1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Käyttäjäkokemuksia T9:stä, kiitos!

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja bonafides, 5/8/04.

1. bonafides

Tykkäykset:
    0
    Ostin Nokian 2300:n ja ihmetyksekseni sen ennakoiva tekstinsyöttö ei anna kirjoittaa sanoja osissa. Se ei siis anna selata pelkkiä sanan osia, kuten yhdyssanan jälkiosaa tai vaikkapa sijapäätteitä. Puhelin valitsee aina koko sanan, kun jälkimmäistä osaa koettaa selata. Kirjoitan paljon tekstiviestejä ja olen niin monta vuotta kirjoitellut samaan tapaan, että uuden puhelimen kanssa elo on totuttelunkin jälkeen yhtä takkuilua..

Onko missään muussa Nokian mallissa tätä epäkohtaa? Nokialta ei osattu tähän vastata. Mietiskelen vielä, pitäydynkö yhä Nokiassa ja olisi siksi hyvä tietää, millainen sika säkissä on, jos ostan vaikkapa huuto.netistä käytetyn!

2. manu

Tykkäykset:
    0
    Yhdyssanan ensimmäinen osa -> paina nuolinäppäintä -> yhdyssanan toinen osa. Samoin päätteiden kanssa.

3. ScorpioN^

Tykkäykset:
    0
    Manuaalissahan tuo ennakoiva tekstinsyöttö opetetaan varsin hyvin...

4. yepp

yepp Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Oneplus2
    Näin yleensä, mutta ei 2300:sessa. Eli 2300:nen korjaa koko sanan ku yrittää vaihtaa yhdyssanan toista osaa joksinki muuksi, kuin mitä se ekaksi ehdottaa. Itseäni ärsytti sama ominaisuus puhelimessa ja nyt melkein jo kaupat löyty lukkoon. Muissa puhelimissa ei ole tätä tullut vastaan ja toivottavasti ei tulekkaan.

5. bonafides

Tykkäykset:
    0
    Joku kohtalotoveri sentään, kiitos, että olit pitämässä puoliani! Olen jo viikkotolkulla kuullut tuota "käyttäjässä pahasti vikaa" - lähinnä tuolla yleisillä keskustelusivustoilla ja oletin, että täällä olisi tietoisempaa väkeä.

Käyttöohje tosiaan opastaa kirjoittamaan esimerkiksi juuri yhdysanat tuolla tavoin osina, minkä vuoksi mielestäni on törkeää, että puhelin ei kuitenkaan toimi niin. Ymmärrän sinänsä ihmisten kummastelun, että takapakkiahan siinä on kehityksessä menty ja aivan suotta.

Kysyin tuota huollossa - miksi ohje antaa ymmärtää muuta - ja syy on kuulemma se, että ohjeet eivät oikein aina ole ajan tasalla, kun puhelinmalleihin tulee uusia ominaisuuksia.. Kysyin myös Nokialta sitä, miksi tuollainen epäkohta puhelimessa on, johon sain vastaukseksi, että puhelinmalleissa on luonnollisesti uusia ominaisuuksia. Sitähän kuitenkin helposti olettaa, että virtanäppäin toimii kuten virtanäppäin ja T9 kuten T9 ainakin.

Joka tapauksessa positiivista kuulla, että muissa puhelinmalleissa tuota ei esiintyisi. Itse olen huomannut, että sitä ei ole missään vanhemmassa mallissa ja useissa uusissakaan en ole tähän törmännyt. Omituinen päähänpisto Nokialta.

6. MoonMan

MoonMan

Tykkäykset:
    23
    Onnistuuko tämä: Kirjoita sana -> väli -> kirjoita sijapääte / yhdyssanan toinen osa -> liitä sanat yhteen? Noin itse teen, en koskaan edes yritä kirjoittaa päätettä / yhdyssanan toista osaa suoraan perään.

7. bonafides

Tykkäykset:
    0
    Onnistuu kyllä, samoin se, että vaihtaa perinteiselle tekstinsyötölle loppuosan ajaksi. Ja tietysti lisää sana -toiminnolla koko sanan saa kirjoitettua. Ongelma onkin siinä, että olen tottunut vanhalla puhelimella kirjoittamaan sanoja nopeasti osissa, enkä enää juurikaan katso, mitä painelen vaan sanat tulevat puoliksi automaattisesti. Siksi aina vaan yritän jääräpäisesti kirjoittaa totutulla tavalla, kunnes muistan tuon ongelman.. Ja aikaahan tuo söhellys vie tietysti enemmän. Toinen mikä tuossa "ominaisuudessa" ärsyttää, on se että koskaan ei voi tietää, mitä sanoja T9 tunnistaa ja ensin tulee tietysti kokeiltua, josko se hyväksyisi sanan sinälläänkin. Menee älyttömäksi peruutteluksi.

Puhelin on nyt kuitenkin myynnissä ja olen menossa tänään katselemaan kaupungin käytettyjen tarjontaa. Arvatkaa, mitä ensimmäiseksi kokeilen, kun puhelimen käteeni saan.. ;)

Jaa tämä viestiketju