1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Keskustelua Internet-riippuvuudesta

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Omenanraato, 15/8/07.

1. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    Perustetaan oikeen ketju tällekkin ku oon täs nyt taas jälleen paripäivää harmitellut miten riippuvainen olen ircistä ja messengeristä :D

no joo, ei toi kyl tottapuhuakseni ees oo mitenkään hauskaa, mut kotona ku oon ni jos katon koneella jotain leffaa tms, ni pakko kattoa ikkunassa et voi katsoa mitä irkissä tapahtuu, tai huutaako joku meseen.

sit taas telkkaria katon 99%:sti tietokoneella istuen ja taustalle tv:seen vilkuillen.

sohvalle jos meen kattomaan leffaa esim niin kokoajan on olo: "jos kuitenkin joku jotain mulle on sanonu"...max 30min pystyy kattomaan leffaa ja on palattava koneelle katsomaan jos joku on jotain puhunut, jos on niin sit istun juttelemas koneella ja leffa pyörii taustalla yksin loppuun.

sit taas töissä arkisin kun on hiljaista ja tv:stä ei tunnetusti tule mitään, niin puhelimella pakko koko työpäivän irkata ja mesettää, siksihän laitoin 850e puhelimeen että pystyn jopa ajaessa irkkaamaan (qwerty näppis taustavalolla) jne älyttömyyksiä.

ton riippuvuuden takia jää kotihommat täysin tekemättä, enkä saa edes normaali ruokaa tehtyä ku pakko jutella netissä, joten menee kebu/hese linjalle heti.

parina iltana kavereiden kans käyty pelailee biljardia ja huomannu sen et ku oikeesti sais jostain kavereita hommattua lisää joiden kans alkais vaa tekee jotai muuta ku istuu netissä ni ois elämä pirusti mukavempaa :) kun on vaa kaik kaverit muuttaneet muualle, ja itsellä todella suuria ongelmia sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi tutustua muihin ihmisiin.

ja kuten täälläki varmaan todella moni tietää mun todella pahoista itsemurha aikeista yms, niin se et ku jonkun kans menee jonnekki esim just pelaa biljardia, ni on ekaa kertaa ollu elämäs semmonen olo et voishan tää elämä olla kivaakin, koneella olles vaan ahdistaa.

ps. tiedän et tää ketju ja mun viesti tulee naurattamaan todella monia, ja en väitä ettenkö tätä ongelmaani ois oikeesti tajunnu jo vuosia sitten, nyt vasta oikeesti aloin miettimään sitä.

nauraa saa vapaasti, mut mieluusti keskulteltais silti vakavasti nettiriippuvuuksista yms siihen liittyvistä asioista eikä alettais pelleilemään niinkuin täällä foorumilla nykyisin on tapana, perustakaa vaikka mäksän nauramiselle oma ketju jos huvittaa, kunhan ette täällä ala pelleilee

2. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90 ja Elisa, retroiluun 3310
    Kuulostaa tutulta. Irkki on kyllä paha koukuttamaan.

Mutta koita oikeasti etsiä sitä tekemistä muualta. Jos kavereiden kanssa biljardit kiinnostaa, niin perustakaa vaikka joku peliporukka ja käytte säännöllisesti lyömässä palloa pussiin. Kokeilkaa vaikka snookeria välillä.

Mitäs muuta? Sulla on koiria, eikös vain? Itselläni ainakin koirat on ihania harrastuskavereita. Voit treenata niiden kanssa temppuja, opetella uusia käskyjä, mennä metsään riehumaan, ja jos oikein pääsee koiraharrastuskärpänen puremaan niin voi aloittaa ihan "kunnon" koiraharrastuksen. Esimerkiksi tokoa, agilityä tai mejää (metsästys-jäljestys), riippuen koiran luonteesta ja omasta kiinnostuksesta. Kirjastosta saa hyviä koirakirjoja, joiden kanssa pääsee alkuun ja paremmin koiran "pään sisälle".

Tämä siis vain esimerkkinä. Jos ei koiraharrastus kiinnosta, niin ties vaikka sussa olisi piileviä pitsinnyplääjän vikoja! Siitä vaan avoimin mielin kokeilemaan. ;)

Hyvän alun saa tuohon netistä irtautumiseen, kun pakkaat kaverisi mukaan, lähdette mökille, olette ilman tv:tä ja nettiä, vaihdat sen simmikorttisi johonkin laatikonpohjan 3210:aan ja sitten vaan kaverien kanssa jauhatte paskaa iltanotskilla ja käytte vähän heittämässä virveliä. Kummasti elämään tulee ihan uutta sisältöä, kun nauttii ihan vaan olemisesta.

Minäkin eilen illalla istuin ulkona terassilla ukkosessa ja ihailin taivaalla vilisteleviä salamoita ja kuuntelin sateen rummutusta ja haistelin ihanaa raikasta ulkoilmaa. Kynttilän sytytin myrskylyhtyyn ja nautin. Vielä viime vuonna olisin istunut koneen ääressä iltamyöhään perse puuduksissa. :p

3. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Edes kerran se otsikko oikein, pliis.

4. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tai sitten et vaan avaa sitä tietokonetta. Näin ollen ei tarvitse koko ajan vilkuilla tai vahdata jotain irkkiä tai meseä.

Töissä kun vääntää koko päivän koneella niin kotona ei tule edes vilkaistua tietokonetta päin, on paljon muutakin hommaa. Jo pojan touhuamista katsellessa menee tunti jos toinenkin.

5. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Nettiriippuvuuden jonkinlaisia määritelmiä löytyy tuolta, eli jos tuntuu "mopo" karkaavan käsistä, niin ajoissa tunnistettu ongelma estää tilanteen pahenemisen.

6. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mä koitin tossa grillailla, vaikken nyt tähän muuten osallistukaan, en voinu olla vastaamatta...

Kattelin naapurilasten touhuja ja grillailin... Se tunti kaks meni jutellessa siivellä. 10 kertaa joku kolmesta itkee varmaan, sitte yhtä heitettiin silmiin hiekkaa ja kun keinuja on 2 kaks, juoksukilpailu siitä, kuka saa keinun, aina pienin jäi viimiseksi. Siis ihan sekapäistä touhua, en käsitä miten sitä jaksaa edes seurata. Tulisin hulluksi varmaan 3 tunnissa ihan varmaan.

7. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Ihan samanlaista touhua, kuin mitä pikku pellavapäinen Tsei-Tseikin pienenä pilttinä harrasti. ;P

8. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    biljardia (ite osaan snookkeriakin, mutta kaverit pitää homojen lajina :D) ois tarkotus vissiin juu alkaa käymään säännöllisesti pelaamassa, keilausta pitkän aikaa suunniteltu

koira ja kissa löytyy tällähetkellä, ja koiran kanssa liikkuminen loppui siihen kun takas maalle muutti, se leikkii yksinään ja juoksee ympäri pihaa kokoajan yksin, helposti livahtaa itse koneelle..narun nokassa kun ei suostu edes tarpeitaan nykyisin tekemään :D

pienoismalleja haluisin koota, mutta kissa ja koira esteenä, ei ole tilaa pitää erillistä huonetta tai edes pöytää pyhitettynä sille harrasteelle

ja ensiviikon keskiviikkona lähden inariin rautaa rajalle jenkkiauto tapahtumaan ja sunnuntaina kaverin kanssa lähdetään tulemaan kotiin päin, aikaa menee jo 80km/h jurruttaessa koko matkan :D

ja ei mulla ongelmia esim jossain mökeil, tai muualla kotoa pois olles ole, en kaipaa konetta yhtään.

mutta töissä hiljasena aikana...pakko päästä irkkiin
    kotona ollessa....en voi kuvitella tekeväni mitään ilman irkkiä
    ja kun työt on tämmösiä et ollaan yöt/viikonloput töis, kaverit arkipäivisin niin ei löydy liikaa ainakaan tapaamis aikoja, jotta vois jossain käydä :(

9. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Jaha. Nysse sitte selvis. Mun ukko on homo. Se harrastaa snugua säännöllisesti ja sillä on tuolla tollanen snugumailakin nahkakotelossa tuolla eteisen nurkassa. Mikälie syntikeppi. Siunakkoon! :p

Hyvältähän toi kuulostaa, että möksäreissuilla sulla ei tee tiukkaakaan olla ilman nettiä ja irkkiä. Taitaa olla niin, että sulla onkelma johtuu just siitä mielekkäästä tekemisen puutteesta. Eli nyt vaan pirusti tekemistä keksimään!

10. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    tekemisen puutteesta tosiaan kun en yksin halua mitään koskaa tehdä :D...itelläki on jopa snooker pöytä (biljardi pallot myös) mut ei oo täl hetkel sille paikkaa

11. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Mä mistään nettiriippuvuudesta kärsi, mut kahvilaan missä ei WLAN:ia löydy jää kyllä väliin.

12. vtormane

vtormane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Iltasella tulee katottua telkkaria ja surffailtua siinä samalla. Päivällä käyn aina silloin tällöin koneella kun on aikaa. Mailit ja parit foorumit + huuto tarkistamassa.
    Kait sitä vähän koukussa on mutta nykyään kun kaikki palvelut siirtyy nettiin pikkuhiljaa niin ilmankaan nettiä ei voi oikein olla. Laskunmaksuautomaatilla olen käynyt viimeksi ehkä noin 5-6 vuotta sitten ja en edes tiedä millanen oman pankin sisustus on nykyään :)

13. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2644
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Sellainen pikku huomautus, ettei riippuvaiselle ohjeeksi taida riittää ettei avaisi konetta lainkaan. Sehän on samanlainen ohje kuin sanoa alkoholistille, ettei avaa sitä pulloa ollenkaan. Jos on riippuvuus, niin se ei yksinkertaisilla ohjeilla parane.

Neuvoa en sen kummemmin osaa kuin että jos tuo tuntuu elämistä todella häiritsevän, niin asiantuntija-apuahan kannattaa hakea. Taitaa nettiriippuvaisillekin olla omat anonyymit ryhmänsä kuten alkoholisteillekin. Koeta josko jostain sellaisesta olisi apua.

14. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Anteeksi Offtopic mutta Pakko kysyä mäksältä tälläinen asia.

Kun kerrot pelkääväsi sosiaalisia kontakteja tuntemattomien ihmisten kanssa, niin miten voit toimia taksikuskina? Taksikuskin hommiahan teet, jos olen oikein asian käsittänyt?

Jos sinulla ihan oikeasti on pelko sosiaalisiin kontakteihin, niin tuskin olisit tuolla alalla töissä? Onko tuota Fobiaasi jossain ihan todettu, vai onko se vain tullut ajatuksena päähäsi ja olet sen itse keksinyt että noihin tilanteisiin liitty ihan fobianomainen pelko? Ehkäpä nyt ei kuitenkaan...

15. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ihan on todettu ja siitä löytyy mustaa valkoisella oleva paperikin, ja sehän siinä jännää onkin, että äidillä sama juttu todettu, ja hän puhuu töissään puhelimessa vieraiden kanssa kokoajan.

itsekkin töissä voin jutella ihan normaalisti jokaiselle asiakkaalle niinkuin se olis ollut tuttu ihminen jo vuosia...kun olen töiden ulkopuolella vaikkapa kaupassa, niin en pysty myyjältä edes kysymään missäpäin sijaitsee maitotiski. sit taas hyppään taksinrattiin ja voin kysellä ajo-ohjeita jne.

samaten jos oon edes yhden kaverin kanssa matkassa...voin jutella tuntemattomille mitä vaan, yksin...ei tule kuuloonkaan. ja en pysty edes kovin helpolla soittamaan vaikka soneralle ja kysymään et mikä on kun tässä laskussa on 20e liikaa hintaa...yleisemmin maksan sen kiltisti tai pistän s-postia

16. kimmo Vieras

Itse analyseeraisin tätä hommaa tälviisteen..eli kun olet töissä ja autossasi, niin olet tutussa ympäristössä, olet tilanteen "herra" ja loppujen lopuksi kuitenkin se joka määrää, vaikka asiakas määränpään sinulle saneleekin. Kaupassa et ole pomo, vaikka olisitkin maksava asiakas. Uskoisin myös, että sinulla ei ole vaikeuksia vieraiden ihmisten kanssa, jos olet kotonasi?
    No joo, tiedä ymmärtääkö kukaan tätä tajunnan virtaani, mutta saman voi huomata usein vaikkapa koirastakin. Kotireviiriä puolustaessa rohkeus voi olla ihan toista, kun sitten kylässä ollessa. Olikohan tää nyt hyvä esimerkki..en tiedä.

Ja itsellä ei ole mitään nettiaddiktia, normaalisti käynnistän koneen aina herättyäni, ja suljen sitten nukkumaan mennessä. Tällä(kään) foorumilla tuskin käyn edes kahdeksaa kertaa päivän aikana.
    Lopettaa voin ihan koska hyvänsä, eikä tämä foorumeilla kirjoittelu ole minulle koko elämä. Monta kertaa esim. sähkökatkojen aikana teen jotain muuta, kuten esim. kävelen kotonani ympyrää jne.

17. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Tuo on muuten jännää. Itse työssäni puhun päivittäin hirrveän monen tuntemattoman lääketieteen, hoitoalan tai farmasian alan ihmisen kanssa, ja se menee ihan kuin vettä vaan. Ei tunnu missään.

Mutta kun minun pitää mennä pitämään samoille ihmisille luentoja, ja salissa on 50-500 ihmistä, niin olen aivan ripulit housuissa.

Koitan vain psyykata itseäni, että samoja tyyppejähän nuo on, joiden kanssa päivittäin pulisen puhelimessa, että asennoidu vaan niin, että puhuisit siellä pöntössä vain yhdelle, vaikka edessä onkin karmea määrä silmäpareja.

Opettelua tämä on vieläkin.

18. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    :DDD

Tää oli ihanaa itseanalyysiä!

"Asia on ongelma vasta sitten, jos sen tekee itselleen ongelmaksi."

19. Extinction

Extinction

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N8/ Saunalahti
    Ihan kuin minä.
    Kotona,töissä,palokunnassa, itsevarma ja aloitteellinen uusia ihmisiä kohtaan, mutta kun esim. siellä kaupassa tuleekin vain "öö, tota, öö"..
    Harvat jäljellä olevat kaveritkin (lapsi+avioliitto= kaverit katoaa, kumma juttu) sanovat mua "sosiaalisesti kömpelöksi".

Ei silleen etten viihtyisi yksinkin..

20. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2644
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Eikös tutkimuksissa ole todettu, että toisten edessä puhuminen on ihmiselle kaikkein pahinta. Hakkaa mennen tullen mm ydinsodan kauhut.

Yksi neuvohan on, että kuvittelee koko kuulijakunnan olevan alasti, niin sitten on helpompi puhua. Tiedä häntä sitten, en ole koskaan tuota keinoa käyttänyt.

Itse totuttelin jo nuoresta puhumaan julkisesti pitämällä puheita mm kaveripiirin häissä ja vastaavissa tilaisuuksissa. Niissä sen verran tottui, että uskaltaa puhua usealle tuhannellekin - joskus on tullut sellaistakin eteen, että on pitänyt tuollaiselle määrälle puhua ja vielä televisiokameroiden läsnäollessa. Menihän sekin, vaikka hiukan kurkkua kuristikin.

Jaa tämä viestiketju