1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kannettavista...

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja remedy, 26/11/02.

1. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nyt kun tuli tämmöinen hankittua niin nousi myös pari kysymystä mieleeni

Tällä hetkellä käytän tätä ihan kotona, eli kone on koko ajan johdon päässä, palkissa näkyy verkkovirta. Miten on tuon akun keston kanssa, haittaako se että kone on koko ajan "verkkovirralla" vai pitäisikö välillä käyttää myös akulla? Eli vahingoittaako tuo jatkuva "verkkovirralla" pitäminen akkua? Ei ole tarvetta nyt alkuun kannella konetta mihinkään joten sen takia vähän jäi vaivaamaan.

Toinen juttu on että ajattelin hommata bluetooth sovittimen ja jonkun gprs-puhelimen ja käyttää nettiä "tien päältä" sitä kautta. Toimiiko esim. winmx gprs yhteydellä? Onko jollain kokemuksia?

Eipä tule nyt muuta mieleen...

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Riippu laitteesta, jotkut tuohoavat akun aika nopeasti, jotkut eivät. Varsinkin jos akku on NiCd tai NiMh riski on suuri.

3. heino79

Tykkäykset:
    0
    itelläni on thinkpad 560z, ja käytän sitä enimmäkseen verkkovirralla. Mutta luulen että siinä on semmonen juttu että kun lataus on valmis niin se siirtyy vain verkkovirralle että se ei siis lataa akkua silloin...tai jotain sellasta :). Ja jos on litium ioni-akku ni sitte se ei haittaa vaikka lataiskii..

4. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
  5. MMM

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia
    Itse teen niin että pudotan akun pois kun käytän konetta verkkovirralla. Otan siis akun pois kun se on tullut täyteen, tällöin minun ei tarvitse miettiä mitä jatkuva "roikassa" olo tekee akulle.
    Akkuni on Li-ion.

6. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuo oli muuten päivän paras idea, enpä itse olisi edes ajatellut kyseistä vaihtoehtoa, kiitos!

Sitten tosta gprs-yhteydestä vielä, eli tietääkö kukaan toimiiko esim. winmx gprs:ssän kautta?

7. Ender

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola DROID RAZR
    Toimiihan tuo, hidasta vaan tahtoo olla.

8. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    ...mutta idea osoittautuu huonoksi, jos tulee esim. sähkökatkos tai virtapiuha lähtee vahingossa irti koneesta (joissakin malleissa lähtee irti ärsyttävän helposti).

9. Ville_A Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No sama riski on (lähes) jokaisella pöytäkoneen käyttäjällä.

10. Keke

Keke

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 7 Plus
    Eipä tuohon ole mitään teknistä faktaa antaa, mutta kokemuksia on. Ainakin hyvinkin uudet Fujitsun E-sarjan kannettavat tuntuvat tuhoavan akun todella nopeasti jos kone on jatkuvasti virroissa - jopa alle vuodessa. Niissä on Litium-ioni akku. Useampi kone teki näin. Silloin akulle kone kytkettäessä käyttöaika saattoi olla esim. 10min. Uskoisin kuitenkin tämän olevan tyyppivika, huonosti tehty latauslogiikka.

Todella monia kannettavia on kerennyt jo olla, ja eniten on juuri sellaista käyttöä jotta kone on kokoajan sähköllä akku kiinni. Niinpä olen ottanut tavaksi kerran-pari viikossa käyttää akun tyhjäksi. En tiedä onko siitä apua, mutta ei ainakaan minun käytössä olleet koneet ole tuhonneet akkua kun sitä välillä on rasittanut.

11. Kramer

Tykkäykset:
    2
    Juuri näin (ja sormenheilautus perään).

12. MMM

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia
    Näinhän se on, onneksi kriittisessä käytössä voi sitten asettaa taas sen akun kiinni virtakatkojen varalta. Ja mitä tulee normaalin sähköverkon katkoksiin, niin kyllähän ainakin Windows-kone polvistuu useimmiten muusta syystä kuin virranpuutteen takia...ikävä kyllä.

Tietysti se virtapiuhan kiinnipysymättömyys on koneelle ikävän lamaannuttavaa, tietääkseni ei kuitenkaan kovin yleistä. Missä koneessa piuha on kiinni ns. "pyhällä hengellä"?

13. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Huonosti konffattu kone tai on asennettu jotain laadutonta paskaa? Ei minulla ainakaan Win2k-läppäri kaatuile käytännössä koskaan ja jos alkaisi kaatuilla, menisi saman tien mikrotukeen korjattavaksi. Kaatuilu ei ole sellainen asia, jota kannattaa ja tarvitsee sietää.

Kotona on myös ihan itse kasattu ja konffattu WinXP-työasema eikä sekään kaatuile, koska en asentele mitä sattuu, vaan koetan pitää koneen vakaana.

Mitä tulee verkkovirtaan, minusta tuo on läppärissä juuri mukavaa, että on akku backupina. Pöytä-PC:n kanssa samaa tehtävää hoitaa erillinen UPS. Akun mahdollinen vähäinen kuluminen sen takia on minusta pieni hinta lisäturvasta.

t. tero

14. MMM

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia
    Hyvä näin, ei minunkaan läppäri tosin kaatuile... Ajattelin lähinnä asiaa noin niinkuin maailmanlaajuisesti, huhu nimittäin kertoo että Windows-kone VOI kaatua muuhunkin kuin virranpuutteeseen ;)

Akuistakos tämä sai alkunsa...ihmeellistä.

15. escobar

escobar Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Niin kuin esim. joku microsoftin ohjelma? :D No joo, vitsi vitsinä, älä ota liian vakavasti!

Noh noh, älä hyvä mies mitään tuollaista väitä! ;)

16. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Compaq Armada V300:stani saattaa piuha lähteä hyvinkin irti, jos esim. liikuttelee konetta pöydällä ja johto (tai se "mötikkä" siinä piuhassa) jää kiinni esim. pöydänkulmaan.
    Samaa mieltä.

Ja kyllä nämä uudet NT-pohjaiset windowssit (XP ja 2000) alkaa olemaan aika vakaita. Vaativat tosin että hardware on kunnossa.

17. heino79

Tykkäykset:
    0
    ei mun thinkpadis ole kovin kuollu akku vielä. Kone on about 4v vanha, ja akku kestää netis oloa bout 2tuntia..

18. Raato_

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    e61 / saunalahti
    lisää mielenkiintoista luettavaa KUN
    itsekkin tässä jokuviikko sitten hommasin läppärin (compaq 732ea)
    jossa 360..vai 380 megaa mustia

ja virroissa (verkkovirrassa) tämäkin 24/7 /full load

ja mitä pöytäkoneeseen tulee ni upsi kannattaa olla olemassa
    täällä korvessa sellasella on käyttöä (kiitos epävakaa sähkö..)

huomaa kyllä jännite häviöt kun aps:n rele rupee naksumaan.... ;)

jaa pitääkö nu arvioidut köyttö ajat tuossa akkumittarissa paikkansa
    (win XP home)94% jälellä 2h04min....

ja mitä<vin XP:en tulee ni en o tilttiin vielä läppäriä saanu
    vaikka olen kaikkee jo kerenny kokeilla (rajojen etsimistä-kö)

kun maz paize ja red alert 2 pyörii ihan sulavasti..... ja seti@home tietenkin ;) ym ym.....

19. per

Tykkäykset:
    4
    En halua yleistää mutta miksi te elvikset ostatte läppärin jos ette tarviste sitä. Mulla ainakin on ongelmana enempi se että akkukäytössä kone ei jaksa tarpeeksi kauan vaan joudun esim siirtymään sellaiseen paikkaan jossa verkkovirtaa tarjolla. Monessa koneessa on ongelmana akuston ylikuumeneminen jatkuvan latauksen takia ja tästä seuraava koneen kaatuminen tai vaurioituminen akku/tietokone. Olen jo aikoinaan ottanut tavaksi pitää verkkopiuhaa koneessa ainoastaan konttorilla tai silloin kun akusto alkaa uhkaavasti tyhjentyä. Kannattaisi harkita sillä on idioottimaista tuhota kallis akku/tietokone vain sen takia että kone syöttää akkuun kokoajan virtaa turhaan.

20. MMM

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia

Hankin läppärin koska sitä on helppo siirrellä. Tarvitsen siis konetta kotona ja opiskelupaikkakunnannalla ja nyt pärjään yhdellä koneella. Isona ja tärkeänä plussana on tietysti mahdollisuus käyttää konetta matkalla näiden paikkojen välillä. Olen ollut erittäin tyytyväinen ratkaisuuni vaikka koneeni onkin suurimman osan ajasta verkkovirran varassa.

Jaa tämä viestiketju