1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

"Käytetyn" kytkykauppaluurin ostaminen?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja johniemi, 16/4/06.

1. johniemi

Tykkäykset:
    0
    Eräs kaukainen tuttu on kauppaamassa minulle Nokia N70- puhelinta joka on kuulemma lukittu Elisan verkkoon ja hän sanoi että koska minulla on Saunalahden liittymä niin voisin ostaa häneltä luurin ja käyttää sitä SL:n verkossa koska se kuuluu Elisan alaisuuteen. Hän maksaisi sitten puhelimen kuukausimaksut itse. Eli on siis nyt pahassa rahapulassa ja möisi luurin reilulla alennuksella, pääasia että saa nyt äkkiä rahaa ja huolehtii sitten kk-maksut palkkapäivinään. Kuulostaa erittäin epäilyttävältä mutta voiko olla että tässä ei olekaan mitään koiraa haudattuna?

Entä jos tämä kauppias jättääkin laskut maksamatta? Meneekö luurikin kiinni liittymän ohessa?

Ja ylipäänsä, olenko sotkeutumassa huijaukseen tai johonkin laittomaan?

-John

2. k Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Olet varmaankin lukaissut edes nopeasti läpi ketjun KYTKYKAUPPAHUIJAUKSET tästä samasta Operaattorit -osiosta?

3. kimmo Vieras

Spekulointini melko turhaa, koska etupäässä mutu-linjalla ollaan. Kokemus kuitenkin sanoo, että jos "liian halvalla" myydään, kyseessä epärehellisesti hankittu tavara. Itse en ryhtyisi. En ole nähnyt yhtään kytkysopimusta, joten en tiedä, kielletäänkö siinä esmes tuon luurin myynti ennen sopimuksen päättymistä, tuskin, mutta jos tuo "kaukainen kaverisi" on esim. sama hemmo kuin puheena tässä ketjussa ja hän saa aikanaan tuomion, niin uskoisin sinun saavan kanssa. Osta luuri vaikkapa käytettynä, luotettavalta kauppiaalta, voit säästyä monilta ongelmilta.

4. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Ei taatusti saa mitään tuomiota.Siis tämä luurin mahdollisesti ostava.Kun teet liittymäsopimuksen ja saat kytkypuhelimen niin silloin se on sinun ja saat tehdä sille mitä haluat.Vaikka heittää vesilintua tai myydä eurolla kaverille.Sillä ei ole mitään tekemistä vaikka luurin myynyt kaveri tuomittaisiin petoksesta.Se on hänen probleemansa.

Vielähän ei tiedetä lyödäänkö myydyt luurit lukkoon jos "rikoksen" tehnyt henkilö tuomitaan.Ihmettelisin jos näin tehtäisiin koska omansahan saa aina myydä.Sinuna en kuitenkaan ostaisi luuria koska vielä ei ole ennakkopäätöstä olemassa.

5. johniemi

Tykkäykset:
    0
    Vilkaisin sitä mutta ajattelin olla laiska ja toivoa että joku kertoisi suoraan. No ei tosin... Ei millään pahalla mutta pitäisi kuulemma yrittää olla sukulaisten seurassakin näin pääsiäisenä kun kerran 500km päästä tänne ajoivat pääsiäisen viettoon.

Eli voisiko joku lyhyesti vastata kysymyksiini, kaverilla on oikeasti kiire ja sanoi että odottaa huomiseen asti ja sitten myy muualle jos en ehdi päättämään.

-John

6. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kukaan ei vielä tiedä millaiseksi käytäntö näissä asioissa muotoutuu. Operaattorit ovat ilmaisseet, että asiakas omistaa laitteen heti. Tällöin on mahdollista myydä se eteenpäin sopimuskauden aikana (ellei sitä sopimusehdoissa ole kielletty). Operaattori ei myöskään voi sulkea puhelinta, koska se ei ole sopimuksen vakuutena eikä operaattori omista sitä.

Kokemus on opettanut, että jos kaverillasi on noin kova kiire niin kannattaa jättää väliin.

7. k Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Yleensäkään ei kannata ostaa mitään, jos ei ole varma mitä on ostamassa. Sinä et selvästikään ole varma, kun tulit tältä foorumilta asti kyselemään, vaikka myyjänä on sinun kaverisi.

Kysymyksiisi jo muuten vastattu tuolla ylempänä mutta summaan tähän:
    1. Kaverisi sai ilmaisen puhelimen
    2. Kaverisi myy nyt sen eteenpäin
    3. Kaverillasi on kiire.
    4. Kaverisi kylläkin *lupaa* maksaa liittymän kk-maksut.
    Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta, että ei kannata hänelle rahojaan viedä, ellei ole 100% varma ettei joudu kusetetuksi.

Mitä nyt olemme tästäkin ketjusta Elisan sopimusehtoja nähneet, on hyvin mahdollista, jos kaverisi joutuu maksukyvyttömäksi eikä pysty hoitamaan velvotteitaan Elisaa kohtaan, tuomitaan tämä kytkypuhelin Elisan omaisuudeksi. Josta taas seuraa se, että vaikka puhelinta eivät takaisin vaatisikaan, voivat silti laittaa sen verkossaan lukkoon ja kertoa astiasta muillekin operaattoreille, jolloin puhelinta on käytännössä mahdotonta suomessa käyttää.

Asia on tosiaan sen verran uusi ja tuore, ennakkotapauksia ei ole olemassa, operaattoreiden kantaa emme ole kuulleet. Kannattaa nyt toimia ihan oman harkinnan puitteissa.

Edit: ote Elisan sopimustekstistä löytyy toisesta ketjusta (kytkykauppahuijaukset)

8. kimmo Vieras

Osta luuri, kerro sitten meille muillekin miten kävi. Näin me muutkin saamme varmaa tietoa asiasta.

9. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tuolla toisessa ketjussa olevien (huijaustapauksen johdosta täsmennettyjen...?) Elisan toimitusehtojen mukaan puhelimen omistus siirtyisi tosiaan vasta sopimusajan jälkeen eikä laitetta saa myydä sopimusaikana eteenpäin. Näin se mieli muuttuu. ;)

10. kimmo Vieras

Tätä lakipykälää esim. itse käyttäisin, jos tuomari olisin.

"32 luku
    Kätkemisrikoksista
    1 §
    Kätkemisrikos

Joka kätkee, hankkii, ottaa huostaansa tai välittää toiselta varkaus-, kavallus-, ryöstö-, kiristys-, petos-, kiskonta- tai maksuvälinepetosrikoksella saatua omaisuutta taikka muulla tavoin ryhtyy sellaiseen omaisuuteen, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rahanpesuna, kätkemisrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi."

Minusta se antaa tuomarille melko hyvän mahdollisuuden "näpäyttää" myös luurin ostanutta.

11. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Kuitenkin jos kyse on tästä samaisesta hemmosta niin hän on hankkinut liittymän/puhelimen silloin kun toimitusehdot ovat sallineet luurin myymisen sopimusajan aikana.Näitä ehtojahan on muutettu jälkeenpäin.Tai ainakin jälkeenpäin muutettu nettisivuilla.Miten lienee sitten tulkinta.

12. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Jos minä ostan luurin vaikkapa tältä foorumilta ja se myöhemmin osoittautuu varastetuksi niin mistään minua ei voida syyttää.Mistä minä voin tietää onko luuri laillinen vai ei? Varsinkaan jos maksan käyvän hinnan.Sama pätee tähän tapaukseen.Mistä voin tietää että luurin myynyt henkilö on syyllistynyt petokseen? Jos ylipäätään on.Ja on tuomittu.

13. kimmo Vieras

Tuossa esimerkkitapauksessasi sinua voidaan syyttää. Näin on tehty iät ja ajat. Omasta nuoruudestani poiketen tuntuvat nimikkeet muuttuneen. Ennen oli esmes termi" varastettuun tavaraan ryhtyminen", nyt ei sitä oikein lakipykälistä löytynyt. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että jos ostat epärehellisesti hankittua tavaraa, niin sinua voidaan syyttää, riippumatta siitä, tiesitkö itse sen. Oikeudessa sitten päätetään, että olisiko sinun pitänyt tietää, tai olisiko sinun pitänyt ajatella, että tavara on epärehellistä. Tässä sitten tuomari katsoo esmes tavaran arvon, jos olet ostanut vaikkapa tuhannen tavaran satasella, niin kellojen pitäisi kilkata.
    Et välttämättä tiedä, mutta sitä varten on oikeus. Se kertoo, mitä sinun olisi pitänyt ajatella, ennen kuin kaupat teit.

14. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Asettelin sanani vähän huonosti ja todetaan että tottakai voidaan syyttää.Ketä tahansahan voidaan syyttää mistä tahansa.Minä voin vaikka syyttää sinua rasismista jos kutsut minua mutakuonoksi.Pointtini oli lähinnä se että jos minä ostan täältä luurin käypään hintaan ja se osoittautuu myöhemmin varastetuksi niin minua on hyvin vaikeaa/mahdotonta saada siitä syylliseksi ja tuomita yhtään mihinkään.

15. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Aivan ja monissa Elisaa myyvien mainoksissa (esim.Markantalo) lukee luurin vieressä "heti omaksi". Ota näistä sitten selvää...

16. Shogun

Tykkäykset:
    0
    Olen joskus käynyt oikeusopin kursseja. Siellä oli käsite tiesi tai olisi pitänyt tietää, mikä mm. määrittää ostajan syyllisyyden. Käytännössä jos maksaa käyvän hinnan ei voi tietää, mutta jos ostaa 500e puhelimen 100 eurolla, tällöin tulee kyseeseen olisi pitänyt tietää.
    Joka tapauksessa alkuperäinen omistaja on oikeuttu saamaan omaisuutensa takaisin ja ostaja jää nuolemaan näppejään.

17. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Siksi juuri painotinkin sanaa "käypään" hintaan.Kyllä tiedän että jos ostat 500e arvoisen luurin vaikkapa satasella niin voidaan olettaa että kyseessä varastettu tuote ja saatat joutua vastuuseen.Mutta kuten totesin jos ostat mitä tahansa normaaliin hintaan niin kukaan ei voi vaatia sinua selvittämään kyseisen tuotteen historiaa.

18. johniemi

Tykkäykset:
    0
    Tuosta syyttämisestä ja laillisuudesta muuten sen verran että minä ainakin lähden siitä että kaveri myy sen ihan rehellisesti ja aikoo maksaa kk-maksut tietenkin, voisin jopa olettaa että kaveri "panttaa" puhelimensa minulle ja yrittää kenties kuukauden parin päästä ostaa sen takaisin (pienellä ylihinnalla tietenkin) - onhan näitäkin tapauksia sattunut varmaan useamman kaveripiirissä, eli myydään jotain melko halvalla ja sitten kun on rahaa niin tullaan lakki kourassa kyselemään että josko möisit ne vehkeet takaisin pienellä voitolla.

En todellakaan oleta että kaveri yrittäisi myydä mulle luuria ja jättää laskunsa siitä maksamatta.

Niin ja syyttää tosiaan voi vaikka mistä mutta se on eri meneekö syyte läpi. Ei kukaan tuomari anna tuomiota kätkemisrikoksesta mikäli toinen osapuoli on ollut täysin tietämätön esim. juuri siitä että hänen juuri ostamansa esine X onkin ollut varastettu. Muistaakseni kätkemisrikos tarvitsee nimenomaan tahallisuuden kätkijän osalta että siitä voitaisiin tuomita (huom. muistaakseni).

No mutta mietin edelleen asiaa, eniten mua henk.koht. harmittaisi että luuri menisi kiinni jos kaveri päättääkin vetää laskut ö-mappiin.

-John

19. kimmo Vieras

Juuri jotain tällaista ajelen itsekin takaa. Et voi ostaa mitä hyvänsä "halvalla". Jos jälkeenpäin ilmenee tavara epärehelliseksi, voi olla itse syytteessä. Voit joutua syytteeseen/menettää ostamasi tavaran, vaikka olisit ostanut sen käyvällä hinnalla. Tapauskohtaista, jos oikeuteen menee, siellä päätetään. Yksittäisen kuluttajan mielipide ei siinä paina, valittaa toki voi.

20. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Kyllähän sen varastetun/petoksella saadun tavaran menettää varmasti joka tapauksessa sen lainmukaiselle haltijalle, vaikka olisi kuinka "bona fide"nä (=ei tiennyt eikä tarvinnutkaan tietää) sen varkaalta/huijarilta ostanut. Tämä rikollinen on tietysti sitten korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta sille, jolle on tavaran lainvastaisesti myynyt.

Jaa tämä viestiketju