Keskustelua mobiilimaksamisesta, pankkisovelluksista ja pankeista

Infra

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
63   0   0
Liittynyt
15.7.2002
Viestit
32026
Reaktiopisteet
13502
Puhelinmalli
Vaihtelee
Tämähän on vain hyvä innovaatio tälläiselle perinjuurin laiskalle vässykälle.
Ennen piti jalkautua kauppaan asti että mobilepay maksaa naapurikassan ostokset omiesi sijaan. Nyt ei tarvitse edes lähteä kotoa, kun mobilepay käypi makselemaan toisten ihmisten ostoksia.
Liekö tuo viime viikonlopun toisten ihmisten tilitietojen esittely, osa tätä hienoa innovaatiota? Onhan se parempi valita suoraan joku itseä varakkaampi, jottei ostokset jää kassalle...
Mut toisaalta tuohan vaatii sen että maksaa kassalla mobilepayn avulla... Eli unohtakaa edellinen, kassalle ne ostokset jäisivät kuitenkin.
Et eees lukenut juttua? Ei kyseessä ollut kuin tämän "it-alan ammattilaisen" omaa tuuhiointia.

Se on hauska että näissä jutuissa on aina mukana Suomen IT-alan ammattilaiset. Ainakin käyttäjän oman kertomuksensa mukaan.
 

bsod

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.4.2005
Viestit
3147
Reaktiopisteet
506
Puhelinmalli
SGS8
Mitenhän sitten pankki suhtautuu asiaan kun kortin ns käyttöohjeissa on se pykälä että korttia on säilytettävä huolellisesti ettei se joudu vääriin käsiin ym.
Ihan samalla tavalla kuin jos luottokortilla olisi tehty ostoksia suoraan. Asiakas reklamoi laskusta ja pankki kirjaa summan luottotappioksi. Luottokortteja on väärinkäytetty aina ja niiden hoitaminen on pankeille arkipäivää. Itsekin olen joutunut tällaisen petoksen uhriksi, kun ilmeisesti ulkomaisesta nettikaupasta luottokortin numero päätyi vääriin käsiin ja sillä ostettiin monella sadalla dollarilla tavaraa.

MobilePayn tapauksessa pankin valvonta ei välttämättä huomaa mitään outoa ja sulje korttia automaattisesti, kuten mulla kävi, vaan asiakkaan pitää itse seurata tapahtumia. Siitä eteenpäin prosessi on kuitenkin sama.

S-pankin nettipankissa on valmis lomake näille korttireklamaatiolle. Ensin pitää odottaa, että katevaraus menee läpi. Sen jälkeen nettipankin Vsiakaspalvelu-valikosta > Kirjoita viesti. Aihe on "Visa-kortit ja S-laina" ja alapuolelta vielä valinta "Korttiostojen reklamaatiot". Lisätietoihin reklamoitava osto ja summa ja homma on sillä selvä. Jokainen osto pitää reklamoida erikseen. Korttia ei kuitenkaan ole varastettu, joten rikosilmoitusta ei tarvitse tehdä.


83373
 

Tattoo

Tunnettu jäsen
Palaute - 88.9%
8   1   0
Liittynyt
4.7.2012
Viestit
1001
Reaktiopisteet
287
Puhelinmalli
Galaxy A70
Nonni, tuli nyt haettua OP Visa debittiä, haluan testaa toimivan Pivon lähimaksun.

.. tai halusin, siihen asti kun avasin tuon uuden Pivon ja sehän on aivan kamala. :
 

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
5   0   0
Liittynyt
10.6.2014
Viestit
796
Reaktiopisteet
425
Puhelinmalli
S10+
Nonni, tuli nyt haettua OP Visa debittiä, haluan testaa toimivan Pivon lähimaksun.

.. tai halusin, siihen asti kun avasin tuon uuden Pivon ja sehän on aivan kamala. :
Toimiva Pivon lähimaksu on oksymoron ?
 

pinato

VIPpi
Palaute - 100%
22   0   0
Liittynyt
16.7.2017
Viestit
2311
Reaktiopisteet
1959
Puhelinmalli
Huawei Mate 20 Pro
Sano vaan ;)

Jos ei puhelimen buutilla tokene, niin parempi varmaan poistaa Pivon tunnukset, poistaa Pivo, asentaa se uudelleen ja säätää asetukset kohdalleen. Mikäs sen mukavampaa.

Itsellä on toiminut Pivon lähimaksu kotinäytöstä tällä kolmosversiolla joka kerta ja joka paikassa täysin ongelmitta, siihen olen erittäin tyytyväinen. On tullut maksettua uudella Pivolla jo varmaan yli 20 kertaa, joten tuon suhteen luotettavuus näyttäisi olevan taas kunnossa.
Tämä ongelma ratkesi, ja vika oli siinä että lähimaksukortiksi oli valikoitunut sellainen kortti/tili jolla ei ole katetta muulloin kun silloin kun siirrän siihen rahaa, muutoin se tili ja kortti on sellainen esim tankkaus että ei vorot skimmailessaan vie kyhnyjä sieltä.
Ja mikä ihmeellisintä, en saanut millään konstilla liitettyä varsinaista tiliä/korttia lähimaksussa käytettäväksi.
Soitin Pivo tukeen ja ne siellä otti korttien numerot ja poisti sen tyhjän tilin sieltä Pivosta pois ja poisti koko lähimaksusovelluksen Pivosta ja kytkivät sen uudelleen päälle ja liittivät sen oikean kortin nyt siihen lähimaksuun.
Ei ihme että ei maksut onnistunut kun sillä tilillä joka siinä oli ei ollut latin latia.
Nyt jänskällä koittamaan miten se nyt pelaa, luulis ainakin toimivan.
 

apek

Vapaavalintainen titteli
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
21.8.2010
Viestit
6277
Reaktiopisteet
3574
Puhelinmalli
Nokia 8 Sirocco
Nyt tuli ensinmäinen kerta kun ei mobilepaylla maksaminen onnistunut edes verkossa.

Yritin kotipizza tilauksen maksaa, niin siinä vaiheessa kun yritin puhelinnumeron viimeistä numeroa syöttää, niin se pyyhki aina alusta muutaman numeron pois. Ei onnistunut vaikka kuinka monta kertaa yritin. Piti sitten maksaa verkkopankin kautta. :mad:
 
  • Haha
Reactions: B_K

miklex

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.7.2006
Viestit
322
Reaktiopisteet
29
Nyt tuli ensinmäinen kerta kun ei mobilepaylla maksaminen onnistunut edes verkossa.

Yritin kotipizza tilauksen maksaa, niin siinä vaiheessa kun yritin puhelinnumeron viimeistä numeroa syöttää, niin se pyyhki aina alusta muutaman numeron pois. Ei onnistunut vaikka kuinka monta kertaa yritin. Piti sitten maksaa verkkopankin kautta. :mad:
Mulla teki tota samaa alkuviikosta. Tuntui, että melkein mikä tahansa muu numero olis kelvannut, mutta oma ei :)
 

karvis

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
10   0   0
Liittynyt
19.4.2006
Viestit
4426
Reaktiopisteet
726
Puhelinmalli
6T McLaren
Kannattaa koittaa maksaa vaikka sillä fyysisellä kortilla sirun kanssa kerran tms?
Tai/ja ottaa kortti pois gp:stä ja duunaa uudelleen
Tuntuisi auttaneen kun teki yhden maksun oikealla kortilla, pitää näköjään sitäkin muistaa höylätä välillä.
 

lehtipihvi

Aktiivinen jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
8.8.2014
Viestit
123
Reaktiopisteet
20
Puhelinmalli
Pixel 2 XL (entiset OP1,OP3, Pixel XL).
Noniin, joko se on keksitty se paras tapa saada MobilePay:llä maksut läpi?
Itsellä taas niin paljon huonoja kokemuksia (ihan suoria epäonnistumisiakin), että hankalaa on. Harmi kun S-Ryhmässä on ne muutamat jutut lähintä K-Markettia paremmin (liha on parempaa hinta/laatusuhteeltaan, sekä herkkurahkat..).
Muuten kyllä jo K-Ryhmän kelkkaan olisin valmis hyppäämään...
Vastapainoksi Pivo taas toimii (korttisäätelyn jälkeen) 100% kotinäytöstä..
 
Viimeksi muokattu:

kerbo

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
10.9.2008
Viestit
2513
Reaktiopisteet
798
Puhelinmalli
S10
Tänään ekat maksut (2kpl) uudella pivolla ja molemmat laakista kotinäytöltä läpi.

Vähän kehitettävää tuossa kyllä vielä on. Kun maksaa kotinäytöltä, pivo aukeaa ja kysyy sormenjälkeä, maksu menee läpi vaikka sormea ei annakaan, jos painaa backkiä niin kirjautumispyyntö häviää ja näytöllä näkyy ns.kuitti maksusta, taas backkiä ja pivo sulkeutuu. Jos kirjautuu samalla sisään niin pääsee pivoon.

Ei ton mun mielestä tarttis yrittää tota pivoa avata kun maksaa suoraan kotinäytöltä. Ns. Kuittiruudun voisi näyttää mutta turha sitä koko ohjelmaa on avata ja kysellä sormenjälkiä tms.
 

PeteFinn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.4.2011
Viestit
136
Reaktiopisteet
42
Puhelinmalli
S8
Tänään ekat maksut (2kpl) uudella pivolla ja molemmat laakista kotinäytöltä läpi.

Vähän kehitettävää tuossa kyllä vielä on. Kun maksaa kotinäytöltä, pivo aukeaa ja kysyy sormenjälkeä, maksu menee läpi vaikka sormea ei annakaan, jos painaa backkiä niin kirjautumispyyntö häviää ja näytöllä näkyy ns.kuitti maksusta, taas backkiä ja pivo sulkeutuu. Jos kirjautuu samalla sisään niin pääsee pivoon.

Ei ton mun mielestä tarttis yrittää tota pivoa avata kun maksaa suoraan kotinäytöltä. Ns. Kuittiruudun voisi näyttää mutta turha sitä koko ohjelmaa on avata ja kysellä sormenjälkiä tms.
Mielenkiintoista. Voisikohan tuohon vaikuttaa joku puhelimen turva-asetus? Itsellä nimittäin menee S8:lla kotinäytöstä maksaessa suoraan siihen Pivon maksuruutuun, jossa näkyy maksettu summa ja on vain alalaidassa sulje-nappi, jolla pääsee sitten Pivosta pois. Ei ehdottele sormenjälkeä missään vaiheessa. Sullakin on varmaan ihan sama versio Pivosta eli 3.0.3?
 

kerbo

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
10.9.2008
Viestit
2513
Reaktiopisteet
798
Puhelinmalli
S10
Mielenkiintoista. Voisikohan tuohon vaikuttaa joku puhelimen turva-asetus? Itsellä nimittäin menee S8:lla kotinäytöstä maksaessa suoraan siihen Pivon maksuruutuun, jossa näkyy maksettu summa ja on vain alalaidassa sulje-nappi, jolla pääsee sitten Pivosta pois. Ei ehdottele sormenjälkeä missään vaiheessa. Sullakin on varmaan ihan sama versio Pivosta eli 3.0.3?
Juu, sama 3.03 versio käytössä.

Firman exchange luurissa on joka pakottaa käyttämään jotain lukitusta itse luurissa, mutta en usko sen tekevän pivolle tuota, luurihan on silloin jo auki kun pivoa käyttää kotiruudulta.
 

PeteFinn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.4.2011
Viestit
136
Reaktiopisteet
42
Puhelinmalli
S8
Juu, sama 3.03 versio käytössä.

Firman exchange luurissa on joka pakottaa käyttämään jotain lukitusta itse luurissa, mutta en usko sen tekevän pivolle tuota, luurihan on silloin jo auki kun pivoa käyttää kotiruudulta.
Joo, jännä homma. Kun se näkemäsi sormenjälkitunnistus on kuitenkin Pivon oma, niin mikähän sen oikein laukaisee. Tässä uudessa Pivossahan ei ole enää edes juuri mitään asetuksia, mitä voisi säätää. Lieköhän se jotenkin sekaisin. Luurin NFC-asetuksissakaan ei taida olla mitään säätämisen paikkaa. Paitsi että valkkaa Pivon oletusmaksusovellukseksi.
 

bsod

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.4.2005
Viestit
3147
Reaktiopisteet
506
Puhelinmalli
SGS8
Juu, sama 3.03 versio käytössä.

Firman exchange luurissa on joka pakottaa käyttämään jotain lukitusta itse luurissa, mutta en usko sen tekevän pivolle tuota, luurihan on silloin jo auki kun pivoa käyttää kotiruudulta.
Vähän off-topic, mutta jos pakotetusta puhelimen lukituksesta haluaa eroon, niin Exchange-tilin voinee asentaa suojatun kansion puolelle.

Kolmannen osapuolen sähköpostiohjelmista mm. Nine osaa toteuttaa Exchange-policyn vaatiman lukituksen softatasolla, eli ainoastaan Nine on lukossa koodilla, mutta puhelimeen ei tarvita lukitusta. Silloin ei myöskään tarvitse käyttää suojattua kansiota.
 

kerbo

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
66   0   0
Liittynyt
10.9.2008
Viestit
2513
Reaktiopisteet
798
Puhelinmalli
S10
Vähän off-topic, mutta jos pakotetusta puhelimen lukituksesta haluaa eroon, niin Exchange-tilin voinee asentaa suojatun kansion puolelle.

Kolmannen osapuolen sähköpostiohjelmista mm. Nine osaa toteuttaa Exchange-policyn vaatiman lukituksen softatasolla, eli ainoastaan Nine on lukossa koodilla, mutta puhelimeen ei tarvita lukitusta. Silloin ei myöskään tarvitse käyttää suojattua kansiota.
Kiitos vinkistä, mutta ei tarvetta päästä tuosta eroon, koska sormenjälki lukituksen avauksena kuitenkin käytössä.
 

Roadstar

Mainokseton
Palaute - 100%
5   0   0
Liittynyt
10.6.2014
Viestit
796
Reaktiopisteet
425
Puhelinmalli
S10+
Osaako muuten tämä uusi Pivo vielä Plussakortin jos sellainen oli OP:n korttiin liitettynä? Ja tuleekohan se tähän ilmaiseksi saatavaan debit-korttiin mukaan?
 

Tattoo

Tunnettu jäsen
Palaute - 88.9%
8   1   0
Liittynyt
4.7.2012
Viestit
1001
Reaktiopisteet
287
Puhelinmalli
Galaxy A70
Osaako muuten tämä uusi Pivo vielä Plussakortin jos sellainen oli OP:n korttiin liitettynä? Ja tuleekohan se tähän ilmaiseksi saatavaan debit-korttiin mukaan?
Pivon FAQ'n mukaan osaa. Tulee jos tilausvaiheessa lisää, Pivosta saa kai myös lisättyä jälkikäteen.


Oletin, että toimis kuten GooglePay johon voi lisää Nordean kortin heti kun näkyy mobiilipankissa, mutta pitääkin odottaa fyysistä korttia. Ei jatkoon.
 

PeteFinn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.4.2011
Viestit
136
Reaktiopisteet
42
Puhelinmalli
S8
Osaako muuten tämä uusi Pivo vielä Plussakortin jos sellainen oli OP:n korttiin liitettynä? Ja tuleekohan se tähän ilmaiseksi saatavaan debit-korttiin mukaan?
Jep, osaa Plussakortin. Eikä plussien tarvitse olla näköjään edes tuohon Debit-korttiin kytkettynä. Itselläni plussat ovat toimineet kuten ennenkin, vaikka omaan Debit-korttiin ei ole edes plussia kytketty. Minulla plussat on kytkettynä yhdistelmäkorttiin ja taisin joskus aikanaan syöttää Pivoon vain sen plussatilin numeron yhdistelmäkortista ja se riitti. Pivo ei kysellyt mitään plussatietoja mobiilikortista Debit-korttiin vaihtaessa, plussat jatkoi toimimistaan ihan automaattisesti.

Mutta sama kai se plussatili on kytkeä varmuuden vuoksi Debitiin heti korttia tilatessa, mikä onnistuu siinä kortin tilauslomakkeessa. Sen voi tehdä kyllä myös jälkikäteen OP:n verkkopalvelussa.
 
Top Bottom