipä nyt ehditty siihen, mutta me ehditään vaikka johonkin toiseen ajankohtaan. Nyt puhelin on yli kuukauden myöhässä, eikä minkäänlaista ilmoitusta ole millon se mahtaisi tulla. Se on mun mielestä kädettömyyttä ja huonoa asioitten hoitoa. Jos hoitaisin omassa työssäni samalla periaatteella tiedonkulkua, olisin työtön hyvin nopeasti.

Olen käynyt tästä juttelemassa aika monen puhelinjälleenmyyjän luona ja kaikissa tapauksissa, on myyjien puheista paistanut läpi, että nokiaa vähät kiinnostaa ilmotella näistä myyntiintuloajoista.

6. samilyyjynen

Tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä sun kanssa. Toi on ihan käsittämätöntä ettei edes ilmoiteta. Jostain luin että heinäkuun aikana Nokia ilmoittaa että miten ne ä ja ö sijoitettu siihen, mutta mitään ne ilmoittele.

Katellu tässä iPhonea. Aina käyttänyt Nokiaa, nyt alkaa v**uttaa toi symbiani ja Nokian asiakaspalvelu. iPhone vaikuttaisi mulle oikeelta luurilta.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ajatteletko että myyntiintulo hetki olisi jollain henkilöllä tiedossa mutta sitä ei ilmoitetta, vai mitä tarkoitat ?

Myyntitulo selviää yleensä viimeistään siinävaiheessa kun tukkuihin tulee tavaraa, yleensä kyllä vähän aikaisemminkin.

Monesti on liikkunut aika-arvioita enemmänkin, sekin taasen aiheuttaa omat ongelmansa.

Olisi tietenkin jakelukanavalle ja innokkaille ostajille hienoa jos joku voisi antaa tarkkoja-aikoja ennen tuotannon pyörimistä. käytäntö taitaa olla kuitenkin että niitä ei voi tämän tyyppisten tuotteiden osalta antaa kuin vasta sen jälkeen kun tuotanto pyörii.

8. spartane

Tykkäykset:
    0
    Kyllä. Ei voi olla että kukaan nokialla ei tiedä milloin tuote tulee. Meinaatko että nokia ei vielä ole tehnyt puhelimia jotka ovat tulossa ensimmäisenä myyntiin? Tottakai on, ne on välivarastossa odottamassa jotain otollista hetkeä laskea ne markkinoille.

Liikkeelle lähtö täytyy tietysti tapahtua suurinpiirtein samoihin aikoihin ympärimaailmaa. Voipi olla että jonkun maan versiota vielä pakkaillaan, mutta jos ei tässä vaiheessa vielä tiedetä milloin saadaan kaikki versiot valmiiksi koottua, pakattua ja rahdattua tukkureille, niin kyllä on logistiikassa melkoinen aukko. Ja tämä on juuri se asia mistä mä tässä purnaan, mun mielestä pitäisi rehellisesti ilmoittaa milloin tuote tulee tilaajan saataville. Jos todella on niin että mennään päivän kahden periodilla eteenpäin tuotannossa niin on heikoissa kantimissa tämän markkinajohtajan toiminta.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Meinaatko (yleistäen) että Nokia valmistaa puhelimia tehdas varastoon valmiiksi pakattuna isot myyntiin riittävät määrät ja vaikka olisi "myyntilupa"(* saatu niin hautovat niitä varastossa vielä pidemmä aikaan? Miksi noin tekisivät ? (**

Tuollainen toiminta sopii kuvioon jossa jokin suurempi markkinoilletulopäivä/tapahtuma on ennalta päätetty ja ilmoitettu. kuten esim N97n osalta Suomessa.

(* siis teknisesti myyntikelpoiseksi kaikunpuolin todettu.

(** kilpialutilanne ja jakelukanavan tilanne voi tietenkin aiheuttaa lykkäämis tarpeita.

En tiedä miten tämänlaitteen osalta, jos noin niin se tietenkin voi tehdä aikataulusta entistä elävämmän.

Nokialla on kuitenkin kovasti vaihdellut tapa toimia, joidenkin mallien osalta alkanut hyvinkin rajoitetuilla markkinoilla rajoitetuilla määrillä (mikä kyllä viittaa siihen ettei varastoissa haudota viikko saatika kuukausikaupalla), joidenkin mallien osalta alkanut hyvinkin laajalti, mikä tietenkin vaatii suurempaa tuotantoa ennakkoon/ suurempaa tuotanto kapasiteettia alussa.

10. spartane

Tykkäykset:
    0
    Niin, lähinnä tulee mieleen kilpailutilanne miksi niitä haudottaisiin. Uskomattomalta tuntuu että syy olisi tuotannossa. En minä tiedä minkälaiset linjastot on nokian tehtaalla mistä E-sarjalaista tulee, mutta jos nyt ajatellaan yksinkertaistetusti että tehdään tämä viikko tätä mallia, seuraava viikko tuota mallia niin ei se kovin suurta matematiikkaa vaadi että saadaan laskettua edes viikko tarkkuudella milloin tulee E55:sta linjastolta ulos, kun tästä laskeskellaan vähän eteenpäin, pitäisi olla tiedossa milloin on luurit kaupassa. Ja jonkun/joidenkin tehtävä tämä logistiikka on, mutta tästä tieto ei mene jostain syystä monen mutkan kautta kauppiaille, joiden pitäisi infota asiakasta joka tulee kyselemään asiasta.

Tämänlainen myynti strategia jossa kuluttajaa pidetään epätietoisena on minun mielestä hanurista, koska se antaa kuvan nokiasta epäluotettavana tavarantoimittajana.

Olipa viivytyksen syy ihan mikä tahansa, luulisi jonkun jo hoksanneen että edellinen arvioitu saapumisaika meni jo kuukausi sitten, jolloin olisi asiallista laittaa uutta infoa milloin tuote saadaan markkinoille.

11. Bedros

Tykkäykset:
    0
    Ihme purnaamista jostain puhelimesta, ihan kuin elämä olisi kiinni siitä milloin se saapuu.
    Hyvin paistaa läpi asenne "kaikki mulle nyt heti". Tulee kun on tullakseen ja jos ei kiinnosta odottaa niin voi ostaa vastaavia muilta merkeiltä, ja jos ei vastaavia löydy niin ei auta kuin odottaa. Mitäköhän tapahtuu kotona jos ruoka ei ole pöydässä klo 18.00?

12. spartane

Tykkäykset:
    0
    Ja tästä sun kirjoituksesta paistaa hyvin läpi asenne että ei millään mitään väliä.

Loppupeleissähän onkin ihan sama milloin se saapuu, on mulla puhelin ja saan äitimuorin kiinni kun on asiaa, vaan pointti onkin siinä että mä en ymmärrä leväperäistä asioiden hoitoa. Voidaanhan asioita pyörittää pohjoiskarjalaisella hälläväliä asenteella mutta onkohan tässä asenteessa osasyy miksi sielläpäin on suurimmat työttömyysluvut? Nokian kaltaisen suuryrityksen ja suomen keulakuvan pitäisi mun mielestä kunnioittaa asiakkaitaan sen verran että hoitaisi tällaiset asiat kunnolla.

Niin ja tosta ruoka-ajasta sen verran että jos ei se ole 16.30 valmiina niin mä otan kokkiveitsen käteen ja alan auttamaan jotta saadaan se valmiiksi ennen iltapala aikaa.

13. spartane

Tykkäykset:
    0
    Näistä viesteistä päätellen olette ymmärtäneet pointtini väärin. Pointti ei ole se, että puhelin on myöhässä, vaan se että sen myöhästymisestä vähät välitetään eikä vaivauduta tiedottamaan milloin se on saatavilla, se on mun mielestä huonoa asiakaspalvelua.

14. Rompe

Rompe Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
    Ei vaan markkinointia. (ja ilmaista)
    Eli olisko luuri myynyt ~2kk sitten kuin kukaan ei tiennyt luurista mitään ?
    Nyt kuin luurista puhutaan suu vaahdossa, rupeaa olla oikea aika päästä se markkinoille.

15. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Jätetään tälläiset mutup*skat sitten kirjoittamatta kun et todellakaan tiedä miten Nokian tuotanto ja logistiikka toimii.

16. spartane

Tykkäykset:
    0
    Joo'o, siitäkin voi hyvin olla kyse.

17. JCSH

Tykkäykset:
    12
    Kyseessä on arvio, ei luvattu aika

18. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Ei se elämä ole varmasti monellakaan kiinni siitä koska joku tietty puhelin saapuu, ja jotain ihmisiä puhelin ei kiinnosta ollenkaan.

Jotain toista voi ärsyttää se jos uusi auto mitä odottaa myöhästyy kuukauden, toista taas se jos uusi asunto valmistuu kuukauden myöhässä. Uskon että sinullakin tulee olemaan elämäsi aikana jokin hyödyke mitä odotat etkä saa sitä ajoissa ja se ärsyttää sinua.

Itseäni ihmetyttää miksi muiden pitää määrittää se, koska jokin asia saa ärsyttää. Mielestäni on oikein ymmärrettävää, että matkapuhelimiin keskittyneellä palstalla ihmisiä ärsyttää se ettei puhelin tule silloin kun sen pitäisi tulla Nokian alkuperäisen ilmoituksen mukaan.

19. jugih

jugih Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    52
    Puhelinmalli:
    iP 6S 64Gb
    haha! kaveri on pikkasen väärällä foorumilla ilmoittelemassa tällaisista asioista :D
    mene takaisin sinne pakkotoisto.com:iin siellä voit puhua vaikka lihaksista. niiden hankkimisessa kestää — puhelimen ei.

trööt sulle.

20. spartane

Tykkäykset:
    0
    Mutup*skat? Kaikki mitä tähän asiaan liittyen kirjoitetaan tänne on mutua, jollei satu olemaan töissä kyseisellä osastolla ja tiedä asiasta enemmän.

Jos täällä saisi kirjottaa pelkästä faktasta, olisi keskustelijoiden lista melko lyhyt. Sulla taitaa olla 'musta tuntuu moderaattorilta' olo, mutta niin kauan kun sulla ei oikeita moderaattorin oikeuksia ole, voitko jatkossa jättää väliin arvioimisen kuka saa kirjoittaa ja mistä.

Pyydän anteeksi jos olen loukannut esim. työnantajaasi kirjoituksillani, mutta tuota mieltä olen siitä. Vaikka onhan se hellyttävää kuinka kovin sanakääntein sitä puolustat... ;)

Jaa tämä viestiketju