1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kannattaako laturien sekakäyttö?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja 3.1415926, 17/7/02.

1. 3.1415926 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Pystyykö R320 laturilla lataamaan T65 ja päinvastoin, itse en ainakaan ole asiasta aivan varma. Ainakin molemmat laturit mahtuu molempiin puhelimiin, mutta tämä latureissa lukeva tieto hieman askarruttaa. Nimittäin R320 laturissa lukee että Output:in jännite on 4,5V ja sähkövirta 300 milliampeeria, kun taas T65 laturissa lukee että ulostulovirta on 0,65A(650mA) ja jännite 5volttia

2. nasu Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Sama kysymys myös Nokialaisiin!
    Lähinnä 3210 laturi käy 7650 sekä 9210:n, mutta tekeekö se akuille nannaa?

3. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Nyrkkisääntönä voi todeta, mikäli suunnittelu insinööri käsittämättömässä viisaudessaan on valinnut laturin johtoon erillaisen liittimen, niin se ei käy. Kääntäen voi todeta mikäli liitin on samanlainen eri latureissa, niin se käy. Epäluuloisille lopuksi LUE KÄYTTÖOHJEET, niissä kerrotaan mitkä laturit käyvät ja myös yleensä valmistajan nettisivut ovat hyödylliset. ;)

4. jim77

Tykkäykset:
    0
    Perusolettamus: Olemme tyhmiä panikoivia laumaeläin kuluttajia ja voimme vain uskoa suurta mahtavaa manuaalia. Siispä:

Nokian latureissa muistaakseni AC-8E-12E käy 3000-9xxx sarjoihin poikkeuksena 6110 ja 6150 joihin pitää olla maximissaan 7E.

Totuushan on että ei se sitä hupelinta kärvennä vaikken ymmärrä sähköstä muuten mitään, mutta jos vertaa autolaturia ja esim. AC-5E niin pakkohan sen on puskea jytkympää tavaraa sisään. Ottakaa nyt joku insinörtti ohjat ja kertokaa miten tää meni sähköteknisesti =)

5. Highlands

Tykkäykset:
    0
    Mitä enemmän amppeereja sitä nopeampaa lataus on. (?)

6. blueice

Tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt R320, T39 ja T65 +jatkossa R520 latureita ristiin, eikä minkäänlaisia häiriöitä ole ollut. Laturit on ollu alkuperäisiä eli puhelin näyttää: "optimoitu lataus"..
    Eli kyseiset puhelimet toimii samalla jännitteellä. Eri jännittellä toimivat puhelimet ovat myös erilaisella liitännällä varustettuja eli ei näitä järkevästi voi väärin käyttää.
    Käsittääkseni autolatureissa on suurin latausvirta, mutta en ole huomannut sen vaikuttaneen kapasiteettia heikentävästi R320:ssä ja sitä on ladattu paljon autossa reilu 2 vuoden aikana, akku 600mAh LiPol eli sama kun T39 vakioakku.

7. tane

Tykkäykset:
    0
    No ei. Suuremmalla ulostulojännitteellä (eli enemmän voltteja) saadaan nopeampi lataus. Latureiden ristiinkäytöstä ei ole kokemusta kuin Nokioiden kanssa, onnistuneesti on ladattu ainakin 3210-3310-3330-6150-6210-6310-7650 puhelimia milloin minkäkin puhelimen laturilla. Esimerkiksi 3310 latautuu 6310:n vakiolaturilla selvästi nopeammin kuin omallaan.

Mitään varmaa tietoa siitä mitä mikäkin puhelin kestää minulla ei ole, mutta oletan että kaikissa puhelimissa on jonkunlainen ylijännitesuoja. Ainakin 5110 tuumasi jostain uudemman puhelimen laturista "Puhelin ei lataudu" ja pienempijännitteisen laturin kanssa latautui aivan kiltisti.

Eli niinkuin joku jo sanoi: Jos liitin käy niin menoksi vain...

8. Harald73

Tykkäykset:
    0
    Sama juttu eli olen käyttänyt ristiin rastiin eri Ericssonin mallien mukana tulleita latureita ilman mitään ongelmia (tällä hetkellä 2618:n laturi pöytälaturissa ja hyvin latailee T65:sta). Pääsääntö on, ainakin ekkereissä, että jos liitin sopii, laturi sopii. Korjatkaa jos olen väärässä....

9. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Puhelimen lataus yksikkö on kohtuu sivistynyt/monimutkainen elin. Se tutkii lataukseen vaikuttavia juttuja ennenkuin suostuu lataamaan akkua.
    Esim Laturin tarjoaman jännitteen ja virran perusteella puhelin päättelee mikä laturi on kyseessä ja valitsee oikean lataus moodin. Akun sisällä oleva lämpötila myös mitataan monissa malleissa ja latausta rajoitetaan mikäli lämpö ei ole sallituissa rajoissa. Tämä tulee helposti vastaan esim autossa, missä talvella on lujasti pakkasta tai kesällä kojeludan päällä auringon paahteessa yli +50 astetta.

Mikäli kaikki ehdot täyttyvä lataus "älyn" mielestä, niin akku saa virtaa. Tämän mietiskelyn huomaa siinä kun tökkää laturin kiinni puhelimeen, niin kestää hetki ennenkuin lataus alkaa näkymään näytöllä.

10. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Itse olen lataillut ongelmitta 8110i:n vakiolaturilla (10 V, 740 mA) Siemens S6:ta (oma vakiolaturi syöttää 6,5 V, 700 mA), kun liitinkin on tarpeeksi samanlainen. Ja koska minulla on autolaturi vain siihen 8110i:hin, niin sillä lataan S6:tta autossa.

Minulla ei ole hajuakaan, onko se haitaksi S6:lle, muttei sillä toisaalta ole väliäkään, koska kakkosluurin virkaa toimittava S6 on niin vanha ja kulunut.

11. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Kyllä se puhelin kertoo jos laturi ei ole OK.

Ja jos olette joskus purkaneet sellaisen tarvike mallisen 12V laturin niin eihän siellä ole sisällä muuta kuin yksi ainoa vastus (paremmissa malleissa myös ledi, yleensä punainen eli halvin), ja auton tupakansytyttimestä taas tulee ulos mitä tahansa 9 ja 16V väliltä, ei ne puhelimet niin tarkkoja ole.

Jaa tämä viestiketju