Keskustelua mobiilimaksamisesta, pankkisovelluksista ja pankeista

karkka

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
14   0   0
Liittynyt
2.8.2002
Viestit
961
Reaktiopisteet
318
OP:ssä voi vetää kaikki rajat credit ja debit puolelta nollaksi. Käytännössä sama kuin kortin tilapäinen sulku.
 
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.10.2020
Viestit
17
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Norwegianilla näyttäisi olevan mahdollisuus sulkea kortti pysyvästi sovelluksessa. OP:lla vaatii soiton.
Aktia Wallet sovelluksessa voi asettaa aluerajauksen, estää korttiostot verkossa ja asettaa kortille tilapäisen sulun.
Tuo tilapäinen sulku -ominaisuus olisi hyvä olla Norwegianissa ja kaikissa muissakin.
OP:ssä voi vetää kaikki rajat credit ja debit puolelta nollaksi. Käytännössä sama kuin kortin tilapäinen sulku.
OP:n kortin rajoitusmahdollisuudet ovatkin monipuolisemmat kuin Nordean.

Nordealla voi pistää rajat vain maksuautomaattimaksuille (kuka sellaista käyttää?) ja käteisnostoille.

Käteisnostorajaan lasketaan pankkitililtä ja korttiluotolta tehdyt käteisnostot Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi käteisnostorajaan lasketaan pankkitililtä kaupan kassalla tehdyt käteisnostot.

Ymmärrän ylläolevan merkitsevän, ettei Nordealla voi lähimaksuja rajoittaa. Nordea taitaa olla ainoa pankki, jolla on enää maksuautomaatteja.

Osuuspankilla taas:
  • Käteisnostoraja määrittää kuinka paljon kortilla voi nostaa käteistä pankkiautomaatilla kotimaassa ja ulkomailla tai kaupan kassalla.
  • Maksuraja varmennettaville korttiostoille määrittää kuinka paljon kortilla voi maksaa ostoksia esimerkiksi kaupoissa ja ravintoloissa.
  • Maksuraja verkko- ja muille etäostoille määrittää kuinka paljon voit tehdä kortilla ostoksia esimerkiksi netissä tai puhelimitse.

Osuuspankilla ei voi laittaa kortille maarajausta päinvastoin kuin esim. S-Pankin ja Nordean korteille.
 
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.10.2020
Viestit
17
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Eipä tuokaan nykyisin enää oikein onnistu kunjatkossa verkko-ostoksiin vaaditaan SCA:ta eli vahva tunnistautuminen, siinä on pakko olla viety paljon muutakin pankkidataa kuin pelkkä kortti.
Tili voi tyhjetä muustakin syystä kuin direktiivin säätelemästä verkko-ostoksesta.
 

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
15.7.2002
Viestit
37065
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Tili voi tyhjetä muustakin syystä kuin direktiivin säätelemästä verkko-ostoksesta.
Ja se on kuinka todennäköistä? Tuo vaatii jo kuitenkin sitten sen että PIN koodi on myös urkittu eli silloin on jo paljon muuta ongelmaa ollut.

Ja kuten sanottu jos tälläisiä vikkeliä "tuhansien eurojen saldotyhjennyksiä" tulee, niin pankilla on aika iso homma todistaa, että nuo olisi asiakkaan tekemiä. Tietysti jos kortin ja pin koodin onnistuvat onkimaan niin pankki voi vedota asiakkaan huolimattomuuteen, mutta sekin on aika tyhjä arpa jos oikeasti haluaa viedä asiaa pidemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.10.2020
Viestit
17
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Ja se on kuinka todennäköistä? Tuo vaatii jo kuitenkin sitten sen että PIN koodi on myös urkittu eli silloin on jo paljon muuta ongelmaa ollut.

Ja kuten sanottu jos tälläisiä vikkeliä "tuhansien eurojen saldotyhjennyksiä" tulee, niin pankilla on aika iso homma todistaa, että nuo olisi asiakkaan tekemiä. Tietysti jos kortin ja pin koodin onnistuvat onkimaan niin pankki voi vedota asiakkaan huolimattomuuteen, mutta sekin on aika tyhjä arpa jos oikeasti haluaa viedä asiaa pidemmälle.
Kyllä tuollaista tapahtuu, eikä pankilla ole tyhjää arpaa, sillä oikeuskäytäntö tuntuu olevan sellainen, että jos varas on PIN-koodia onnistuneesti käyttänyt, se 100-prosenttisesti merkitsee aina myös sitä, että asiakas on menetellyt huolimattomasti. Näin on vaikka asiakas väittäisi, ettei ole PIN-koodia näpytellyt viime aikoina missään. Siis tämä on oikeuskäytäntö. Tosin silloin asiakkaan vastuu on vain rajallinen, päinvastoin kuin törkeässä huolimattomuudessa, ja tuo rajakin on varsin alhainen.

Mutta pääpointtini on, että mukavampi neuvotella korvauskysymyksistä tai tapella oikeudessa, kun omaa tiliä ei ole pantu typötyhjäksi.
 

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
15.7.2002
Viestit
37065
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Varmaan hyvä muistuttaa täälläkin että Nordealla on sunnuntaina koko päivän kestävä järjestelmähuolto jolloin kortit yms eivät toimi:

Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–21.00:

  • Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
  • Käteisen nosto kauppojen kassalta
  • Korttimaksaminen suurelta osin
  • Apple Pay-, Google Pay-, Fitbit- ja Garmin-maksut
Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–24.00:

  • Laskunmaksuautomaatit
  • Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Mobiilipankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Tunnistautuminen Nordean palveluihin (Tunnuslukukortti, tunnuslukulaite, tunnuslukusovellus)
  • Tunnistautuminen Nordean tunnuksilla muiden palveluihin (E-tunniste, esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
  • E-maksu
  • Maksuliikenne ja maksupalvelut
  • Nordea Wallet
  • Nordea Investor
  • Siirto, MobilePay
Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Nettiluotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali.
 

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
5.7.2002
Viestit
12620
Reaktiopisteet
13644
Puhelinmalli
S20
Varmaan hyvä muistuttaa täälläkin että Nordealla on sunnuntaina koko päivän kestävä järjestelmähuolto jolloin kortit yms eivät toimi:

Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–21.00:

  • Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
  • Käteisen nosto kauppojen kassalta
  • Korttimaksaminen suurelta osin
  • Apple Pay-, Google Pay-, Fitbit- ja Garmin-maksut
Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–24.00:

  • Laskunmaksuautomaatit
  • Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Mobiilipankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Tunnistautuminen Nordean palveluihin (Tunnuslukukortti, tunnuslukulaite, tunnuslukusovellus)
  • Tunnistautuminen Nordean tunnuksilla muiden palveluihin (E-tunniste, esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
  • E-maksu
  • Maksuliikenne ja maksupalvelut
  • Nordea Wallet
  • Nordea Investor
  • Siirto, MobilePay
Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Nettiluotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali.

Onneksi on Curve :)
 

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
15.7.2002
Viestit
37065
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Itseasiassa tuo huolto on vasta 22.11 eli viikon päästä
 

pinato

VIPpi
Palaute - 100%
26   0   0
Liittynyt
16.7.2017
Viestit
4600
Reaktiopisteet
4540
Puhelinmalli
Huawei P30 Pro
No niin, johan se reilun vuoden toimikin, seuraava kompastuskivi tuli uusimmassa päivityksessä
kun avaan Pivon asetukset ja katson -maksuvälineet-Pivo Lähimaksu-poistettu käytöstä-Pivo lähimaksusi on suljettu.

No maksut ei tietenkään ole onnistunut, useammakerran yrittänyt, maksupääte näyttää-tuntematon kortti-.
Tämä Pivo se keksii aina näitä mielensä pahoituksen aiheita.
Ps
Kortissa kyllä lähimaksu toimii.
 

PeteFinn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.4.2011
Viestit
208
Reaktiopisteet
117
Puhelinmalli
S20 FE
No niin, johan se reilun vuoden toimikin, seuraava kompastuskivi tuli uusimmassa päivityksessä
kun avaan Pivon asetukset ja katson -maksuvälineet-Pivo Lähimaksu-poistettu käytöstä-Pivo lähimaksusi on suljettu.

Pivolla ovat tuumineet, että pinaton elämä on varmaan liian tylsää, joten laitetaas taas vaihteeksi vähän säätämistä ja tapetaan siltä lähimaksu.

Omassa luurissa toimii ihan normaalisti tämän tuoreen päivityksenkin jälkeen. Tänään on tullut lähimaksettua Pivolla ainakin kahdesti. Toivottavasti tuo on vain joku väliaikainen järjestelmävika ja oikenee itsekseen.
 

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
14.12.2019
Viestit
102
Reaktiopisteet
44
Puhelinmalli
HP Elite x3, Lumia 950XL w/ Win10 on ARM
No niin, johan se reilun vuoden toimikin, seuraava kompastuskivi tuli uusimmassa päivityksessä
kun avaan Pivon asetukset ja katson -maksuvälineet-Pivo Lähimaksu-poistettu käytöstä-Pivo lähimaksusi on suljettu.

No maksut ei tietenkään ole onnistunut, useammakerran yrittänyt, maksupääte näyttää-tuntematon kortti-.
Tämä Pivo se keksii aina näitä mielensä pahoituksen aiheita.
Ps
Kortissa kyllä lähimaksu toimii.
Samoin, alkuviikosta Pivon lähimaksu suljettu. Sain tarkat ohjeet avaamiseen, mutta ei auttanut. Poistin Pivon ohjeen mukaan. En saa sitä asennettua takaisin, koska SG J5:n tallennustila on lopussa.
 

pinato

VIPpi
Palaute - 100%
26   0   0
Liittynyt
16.7.2017
Viestit
4600
Reaktiopisteet
4540
Puhelinmalli
Huawei P30 Pro
Saila (Asiakaspalvelu)

14.11.2020 klo 8.23.47 UTC+2

Hei

Tiedossamme on, että teknisistä ongelmista johtuen Pivon lähimaksun käytössä on ollut osalla käyttäjistä häiriöitä.
Teemme kovasti töitä asian ratkaisemiseksi yhdessä yhteistyökumppanimme kanssa ja pyrimme informoimaan
käyttäjiä eri kanavissa (sosiaalinen media ja Pivon ilmoitukset) kun ongelma saadaan ratkaistua.

Pahoittelemme tämän aiheuttamaa harmia!

Tämä oli nyt viimeinen niitti tähän keissiin, nyt lähti Pivo puhelimesta juurmutiaan myöten eikä tule takaisin, ikinä enää, pitäkööt tunkkinsa prkl.
 

pinato

VIPpi
Palaute - 100%
26   0   0
Liittynyt
16.7.2017
Viestit
4600
Reaktiopisteet
4540
Puhelinmalli
Huawei P30 Pro
Pivolla ovat tuumineet, että pinaton elämä on varmaan liian tylsää, joten laitetaas taas vaihteeksi vähän säätämistä ja tapetaan siltä lähimaksu.

Omassa luurissa toimii ihan normaalisti tämän tuoreen päivityksenkin jälkeen. Tänään on tullut lähimaksettua Pivolla ainakin kahdesti. Toivottavasti tuo on vain joku väliaikainen järjestelmävika ja oikenee itsekseen.
Hih, näyttää siltä että minä olen yksi niistä joita Pivo vainoaa oikein urakalla, nyt en enää vaivaa päätäni tämän asiansuhteen, pitäkööt tunkkinsa, toimiviakin maksusysteemejä on olemassa.
 

kviikka

Morommoro!
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
15.10.2012
Viestit
2292
Reaktiopisteet
1713
Puhelinmalli
OnePlus 7 Pro
Minulla Pivo näytti aamulla, kun sen avasin, että lähimaksu ei ole käytettävissä tällä hetkellä.
 

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
14.12.2019
Viestit
102
Reaktiopisteet
44
Puhelinmalli
HP Elite x3, Lumia 950XL w/ Win10 on ARM
En tainnut sitten ollakkaan ainut jolla Pivo temppuilee.
Sinun ohella kviikka ja minä. Minulla ongelma ei enää ole Pivon asia, vaan se että en keksi keinoa saada tallennustilaa. Puhelimessa on omaa ylimääräistä dataa vain Nordea Wallet -sovellus, loput ovat sisäänrakennettuja sovelluksia joiden asennusta ei voi poistaa. Muistikorttikin on 32 Gt, mutta siihen ei kai saa siirrettyä muuta kuin omia mediatiedostoja (joita ei ole).
 

Slappy

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
31.10.2002
Viestit
235
Reaktiopisteet
27
Puhelinmalli
Nokia Lumia 920
Mulla ja vaimolla lakkasi myös Pivo toimimasta, mutta onneks oli vaihtoehtona myös mobilepay.
 
Top Bottom