1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kauanko huoltokeikka "saa" kestää?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Harald, 9/8/04.

  1. Harald Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/8/03
    Viestit:
    1319
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Mielipiteitä siitä, mikä on vielä inhimillinen huollon kesto siitä, kun asiakas luovuttaa puhelimen ja taas ottaa vastaan? Eihän siitä mitään erillisiä aikoja taida olla säädetty (ellei jossain toisin mainita) mutta jokin raja sentään...

    Itelläni edellinen puhelin, SE Z600 teki pisimmillään kuukauden reissun. Nykyinen puhelin, Siemens SX1, rikkoo pian tuon ennätyksen. Mistä mä oikein maksan ostaessani tällaisia puhelimia? (hintaluokka kuitenkin yli 300€!)

    Siitä, että saan katsella jotain vanhahkoa ja kärsinyttä sijaispuhelinta. En mä sen sijaiskoeen toimintojen takia ole maksanut.... Matkapuhelinkauppiaat, mikä teistä on vielä sopiva aika silloin kun sijaiskone ei ole sama (tai vastaava) kuin kuluttajan oma laite?
     
  2. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    "Virheellisen tuotteen korjaus tai vaihto virheettömään on tehtävä kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei siitä aiheudu ostajalle olennaista haittaa ja kustannuksia. Jos korjaus tai tuotteen vaihto ei onnistu tai myyjäliike ei tee sitä kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai - jos virhe ei ole vähäinen - myös kaupan purkua."

    Ylläoleva lainattu tuolta.
     
  3. MadFin

    Liittynyt:
    14/1/04
    Viestit:
    39
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung SGH-E730 / Saunalahti
    Oma ST60:ni viihtyi Siemensin hellässä huomassa yli 2kk, olisi varmaan ollut pidempään, ellei kuluttajaviraston kivat ihmiset olisi ottaneet yhteyttä Siemensiin.

    Pitäisi jälleen lähettää luuri huoltoon, mutta pelottaa tuo huollon pituus.
     
  4. Harald Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/8/03
    Viestit:
    1319
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa

    Asiallinen lainaus, kiitokset... Mutta tuo käsite "kohtuullinen" on kuin veteen piirrettu viiva. Se voi olla joillenkin viikon tai kaksi (sen mä vielä sulattaisin) mutta että kuukausi tai kaksi... Enhän mä tässä sikäli rahallisesti kärsi, ei kai kukaan kärsi jos puhelin tulee kuntoon, eikä "kaupan" eli tässä tapauksessa huoltosopimuksen purkukaan innosta. Puhelin olis tehny reissua kuukauden ilman että vika ois korjaantunu.

    Mitä tässä sit kannattaa tehdä? Jälleenmyyjäliike ilmoittaa saapumispäivän aina viikon päähän. Kannattaako se kuluttaja-asiamieheen yhteyden ottaminen?
     
  5. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Kuluttajaneuvojaan yhteyttä, antavat sieltä toimintaohjeen jatkoa ajatellen. ETSI OMAN KUNTASI KULUTTAJANEUVOJA
     
  6. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    Ellen väärin muista, niin kuluttaja-asiamiehen mukaan kohtuullinen aika matkapuhelimen huoltoreissulle on maksimissaan pari viikkoa.
     
  7. FO110K

    Liittynyt:
    25/11/02
    Viestit:
    934
    Tykkäykset:
    4
    nojoo, itsellä kans viihtyi kuukauden päivät 6310i powermillillä kun eivät osanneet päättää mitä tekisivät....
    noh oman aktiivisuuden ansiosta puhelin tuli sentään kohtuu ajassa, tosin edelleen hajalla :D
     
  8. FO110K

    Liittynyt:
    25/11/02
    Viestit:
    934
    Tykkäykset:
    4
    muistaakseni Powermill kertoi kuluttajansuojan mukaiseksi normi huolloksi 3-4vkoa....
     
  9. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kohtuullinen huoltoaika on noin kaksi viikkoa ja mikäli huolto perustelee viivästymistä (huollon kesto yht. maks 4 viikkoa) hyväksyttävin perustein, esimerkiksi suuret ruuhkat, niin silloin kohtuullista huoltoaika voidaan pidentää.

    Edellä mainitut tiedot luettu jostakin kuluttajajärjestöjen kannanotosta. En tiedä mikä käytäntö juuri tällä hetkellä on, mutta uusia merkittävästi erilaisia linjauksia ei käsittääkseni ole tullut.

    Henkilökohtaisesti vaatisin jo matkapuhelimen valmistajalta ja/tai huollolta korvauksia, riippuen tilanteesta, jos huolto kestää yli 4 viikkoa.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kuluttaja.asiamies on välillä laukonut omia mielipiteitä oikeina.
    Tuo mainittu luurien kahdenviikon kohtuullinen aika taisi olla keskimääräinen maksimi, eli virasto oli halukuas puuttumaan maahantuojien/valmistajien toimintaan jos tuo aika ylitettiin jatkuvasti.

    Yleisen käsityksen mukaan kuluttajalle ei saa syntyä tuotevirheestä kuluja, jolloin esim huollon hyväksyttävä kesto vaihtelee tapauskohtaisesti.

    Usein käytetty esimerkki, että suuressa lapsiperheessä pesukoneen hajoaminen edellyttää helposti että korjaus on tapahduttava pian (päivässä) tai kuluttajan on saatava korvaavalaite korjauksen ajaksi (ilman että kuluttajalle syntyy kuluja ja kohtuutonta vaivaa)

    Yleisesti matkapuhelimissa pidetään tuota kahtaviikkoa kohtuullisena, ja jos kuluttaja saa lainalaitteen voidaan tuo aika ylittää ilman sen kummempaa ongelmaa (yleensä)

    On muistettava että kuluttaja suoja ei koske ammattikäyttöä, eli yleensä on vaikea vedota että työnpuolesta tarvitsee jne.

    _Mielestäni_ jos tuote on ostettu (ja myyty) esim. GPRS modeemiksi ja lainalaitteeksi ei saa tuohon käyttöön soveltuvaa laitetta lainaksi (ja siis myyjä tietää tämän) voidaan mielestäni pitkissä katkoksissa neuvotella hyvityksistä, esim GPRS:n kk maksu.

    Jos kuluttaja on itse vienyt laitteen huoltoon, ilman että myyjän kanssa on neuvoteltu, on myyjältä tällöin vaikea mennä vaatimaan hyvitystä.
     
  11. AMG

    Liittynyt:
    10/7/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    Joo-o.

    Näin mulla: Eli mun 5140 lähti vajaa viikon vanhana takuuhuoltoon koska se sammuili jatkuvasti. Nyt se on ollut päivää vaille kuukauden jossain. Soitin tänään liikkeeseen mistä sen ostin ja kyselin että mikä siinä kestää ja saisinko ehkä jo uuden tilalle.
    Vastattiin että on HV vika eli puhelin lähetettiin Saksaan tarkempaan syyniin ja siellä yleensä kestää 2 viikkoa. Sanottiin myös että tällä viikolla ehkä voisi jo tulla. Heti perään myyjä lausui myös että kuluttajaneuvojalle on ihan turha mennä vonkumaan kun se tietää tämänlaiset tilanteet. Uutta ei voida antaa koska vikaa ei huomattu 3:n tunnin kuluessa ostosta, ei kuulemma enää Nokia anna vaihtaa noin vanhaa.
    Että tälläin meilläpäin.
    Jään sitten odottelemaan...
    :(
     
  12. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    No voi herttilei, taisi myyjällä olla jo aikaisempia valituksia sisässä, kun tuollaisia menee laukomaan, tai sitten yrittää välttää vastuutaan. Oikeastaan ainoa tapa saada hyvityksiä on toimia kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaan, jos niistä ei vapaaehtoisesti suostuta neuvottelemaan. Mikä liike/ketju oli kyseessä?
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tästä voi päätellä että olet toimittanut viallisen tuetteen myyjälle? eli tuotevirhettä on lähdetty korjaamaan myyjän haluamalla tavalla, eli sen suhteen olet vahvoilla.

    Oleellisesti asiaan vaikuttava asia on oletko saanut lainalaitetta, ja oletko sitä pyytänyt, eli kortonut että laite on sinulle tärkeä.

    Jos olet saanut lainalaitteen, niin käytännössä tilanne on sellainen että odottelet laitetta takaisin.

    Jos et ole lainalaitetta saanut pyynnöistä huolimatta, ja olet myyjälle kertonut että puhelin on tärkeä on sinulla jotain oikeuksia.

    Oleellisia asioita on kuinkatärkeä luuri on sinulle. Teet kirjallisen reklamaation, kerrot seikkaperäisesti miksi luuri on tärkeä, mitä kuluja tuotevirheen korjaamisesta on syntynyt, mahdollisen pakottavan korvaavan laitteen vuokrakulut/muutkulut. Onko jotain kuluja (esim palveluita) joita et voi laitteen puutteen takia käyttää jne.


    Työkäyttö ongelmat eivät aina välttämättä ole hyviä perusteluja, samoin heikko perustella että jotain muita busineksia menee pieleen.

    Vaatimuksissa pitää olla järkevä.

    Käytännössä kaikki suuret firmat/ketjut tuntevat säännöt, höpöjä niiltä on turha mennä vaatimaan, perustellut ja oikeutetut vaatimukset menevät yleensä kivutta läpi.

    Jos puhelut sujuu ja lähinnä ainoa haitta on ettei uutta luuria ole käytössä niin turha lähteä mussuttaan, pitkäksi menneen huollon jälkeen voi pyyttää jotain kivaa, eipä paljoa muuta.

    Asioihin myös vaikuttaa mitä sinulle on luvattu ja mitä olet ollut ostamassa.

    Jos myyjä sanoo että tämä on uusi malli ja näitä voi joutua huoltaan, niin tuskin mitään ongelmaa.

    Uutta ei sinänsä mikään laki vaadi antaan, mutta Nokian "säännöt" eivät ole sinun ongelma, vaan myyjän.
     
  14. AMG

    Liittynyt:
    10/7/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä vähän arvelinkin. Ketju oli Xpäärt josta ko. puhelimen ostin. Niinkuin kaikki muutkin tähän asti. Sikäli jäi vähän nuivuus kaivelemaan kun sitä liikettä olen aina käyttänyt kaikissa kodintekniikka ostoissakin.
    Sain lainapuhelimen kun tälläkertaa sitä osasin pyytää. Sikäli kuitenkin hyvä homma.
    Ei siis mussutuksia enää vaan odottelua!
    : )
     
  15. tomi74

    Liittynyt:
    10/11/03
    Viestit:
    235
    Tykkäykset:
    0
    Toivoisin että kun negatiivistä sanotaan jostain myymälästä niin mainittaisiin oikean puljun nimi. eli expert ketjussa on monta eri firmaa.
     
  16. Tanjuzka

    Tanjuzka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    11/7/02
    Viestit:
    3324
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Oma ST60 oli huollossa, ja luvattiin että sen saa viikossa takaisin.

    Soittelin useaan kertaan, lopulta sanottiin että soita huoltopäällikölle, näin tein, ja seuraavanapäivänä puhelin otetiin huollettavaksi.

    Aikaa kului reilu 2viikkoa.

    Tuossakin tapauksessa minun olisi pitänyt olla aikasiemmin yhteydessä huoltopäällikköön. Mutta annoin mennä, koska tunnen alan kuitenkin jokseenkin hyvin niin tiedän huoltojen systeemeistä yms.

    Nyt ST60 pitäisi viedä uudestaan takaisin kun vika ei parantunut, otin yhteyttä puhelimen huoltaneeseen työntekijään mailitse ja kyselin sopivaa aikaa. En tosin saanut mitää sen tarkempaa.

    Mutta aion vaatia hyvin nopeeta toimintaa, koska tarvitsen koulutuksissa sitä, ja niitä on pitkin viikkoja.
     
  17. AMG

    Liittynyt:
    10/7/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    No olinpa kovin negatiivinen kun sanoin että olivat siellä nuivia.
    Syvästi anteeksi kaikilta ketkä ton luki...
     
  18. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    ¨
    1-2kk huollolla on vaan hieman muitakin vaikutuksia kuin se että "ei oo kivaa kun ei oo uutta lelua". Ottaen huomioon luurin lyhyehkön keskimääräisen käyttöiän ja nopean arvonlaskun, niin kyllä lainapuhelimienkin kanssa pitäisi aika pian katto tulla vastaan. Parissa kuukaudessa saatta puhelin menettää jopa satoja euroja arvostaan ja monella se vastaa kuitenkin kohtuullista osaa puhelimen käyttöiästä. Ei ole kovin kohtuullista maksaa 7610 hintaa 3310 käyttöoikeudesta. Oma lukunsa on esim. perinteisesti surkea akunkesto mikä turhan usein on ainakin omiin lainapuhelimiin osunut. Toki jos lainalaite on vastaava, niin voidaan pidempiä aikoja pitää hyväksyttävänä, tosin siinä vaiheessa herää kysymys että eikö olisi sama tehdä homma swamppina tehdaskorjattuun, ja antaa se huoltoon mennyt puhelin taas seuraavalle jonka luuria ei heti voida korjata.
     
  19. Julli

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    322
    Tykkäykset:
    0
    Minulla taitaa olla ennätys siitä, että kauanko puhelin on ollut huollossa. Oma 3210 oli ~2vuotta sitten huollossa yli 6kk... pari kertaa sinne soitettiin puhelimesta ja kyseltiin niin monta kertaa oli puhelin juuri otettu pöydälle huoltoon tai juuri oltiin ottamassa. Lopulta mentiin hakemaan puhelinta pois vaikka ei siitä oltu soitettu, että olisi valmis niin hakivat vaan takahuoneesta ja sanoivata, että ei saa käyttää kädet hikisenä Nokian puhelimia.. :D Onneksi täksi ajaksi sain samanlaisen puhelimen, joka hajosi minulla käytössä.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kaukana ennätyksestä, tiedän tapauksia missä useita vuosia ja edelleen huollossa...
     

Jaa tämä viestiketju