1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kaksi kysymystä

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Marleenukka, 16/4/08.

1. Marleenukka

Tykkäykset:
    0
    Tiedä sitten tuleeko oikeaan osioon mutta..

Kumpi parempi 3G-verkkoon "mokkulat" vai puhelin? Kannettavana MacBook.

Onko operaattoreissa eroa, Elisan, Sauniksen, DNA:n n. 10 euron vaiko Soneran 15 euron datapaketti??

Kiitos infosta :)

2. miqu80

Tykkäykset:
    4
    Mokkula/datakortti.
    Operaattori kannattaa valita kai sijainnin mukaan.

3. Marleenukka

Tykkäykset:
    0
    Eli..

...helsingissä kun asun niin operaattoreiden toiminnassa ei taida isoja eroja olla. Mutta jospa lähdetäänkin kiertelemään Suomenniemeä vaikkapa Hangosta Kilpisjärvelle?
    Mikä tekee mokkulasta paremman? Liikkuuko siinä esim. data paremmin jos vaikka on tilannut 1 megan liittymän? Nyt mulla on Nokian 6151 kännykkä jossa liittymänä tuo 384 dataa. Oliko niin että puhelimen liittymäksi ei edes kannata ottaa tuon isompaa, jossakin olen lukenut että 3G:n ulkopuolella ei pääse edes tuohon 384 lukemaan kännykällä? Ja mokkula siis siirtää enemmän dataa 3G:n ulkopuollellakin? Onko tuo mokkula "GPRS-Puhelin" Osasinkohan ilmaista itseäni nyt kuinkakin selvästi.

Jos vielä joku jaksaisi näihin vastata :)

4. miqu80

Tykkäykset:
    4
    Maaseutumatkailusta ei ole kokemusta mokkulan kanssa. Mutta kotona ehdottomasti mokkula on mukavempi käyttää. Ei tartte puhelinta laittaa laukseen. Mokkula tuntuu pysyvän paremmin 3G verkossa. Puhelimen maksimi nopeudethan riippuu ihan puhelimesta omalla olen päässyt 1M.(N95) Mokkulat ja puhelimet osaa vaihtaa itse sitä verkkoa GPRS-3G.

5. miqu80

Tykkäykset:
    4
    Niin ja sitten vielä et sun puhelimella on toi 384 huippunopeus.

6. Marleenukka

Tykkäykset:
    0
    Tak. Olen ihan mukavasti pärjännyt tällä nopeudella/puhelimella kaupungissa ja tuohan on se nopeus minkä olen tilannutkin (tosin data ei liiku ihan tuolla nopeudella, eihän ne yleensäkään), eli satunnaisesti nettiin kun on tarvinut ottaa kannettava mukaan, kotona on nopea kiinteä laajakaista käytössä ja siksi en haluaisi "tuhlata" toiseen. Mutta kiitos infosta jos jolloinkin on tarvis nopeampaa siirtoa hankkia.

:)

7. *nettimatti*

Tykkäykset:
    0
    no maaseutu alueella harvemmin on 3G aluetta ja edes edge verkkoakaan,joka on muutes poistumassa.. =(
    Mokkula on siitä kätevä kun se ei vie tilaa paljoa,siis tuo huawei tai sitten jos ostat pcmcia paikkaan sen kortin niin aina modeemi puoli kiinteästi koneessa mukana.
    mielestäni 512 nopeus kannattaa jo kaupunkiin valita,sillä 14€ hintaan saa jo vastinetta rahalle todella mukavasti verrattuna 384 täysillä olevaan nopeuteen,eli jos itse asuisin kaupungissa niin 512 olisi se mun minimi nopeutueni hinta/laatu suhteen kun ajattelee..

8. Marleenukka

Tykkäykset:
    0
    Ei onnistu PCMCIA kun Macissä ei sille paikkaa löydy, taidan miettiä "mokkuloita" nyt jatkoa ajatellen. Ainakin Elisan sivuilla mainitaan että mokun saa nyt myös mac:iin, eli pitäisi siis toimia kun tökkäsee sen kiinni koneeseen?

9. anttitk

Tykkäykset:
    0
    Puhelimen käyttö modeemina on ok. Sen voi lukita 3g tilaan, jollon se siinä myös pysyy. 6151 ei tue HSDPA- yhteyksiä, joten sillä et yli tuota nykyistä nopeusluokkaa mitenkään pääse. Eli ei hyödytä ottaa siihen isompaa liittymää. Ongelmat puhelimen käytössä modeemina on kumminkin käytännön mukavuudessa; puhelinta käyttää niin moneen muuhunkin. Hienoa, sitten kun se soi, kyykkiä koneen edessä kumarassa höpöttämässä puhelimeen. Suhteellisen harva luuri lataa itseään usb- kaapelin kautta. Eli tarvii olla verkkovirrassa, tai ostaa usb- laturi. Tällöin koko viritys viekin jo 2 porttia, joka saattaa tietysti olla ärsyttävää. Varsinkin jos käytät mac airia;)

Mokkula on tosiaan mukava käyttää, kun se ei pirise ja pärise, ottaa virtansa suoraan portista, ja tosiaan asentaa myös itse itsensä. SL-nettitikku tukee myös 900mhz 3g- verkkoa, eli lähitulevaisuutta ajatellen saattaa olla ihan hyvä peli. Mokkulat, eli huawei e220, ja nettitikku tukee siis HSDPA- yhteyksiä, eli 3g alueella toimii ihan rivakasti (miljoonasta pikkuasiasta, kuten verkon ruuhkasta riippuen).

Jos käyttö on sikaharvinaista, niin ite rullaisin vaan sitten sillä puhelimella, kun kerta rajaton data jo on. Mutta minäpäs olenkin köyhä.

10. pietini

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Honor 7, Sonera/Saunalahti
    Tuo nettitikku on kyllä ihan kätevä, verrattuna siihen elisan e220:een.
    Siinä kun on mukana jo kaikki tarvittava myös maciin, elisan mokkulaa viriteltiin kaverin Macbook pro koneeseen hetken aikaa, kun piti latailla ensin jollain ohjelmat ja ajurit, eikä kaverilla ole muuta nettiä.

Tämän nettitikun asensin tyttären Macbookiin parissa minuutissa, eikä tarvitse käynnistellä sitä ohjelmaa aina yhteyttä luotaessa, kuten e220:ssä.

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    On noita myös ExpressCard paikkaa jota Applen koneista (osasta) löytyy.

Mene myymälään, ja pyydä (osta) asennettuna.
    HSUPA ja 900 mhz 3G tukeen kannattaa panostaa.
    Jos käyttöä myös taajamien ulkopulelle, niin pidemmällä tähtäimellä 900Mhz tuella merkitystä.

3G alueen ulkopuolella ei tietenkään palikan 3G ominaisuuksilla merkitystä.

Ja voisit tuon otsikon vaihtaa edes jotenkin aihetta kuvaavaksi, ja kannattaa etsiskellä mokkula sun muita vanhoja ketjuja, aihetta liipataan aika usein.

12. pietini

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Honor 7, Sonera/Saunalahti
    Näyttäisivät käytännössä olevan nykyään noita ExpressCard kortteja, joihin saa sitten sovittimen tarvittaessa muihin liitäntöihin.
    mm. tuo Elisan kortti on juuri tuollainen.

Expresscard paikka löytyy MacBook Pro:ta

Jaa tämä viestiketju