1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kamerakännykkä vai taskutietokonekännykkä?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Haavi, 30/9/02.

1. Haavi

Tykkäykset:
    0
    Kumpaa preferoitte, ja miksi? Entä mitä kumpaa luulette "tavallisten" ihmisten haluavan? Kamerakännykkällä tarkoitan sellaisia puhelimia kuin Samsung SGH-V200 ja Panasonic GD87, joissa kamera ei lisää juurikaan kokoa/painoa. Taskutietokonekännykköjä taas ovat esim. Nokia 7650 ja Sony Ericsson P800. Onko tavallinen tallaaja valmis vaihtamaan isompaan laitteeseen saadakseen käytännössä vain isomman näytön (ja paljon "tarpeettomia" ominaisuuksia)? Itse en tykkää raahata juurikaan yli 100g painavia (lisä)esineitä takin taskussa tai vyökotelossa. PDA kulkee kätevästi laukussa/salkussa.

2. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Itse en pidä Motorola V-sarjatyylisistä puhelimista. Ne eivät jostain syystä oikein tunnu minun käteen/korvalle sopivilta. Samaa mieltä olen havainnut monen asiakkaan olevan. Siltä pohjalta uskon hieman 7650:a pienemmän ja kevyemmän läpättömän laitteen olevan kaikkein myyvin vaihtoehto myös kamerallisista puhelimista puhuttaessa.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Alkuun luulisi että kamerakännykkää ostava on vähän vaativampi ja on myös kiinnostunut muistakin ominaisuuksista. Toki jos haluaa vain puhelimen ja siihen kameran, niin tuollainen perusluuri sis kamera vois kelvata varsinkin kun sellainen on periaatteessa halvempi, mutta lyhyelläkin aika välillä pitäisi siinä olla MMS.

4. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mielestani MMS on perusominaisuus (valttamaton) kamerapuhelimeen jo nyt.

5. kellotin Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Näin on. Mutta paljonko arvelette liikkuvan kuvan lähetyksen maksavan(riippuu operaattorista) noin suurin piirtein?

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Siis MMS viestin mukan? No palveluntarjoajasta/operaattorista riippuen yhden MMS viestin hinna tai datamäärän ja viestin hinnan yhdistelmän.

7. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eiko MMS viestit maksa noin 0.4-0.8 euroa kappale maasta ja operaattorista riippuen?
    Mielestani puhelimessa on oltava mahdollisuus MMS viestin lahettamiseen.
    Kayttaja voi itse paattaa kayttaako sita vai lahettaako kuvansa mailina.

8. blueice

Tykkäykset:
    0
    Ei noita voi verrata keskenään, 7650 on erittäin keskeneräinen "taskutietokonekännykäksi" ja P800 taas lähes täysverinen pda kännykoossa.

9. mikaver

Tykkäykset:
    0
    Mä olen kanssa samaa mieltä et 7650 ei ole pda. Yks ulkoinen tekijä pda:ssa tavalliseen kännykkään verrattuna on tiedon/tekstin syöttö jotenkin muuten kuin numeronäppäimillä esim. kosketusnäyttö (käsialatunnistus/keyboard) tai näppis.

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kumatkin ovat PDA laitteita ja enemmänkin lyhennyksen varsinaisessa merkityksessä. Symbia ja valmistajakin luokittelevat 7650:n Smartphoneksi. P800:sen käyttöjärjestelmä lukitellaan siitä pykälää suuremmaksi, ehkä se on sitten kansanomaisesti PDA tyyppiseksi matkapuhelimeksi? Se kumpaa noista sitten vois kutsua keskeneräiseksi on sitten oma juttunsa.

11. blueice

Tykkäykset:
    0
    Niin kauan kun 7650 ei ole muistinlaajennuspaikkaa, on se erittäin keskeneräinen, laite täynnä hienoja sovelluksia ja mahdollisuuksia, joita ei oikeesti pääse hyödyntämään kun ei muisti riitä. Kamerasta puhumattakaan. Ja se käyttöaika. Niin ja moniko sai kys. laitteen kerrasta kommunikoimaan tietokoneensa kanssa ja datan liikkumaan.....

12. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mutta vastaavasti P800 pelittaa hienosti, vai mita? Ja eikun kaupasta ostamaan...

Kayttoaika on muuten hauska juttu. Itse olen kanssasi samaa mielta, etta vahan parempi se voisi olla. Luin kuitenkin yhdesta englantilaisesta kannykkalehdesta 7650 testin ja siina kehuttiin 7650 kayttoaikaa verrattuna sen verrokkeihin. Mainittiin erikseen miten se oli ylittanyt valmistajan ilmoittamat kayttoajat.

13. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Kyllä ainakin kuvat ja äänet liikkuivat infran langattomalla linkillä, heti kun vain sai ME:n hyväksymään koko infraa sisäänsä..
    PC-suite on sitten toinen juttu..

14. blueice

Tykkäykset:
    0
    Onko kellään syytä epäillä etteikö toimisi kunhan myyntiin tulee. Ja paljonko arvelet 7650 arvo sen jälkeen olevan??

15. JohnX

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia C7
    No jos välttämättä haluat tietää niin minä sain. Asensin PC-Suiten ja modeemi ajurit koneeseen (Win ME), jonka jälkeen lähdin surffailee netissä ja etsin tälle tarkoitettuja ohjelmia. No otin niitä muutaman ja ei muuta kun netistä pois ja asensin ne PC-Suiten kautta. Otin myös muutaman kuvan ja PC-Suiten kanssa ne koneeseen, kun halusin nähdä miltä ne tietokoneen näytöllä näyttävät. Kaikki tämä tapahtui infrapunan välityksellä.

16. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Katsotaan sitten kun se tulee myyntiin. 7650:n arvosta en osaa sanoa mitaan mutta siihen mennessa se on ollut myynnissa 9kk ja on varmasti tehtavansa tehnyt. P800 voi hyvinkin olla parempi kuin 7650, mutta kaupallisesti P800:n tilanne alkaa nayttamaan huonolta.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Muisti riittää ihan hyvin kamerakäyttöön, Joihinkin asennettaviin multimedia sovellusten kanssa toivois lisä muistia, mutta miten tämä liittyy PDA laitteisiin? Käyttöaika on erittäin verrannollinen WinCe laitteisiin. Dataliikkuu Irda,Gprslla,HighSpeedDatalla kivuttomasti, BTn kanssa joillain ollut pientä ongelmaa, mutta syyttävää sormee voi osoittaa myös ko BTpalikoihin ja niiden softiin.
    Muisti on semmoinen että se loppuu aina, on sitä kuinka paljon vaan.
    Toimii ainakin minulle riittävästi (mielestäni 9210 eka softakin toimi)Moni voi olla sitä mieltä että bugikasa. Voipi olla 7650aa ei silloin paljon myydä.

Miten tämä liittyy otsikkoon? No poistelen viestini huomenna.

18. KLF

Tykkäykset:
    0
    7650:aa pitää kehua kyllä. Kannettava kone jossa WinXP ei tarvitse mitään kevätjuhlaliikkeitä jotta saa siirrettyä kuvat koneelle. Infra päälle ja kamera läppärin viereen, pari minuuttia odottelua jonka jälkeen voi kuvat puhelimesta eteenpäin.

Hitto kun toimis kaikki mun alalla yhtä näppärästi. Tosin sitten mä olisinkin työtön... :D

Saman tempun tein pöytäkoneelle usb-irdan avulla. Tulos: myyty pöytäkone ja irda-sovitin puhelimen omistajalle. Kerrankin tuote-esittely joka tehosi.

19. Aero

Tykkäykset:
    0
    Ei 7650 ole mielestäni lähelläkään mitään taskutietokonekännyä. P800 on hyvin lähellä sellaista, sitten Siemens SX45 on sellainen ;). Ottaisin kuitenkin nyt tuollaisen P800:n, siinä on känny ja PDA käytännössä samoissa kuorissa.

20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jatkan edelleen aiheen vierestä...
    En tiedä mitkä perusteet edellisellä kirjoittajalla on noiden luokkien vetämiseen, 7650 on valmistajansa mielestä SmartPhone, mutta monen perusteen mielestä se täyttää taskutietokoneen määritelmän ja enemmänkin, PDAksi sitä voi jokatapauksessa sanoa (niin voi monta suppeempaakin) P800 täyttää kummatkin määritelmät vieläkin paremmin. SX45 On WinCE kone mihin on "liimattu" luuri kylkeen, ne on loogisesti erilliset laitteet, ja tässä suhteessa varsinkin Symbia koneet ovat omaa luokkaansa. Niin ja kyllä minäkin p800sen huolin
    Taskutietokone kai määritellään sellaiseksi laitteeksi mikä sopii (isoon) taskuun ja siinä on jokin tiedon "tulostamis" komponentti (näyttö) ja jokin tiedon syöttämislaite, Ohjemien asennettavuus ja tiedon tallentaminen.
    PDA lyhyesti elektronisesti toteutettu kalenteri osoitekirja muistio

Jaa tämä viestiketju