1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kannattaako asentaa dnaGPRS yheys vanhaan koneeseen?

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja tumbeliina, 16/3/03.

1. tumbeliina

Tykkäykset:
    0
    Siis, olisi valmiina vanha Siemen Nixdorf PC jossa: pentium 166 (?) ja siinä 32 RAM muistia 4 GB kiintolevy sekä käyttiksenä Win 95 (saksankielinen). Kannattaako tällaiseen kokoonpanoon yrittää asentaa dnaGPRS yhteys vaikkapa Siemens M50 kanssa? Vai olisiko joku muu puhelin parempi?

Jos kannatta, niin kumpi onnistuisi helpommin sarjaportti vai usb-portin kautta? Koneessa on myös usb-liittimet mutta ei varmaankaan ajureita.

Jos tällä kokoonpanolla ei onnistu, niin mikä olisi minimi vaatimus laitteistolle jolla pääsi lukemaan sähköposteja ja ehkä vielä surffaamaankin jonkun verran. GPRS yhteys on kuitenkin ainut vaihtoehto koska lankalinjaa ei ole käytettävissä.

edit: lisätty otsakkeeseen a

2. Mr. Worm

Tykkäykset:
    0
    Itse surffailu ja sähköpostin lukeminen ei vaadi juurikaan tehoa itse koneelta.

Wintoosa 95 on vanha, mutta eiköhän M50 asennu siihen samalla tavalla kuin muihinkin.

Saksankielentaidosta lienee hyötyä jos aiot päivittää itse puhelimesi softan.

Gprs ei ole nopea, ja saanut viimeaikoina kovaakin kritiikkiä, mutta itselläni ei ole moittimista. Ts riippuu paikkakunnasta. Tsekkaapa ketju, jossa on vertailtu nopeuksia eri paikkakunnilla.

Itse puhelimeen (M50) kannattanee hankkia valmiiksi tuo lataava Usb-kaapeli.

Kannattaa koluta aiheita M50:een liittyen. Itse olen suht. tyytyväinen kyseiseen luuriin Gprs luurina.

3. peemvee

peemvee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    78
    Puhelinmalli:
    640DS
    Ennenkuin hankit sitä USB-datakaapelia varmista, että se saksankielinen susiviitonen on vähintään versiota OSR2, sillä sitä vanhempi versio ei tue USB:tä. En tiedä, voiko perus 95:een imuroida pelkkää USB-päivitystä.

4. djj Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Pahoin pelkään että ei tuollaista päivitystä erikseen löydy. Ja mikkisofta on lopettanut jo 95'n tukemisen että sikäli ei mitään saumaa saada virallisilta sivuilta... tietysti jos sellainen päivitys löytyy niin saisihan sen vaikka MBnetistä.

5. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    USB toimivuuden yleensä voisi tietysti kokeilla jollain muulla uspi vehkeellä. Tosin itse hommaisin varmuuden vuoksi sarjaporttiin menevän narunpätkän;)

Lisäyksenä että en tiedä minimiä koneen tehoille, mutta olen pahimmillaan todennut että 90Mhz pena 32 megan muistillakin riittää surffailuun ja postien lukuun. :)

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    GPRSää voi käyttää vaikka 386:ssa, tehon tarpeet määrää käytettävät sovellukset, ja www selain on yleensä se kynnys kysymys.
    Sarjaporttin kautta ehdottomasti se "modeemi" kiinni, vaatii vähiten tehoja koneelta ja toimivat standarti ajureilla.

7. matsico

Tykkäykset:
    0
    Anteeks.Kysynkin vastauksen sijaan.Onko Grateqin Usb-datakaapeli item 46223 ja toisessa päässä merkintä 0209 gprs-käyttöön.Eivät ne noissa kaikissa liikkeissä tiedä mitä tavaraa myyvät ,vaikka selittäis kuin.Pitäis olla tyyppinumerot ja muut itellä tiedos.Onko Opera selain nopeampi hitaalla yhteydellä.

8. tumbeliina

Tykkäykset:
    0
    Kiitos vastanneille!

Tuli pajon sellaisia asioita joitan itse en olisi tullut ajatelleeksi. ;)

Eiköhän näillä ohjeilla saada tutun tytölle toimiva yhteys tuonne etelä-rannikon haja-asutus alueelle.

Ja muuten, mielestäni Opera toimii aina nopeammin kuin IE

9. samovaari

Tykkäykset:
    0
    Apua ilmeisesti jo tuli, mutta on vielä huomiotava, että ei kai tuon ikäisessä koneessa edes ole USB liittimiä emolevyssä. Joten COM lienee ainoa vaihtoehto. On tietysti myös USB kortteja, mutta koneen ikä sulkee senkin vaihtoehdon pois. Opera on nopeampi hitaissa koneissa.

10. Katti

Katti Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Jolla, Lumia 735, Lumia 1520
    Meikäläisellä on Olivetti/W95/pentium 133Mhz/32 RAM/ 2GB.
    Tällä kokoonpanolla pääsee maailmalle M50, ME45 ja S55:llä. Jos ei ole hätäinen luonne, niin tälläkin pärjää. Kone vääntää varmasti sen mitä GPRS taivaalta työntää. Siihen ei Gigahertsejä tarvita.
    Pelimiehet on sitten erimiehiä...

11. vierailia

Tykkäykset:
    0
    mulla on gprs:ssä tässä 386 läppärissä tällä hetkellä ja toimiihan tuo jollakin lailla sähköpostit saa luettua ja laiteltua eipä tällä oikein muuta,,,
    mut tämäkin viesti on nyt laitettu tällä kokoon panolla siemens m50 386/25mhz läppäri win 3.11

12. mabe

Tykkäykset:
    0
    Tätä samaa eli toimiihan noin tehokas kone jo.

Itellä oli vanha digital venturis 575 eli 75 pena 24megalla muistia ja 400megan kovolla nettikäytössä. Käyttiksinä 95 98 ja 98se, joista 98 on tälläkin hetkellä. Vakain ainakin omasta mielestäni tuon tehoiselle jos ei ole intoa leikkiä linuxin asetuksilla.
    Sitten pidin sitä servuna gigaselle ja nyt samainen nettipuhelin me45 on läppärissä.
    Sarjaportilla ollut kiinni muokatulla datakaapelilla josta saa laturin irti. Laturia ohjaa lisäksi auton lämmityskello.
    Auttaa noissa siemenseissä mikäli puhelin menee yösydännä sammumaan niin akku on edelleen täysi kun aamulla kaapelista nykäisee.

Jaa tämä viestiketju