Keskustelu työstä, työurasta, työpaikka-asioista ja ammatinvaihdosta

Fitz-Hume

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
153   0   0
Reaktiopisteet
1771
Puhelinmalli
10
Täälläkin alkoi humpat. Vihreitten arvojen takia toinen tuotantolinja poistuu.

ohis.jpg

massimo

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
893
YT pidetään silloin kun halutaan, ei ole merkitystä miten paljon töitä on tai miten hyvin firmalla menee. Meillä oli hommia niin paljon ettei ehditty tekemään kaikkia, mutta YT tuloksena muutama henkilö tiimistä ulos, myös muista tiimeistä. Niin, ja firmalla meni tosi hyvin.

andy

Palaute - 100%
6   0   0
Reaktiopisteet
13029
Puhelinmalli
S20
YT pidetään silloin kun halutaan, ei ole merkitystä miten paljon töitä on tai miten hyvin firmalla menee. Meillä oli hommia niin paljon ettei ehditty tekemään kaikkia, mutta YT tuloksena muutama henkilö tiimistä ulos, myös muista tiimeistä. Niin, ja firmalla meni tosi hyvin.

Aika usein yt-neuvotteluja käydään muistakin kuin tuotannollisista tai taloudellisista syistä. Meiltä irtisanottiin iso määrä porukkaa samaan aikaan kun yritys antoi positiivisen tulosvaroituksen. Jos toimintaa on mahdollista tehostaa tai muuttaa vähän eri asentoon, joka nähdään nykyistä tehokkaammaksi, niin näin pitää ainakin pörssiyhtiön tehdä tuloksesta riippumatta. Tätä ei tosin ainakaan pääministeri tunnu ymmärtävän.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
9994
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Jokunen vuosi takaperin Orion heitti vanhat tutkijat pihalle vaikka firma teki hyvää tulosta.

Ongelma taitaa olla talousjärjestelmä, jossa on vuosittainen tuloksen kasvuodotus; hihavakio 20% joten 15% kasvua tarkoittaa, ettei firmalla mennyt hyvin ja sopeuttamistoimia tarvitaan.

On järjetöntä odottaa rajatonta kasvua rajallisten resurssien ekosysteemissä, mutta se onkin ihan toinen keskustelu...

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
17615
Puhelinmalli
OP6
Nojoo, kello 7 töihin ja siivosin sähköpostin viimeseltä parilta viikolta. Kello 9 neuvottelut mitä tehdään jatkon suhteen. Oltiin esimiehen kanssa eri mieltä työnkuvasta mikä annettiin haastattelussa ja mikä on todellisuus. En nyt kyllä ymmärrä miten asia voidaan vääristää ihan täysin mutta kuitenkin kun esitin oman mielipiteeni vahvasti ja kysyin, että voitko olla eri mieltä? Tuli hiljaista. Työsuhde purettu koeaikana, koko tämä neuvottelu ei tainnut kestää edes varttia vaikka oli tunti varattu aikaa joten olivat jo etukäteen varmasti varautuneet tähän tilanteeseen. Oletettavasti tiedostivat sen etten tule tilanteeseen ilmoittaen "kyllä minä voin olla tuotannon työntekijä 75% työajasta vaikka onkin toimihenkilöksi palkattu."

Kyllä vituttaa jäädä työttömäksi varsinkin nyt kun tämä koronahysteria taitaa olla taas vaan kiihtymään päin. Vielä enemmän vituttaa se kun otin loparit edellisestä paikasta ja lähdin tähän uuteen "sokkona" koska ei päästetty käymään paikan päällä vaan piti tyytyä siihen mitä Teamssissa kerrotaan toimenkuvasta. Kuten jo aikaisemmin täälläkin totesin niin paskapuhetta oli ettei koronan vuoksi saa käydä paikan päällä, joo hienot ohjeet ja rajoitukset sielläkin on ilmoitustaululla mutta ei niillä mitään virkaa ole kun porukkaa lappaa joka tuutista sisään ja ulos. Edes kun 5min olisi saanut nähdä tätä touhua niin olisi jäänyt työsopimus allekirjoittamatta ja täten ei nyt olisi tässä tilanteessa.

No nää on näitä elämän valintoja, aina ei voi onnistua valitettavasti. Ei muutaku työnhakuun sitten vaan entistä kovemmin. prkl :mad:

xniko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
33   0   0
Reaktiopisteet
17615
Puhelinmalli
OP6
Jos jotain positiivista niin pääsi nyt sentään jatkoon yhdessä rekrytoinnissa. Hakijoita vajaa 50, ekaan haastatteluun otettu 6 ja nyt tästä soveltuvuusarvioinnista ei tiedä onko 1,2 vai 3 mukana :unsure:

No nyt pitää homma hoitaa kotiin 👊 tai ainakin yrittää parhaansa, eihän se syy aina itsessäkään ole jossei tule valituksi.

Kontrolli

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
2190
Puhelinmalli
Apple

andy

Palaute - 100%
6   0   0
Reaktiopisteet
13029
Puhelinmalli
S20
Onko tuttua? Jos pitää vapaa-aikana / lomalla töitä hoitaa niin se kertoo vain ja ainoastaan paskasta johtamisesta

Olisi kyllä mukava nähdä miten asiaa on kysytty. Toimittaja kirjoittaa "hätyyttelystä" ja toisaalta todetaan, että "Suomessa työasioihin liittyviin yhteydenottoihin vastataan eniten ja tiheimmin vapaa-ajalla kuin muualla Euroopassa". Tietysti niitä yhteydenottoja tulee lomalla jos vastaanottaa sen yhteydenoton ja lukee esim. sähköpostejaan.
Kyselyn tulos saattaa siis kertoa myös ainakin osittain työntekijöiden omasta tavasta toimia vapaalla. Minä luen lähes päivittäin lomalla sähköpostit ja vastaan myös puhelimeen, enkä siis ole yrittäjä vaan ihan palkansaaja. Ja teen näin ihan mielelläni. Vähemmän stressaa palata lomalta kun siellä ei odota muutama sata lukematonta viestiä ja on myös vähän kartalla missä mennään kun töihin palaa.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
13133
Puhelinmalli
iPhone X 64 Gt Space Grey
Olisi kyllä mukava nähdä miten asiaa on kysytty. Toimittaja kirjoittaa "hätyyttelystä" ja toisaalta todetaan, että "Suomessa työasioihin liittyviin yhteydenottoihin vastataan eniten ja tiheimmin vapaa-ajalla kuin muualla Euroopassa". Tietysti niitä yhteydenottoja tulee lomalla jos vastaanottaa sen yhteydenoton ja lukee esim. sähköpostejaan.
Kyselyn tulos saattaa siis kertoa myös ainakin osittain työntekijöiden omasta tavasta toimia vapaalla. Minä luen lähes päivittäin lomalla sähköpostit ja vastaan myös puhelimeen, enkä siis ole yrittäjä vaan ihan palkansaaja. Ja teen näin ihan mielelläni. Vähemmän stressaa palata lomalta kun siellä ei odota muutama sata lukematonta viestiä ja on myös vähän kartalla missä mennään kun töihin palaa.
Minulla oli työelämässä ollessani ihan sama tapa. Loma tuntui paljon paremmin lomalta kun tiesi ettei lomalta palatessa ole hirveä määrä sähköposteja ja muita asioita odottamassa. Sähköposti kun on kuitenkin sellainen väline, että saa itse valita koska ne sitten lukee.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
6733
Puhelinmalli
Doogee Y6 Max,Nokia 5,Erifon
Hyvin ymmärrän mutta ei kuitenkaan pojat näin. Tulee firmaan vakiintunut käytäntö että ollaan "lomalla" mutta painetaan entiseen malliin kotona töitä. Varoitin juuri vuosi sitten pitkäaikaista tavarantoimittajaa väsymästä kun hoiti kaikkia asioita oli lomalla tai ei. No nyt kuulin että on irtisanottu kun ei saanut pidettyä hommaa kasassa. Noin kuuskymppinen nainen joka ei varmasti saa töitä jos koskaan kuntoutuu

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
13133
Puhelinmalli
Hyvin ymmärrän mutta ei kuitenkaan pojat näin. Tulee firmaan vakiintunut käytäntö että ollaan "lomalla" mutta painetaan entiseen malliin kotona töitä. Varoitin juuri vuosi sitten pitkäaikaista tavarantoimittajaa väsymästä kun hoiti kaikkia asioita oli lomalla tai ei. No nyt kuulin että on irtisanottu kun ei saanut pidettyä hommaa kasassa. Noin kuuskymppinen nainen joka ei varmasti saa töitä jos koskaan kuntoutuu
No 35 vuoden kokemuksella voin sanoa ettei noin käynyt. Vaikka postit luinkin ja niihin vastasin niin lomaa kyllä sai pitää ihan hyvin. Ja sai tarvittaessa pitää lomia muulloinkin kun lomakauden aikana, kun pomo tiesi että jos tarve tulee niin yhteydessä sai kyllä olla. Eivät siellä firmassa muut noin tehneet, mutta minulla tuo rauhoitti lomanviettoa ja piti pirteämpänä myös loman jälkeen. Ilman tuollaista tapaa en varmaan olisi eläkeikään saakka siellä jaksanutkaan.

Mutta yksilöllisiä juttuja nämäkin tietysti ovat.

andy

Palaute - 100%
6   0   0
Reaktiopisteet
13029
Puhelinmalli
S20

No mutta poika, jokainen kai kuitenkin tyylillään? Minä olen saanut jo vuosikausia 'sapiskaa' esimiehiltäni siitä, että vastailen lomalta viesteihin ja puheluihin. Mutta miksi näin en tekisi, jos siitä ei minulle ole mitään vaivaa. Päinvastoin se helpottaa omaa oloani ja auttaa jaksamaan paremmin varsinkin sitten kun on taas aika palata lomalta töihin. Se on oma valinta ja tiedätkö, että ihan oikeasti on olemassa ihmisiä jotka tykkää työstään ja työnteosta. Jopa niin paljon, ettei se aiheuta stressiä sitten yhtään.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
6733
Puhelinmalli
No mutta poika, jokainen kai kuitenkin tyylillään? Minä olen saanut jo vuosikausia 'sapiskaa' esimiehiltäni siitä, että vastailen lomalta viesteihin ja puheluihin. Mutta miksi näin en tekisi, jos siitä ei minulle ole mitään vaivaa. Päinvastoin se helpottaa omaa oloani ja auttaa jaksamaan paremmin varsinkin sitten kun on taas aika palata lomalta töihin. Se on oma valinta ja tiedätkö, että ihan oikeasti on olemassa ihmisiä jotka tykkää työstään ja työnteosta. Jopa niin paljon, ettei se aiheuta stressiä sitten yhtään.
Voi olla että näin on sinulle paras mutta ole varuillasi koska homma karkaa yleensä käsistä hiipimällä vuosien mittaan

krossi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
68   0   0
Reaktiopisteet
2068
Puhelinmalli
Iphone
Kyllähän niitä "kivoja" posteja hoitelee lomalla ja se ei stressaa. Arkisin tulee sähköpostia luettua pitkin päivää ja vastailtua. Mutta sitten kun kohdalle sattuu joku oikeudenkeissi tai hallintokantelu niin se menee ihon alle, että fiilis menee helposti lomasta. Pakko on ollut opetella yrittää olla lukematta viikonloppuisin sähköpostia tai lomalla.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
6733
Puhelinmalli
No 35 vuoden kokemuksella voin sanoa ettei noin käynyt. Vaikka postit luinkin ja niihin vastasin niin lomaa kyllä sai pitää ihan hyvin. Ja sai tarvittaessa pitää lomia muulloinkin kun lomakauden aikana, kun pomo tiesi että jos tarve tulee niin yhteydessä sai kyllä olla. Eivät siellä firmassa muut noin tehneet, mutta minulla tuo rauhoitti lomanviettoa ja piti pirteämpänä myös loman jälkeen. Ilman tuollaista tapaa en varmaan olisi eläkeikään saakka siellä jaksanutkaan.

Mutta yksilöllisiä juttuja nämäkin tietysti ovat.
No sinulla kävi hyvin ja työpaikkakaan ei ulosmitannut kaikkia tehoja ulos ajamalla miestä loppuun. Työnantajiakin on monenlaisia

andy

Palaute - 100%
6   0   0
Reaktiopisteet
13029
Puhelinmalli
S20
Voi olla että näin on sinulle paras mutta ole varuillasi koska homma karkaa yleensä käsistä hiipimällä vuosien mittaan

En ole varuillani. Jos kohta 30 vuotta tämä tapa toimia on minun perässä hiipinyt, niin luulisi jotain varoitusmerkkejä olevan jo ilmassa. @krossi toki lomalla pitää osata myös suodattaa luettuja viestejä ja miettiä kannattaako niihin lomalla reagoida. Ja tietysti nämä on myös täysin yksilöllisiä valintoja ja riippuvat alasta/työtehtävästä. Ihan turha on kenenkään antaa yleispätevää neuvoa miten tulisi toimia.

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
13133
Puhelinmalli
No sinulla kävi hyvin ja työpaikkakaan ei ulosmitannut kaikkia tehoja ulos ajamalla miestä loppuun. Työnantajiakin on monenlaisia
Meillä oli todella hyvä yhteisymmärrys asioista. Jos olisi yritetty määrätä minua tekemään lomilla jotain, niin olisin varmaan vaihtanut työpaikkaa. Kun tämä tapahtui omasta tahdostani ja itse määrääminäni aikoina, niin asiat sujuivat mukavasti.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
6733
Puhelinmalli
En ole varuillani. Jos kohta 30 vuotta tämä tapa toimia on minun perässä hiipinyt, niin luulisi jotain varoitusmerkkejä olevan jo ilmassa. @krossi toki lomalla pitää osata myös suodattaa luettuja viestejä ja miettiä kannattaako niihin lomalla reagoida. Ja tietysti nämä on täysin yksilöllisiä valintoja ja riippuu myös alasta/työtehtävästä. Ihan turha on kenenkään antaa yleispätevää neuvoa miten tulisi toimia.
Relaa hyvä mies ettei napsahda. Kunhan varoitin kun on läheltä nähnyt ikäviä esimerkkejä. Itse en lue sähköposteja viikonloppuna lainkaan. Lomaa en pidä muutamaa pitkää viikonloppua lukuunottamatta

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
6733
Puhelinmalli
Meillä oli todella hyvä yhteisymmärrys asioista. Jos olisi yritetty määrätä minua tekemään lomilla jotain, niin olisin varmaan vaihtanut työpaikkaa. Kun tämä tapahtui omasta tahdostani ja itse määrääminäni aikoina, niin asiat sujuivat mukavasti.
No teillä on homma toiminut molempien osapuolien kannalta hyvin

Arvo

Very Important Porcupine
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
3671
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10
Olen minäkin lomalla tai sairauslomalla ollessani sillointällöin vilkuillut työpuhelimesta sähköposteja. Pysynpähän perässä jos tulee muutoksia tai uudistuksia.

Top Bottom