1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kannattaako ostaa käytetty puhelin?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja aropupu, 11/11/02.

1. aropupu

Tykkäykset:
    0
    Itse olisin ostamassa käytettyä puhelinta ja kiinnostais, että voiko liikkeiden käytettyihin luottaa toimivuuden osalta. Katselin tuollaista nokia 6210 jonka hinta oli 120e. Onkos teillä minkälaisia kokemuksia käytettyjen puhelinten osalta.

Tietysti käytetty on aina käytetty, mutta...

2. Anonymous

Tykkäykset:
    0

Mikäs siinä,jos halvalla saat.Aina parempi asia,jos käytetyssä olisi sitä takuuta jäljellä.Itse henkilökohtaisesti en satsaisi kovin suuria summia käytettyyn ja esimerkkinä vaikka 9210aan,missä ei ole takuuta.Todella kallis huollettava malli,jos omaa kukkaroa pitää raottaa.Liikkeet antavat 2-4 viikkoa toiminta takuuta käytetystä.Sen jälkeen olet omillasi.Pidän itse 100euroa rajana käytetyn hankinnalle,jos etsin esim kolmos kapulaa itselleni.Päätös ei ole helppo,mutta mieti asiaa tovi,ennenkuin ostat

3. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Itse ainakin ostan ihan mieluusti käytetyn. Monia olenkin ostanut ja myynyt.
    Kunhan testaa toimivuuden kunnolla niin homman pitäisi olla ok. Varsinkin jos ostat liikkeestä niin jos kotona vasta huomaat että puhelimella saisi heittää vesilintua onnistuu palautus yleensä. Yksityisen kanssa riippuu ihan tapauksesta.
    Positiivista käytetyssä että hinta paljonkin matalampi kuin uudessa, sekä mukana mahdollisesti jo lisätarvikkeita. Tärkein syy käytetyn hankintaan lienee tuo ensimmäinen..
    Itse olisin ostanut T68i:n käytettynä jos niitä olisi kaupan ollut..harmi ettei silloin ollut. Ei vielä nykyäänkään ihan hirveästi ole.

4. fly

Tykkäykset:
    0
    itse olen kaksi allekirjoituksestani näkyvistä puhelimista ostanut uutena, joten...

5. jeesh Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei mitään hätää, tutkit vain puhelinta kaupassa, ettei siinä ole mitään ulkoisia vikoja ja ränkläät valikkoja ja pelailet pelejä (silloin usein tilttaa, jos on vikaa...) muistaaksen kaupan pitää antaa 3kk:n takuu jos puhelimella ei ole omaa takuuta jäjellä (ainakin minulle kävi näin...)

6. Anonymous

Tykkäykset:
    0

Ollaan keskusteltu kuluttajasuojalaista täällä aikaisemminkin,että paljon pitää käytetyllekkin takuuta antaa.Lopputulos takuulle oli 0-6kk,mutta se mikä on tarkka aika jäi ainakin mulle epäselväksi

7. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Joo, muiden kans samaa mieltä. Räpläät vähän puhelinta ja kattelet minkä näköinen se on näin päälle päin ja osta pois jos tuntuu hyvältä. Itse en oo ostanu kun yhden käytetyn kännykän ja senkin täältä foorumilta. Johtuen siitä että ostan yleensä niin uuden mallin ettei käytettyä löydy.

8. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse en käytettyä osta, ei niitä hyvyyttään anneta vaihtoon.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ei takuuta tarvi antaa :)
    Mutta jos kuluttaja havaitse vian 6kk sisällä se tulkitaan olleen ostohetkellä. Kuluttajan ei tarvitse tehdä reklamaatiota 6kk sisällä vaan sen voi tehdä senkin jälkeen. Myyjä liike on korjaus/vaihto/hyvitys velvollinen ko viasta, ellei voi osoittaa että vika on tullut vasta myöhemmin(?).
    Myyjä ei voi kiertää ko vastuuta muutakuin myymällä laite rikkinäisenä/toimimattoman(?)
    Puolen vuoden päästä havaitun korjauskelvottoman vian mahdollinen hyvitys ei välttämättä ole kauppasumma, ja käytetyn ei tarvitse olla uutta vastaavassa kunnossa, eli tulkitsen että vanha 3210 saa vähän surista ja pätkiä!
    Ja toki kuluvat osat voidaan tulkita helposti myynti hetkellä kunnossa oleviksi.
    Ja ostohetkellä havaitut viat kuuluvat kauppaan (esim anteni silminnähden poikki)
    Niihin aina kuuluu riskinsä. Mutta käytetty voi olla parempikin kuin uusi. (ainakin mun vanhat) ja niihin usein tehty "ensi huolto"

10. rainman

Tykkäykset:
    0
    Vuonna 1995 ei ehkä annettukaan, mutta nykyään moni friikki antaa melko uuden tai käytännössä käyttämättömän kännykän vaihtoon pelkästään vaihtelunhalusta, saadakseen sen seuraavan mallin näppeihinsä.

Pois se meistä foorumilaisista tietenkin... ;)

11. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    E-en minä ainakaan ;)... Kyllä mun omat on yleensä ollu noin vuoden vanhoja. Pistän ne väliin koska en tee niillä enää mitään kun uuden ostan. Mitäs mä sellaisella teen hyllys pölyyntymäs. Ihan uutta vastaavia on kaikki mun vanhat kännyt ollu. Jos jollain on ollu valittamista niin on saanu olla kyllä mikroskooppi käytös kun on ollu naarmuja ja muita jälkiä tutkimas :)

12. dexta Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eipä noissa käytetyissä ole suurempaa vaaraa, mutta mitään esittely puhelinta mikä on ollut asiakkaiden "käytössä" ei kannata ostaa. Ne on yleensä hieman halvempia koska ovat periaatteessa uusia mutta kuitenkin niitä on räplätty. Itse aikoinaan ostin 6210:llan joka oli ollut ns. asiakkaiden pyöriteltävänä. Siinä oli kaikki muuten hyvin mutta akkua oli availtu niin paljon että se oli ihan löysä eikä pysynyt klonksumatta kiinni. eipä tuo haitannut mutta ei se uudelta tuntunut.
    Itse harrastan tuota puhelimien korjaamista ja myymistä ja annan aina toimivuustakuun joka on n. viikon (paitsi silloin jos myyn jotain viallista:). Sinä aikana ehtii huomata jos puhelimessa on jotakin vikaa.

13. AoK

Tykkäykset:
    0
    Jos Jälleenmyyjä myöntää jonkinlaisen takuun sille käytetylle puhelimelle, niin mikä ettei kannattaisi ostaa. Mutta jos puhelin on tullut jälleenmyyjälle jonkun asiakkaan kautta niin mistäs tiedät, ettei puhelin ole kärsinyt kosteusvauriota. Ja siitä johtuva vika voi ilmetä paljon paljon myöhemmin. Riski on aina olemassa.

14. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen ostanut 6 puhelinta käytettynä yhden liikkeestä ja muut yksityisiltä.. ei ole tullut ongelmia ja puhelimet on pelittänyt ja pidän käytetyn ostamista järkevänä koska sen saan paljon halvemmalla mutta uusi on aina uusi ja silläkin on omat hyvät puolensa...

15. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen ostanut koko puhelinhistoriani aikana yhden käytetyn luurin ja se toimi ihan niin kuin sen pitikin toimia. Akun loppuunpalaminen oli tiedossa, kiitos siitä myyjälle, ja sillä sitten saikin hinnan ihan kohtuulliseksi, tai jopa edulliseksi. Uusi akku tilalle mallina tarvike, ja avot, toimiva/halpa/hyvä puhelin oli kädessä. Kyseessä oli joskus vuosia sitten Nokian banaani.

Jaa tämä viestiketju