Keskustelua mobiilimaksamisesta, pankkisovelluksista ja pankeista

god

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
29.11.2010
Viestit
85
Reaktiopisteet
62
Eilen vedin OP6T:stä MobilePayn battery optimizationin pois päältä ja tänään kun kävin kaaren prismassa toimi maksutapahtuma moitteitta.
Se olisikin aikamoinen akunoptimisointi, jos se tappaisi Mobilepayn, kun se on päällä ja sillä yrittää maksaa :D
Eli en usko, että vaikuttaa tuohon. Siihen voi vaikuttaa, jos käynnistää Mobilepayn, aloittaa maksutapahtuman, lukitsee puhelimen näytön ja avaa sen hetken päästä uudestaan viimeistelläkseen maksutapahtuman. Mutta en usko, että mikään akunoptimisoija noinkaan nopeasti tappaisi prosesseja.

Yksi mobiilimaksuun liittyvä ongelma, johon olen veikannut liian agressiivista akunoptimisointia syypääksi on Pivon ja K-Plussan osittainen toimimattomuus. En ole itse Pivoa käyttänyt, mutta K-Plussaa kyllä ja sitäkin onglemitta, mutta aika monessa arvostelussa valitetaan, etteivät ne toimi. Esim. Pivo ei kuulemma toimi aina kotinäytöltä, vaan pitää käynnistää erikseen. Ja sama ilmeisesti joillakin K-Plussan kanssa. Tuossa voi siis olla syynä akun optimisointi, joka tappaa noiden ohjelmien taustaprosessit.
 

Nahkatukka

* V I P *
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
24.8.2006
Viestit
1952
Reaktiopisteet
2173
Puhelinmalli
OnePlus 6T
No joo voihan olla ettei sillä ole mitään merkitystä tuolla mun tekemällä optimoinnilla mutta kattellaan miten tuo käyttäytyy.
 

rkma

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.10.2016
Viestit
389
Reaktiopisteet
122
Puhelinmalli
SGS5
Yksi mobiilimaksuun liittyvä ongelma, johon olen veikannut liian agressiivista akunoptimisointia syypääksi on Pivon ja K-Plussan osittainen toimimattomuus. En ole itse Pivoa käyttänyt, mutta K-Plussaa kyllä ja sitäkin onglemitta, mutta aika monessa arvostelussa valitetaan, etteivät ne toimi. Esim. Pivo ei kuulemma toimi aina kotinäytöltä, vaan pitää käynnistää erikseen. Ja sama ilmeisesti joillakin K-Plussan kanssa. Tuossa voi siis olla syynä akun optimisointi, joka tappaa noiden ohjelmien taustaprosessit.
K-Plussasta en tiedä, mutta Pivo toimii kuten pitää taustalla, joten veikkauksesi ei pidä paikkaansa.
Pivon kanssa ei tarvitse käyttää erikseen K-Plussa sovellusta, se on Pivossa mukana ja sitä voi käyttää sen kautta.
 

god

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
29.11.2010
Viestit
85
Reaktiopisteet
62
K-Plussasta en tiedä, mutta Pivo toimii kuten pitää taustalla, joten veikkauksesi ei pidä paikkaansa.
Kirjoitin:
aika monessa arvostelussa valitetaan, etteivät [Pivo ja K-Plussa] toimi. Esim. Pivo ei kuulemma toimi aina kotinäytöltä, vaan pitää käynnistää erikseen
Perustin tuon mm. näihin arvosteluihin: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Lisääkin löytyy, mutten jaksa enempää. Täälläkin joku on muistaakseni kertonut, että Pivo ei aina toimi kotinäytöltä.
 

rkma

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.10.2016
Viestit
389
Reaktiopisteet
122
Puhelinmalli
SGS5
Kirjoitin:


Perustin tuon mm. näihin arvosteluihin: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Lisääkin löytyy, mutten jaksa enempää. Täälläkin joku on muistaakseni kertonut, että Pivo ei aina toimi kotinäytöltä.
Niin kirjoitit, mutta se ei edelleenkään liity virransäästöön mihin viittasit, vaan on ihan muu ongelma(niillä joilla se on).
 

god

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
29.11.2010
Viestit
85
Reaktiopisteet
62
Niin kirjoitit, mutta se ei edelleenkään liity virransäästöön mihin viittasit, vaan on ihan muu ongelma(niillä joilla se on).
Mikä tuon ongelman Pivossa aiheuttaa?
 

rkma

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.10.2016
Viestit
389
Reaktiopisteet
122
Puhelinmalli
SGS5
Mikä tuon ongelman Pivossa aiheuttaa?
En osaa sanoa, voi olla mobiilikortista johtuva. Ongelma on vain jollakin osalla käyttäjiä, ei kaikilla. Jostakin syystä puhelimen lukituksen avaaminen ei silloin riitä tunnistautumiseksi, vaikka olisi valinnut maksun kotinäkymästä.
Sovellus siis toimii silloinkin, vaikka lähimaksutapahtuma ei onnistu. Jos ei toimisi, niin ei tapahtuisi mitään kun yrittää maksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: god

PeteFinn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
10.4.2011
Viestit
153
Reaktiopisteet
58
Puhelinmalli
S8
Mikä tuon ongelman Pivossa aiheuttaa?
Sen aiheuttaa OP:n kämmi. Pivo toimi kotinäytöltä kuin se kuuluisa junan vessa, kunnes OP julkaisi siihen päivityksen viime joulukuussa. Tuo päivitys rikkoi välittömästi kotinäytöltä maksamisen. Pivo kyllä aktivoituu edelleenkin ihan nätisti joka kerta maksupäätteen vieressä, mutta kotinäytöltä maksamiset onnistuvat tosi harvoin. Jos Pivon avaa ja lähimaksaa sovelluksen sisältä, toimii se joka kerta.

Ja kuten tuli aiemmin todettua, ei OP ilmeisesti enää viitsi korjata kämmiään, koska Pivosta on tulossa kohta isommin uudistettu versio. Siinä uudessa versiossahan päästään eroon tästä OP:n mobiilikortti-katiskasta, ja jatkossa riittää normaali pankki- tai luottokortti Pivon aktivoimiseen. Toivoa sopii, että kotinäytöltä maksaminen toimii uudessa Pivossa!
 

mahlfors

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
59
Reaktiopisteet
15
Ensimmäinen onnistunut MobilePay maksu takana. Itsepalvelukassa joten kehtasi vähän kokeilla. Puhelin iPhone Xs kyseessä. Piti todellakin viedä ihan maksupäätteen viereen (jolloin kyllä puhelin mainitsi apple pay:stä ja miten sitä pitäisi käyttää mutta kun siitä palasi takaisin mobilepayhin niin maksutiedot näkyivät). En nyt sanoisi, että on millään tavoin toimiva ratkaisu jos noin lähelle pitää puhelin viedä mutta jatkan kokeiluja. Mieluummin luovun tästä ratkaisusta kuin Apple Payn käyttämisestä.
 

oodi

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
26
Reaktiopisteet
3
Omat kokemukseni MobilePaystä vaihtelevat suuresti riippuen käytetystä puhelimesta.

Vanha puhelin oli OnePlus 3T (Oreo) ja sen kanssa Fitbit Charge 2 ranneke. Sen kanssa MobilePay toimi joka kerta ongelmitta Prismassa (>10 kertaa) ja siis maksunäkymä avautui odottelemaan summaa heti sormenjäljellä tunnistautumisen jälkeen. Puhelinta ei tarvinnut viedä edes erityisen lähelle maksupäätettä.

Vaihdoin äskettäin Xiaomi Mi 9 (Pie) puhelimeen ja sen kanssa Amazit Bip kelloon. Sen kanssa MobilePay ei reagoi lainkaan kassapäätteen lähellä. Kokeiltu muutaman kerran Prismassa ja Alepassa. Ei inahdakaan vaikka veisi puhelimen kiinni maksupäätteeseen.

Muuten uudessa puhelimessa bluetooth on toiminut kokonaisuudessaan luotettavammin (esim. auton ja kuulokkeiden kanssa), kuin vanhassa OnePlussassa. Oikeudet MobilePaylle on annettu kaikkeen mahdolliseen ja battery saver laitettu varmuuden vuoksi pois. Onneksi on ollut aina kortti mukana... :rolleyes:
 

Kives

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
6   0   0
Liittynyt
3.12.2003
Viestit
468
Reaktiopisteet
36
Puhelinmalli
Nokia 7 plus
MP neitsyys meni ja vihelsi mennessään. Ensimäinen onnistunut MP maksu Prismassa Nokia 7 plussalla. Mulla myös Amazfit Bip ranteessa.

Menin samalle itsepalvelukassalle kuin viimeksi. Pyysin kassahenkilön heti tarkistamaan, että onko maksumetodissani jotain korjattavaa.

Piippailin ostokseni ja avasin MP:n maksutilaan. Mitään ei tapahtunut pienen odottelunkaan jälkeen.
Tapoin sovelluksen kerran ja avasin uudelleen. Ei vaikutusta.
Kassahenkilö ehdotti, että kytken bluetoothin pois ja uudelleen päälle.
MP tunnistaa myös tämän ja pyytää laittamaan bluetoothin päälle.

Paikalle tuli myös toinen henkilö, joka ehdotti laittamaan puhelimen lähelle maksupäätteen NFC-kylkeä. Tein näin ja kas MP heräsi! S-kortti ja maksu tunnistuivat peräkanaa.

Hienoa, että toimi, mutta en nyt vieläkään tiedä miksi.
 
Viimeksi muokattu:

miloytyn

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2009
Viestit
489
Reaktiopisteet
176
Puhelinmalli
Pixel XL & Galaxy Tab S 10.5
Kolmas yritys nyt takana ja tällä kertaa kieltääntyi toimimasta ollenkaan. En viitsinyt alkaa tappamaan ohjelmaa, kun oli jonoa takana vaan maksoin suosiolla kortilla. Toisella kerralla tapahtuma tuli puhelimeen nopeasti, mutta maksun varmistamisessa meni kohtuullisen pitkään (lue 10 s luokkaa). Ensimmäisellä kerralla piti odotella pieni ikuisuus tapahtuma ilmestyi puhelimeen.

Aloin tässä kehittelemään lisää teorioita, miksi tuo tapahtuma ei joskus saavu puhelimeen. Toki vaativat vielä huomattavasti lisää testailua. Molemmilla kerroilla kun tuo on kestänyt pitkään tai jäänyt kokonaan tulematta, olen avannut MobilePayn valmiiksi ennen omaa kassavuoroani. Tuolla toisella kerralla avasin MobilePayn vasta kun ostoksiani piipattiin. Tuli mieleen, että voisiko ohjelman tappaminen auttaa tuon vuoksi. Oletteko avanneet epäonnistuneilla tai huonosti toimivilla yrityksillä MobilePayn etukäteen vai vasta kun oma kassavuoro on menossa?

Mutta on tuo kyllä melkoinen viritys, ei tule taatusti yleistymään ei-teknisten ihmisten käytössä jos ei käyttökokemus parane nykyisestä huomattavasti.
 

Infra

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
65   0   0
Liittynyt
15.7.2002
Viestit
33589
Reaktiopisteet
14924
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro & Pixel 4 XL
Itse avaan yleensä siinä vaiheessa kun ekat tavarat on keritty lukea. iPhone kaapelit toiminut ongelmitta (muutamalla kerralla hieman hitautta yhdistämisessä), parilla eri Androidilla vähän tilanteesta riippuen miten hyvin on toiminut.
 

Waiski

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
13   0   0
Liittynyt
30.6.2003
Viestit
1644
Reaktiopisteet
1195
Puhelinmalli
iPhone 11 Pro Max 256Gt
Onhan toi Mobile Pay ihan shaibaa, verrattuna Apple/Google Pay.
 
  • Tykkää
Reactions: god

Nahkatukka

* V I P *
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
24.8.2006
Viestit
1952
Reaktiopisteet
2173
Puhelinmalli
OnePlus 6T
Oletteko avanneet epäonnistuneilla tai huonosti toimivilla yrityksillä MobilePayn etukäteen vai vasta kun oma kassavuoro on menossa?
Viimeksi kun onnistuin maksamaan MobilePayllä avasin MP:n vasta kun about puolet kamoista oli skannattu kassaan.
 

bsod

Kaikkien alojen asiantuntija
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
20.4.2005
Viestit
3187
Reaktiopisteet
528
Puhelinmalli
SGS8
Oletteko avanneet epäonnistuneilla tai huonosti toimivilla yrityksillä MobilePayn etukäteen vai vasta kun oma kassavuoro on menossa?
Puhelin lukossa koodilla, joten avaan lukituksen ja sen jälkeen heti perään Mobile Payn valmiiksi jo kassajonossa. SItten kun ensimmäinen oma tavara on skannattu, niin luuria maksupäätteen viereen ja pakkaamaan. On toiminut joka kerta (n. 25 maksua). Mikään erityisen nopea tapahtuma se ei ole koskaan ollut, eli sekuntien odotuksia tulee niin Bluetooth-parituksen kuin maksamisen ja kuitin saapumisen kohdalla, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut turvautua korttiin tai sovelluksen tappamiseen.

Samsung Galaxy S8, Android 8 & 9. Bluetooth aina päällä, samoin NFC ja GPS-paikannus (verkkoperusteinen paikannus pois).
 
Viimeksi muokattu:

rkma

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.10.2016
Viestit
389
Reaktiopisteet
122
Puhelinmalli
SGS5
Viimeksi kun onnistuin maksamaan MobilePayllä avasin MP:n vasta kun about puolet kamoista oli skannattu kassaan.
Kävitkö välillä pakkaamassa ostoksia, eikö se ole MobilePayn etu?
 

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2002
Viestit
20449
Reaktiopisteet
9308
Puhelinmalli
iPhone X 64 Gt Space Grey
Kävitkö välillä pakkaamassa ostoksia, eikö se ole MobilePayn etu?
Kai niitä ostoksia voi käydä välillä pakkaamassa vaikka kortillakin maksaisi? :) Itselläni tosiaan sen pakkaamisen aikana hukkasi maksutiedot kokonaan, vaikka hihnan päätyyn mennessäni ohjelma oli jo tilassa odottaa maksua. Mutta täytyy kokeilla kun taas joskus S-kaupassa käy. Ja pitäisihän tuon tulla K-kauppoihinkin jossain vaiheessa niin saa kokeilla useammin.
 
Top Bottom