1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Käyttäkö joku PIN koodin kyselyä?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Tissot, 13/6/09.

1. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Lueskelin Iphone 3g käyttökokemusketjua ja joku kertoi ottaneensa pin koodin kyselyn pois puhelimesta, että puhelin toimisi "lentokonetilassa"
    Tämä herätti mielessäni kysymyksen käyttäkö joku vielä pin koodin kyselyä puhelimessa?
    Itse en näe mitään hyötyä siitä. Jos puhelin on mukana ja se häviää, se on melko varmasti päällä, joten löytäjä voi soitella sillä mielin määrin. Toisaalta jos puhelin häviää ja löytäjä sulkee sen, niin sen jälkeen ei hän voi soittaa kortilta löytyviin numeroihin ja selvittää puhelimen omistajaa. Sama koskee myös suojakoodia.

Eli jos käytät pin koodia, niin miksi käytät?

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ei voi soitella kovin helpolla, koska puhelin on titenkin viive tai etä lukossa.

3. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Vaatiiko etälukitus pin koodin päällä pidon? Itselläni ainakin viivelukitus kysyy suojakoodia, ei pin koodia.

4. Markkanen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 6 Plus
    Siis tottakai itse ainakin pidän pinkoodin päällä. Muutenhan varas voi vaikka vaihtaa simmisi eri puhelimeen ja soitella. Itse pidän PIN koodin päällä, etälukituksen ja autom. suojakoodin päällä. Myös "lukitse jos eri sim" on päällä puhelimesta.

5. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Voithan sulkea simmisi yhdellä puhelinsoitolla, joten ei se varas kauan soittele. Toisaalta jos rehellinen ihminen on löytänyt puhelimesi ja sulkee sen heti, niin hän ei sen jälkeen voi selata simmin tietoja eikä selvittää puhelimen omistajaa.

6. Markkanen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 6 Plus
    Eihän sitä ehkä välttämättä huomaa just sillä sekunnilla kun se puhelin varastetaan/häviää.

7. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Tätä juuri tarkoitin, mahdollinen varas voi soitella mielin määrin löytämällään puhelimella oli siinä simlukko päällä tahi ei.

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Luuri pidetään lukossa (Viive/käsin) sen takia ettei sitä muut ohimennen räplää, eikä unohlaa jäädessä lähde veiraat sillä soitteleen, PIN kodin ja kyselyn kanssa ei mitään tekemistä.

Katoamisen havaittuaan puheimeen voi soittaa ja mahdollisen avualiaan löytäjän kanssa voi sopia noudosta.

PIN koodi suojaa liittymää jos sen kortin sieltä luurista nykii pois ja yrittää toisella laitteella. Sillä liittymän käytöllä voi olla paljon muutakin varaa kuin laskunkiertyminen.

PIN koodin päällä pidossa tosin se ongelma, että jos kadonneen laitte on sammunut ja löytäjä sitä virittelee päälle, niin laite huutaa suoja/turva/koodin lisäksi PIN koodia eli laite ei saa yhteyttä, jolloin mahdolliset etälukitukset, tietojen tuhoamis aktivoinnit eivät toimi, jos niitä ei ole ennen sammumista keronnyt tekemään. Näin varautuneella käyttäjällä on tietenkin kaikki oleellinen tieto salattuna.

9. Tege

Tege

Tykkäykset:
    19
    Puhelinmalli:
    Kaikki
    Käyttäisin kyllä pinkyselyä jos vain voisin mutta kun on iPhone 3G. Ihan sen takia kun se tuo sen verran suojaa.

10. pietini

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Honor 7, Sonera/Saunalahti
    Onko nyt ihan hölmö kysymys, mutta kyllä se minulla ihan hyvin pelaa, siis 3G:llä ?
    Myös lentokonetila.

11. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Yksinkertaistan hieman, Tarkoitan siis sitä kannattaako sim lukitusta pitää päällä vai ei?
    Oma kokemukseni mukaan ei. Itse olen sitä mieltä että ei kannata.
    Olen löytänyt itse kolme matkapuhelinta, joista jokaisen olen palauttanut omistajalle.

1. sammutin puhelimen, tyhmyyksissäni ja käynnistin uudelleen, sim koodia ei kysytty ja löysin omistajan yhdellä puhelinsoitolla.
    2. En sammuttanut puhelinta, ja puhelinluettelon perusteella löysin omistajan.
    3. Samutin puhelimen, puhelimessa ei voinut käyttää toista simmiä, joten laitoin alkuperäisen ja selvitin omistajan.

Jos kaikissa kolmessa puhelimessa olisi ollut sim lukitus päällä, olisin voinut palauttaa vain yhden puhelimen. Onneksi näin ei ollut.

Tämän vuoksi mielestäni sim lukitus ainoastaan vaikeuttaa puhelimen omistajan löytymistä, ja sitä ei kannata käyttää.

Jos joku osaa kertoa järkevän syyn siihen miksi pitää sim lukitusta päällä, niin se olisi mukava kuulla.

12. Markkanen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 6 Plus
    No löytäjä/varas ei ainakaan helpolla saa siitä toimivaa, koska se kysyy suojakoodia käynnistättäessä jos eri sim.

13. Tege

Tege

Tykkäykset:
    19
    Puhelinmalli:
    Kaikki
    Softa unlockattu niin ei voi käyttää kyselyä.

14. Storck Vieras

Hahahahaha, nykyisillä jonotuksilla kun alat operaattorille soittelemaan niin iso lasku tullut kun läpi pääset.

Ilman muuta pidän pin-koodin kyselyn päällä, pidän auton ovet lukossa, pyörän lukittuna jne NORMAALIA ja jokaiselle pitäisi olla automaattista.

15. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Miksi pitäisi? Kaikki samaan muottiin vaan.

Itse liikuskelen paljonkin alueella (varinkin kesäaikaan) jossa ovat lukitaan jos jonnekkin kylää pidemmälle mennään. Autojen ovet yötä päivää auki jne. Jokainen tavallaan sano akka ku kissalla pöytää pyyhki ;)

Itselläni on PIN-koodin kysely päällä kaikissa muissa korteissa paitsi mokkulan kortti on ainut jossa kysely on pois päältä.

Laitteet myöskin lukkiutuvat jos niihin eri SIM:iä koittaa laittaa.

16. kimmo Vieras

Ja ennen kuin kaikki alkavat tähän kirjoitella lukitustottumuksistaan, niin suosittelisin harkitsemaan pariin otteeseen mitä netissä julkisesti esittää.
    En ole ikinä ymmärtänyt tällaisia ketjuja joissa kysellään toisten suojaus-/turvajärjestelyistä, oli sitten alkuperäinen syy mikä hyvänsä.

17. Tissot

Tykkäykset:
    5
    Siinä olen Kimmon kanssa samaa mieltä, että kannattaa harkita mitä asioita netissä julkisesti esittää. Tämä asia ei mielestäni siihen liity. Vai kuvitteleeko Kimmo, että jos joku täällä kertoo onko puhelin pin koodilla lukittu vai ei, niin tämän perusteella joku tulee ja varastaa puhelimen? Pitäkää foliohatuista kiinni :)

Jos Kimmo olet oikeasti huolissasi siitä mitä ihmiset internetin ihmeelliseen maailmaan kirjoittavat kannattaa siitä laittaa varoitus vaikka tähän ketjuun
    http://www.matkapuhelinfoorumi.fi/keskustelu/showthread.php?t=34932

Siellä ihmiset kertovat koska ovat lähdössä lomalle ja kauanko esimerkiksi koti pysyy tyhjänä. Vaara voi olla, että joku käy sinä aikana kodin tyhjentämässä. Jään mielenkiinnolla seuraamaan koska varoitusteksti sinne ilmestyy?

Kysymyksen tarkoitus ei ole avautunut monellekkaan, ei edes sinulle Kimmo.
    Minun väitteeni oli siis se, että puhelimen hävittyä sen palautuminen oikealle omistajalle on huomattavasti varmempaa jos se ei ole pin koodilla lukittu. Tällöin löytäjä voi soittaa luottelossa näkyviin numeroihin ja selvittää puhelimen omistajan. Puhelimeen voi myös lähettää tekstiviestin, missä kehottaa löytäjää ottamaan yhteyttä. Näin ei voi tehdä jos puhelin on lukittu, ja se suljetaan hetkellisesti.

En siis tarkoittanut muita lukitsemis tapoja kuin pin koodilla lukittu.

18. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Ihan yhtä epätodennäköistä, kuin joku tulisi varastamaan puhelimesi. Vai onko siellä joku kertonut osoitteensakin?

19. Tissot

Tykkäykset:
    5
    No jos nyt jossitellaan, niin joku kuka kertoo lähtevänsä matkalle, ja on myynyt tällä palstalla aikaisemmin esim. puhelimensa ja laittanut ilmoon oman puhelinnumeronsa. Soitto numerotiedusteluun ja kas osoite selvillä, ei vaikeaa eihän?

20. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Oma mokansa, jos laittaa numeron julkisesti tai etenkään numeron, joka löytyy numeropalvelusta. Tuskin näitä kuitenkaan paljoa löydy, puhumattakaan, että kyseinen henkilö olisi sitten vielä laittanut matka ajankohtansa tohon ketjuun.

Jaa tämä viestiketju