1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kaiku, liittymävikako ?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Cruisse, 26/1/04.

1. Cruisse

Tykkäykset:
    1
    Voiko puheäänen kaiku johtua operaattorista, kun liittymän vaihdon jälkeen ei ole enää ollut moista vikaa.

Kerran aikaisemmin oli sama vika, mutta huollon/ korjauksen jälkeen vika hävisi, mutta palasi 1/2 vuoden jälkeen takaisin. Nyt huomasin liittymän vaihdon jälkeen, että ei kuulemma enää kaiu.

Itse en sitä edes huomannut, kun se kaiku kuului vastapuolen puhelimeen ja sama vika toistui melkein kaikkien kanssa.

2. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    mulla ainakin on ollu dna:lla ja saunalahdella mutta nokialla tätä teki ja molemmilla se:llä. mutsin samapan t100:ssa on kans kaiku vikaa mut mulla ei kummassakaan sampassa kertaakaan kaikunu

3. hiltieetu

Tykkäykset:
    4
    Minä olin ihmetellyt samaa. En ole koskaan havainnut muilla kuin radiolinjan verkossa. Ensin epäilin tietty puhelimen ominaisuudeksi, mutta nyt puhelin vaihtunut useaan otteeseen ja jokaisessa ilmennyt samaa. Juttelin äskettäi erään puhelinverkko kehitys työtä tekevän hlön kanssa ja hän vakuutti että kaiku ei voi tulla puhelimesta vaan on takuulla verkon ominaisuus tai vika.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin kaiku voi johtu monesta.

Kaikku tuli tutuksi GSM myötä, johtui lähinnä tekniikasta johtuvasta viiveestä, joka tuli korostuneesti esille analogiseenlankaverkkoon soitettaessa jota kautta oma ääni tuli näitisti takaisin.

Kaijun poisto on verkko-ominaisuus, mutta myös luurissa sitä poistetaan.

Periaatteessa kaikua ei ole enään vuosiin ilmennyt normaaleissa toimivissa ympäristöissä ja siihen lähinnä törmää tarvikekuorien kanssa (äänikiertää kuoriapitkin) ja rimpuloissa HF ratkaisuissa. Ja myös jos vikaa verkossa ja saattaa ilmetä paikallisesti.

Harmillista että usein tästä saattaa kärsiä vastapuoli.

5. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Omien kokemusten perusteella kyseessä on lähes aina laitteen ominaisuus.

Tai oikeammin laitteen, liittymän ja käyttäjän yhteysvaikutus. Esimerkiksi monella on kuulokkeen äänenvoimakkuus säädetty täysille ja ääni alkaa kiertää.

6. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Itselläni joskus harvoin ilmeni tätä DNA:n liittymän kanssa. Kun olen vaihtanut Soneraan niin ongelmaa ei ole ainakaan vielä ollut. Muutaman kerran Soneraa käytettäessä on tosin ilmennyt ihmeellinen 'rutinaongelma' joka on tapahtunut kun minulle on soitettu. Tällöin puhelimesta kuuluu vain ihmeellistä rutinaa (ihan niinkuin soitettaisiin autosta jossa poppivehkeet on täysillä). Puhelun soittaja on kuitenkin kuullut ääneni normaalisti ja ihmetellyt kun olen lyönyt luurin korvaan. Täällä päässä vain ei saanut mitään selvää.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tuon tyyppistä vikaa on joskus esiintynyt joillain laitemalleilla ja operaattori yhdistelmillä.

8. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Vaihdoin puhelimen uuteen viime viikolla, saas nähdä tuleeko rutinoita enää.

9. jope01

Tykkäykset:
    0
    Toissa Joulun aikoihin dnan puhelut kaikuivat muutamana päivänä, välillä jopa niin pahasti, että joutui "tinkaamaan itsensä kanssa". Ilmoitus tekniselle puolelle aspaan, ja kaiku hävisi. Oli kuulemma alueellinen ongelma. En tiedä oliko lumimyräkällä ja sitä seuranneella -30 asteen pakkasella osuutta asiaan...
    Jos vika on puhelimessa, niin sehän yleensä kuuluu vain vastapuolelle häiriöinä. Itse sitä harvoin havaitsee.

10. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Heh, mä juuri ajattelin että vain RL verkossa tuota ei ollut, nyt soneran verkossa olen sen muutamaan kertaan havainnut.

Myös mielenkiintoista on että tällä alueella missä asun soneran verkkoa käyttävä puhelin pitää helposti sitä gsm rätkytystä (siis puhelun taustalla kuuluu jatkuvasti se radio osan toiminta), ja tämä tapahtuu useammalla puhelimella. RL ja 2G:n verkossa samat puhelimet eivät pidä ääntä - tai jos pitävätkin niin ei niin voimakkaasti tai rätkyttävät aina ja jokapuolella. Mä olen täällä joskus aikaisemmin maininnut samasta ja silloin sanottiin että vika on puhelimen, mutta sitten kaikissa puhelimissa on vikaa. Soneran verkossa.

11. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tähän on yksinkertainen selitys. Jostain syystä puhelin käyttää Soneran verkossa suurempaa lähetystehoa kuin muissa kokeilemissasi verkoissa. Kun lähetysteho on suurempi, tulee häiriökin selvemmin läpi kuulokeääneen. (Häiriön läpi pääsy taas johtuu puhelimen toteutuksesta.)

12. A85

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Huhua olen kuullut radioamatööreiltä että kaikuminen johtuisi siitä että liittymää salakuunnellaan mutta tämä nyt voi olla pelkkää puhetta. =)

Ittelläni kyseistä kaikumista tapahtui kun oli soneran liittymä. Vaihdettuani saunalahteen ei ole kaikumista enään ollut

13. Cruisse

Tykkäykset:
    1
    Näyttää olevan yleistä toi kaikuminen?

Sitä ihmettelin, kun ensimmäisen korjauskerran jälkeen vika hävisi (vaihdettiin kuuloke ja mikki), mutta vika palasi noin 1/2 vuoden kuluttua takaisin vaikken sitä puhelinta edes paljon käyttänyt, vaan se oli varapuhelimena kaapissa.

Nyt sitten DNA:sta vaihto RL:aan poisti vian.

Itsekkin olen kuullut sellaista huhua, että kaiku voisi johtua salakuuntelusta, mutta epäilen kuitenkin sellaista, kun eihän ne luulisi käyttävän sellaista tekniikkaa joka paljastaisi polliisien puuhat.

14. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Saunalahti käyttää kuitenkin samaa eli Soneran verkkoa...

15. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Jep, tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Viranomaisten kuuntelua ei voi huomata puhelun äänenlaadusta, tämä on fakta.

Jaa tämä viestiketju