Keskustelua mobiilimaksamisesta, pankkisovelluksista ja pankeista

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
44
Puhelinmalli
HP Elite x3, Lumia 950XL w/ Win10 on ARM
Sinähän olet muistaakseni täällä luvannut, että tänä vuonna OP ottaa Apple Payn käyttöön 😀 Eiköhän se siis aika pian tule.
Ottaakohan myös Google Payn samalla? OP:n uskollisena asiakkaana piti hommata vuosi sitten ilmainen Stockmann MasterCard ja Nordea Wallet Google Payn takia, mutta en tarvinnut siihen Nordean asiakkuutta. Ainoa huono puoli on, että maksut tulevat jälkikäteen laskulla eli käytän maksuaikaa.

Fattsson

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
79
Puhelinmalli
iPhone X
Ottaakohan myös Google Payn samalla? OP:n uskollisena asiakkaana piti hommata vuosi sitten ilmainen Stockmann MasterCard ja Nordea Wallet Google Payn takia, mutta en tarvinnut siihen Nordean asiakkuutta. Ainoa huono puoli on, että maksut tulevat jälkikäteen laskulla eli käytän maksuaikaa.

Voit sä sitä lyhentää koska vaan samalla tili- ja viitenumerolla. :) Tallennat omaan pankkiisi maksupohjan.

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
44
Puhelinmalli
Voit sä sitä lyhentää koska vaan samalla tili- ja viitenumerolla. :) Tallennat omaan pankkiisi maksupohjan.
Totta. Pointtini oli vain se, että periaatteesta en eläisi velaksi kun tilillä on kuitenkin rahaa, jota voisi käyttää debit-kortilla. Tässä on siis valinta OP-Visa Debitin ja Google Payn käytön välillä. Pidän enemmän mobiilimaksamisesta.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Vanhanaikaista olla yhden pankin asiakas? Eli nykyaikaa maksaa palvelumaksuja usealle pankille ja käyttää vain yhtä?
Tarkoitin lähinnä asiakasuskollisuutta.
Totta. Pointtini oli vain se, että periaatteesta en eläisi velaksi kun tilillä on kuitenkin rahaa, jota voisi käyttää debit-kortilla. Tässä on siis valinta OP-Visa Debitin ja Google Payn käytön välillä. Pidän enemmän mobiilimaksamisesta.
Toisaalta hyvä, että oman päätilin tilitapahtumaluettelo ei ole täynnä pikkuostoksia, vaan niistä saa aina erillisen luottokorttilaskun ja samalla hyvän kokonaiskäsityksen kuukausikulutuksestaan.

Lisäksi jos pahantahtoinen taho sieppaa korttisi, on parempi, että se on erillään päätileistäsi. Omaat silloin tavallaan myös pankkiin nähden neuvotteluvaltin rahan katoamistapauksessa.

pteranodon

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
44
Puhelinmalli
MobilePay ilmoitti, että käyttöjärjestelmä on vanhentunut (Android 5.0.1). Jotta pääsisi taas nauttimaan vaivattomasta maksamisesta, niin pitäisi päivittää. Sehän ei enää onnistu, mutta MobilePay-maksu kyllä onnistui.

inffy

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Lisäksi jos pahantahtoinen taho sieppaa korttisi, on parempi, että se on erillään päätileistäsi. Omaat silloin tavallaan myös pankkiin nähden neuvotteluvaltin rahan katoamistapauksessa.
Eipä siinä hirveästi valtteja tarvita jos vaan kortin on ilmoittanut kadonneksi. Lisäksi ostokset voi aina kieltää.

Lisäksi kortit saa nykyisin dulkuun pankkien omilla mobiilisoftilla yms joten vaihtoehtoja on hyvinkin paljon.

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Sinähän olet muistaakseni täällä luvannut, että tänä vuonna OP ottaa Apple Payn käyttöön 😀 Eiköhän se siis aika pian tule.

Jos olen tällaisen lupauksen tehnyt, niin sitten käsi pystyyn virheen merkiksi. OP:n puolesta minulla ei sellaista mandaattia ole mutta vahvasti olen kuitenkin tällaista vihjaillut. Aika lopuillaanhan tämä vuosi alkaa olemaan mutta kassellaan...

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Itse luovuin Osuuspankin korteista kokonaan, ja säästän samalla hieman palvelumaksuissa. Olen siis edelleen OP:n asiakas, ja palkkatilini on siellä. Kortteina nyt Stockmannin ja Norwegianin credit-kortit sekä pari kolme ulkomaista debit-korttia. Korttikulut yhteensä 0 euroa/kk.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Onko teillä tilit niin täynnä ettei sovi yhteen pankkiin vai mihin ihmeeseen te tarvitte noin paljon kortteja??? 🤣
Kotimaisista korteista pääsee eroon yhdellä ilmoituksella verkkopankin viestipalvelulla. Mutta kesällä yritin Curve-käyttäjätiliä lopettaa, se ei käynytkään enää ilmoitusluonteisesti, vaan piti vastata kysymyksiin, että voivatko he auttaa jossain ongelmassa ja blah blah.

Ulkomaiset kortit ja pankit N26, Revolut ym. eivät ole tuoneet mitään lisäarvoa, mutta tulipahan kokeiltua.

Curvellekaan ei löydy muuta järkevää käyttöä kuin maksunvälitys Apple tai Samsung Payn ja oman pankin kortin välillä. Siiten kun Apple Pay saapuu Osuuspankkiin tai Samsung Pay Suomeen, Curve kuolee tarpeettomana.

Curven Go Back in Time -ominaisuus on juuri sellaista kikkailua, jota Curven kortin hankkimisella muka yritetään välttää.

Viimeksi muokattu:
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Eipä siinä hirveästi valtteja tarvita jos vaan kortin on ilmoittanut kadonneksi. Lisäksi ostokset voi aina kieltää.
Vikkeläkätiset rosvot ovat kyllä tyhjentäneet monilta tuhansien saldot. Pankki tulee aina tekemään kaikkensa, jotta sen ei tarvitsisi maksaa hävinneitä rahoja, ja rahojen palautuminen voi kestää kauan. Jotenkin helpompi olo neuvotellessa, kun oma tili ei ole tyhjä.
Lisäksi kortit saa nykyisin sulkuun pankkien omilla mobiilisoftilla yms joten vaihtoehtoja on hyvinkin paljon.
Tietääkseni ei ainakaan Osuuspankin, S-Pankin ja Bank Norwegianin mobiilisoftissa tuollaista ominaisuutta ole, ei myöskään Nordea Walletissa. Kaikissa noissa tapauksissa ainoa mahdollisuus on soittaa sulkunumeroon. Osuuspankilla ja S-Pankilla voi ja kannattaa kuitenkin laittaa järkevät maksu- ja nostorajat.

Viimeksi muokattu:

inffy

Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Tietääkseni ei ainakaan Osuuspankin, S-Pankin ja Bank Norwegianin mobiilisoftissa tuollaista ominaisuutta ole, ei myöskään Nordea Walletissa. Kaikissa noissa tapauksissa ainoa mahdollisuus on soittaa sulkunumeroon. Osuuspankilla ja S-Pankilla voi ja kannattaa kuitenkin laittaa järkevät maksu- ja nostorajat.
Noh Danske on tässä sitten edellekävijä kun kaikki kortit saa sulkuun jopa niin että ne saa uudelleen avattua jos on tarve.

Vikkeläkätiset rosvot ovat kyllä tyhjentäneet monilta tuhansien saldot. Pankki tulee aina tekemään kaikkensa, jotta sen ei tarvitsi maksaa hävinneitä rahoja, ja rahojen palautuminen voi kestää kauan. Jotenkin helpompi olo neuvotellessa, kun oma tili ei ole tyhjä.
Eipä tuokaan nykyisin enää oikein onnistu kunjatkossa verkko-ostoksiin vaaditaan SCA:ta eli vahva tunnistautuminen, siinä on pakko olla viety paljon muutakin pankkidataa kuin pelkkä kortti.

andy

Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
13645
Puhelinmalli
S20
Vikkeläkätiset rosvot ovat kyllä tyhjentäneet monilta tuhansien saldot. Pankki tulee aina tekemään kaikkensa, jotta sen ei tarvitsisi maksaa hävinneitä rahoja, ja rahojen palautuminen voi kestää kauan. Jotenkin helpompi olo neuvotellessa, kun oma tili ei ole tyhjä.

Nordean Wallet nyt on lähinnä kulutuksen seurantaan suunniteltu sovellus. Nordean Mobile on varsinainen mobiilipankki-sovellus:

Screenshot_20201109-083217_Nordea Mobile.jpg

Fattsson

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
79
Puhelinmalli
iPhone X
Nordeankin kortit saa kiinni, myös väliaikaisesti, mobiilipankin kautta. Walletista se ei siis onnistu. Pitää siis olla verkkopankki Nordealta, että saa itse kortit kiinni.

Nordean chatbot osaa myös sulkea ja tilata uuden kortin, jos siltä sitä pyytää. :)

bsod

Kaikkien alojen asiantuntija
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
574
Puhelinmalli
SGS8
Eipä tuokaan nykyisin enää oikein onnistu kunjatkossa verkko-ostoksiin vaaditaan SCA:ta eli vahva tunnistautuminen, siinä on pakko olla viety paljon muutakin pankkidataa kuin pelkkä kortti.
Mikä tämä SCA on ja onko se maailmanlaajuinen vaatimus, vai taas uusi EU-juttu? Viimeksi kun minun luottokorttini numero joutui vääriin käsiin jonkun ulkomaisen nettikaupan kautta, niin veloituksetkin oli tehty jossain kaukana ulkomailla. Siinä ei Verified by Visa paljon auttanut. Onneksi pankki oli hereillä ja laittoi kortin kiinni. Itse piti tehdä nettipankin kautta reklamaatio läpi menneistä katevarauksista, mutta omasta pussista ei tarvinnut onneksi maksaa.

inffy

Supermoderaattori
Palaute - 100%
66   0   0
Reaktiopisteet
19370
Puhelinmalli
Pitopeli
Mikä tämä SCA on ja onko se maailmanlaajuinen vaatimus, vai taas uusi EU-juttu? Viimeksi kun minun luottokorttini numero joutui vääriin käsiin jonkun ulkomaisen nettikaupan kautta, niin veloituksetkin oli tehty jossain kaukana ulkomailla. Siinä ei Verified by Visa paljon auttanut. Onneksi pankki oli hereillä ja laittoi kortin kiinni. Itse piti tehdä nettipankin kautta reklamaatio läpi menneistä katevarauksista, mutta omasta pussista ei tarvinnut onneksi maksaa.
PSD2:n mukana tuleva vaatimus juurikin tuosta vahvasta tunnistautumisesta. Ja pankilla myös kyllä järjestelmät tuollaisista hälyyttää aika pikaisesti jos yhtäkkiä tulee jotain veloituksia/katevarauksia ulkomailta.

SCA tulee ihan eu-tason vaatimus olemaan eli lähtökohtaisesti jos kauppaa tehdään EU alueella niin pitäisi tuo vahva tunnistautuminen olla. En nyt muista mikä tuossa oli takarajana, periaatteessa vuoden loppu. Asiasta kukkaruukkuun niin tuo PSD2 tuo mukanaan myös sen, että korttitapahtumia ei saa enää maksupäätteillä myöskään näppäillä, joka tulee olemaan aika iso muutos hotelleille yms jotka ovat tähän asti näppäilleet esim Booking.com:n virtuaalikorttinumeroita suoraan maksupäätteille, eipä onnistu enää.

Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
9
Puhelinmalli
Samsung S9+
Nordean Wallet nyt on lähinnä kulutuksen seurantaan suunniteltu sovellus. Nordean Mobile on varsinainen mobiilipankki-sovellus:
Tuo oli kyllä minulla jo tiedossa, ei olisi tarvinnut lähettää kuvaruutukaappausta. Olen käyttänyt demoversiota, siksi yritin muotoilla virkkeeni huolellisesti, jottei tulisi väärinkäsityksiä. Nordean mobiilisovellus toimii vain pankin omilla verkkopankkiasiakkailla, siksi minulla tyytyminen Walletiin. Myös Danske Bankin sovelluksessa tiesin kortinsulkumahdollisuuden olevan, vaikken ole sovellusta käyttänyt. Mutta jos joku tietää, että POP Pankin, Säästöpankin, Aktian, S-Pankin, Osuuspankin, Handelsbankin tai Bank Norwegianin sovelluksella kortin sulku olisi mahdollista, kertokoon täällä.

En siis missään tapauksessa ole väittänyt, ettei tuollaista kortinsulkumahdollisuutta missään Suomen pankissa ole. Ponttini oli, että tuo Infyn kehuma ominaisuus (ja oikeasti hyödyllinen) on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

miloytyn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
297
Puhelinmalli
Pixel 4 XL
Tuo oli kyllä minulla jo tiedossa, ei olisi tarvinnut lähettää kuvaruutukaappausta. Olen käyttänyt demoversiota, siksi yritin muotoilla virkkeeni huolellisesti, jottei tulisi väärinkäsityksiä. Nordean mobiilisovellus toimii vain pankin omilla verkkopankkiasiakkailla, siksi minulla tyytyminen Walletiin. Myös Danske Bankin sovelluksessa tiesin kortinsulkumahdollisuuden olevan, vaikken ole sovellusta käyttänyt. Mutta jos joku tietää, että POP Pankin, Säästöpankin, Aktian, S-Pankin, Osuuspankin, Handelsbankin tai Bank Norwegianin sovelluksella kortin sulku olisi mahdollista, kertokoon täällä.

En siis missään tapauksessa ole väittänyt, ettei tuollaista kortinsulkumahdollisuutta missään Suomen pankissa ole. Ponttini oli, että tuo Infyn kehuma ominaisuus (ja oikeasti hyödyllinen) on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.
Norwegianilla näyttäisi olevan mahdollisuus sulkea kortti pysyvästi sovelluksessa. OP:lla vaatii soiton.

miklex

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
40

Aktia Wallet sovelluksessa voi asettaa aluerajauksen, estää korttiostot verkossa ja asettaa kortille tilapäisen sulun.

Top Bottom