Keskustelua mobiilimaksamisesta, pankkisovelluksista ja pankeista

irritus

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
759
Puhelinmalli
Aiphone LC-10
Tuo oikea käyttäjä on mennyt hyväksymään kirjautumisen katsomatta, että mitä tässä nyt halutaan vahvistaa.

Katsomatta? Mihin olisi pitänyt katsoa? Kelloonko ja hoitaa pankkiasiointi neljältä yöllä, jotta samanaikaisia kirjautumisia Nordean palveluihin olisi mahdollisimman vähän?

Se Nordean kännykkäsohellus kun kertoo vain, että olet kirjautumassa. Jos olet itsekin kirjautumassa verkkopankkiin, et todellakaan näe mistään, kumpaa kirjautumista olet hyväksymässä.

Paperinen tunnuslukulista on turvallisempi kuin Nordean tunnuslukusohellus.

Tattoo

Tunnettu jäsen
Palaute - 95.5%
21   1   0
Reaktiopisteet
862
Puhelinmalli
Galaxy A71
Katsomatta? Mihin olisi pitänyt katsoa? Kelloonko ja hoitaa pankkiasiointi neljältä yöllä, jotta samanaikaisia kirjautumisia Nordean palveluihin olisi mahdollisimman vähän?
Joo, vaikka.

Se Nordean kännykkäsohellus kun kertoo vain, että olet kirjautumassa. Jos olet itsekin kirjautumassa verkkopankkiin, et todellakaan näe mistään, kumpaa kirjautumista olet hyväksymässä.
Tämä on totta, ihan hyvin vois kyllä lisätä sen jonkun sessiotunnisteen kuten OPlla on. Onneksi sekä tunnuslukusovellus, sekä pankin sivusto kertoo, että tässä ois kaks samanaikaista tapahtumaa, alota uudelleen se minkä haluat oikeasti suorittaa.

Juuh elikkäs.

maaq

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
179
Puhelinmalli
iPhone 12 Pro
No tapahtumakoodista sen verran, että kuka sitä oikeasti vertaa, oli se tai ei?

vähän sama kuin aina pitäisi tarkistaa maksupäätteestä summa ennenkuin sen kuittaa, mutta tapahtumasta tullut niin arkipäiväinen että äkkiä se applepay siinä vain kilahtaa (tai esimerkiksi etälukukortti), summaa vilkaisematta.

nämä toimii aluksi kun asiat on uutta ja kivaa, mutta kun asia arkipäiväistyy ja kun kaikilla on ”niin kiire”, se tarkkailu vain jää.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
salainen
No tapahtumakoodista sen verran, että kuka sitä oikeasti vertaa, oli se tai ei?

vähän sama kuin aina pitäisi tarkistaa maksupäätteestä summa ennenkuin sen kuittaa, mutta tapahtumasta tullut niin arkipäiväinen että äkkiä se applepay siinä vain kilahtaa (tai esimerkiksi etälukukortti), summaa vilkaisematta.

nämä toimii aluksi kun asiat on uutta ja kivaa, mutta kun asia arkipäiväistyy ja kun kaikilla on ”niin kiire”, se tarkkailu vain jää.
Minä katson OP:n koodia aina ja poikkeuksetta, en tiedä miten enemmistö. Mutta lähimaksussa kaupan kassalla unohtuu usein tarkistaa, onko summa edes yhtään järkeenkäypä.

Turvallisuutta voisi kehittää edelleen siten, että mobiiliappiin lähetettäisiin aina jokin koodi, joka pitäisi itse eksplisiittisesti kirjoittaa kirjoittautumissivulle.

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
57
Puhelinmalli
HP Elite x3, Lumia 950XL w/ Windows 10X
Mutta lähimaksussa kaupan kassalla unohtuu usein tarkistaa, onko summa edes yhtään järkeenkäypä.
Lasken ostosten yhteissumman ennen kassalle menoa, ja katson kassan näytöstä täsmääkö summa ennen kuin maksan. Niin usein on ollut kassalla tuotteelle isompi hinta kuin hyllyn reunassa, tai alennuksia ei ole huomioitu. Hankalampaa sitten maksun jälkeen selvitellä.

Tervetuloa takaisin, dmfc!

Viimeksi muokattu:

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
16628
Puhelinmalli
S21 Plus
Lasken ostosten yhteissumman ennen kassalle menoa, ja katson aina kassan näytöistä että täsmää ennen kuin lähimaksan. Niin usein on ollut kassalla isompi hinta kuin hyllyssä tai alennuksia ei ole huomioitu. Hankalampaa sitten maksun jälkeen selvitellä.

Tervetuloa takaisin, dmfc!

Hinnan pitäisi tietysti aina täsmätä kassalla hyllynpäädyssä ilmoitettuun hintaan mutta kuka oikeasti jaksaa laskea ostoskorin hintaa ja verrata sitä kassan antamaan hintaan. Ilmeisesti tällaisiakin ihmisiä löytyy. Tuohon ostoksien loppusumman summaukseen ennen kassaa menee sen verran aikaa, että jää kyllä aika halvaksi siihen käytetyn oman ajan hinta. Mutta kukin tyylillään ja sentissä on miljoonan alku 😂

Fattsson

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
83
Puhelinmalli
iPhone X

Jos olet itse kirjautumassa ja samaan aikaan samalla käyttäjätunnuksella yritetään toista kirjautumista, ei sovellus salli kirjautumista. Eli kyllä käyttäjän olisi pitänyt ymmärtää ”justhan mä kirjauduin” tai ”enhän mä vielä antanut käyttäjätunnusta”.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
salainen
Jos olet itse kirjautumassa ja samaan aikaan samalla käyttäjätunnuksella yritetään toista kirjautumista, ei sovellus salli kirjautumista. Eli kyllä käyttäjän olisi pitänyt ymmärtää ”justhan mä kirjauduin” tai ”enhän mä vielä antanut käyttäjätunnusta”.
Tässä tapauksessa Nordealla oli häiriön takia kirjautumisongelmia kaikilla. Heleena Savelakin oli yrittänyt useita kertoja sisälle onnistumatta. Ehkä tilin oikea omistajakin oli tehnyt niin.

Sitten jos tulee ilmoitus, että "useita kirjautumisyrityksiä havaittu", ajattelee helposti, että joo, joo, totta kai on, tiedetään, tiedetään.

Tai sitten jos minuutin kuluttua tulee kysymys "sallitaanko sisäänkirjautuminen?", sitä vanhempi ihminen helposti ajattelee ilahtuneena, että ahaa, kirjautuminen onnistuu vihdoinkin, netti oli vain tällä kertaa hieman hidas.

Vain Nordean tekniikkapuoli tietää tarkasti mitä todella on tapahtunut. Onneksi Heleena Savela vei ongelman päättäväisesti eteenpäin.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
salainen
Osuuspankki lähettää aina ensin vahvistuspyyntökoodin:

kuva-1.png

2) Sen jälkeen kännykässä tai tabletissa:

kuva-2.png

Pyyntö tulee onneksi vain appiin ja vain jos appi on auki (ei siis yleisenä Android-ilmoituksena).

Viimeksi muokattu:

miloytyn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
340
Puhelinmalli
Pixel 4 XL
Osuuspankki lähettää aina ensin vahvistuspyyntökoodin:

Katso liite 136595

2) Sen jälkeen kännykässä tai tabletissa:

Katso liite 136597

Pyyntö tulee onneksi vain appiin ja vain jos appi on auki (ei siis yleisenä Android-ilmoituksena).
Tuo muuten on tosi ärsyttävää OP:n sovelluksessa, että vahvistamisesta ei tule ilmoitusta vaan pitää erikseen mennä avaamaan moviilisovellus vahvistamista varten.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
15310
Puhelinmalli
iPhone 12 128 gt musta
Tuo yllä oleva siis siinä tapauksessa jos se mobiiliavain on käytössä. Muuten tulee tekstiviesti ja käytetään tunnuslukukorttia.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1863
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
olen tätä ketjua vähän vilkuillut ja aika sekavalta kuulostaa. Osaatteko antaa minulle vinkkiä mikä olisi minulle järkevin tapa maksaa esim. Prismassa ilman lompakkoa, luuri OP7T.
Entä Citymarketissa tai Lidlissä? (nämä ovat minun top3 kaupat, joissa käyn usein)

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
16628
Puhelinmalli
S21 Plus
olen tätä ketjua vähän vilkuillut ja aika sekavalta kuulostaa. Osaatteko antaa minulle vinkkiä mikä olisi minulle järkevin tapa maksaa esim. Prismassa ilman lompakkoa, luuri OP7T.
Entä Citymarketissa tai Lidlissä? (nämä ovat minun top3 kaupat, joissa käyn usein)

Riippuu aika pitkälle minkä pankin myöntämä maksuväline sinulla on käytössä. Jos OP:n, niin sitten jatkat vaan kortin käyttöä tai hankit maksukortin toisaalta jonka voi liittää Google Payhin.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1863
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
olen siis Dansken asiakas ja hakusessa tapa maksaa puhelimella kun lompakkoa ei ole lähellä, maksan lähes kaiken Nordean Stockmann Master Cardilla (joka linkitetty Dansken käyttötiliin)

andy

Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
16628
Puhelinmalli
S21 Plus
olen siis Dansken asiakas ja hakusessa tapa maksaa puhelimella kun lompakkoa ei ole lähellä, maksan lähes kaiken Nordean Stockmann Master Cardilla (joka linkitetty Dansken käyttötiliin)

No sitten Google Pay käyttöön (y) Plussat tulee plussan mobiilikorttisovelluksella samalla kun maksat, bonukset ainoastaan etukortilla. Tai toki MobilePayllä voi maksaa ja saada bonukset samalla mutta sen verran epävarma maksutapa, ettei kannata ilman lompakkoa lähteä kauppaan. Google Payn kanssa voi maksukortit jättää pysyvästi kotiin säilytykseen.

kowardi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
194   0   0
Reaktiopisteet
10865
Puhelinmalli
joku lippulaiva
No sitten Google Pay käyttöön (y) Plussat tulee plussan mobiilikorttisovelluksella samalla kun maksat, bonukset ainoastaan etukortilla. Tai toki MobilePayllä voi maksaa ja saada bonukset samalla mutta sen verran epävarma maksutapa, ettei kannata ilman lompakkoa lähteä kauppaan. Google Payn kanssa voi maksukortit jättää pysyvästi kotiin säilytykseen.
Ei voi google payhyn luottaa Varkaudessa! McDonald's esim. ei ole kertaakaan täällä hyväksynyt GP :D kysyin kerran että meinaavatko päivitellä päätteitä milloin niin vittuilut sain

Fattsson

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
83
Puhelinmalli
iPhone X
Miten ihmeessä Nordean korttiin on linkitetty Dansken käyttötili?

lehtipihvi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
161
Puhelinmalli
S21 Ultra (ex OP8Pro, Pixl 3, Pixl 2 XL)
Miten ton Mobile Payn kanssa pitäis toimia, ettei Google Pay nappaa taustalta sitä maksua? Tänään esim. oli ongelmia, avasin Mobile Payn, pitelin puhelinta suunnilleen numeroiden kohdalla ja etsi ja etsi ja lopulta google pay poimi varmaan 10cm takaa. Virransäästö oli päällä, siinäkö vika?

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1863
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
Miten ihmeessä Nordean korttiin on linkitetty Dansken käyttötili?
Koska Nordea on vastuussa stockmann Master cardista ja minä dansken asiakas.
Jutun typeryys on siinä kun ostan suomalaisesta verkkokaupasta, niin silloin se haluaa että tunnustaudun Nordean järjestelmään.

Top Bottom